Mengapa Hanya Najib Tidak Zeti Dan Nor Mohamad Yakcob Didakwa Kes Src International




Saya akhirnya mengetahui mengapa para pendakwa SRC memutuskan untuk tidak memanggil kedua-dua bekas Gabenor BNM Zeti dan bekas menteri EPU Nor Mohamad Yakcop sebagai saksi pendakwaan untuk memberi keterangan terhadap Najib pada saat-saat terakhir.
Kerana kedua-duanya dikaitkan dengan membuat WANG BESAR dari Jho Low SEBELUM Najib pernah mendapat satu sen pun yang dikaitkan dengan SRC atau 1MDB.
Malah The Edge merasa pelik bahawa kedua-duanya tidak dipanggil memandangkan peranan penting mereka dalam keseluruhan urusan SRC ketika mereka menulis ini:
“It is unclear why Zeti and Nor Mohamed were not called to testify — or whether they will be asked to do so in Najib’s 1Malaysia Development Bhd (1MDB) trial.
But given that Zeti was the central bank governor during the critical period while Nor Mohamed played a role in the first RM2 billion loan that SRC took with Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) or KWAP, their testimonies could have been illuminating.
Nor Mohamed’s testimony, for instance, could have given the public a glimpse into the thinking behind the mega SRC loans totalling RM4 billion from KWAP as he was instrumental in helping the state-owned entity obtain the government guarantee for the company’s first RM2 billion KWAP loan.
The former minister is an experienced technocrat, having previously held the position of finance minister II and economic adviser to the prime minister. He has also been an adviser to Bank Negara and is seasoned in corporate matters, having sat on a number of boards.”
BACA sini:
https://www.theedgemarkets.com/article/najibs-src-trial-prosecution-wraps-case-chooses-not-call-zeti-or-nor-mohamed-offers-them
Yang tidak disebutkan oleh The Edge mengenai Nor Mohd adalah bahawa dia JUGA orang yang:

1) Meluluskan penubuhan SRC bahkan memberikan geran percuma RM20 juta kepada SRC untuk tujuan penubuhannya
2) Orang yang menerima permohonan SRC mendapatkan geran dan pinjaman untuk dinilai daripada Najib.
3) Orang yang sebenarnya membentangkan permohonan jaminan bon SRC dalam mesyuarat kabinet untuk kelulusan.
Seperti yang di laporkan oleh Sinar Harian:
“Datuk Seri Najib kemudian mengeluarkan arahan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop supaya menimbangkan permohonan itu untuk dikaji dan menyediakan ulasan,” katanya.
“Nor Mohamed kemudian menandatangani memo dan menyokong peruntukan itu menerusi surat bertarikh 12 Oktober sebelum dihantar ke Pejabat Perdana Menteri dan diluluskan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Oktober 2010,” katanya.
BACA sini:
https://www.sinarharian.com.my/article/26281/BERITA/Mahkamah/SRC-International-terima-geran-RM20j-sebagai-modal-permulaan
Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, hanya dua syarikat asing yang dilantik oleh Ambank sebagai pelanggan sekunder untuk bon 1MDB pertama bernilai RM5b pada tahun 2009 – Country Garden Securities Thailand dan Aktis Capital Singapura.
BACA sini:
https://tokabahkau.com/lagi-pendedahan-yang-rembat-duit-1mdb-tetapi-di-lindungi-oleh-ph-pn/
Kedua-dua syarikat membuat keuntungan lebih dari RM600 juta dalam satu hari dengan bantuan Ambank setelah mereka menjual semula bon 1MDB.
Country Garden Securities bertindak atas nama Jho Low yang mana kita tahu lebih AS $ 16 juta (RM70 juta) telah dibayar serta merta kepada keluarga Zeti di Singapura.
Aktis Capital Singapore bagaimanapun bertindak atas nama syarikat bernama Morningstar Equities Ltd dan memperoleh keuntungan AS $ 21.1 juta (RM85 juta).
Dan Morningstar Equities dimiliki oleh rakyat Malaysia Vincent Cheah Chee Kong dan Shaik Aqmal Shaik Allaudin.
BACA sini:
https://www.theedgemarkets.com/article/1mdb-update-two-malaysians-apart-jho-low-profited-2009-1mdb-bond-flip
Dan siapa Shaik Aqmal?
Maklumlah, dia adalah ANAK SAUDARA dan yang telah lama diketahui menjadi proksi Nor Mohd Yakcop.
BACA sini:
“2010: Shaik who?”
http://www.apanama.my/2010/01/shaik-who.html
“2013: Azeez, Ismee and LTH will be taken to task for a rumour going around that a crony of Dato Kalimullah and Tan Sri Nor Mohamed Yakcop by the name of Sheikh Akmal was acting as go between and cavorting with Kuwaitis to skim off from deals to sell properties to Malaysian institutions.”
BACA sini:
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2013/07/the-mamak-dilemma.html
Oleh itu, keluarga Zeti, yang mengesyorkan kepada Najib untuk membuka akaun atas namanya untuk menerima sumbangan itu diminta oleh Najib untuk memantau akaun banknya untuk transaksi yang mencurigakan, menerima RM70 juta serta merta dari Jho Low pada tahun 2009 yang mereka sembunyikan dan belanjakan di luar negara .
Dan ANAK SAUDARA (dan proksi yang sudah lama disyaki) Nor Mohd Yakcop yang berperanan dalam menubuhkan SRC, diminta oleh Najib untuk menilai dan menangani SRC dan juga mengemukakan jaminan pinjaman SRC-KWAP, membuat dan menerima RM85 juta segera dari slip bon 1MDB direkayasa oleh Jho Low yang kemudian mereka sembunyikan dan habiskan di luar negara.
Tetapi Najib harus dipenjara selama 12 tahun dan membayar denda RM210 juta kerana dia “mengambil bahagian atau terlibat” dalam jaminan SRC-KWAP dan kemudian harus menunggu 4 tahun untuk menerima 1% (RM42 juta) yang tidak pernah dia sembunyikan dan ada dalam akaun di bawah namanya di Malaysia yang kemudian dia habiskan untuk amal?
BACA sini:
https://malaysiannow.com/src-international-najib-didapati-bersalah-atas-7-pertuduhan/.
Salah guna kuasa SRC utama Najib adalah kerana dia “mengambil bahagian atau terlibat dalam” jaminan kerajaan RM4b KWAP-SRC.
(Dia tidak didakwa kerana mengarahkan jaminan kerajaan atau meluluskannya)

Bagaimana dengan orang yang menubuhkan SRC, yang diminta oleh Najib untuk menilai SRC dan yang sebenarnya menyediakan dan mengemukakan jaminan kerajaan untuk diluluskan di kabinet yang syarikat ANAK SAUDARAnya di luar negara menerima RM85 juta?
Lebih jelas lagi, Zeti dan Nor Mohd sama-sama menjadi orang kepercayaan Mahathir walaupun kedua-duanya juga terlibat dalam skandal RM30 bilion Bank Negara Malaysia (di mana satu sen tidak pernah di perolehi semula). Nor Mohd malah dijadikan penasihat ekonomi kepada Mahathir semasa krisis kewangan 1998.
Dan yang lebih pelik lagi ialah KEDUA-DUAnya keluarga Zeti dan Nor Mohd Yakcop tidak pernah dikenakan tindakan pelucutan hak harta mereka oleh SPRM semasa era pemerintahan PH.
Ibu Tunggal yang menerima RM100,000 daripada Najib telah didakwa dan diminta oleh SPRM untuk membayar balik.
Naza Kia yang menerima RM160,000 dari Najib untuk membeli kereta bagi sebuah NGO diminta oleh SPRM untuk membayar balik.
Jakel yang menerima RM60 juta dari Najib untuk peralatan ibadat bagi semua masjid di Malaysia dan pakaian untuk mangsa banjir selama lebih dari 4 tahun diminta oleh SPRM untuk membayar balik.
Agensi pelancongan yang menerima RM100,000 dari Najib untuk menghantar jemaah haji diminta oleh SPRM untuk membayar balik.
Tetapi keluarga Zeti yang menerima RM70 juta dan ANAK SAUDARA Nor Mohd yang menerima RM85 juta dari perjanjian di mana Ambank perlu membayar penyelesaian RM2.83b tidak pernah diminta oleh SPRM untuk membayar balik?
SumberLim Sian See



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/04/mengapa-hanya-najib-tidak-zeti-dan-nor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Gagal Tangguh Pendengaran Prosiding Rayuan Dalam Kes Rasuah Src International

Najib Gagal Tangguh Pendengaran Prosiding Rayuan Dalam Kes Rasuah Src International

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 200 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Rayuan menolak permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak untuk menangguhkan pendengaran rayuannya terhadap sabitan bersalah dan hukuman dalam kes rasuah RM42 juta SRC International Justeru Mahkamah Rayuan ...
Najib Dikenakan Pendakwaan Berpilih Dalam Kes Src Rm42 Juta

Najib Dikenakan Pendakwaan Berpilih Dalam Kes Src Rm42 Juta

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 168 hits
Tak mungkin Mana ada pendakwaan berpilih Lihat senarai ini dan anda akan tahu bahawa peguam Najib cakap kosong Senarai orang yang TIDAK dikenakan pertuduhan dalam kes SRC 1 Orang yang meluluskan SRC memberikan geran RM20 juta untuk menubuhk...
Prosiding Rayuan Kes Src International Diteruskan Tanpa Penangguhan

Prosiding Rayuan Kes Src International Diteruskan Tanpa Penangguhan

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 190 hits
Mahkamah Rayuan menolak permohonan bekas perdana menteri Najib Razak untuk menangguhkan pendengaran rayuannya terhadap sabitan bersalah dan hukuman dalam kes rasuah RM42 juta SRC International Justeru Mahkamah Rayuan meneruskan pendengaran ...
Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 184 hits
Demikian kata peguam bekas Perdana Menteri iaitu Harvinderjit Singh PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu hanya ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low boleh menjelaskan mengapa dana SRC International Sdn Bhd dimasukk...
Rayuan Src Hakim Berpengalaman Patut Mengendalikan Perbicaraan Kes Abad Ini Tan Sri Shafee Abdullah

Rayuan Src Hakim Berpengalaman Patut Mengendalikan Perbicaraan Kes Abad Ini Tan Sri Shafee Abdullah

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 263 hits
Pasukan pembelaan Najib Razak memberitahu Mahkamah Rayuan hari ini bahawa kes rasuah RM42 juta SRC International adalah kes abad ini Bagaimanapun kata ketua pasukan peguam Muhammad Shafee Abdullah kes itu telah dibicarakan di depan seorang ...
Peguam Dakwa Hakim Bersusah Payah Selamatkan Kes Terhadap Najib

Peguam Dakwa Hakim Bersusah Payah Selamatkan Kes Terhadap Najib

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 173 hits
April 6 2021 Hakim Nazlan Ghazali didakwa memihak kepada pendakwaan oleh peguam Najib Razak Muhammad Shafee Abdullah PUTRAJAYA Kes pendakwaan terhadap Najib Razak dalam tuduhan rasuah RM42 juta pasti gagal sekiranya hakim perbicaraan menola...
Unreliable Testimony Should Ve Sunk Src Case Against Najib Court Told

Unreliable Testimony Should Ve Sunk Src Case Against Najib Court Told

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 238 hits
The unreliable key testimony of former SRC International director Suboh Yassin should have collapsed the prosecution s RM42 million corruption case against Najib Abdul Razak the Court of Appeal heard The former premier s lead defence counse...
Only Jho Low Can Answer Why Src Funds Sent To Najib S Account Court Hears

Only Jho Low Can Answer Why Src Funds Sent To Najib S Account Court Hears

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 216 hits
Only Low Taek Jho could answer why millions flowed from SRC International funds into former prime minister Najib Abdul Razak s account said Najib s legal team to the Court of Appeal This was told during the appeal hearing to quash Najib s c...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim