Najib Jadi Pm Pertama Dihukum Penjara Walaupun Umno Kembali Jadi Kerajaan


agendaily.com24/08/2022
Majoriti UMNO negeri mahu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal 2023.

Ironinya keputusan mahkamah semalam yang mensabitkan Datuk Seri Najib Razak dihukum penjara berlaku semasa era UMNO kembali menjadi kerajaan selepas beberapa krisis politik tercetus sebelum ini.

Walaupun kes pendakwaan terhadap bekas Perdana Menteri (PM) itu bermula ketika era Pakatan Harapan (PH) memerintah tetapi hukuman dijatuhkan semasa UMNO dapat kembali memerintah di Putrajaya, ia satu fakta menunjukkan institusi kehakiman bebas dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana parti politik.

Sebelum ini pelbagai persepsi dituduh terhadap UMNO sebaik parti itu kembali ke tampuk kuasa selepas Naib Presidennya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diangkat menjadi PM kesembilan bagi menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ketika Ismail Sabri menjadi PM, walaupun terdapat tanggapan liar yang berpandangan kes Najib akan dibuang begitu sahaja, namun ia meleset sama sekali selepas mahkamah semalam bertindak membuat keputusan secara tegas dan mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.

Dakwaan UMNO mengawal insititusi mahkamah dan perundangan negara tidak tepat sekali, malah tiada sebarang campur tangan bagi menyelamatkan bekas Presiden mereka tersebut.

Bagaimanapun, spekulasi tercetus sehari sebelum keputusan Mahkamah Persekutuan membuat keputusan semalam, ia susulan satu mesyuarat tergempar yang dipanggil oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mengumpulkan Ketua-Ketua Bahagian di ibu pejabat UMNO.

Intipati perbincangan antara Ketua-Ketua Bahagian dengan Zahid didakwa berkisar kes Najib, tetapi ia dinafikan pemimpin tertinggi dan diperjelaskan ia hanya perbincangan melibatkan persediaan pilihan raya umum ke-15 (PRU-15).

Daripada satu sudut, UMNO mungkin dilihat kembali bersih selepas keputusan mahkamah memenjarakan Najib. Bagaimanapun persoalannya kini, adakah UMNO akan kembali kuat tanpa kehadiran Najib bersama di barisan hadapan?

Zahid sebelum memberi gelaran “Raja Media Sosial” kepada Najib kerana berjaya memulihkan parti itu dengan menggunakan kepakarannya dalam platform media baharu untuk mempengaruhi rakyat kembali mempercayai UMNO.

Najib banyak memainkan peranan dalam media sosial dalam memulihkan imej UMNO, kenyataan pendek dan sinisnya berjaya menawan hati semula rakyat yang suatu ketika dahulu menolak parti tersebut.

Dengan gelaran “Bossku”, Najib menjelajah ke pelosok negara untuk berkempen bagi memenangkan UMNO, ia ternyata berkesan semasa Pilihan Raya Negeri (PRN) di Sabah, Melaka dan Johor.

Banyak kredit diberikan kepada Najib kerana kemahirannya menggunakan Facebook dan lain-lain platform media sosial dengan sebaik mungkin untuk menarik sokongan rakyat kepadanya.

Malah pada suatu ketika, pembangkang yang suatu ketika dahulu dianggap menguasai media sosial juga tidak dapat mengatasi populariti Najib yang lebih jauh disukai rakyat.

Kehilangan Najib dalam Facebook pasti dirasai oleh penyokong fanatiknya.

Namun, apakah langkah seterusnya UMNO selepas Najib di penjara semalam?

Adakah Ismail Sabri akan terus berdepan tekanan daripada partinya untuk menyegerakan PRU-15 atau adakah Zahid akan mengambil langkah lebih agresif selepas ini?

Untuk rekod, Zahid seperti Najib juga berdepan puluhan pertuduhan di mahkamah dan hanya menunggu masa untuk dijatuhkan hukuman.

Adakah UMNO akan terus mendesak supaya PRU-15 diadakan segera sebelum Oktober ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/najib-jadi-pm-pertama-dihukum-penjara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Bekas Pm Pertama Masuk Penjara

Najib Bekas Pm Pertama Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 111 hits
Buat pertama kalinya dalam catatan sejarah negara Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi bekas perdana menteri pertama dipenjarakan kerana menyeleweng dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta Keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini ya...
Najib Malam Ini Di Penjara Tapi Orang Ramai Riuh Pula Usik Presiden Umno

Najib Malam Ini Di Penjara Tapi Orang Ramai Riuh Pula Usik Presiden Umno

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 248 hits
FAZLI RADZIIni malam pertama Datuk Seri Najib Razak di Penjara Kajang tetapi orang ramai dilihat riuh pula usik Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang berdepan dengan 47 pertuduhan rasuah pecah amanah dan pengubahan wang haram dan...
Geng Gedebe Umno Hilang Focus Najib Masuk Penjara

Geng Gedebe Umno Hilang Focus Najib Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 118 hits
Geng gedebe Umno sibuk menyerang PM Ismail Sabri Yaakob dan tekan untuk parlimen dibubarkan dengan segera supaya PRU15 tergempar boleh diadakan Mereka tidak focus kepada masalah Najib Razak dan bertindak untuk menyelamatkan Najib dari masuk...
Konvensyen Keadilan Dedah Derita Rakyat Himpunan Umno Ratib Nasib Najib Dalam Penjara

Konvensyen Keadilan Dedah Derita Rakyat Himpunan Umno Ratib Nasib Najib Dalam Penjara

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 186 hits
Rakyat Malaysia boleh menilai kepimpinan mana yang boleh membela nasib mereka melalui dua himpunan yang dilakukan pada waktu yang hampir sama Sabtu lalu Menurut Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli ketika rakyat dijemput ke pentas Konven...
Dalam Keadaan Najib Kian Hampir Ke Penjara Adalah Tidak Berbudi Bahasa Zahid Hamidi Terus Paksa Pm Adakan Pru15 Segera

Dalam Keadaan Najib Kian Hampir Ke Penjara Adalah Tidak Berbudi Bahasa Zahid Hamidi Terus Paksa Pm Adakan Pru15 Segera

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 138 hits
Pertemuan mengejut melibatkan Ketua Ketua UMNO Bahagian di WTCKL semalam yang digerakkan oleh Ahmad Zahid Hamidi bagi tujuan untuk terus memaksa PRU15 diadakan segera akhirnya tidak dihadiri oleh Ismail Sabri Yaakob Ini bermakna Perdana Men...
Kes 1mdb Penampilan Pertama Najib Tiba Di Kompleks Mahkamah Tinggi

Kes 1mdb Penampilan Pertama Najib Tiba Di Kompleks Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 225 hits
Aug 25 2022 Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 8 27 pagi tadi untuk menghadapi perbicaraan kes penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad berjumlah RM2 28 bilion Beliau d...
Najib Ke Penjara Dan Kronologi Kes

Najib Ke Penjara Dan Kronologi Kes

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 169 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan di sini pada Selasa menolak rayuan akhir Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengetepikan sabitan hukuman dan denda yang dikenakan terhadapnya berhubung penyelewengan dana Syarikat SRC International Sdn Bhd Panel...
Umno Menyekat Ismail Sabri Dari Menolong Najib

Umno Menyekat Ismail Sabri Dari Menolong Najib

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 163 hits
Umno menyekat Ismail Sabri dari menolong Najib Disebabkan budak budak Umno buat kecoh dan menekan Ismail Sabri Yaakob untuk campur tangan di dalam perbicaraan SRC International maka ini membuat keadaan sukar untuk PM membantu Najib
Mahkamah Persekutuan Kekal Sabitan Najib Dan Hukuman Penjara 12 Tahun Denda Rm210 Juta

Mahkamah Persekutuan Kekal Sabitan Najib Dan Hukuman Penjara 12 Tahun Denda Rm210 Juta

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 176 hits
PUTRAJAYA 23 Ogos Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta ke atas Datuk Seri Najib Tun Razak kerana menyeleweng dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta Panel lima haki...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A