Najib Bebas Ph Bn Pasti Ditolak Pengundi Dalam Enam Prn Nanti




Ada dua kemungkinan mengapa UMNO begitu tergesa-gesa mahu memohon pengampunan buat Najib Razak, walaupun bekas Perdana Menteri itu belum sampai setahun menjalani hukuman penjara 12 tahun yang dijatuhkan mahkamah terhadapnya.

Pertama, untuk menjadikan beliau sebagai Perdana Menteri semula, paling awal barangkali selepas PRU16 nanti.

Kedua, untuk memanfaatkan pengaruh bekas Perdana Menteri itu bagi menghadapi PRN di enam negeri yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Dalam hal ini, UMNO dipercayai punya keyakinan Najib mampu menjelmakan keputusan cemerlang buat BN sebagaimana peranan yang telah dimainkannya dalam PRN Melaka dan Johor sebelum ini di mana BN menang dengan majoriti dua pertiga di kedua-dua pilihan raya itu.

Untuk kemungkinan pertama, walaupun segelintir penyokong Najib masih ghairah untuk melihatnya dapat kembali sebagai Perdana Menteri, sebenarnya adalah lebih baik perkara itu dilupakan saja.

Najib bukan seperti Tun Mahathir Mohamad yang meletak jawatan secara sukarela pada 2003 dan dengan itu tiada masalah bagi rakyat untuk mengangkatnya semula sebagai Perdana Menteri buat kali kedua pada 2018.

Sebaliknya Najib adalah Perdana Menteri yang gagal, ditolak rakyat dan menjadi punca yang menyebabkan UMNO hilang kuasa pada 2018 lalu, malah sekarang dijatuhi bersalah atas kesalahan rasuah.

Dengan demikian, pengundi tentu akan berfikir lebih daripada sekali untuk memberinya peluang kembali menghuni Seri Perdana.

Lagi pula, dalam pemilihan UMNO baru-baru ini, sementara Najib berada di penjara, tiga anaknya telah muncul sebagai pemimpin dalam senarai kepimpinan baru parti itu di pelbagai peringkat.

Anak sulungnya, Mohd Nizar Najib, kini adalah Naib Ketua UMNO Bahagian Pekan, selain memegang jawatan Exco Kerajaan Negeri Pahang.

Seorang lagi anak beliau, Mohd Nazifuddin pula menang sebagai Ketua UMNO Bahagian Langkawi.

Anak perempuan Najib, Nooryana Najwa atau lebih dikenali sebagai Yana menang Ketua Puteri UMNO Lembah Pantai dan Exco Puteri UMNO Malaysia.

Apabila sudah ada tiga anaknya berada dalam kepimpinan UMNO, ini adalah masa yang terbaik untuk Najib berundur dan bersara sepenuhnya.

Oleh itu, UMNO tidak harus membuang masa memohon pengampuan yang segera buat Nakib, sebaliknya biarkan saja proses pengampunan dilakukan oleh keluarga Najib sendiri setelah beliau selesai menjalani tempoh tertentu di penjara dan mendepani perbicaraan tiga lagi kesnya berkaitan 1MDB di mahkamah.

UMNO harus bergerak ke depan dengan barisan kepimpinan sedia ada tanpa perlu menoleh lagi kepada Najib.

Untuk kemungkinan kedua iaitu bagi kepentingan BN berdepan enam PRN, apa yang UMNO harus sedar ialah bukan saja sekarang ini keadaan Najib sudah berbeza berbanding ketika PRN Melaka dan Johor sebelum ini, bahkan kedudukan kerajaan juga sudah berubah.

Oleh kerana PH dan BN sudah bersama dalam kerajaan dan setuju untuk bertanding sebagai satu pasukan dalam PRN di enam negeri nanti, keberadaan Najib sebenarnya sudah tidak memberi banyak manfaat lagi.

Gandingan Anwar Ibrahim dan Zahid Hamidi lebih perlu diletakkan sebagai dua kepala perang bagi memastikan PH-BN mampu menggapai kemenangan.

Malah, jika adanya Najib dengan andaian desakan UMNO agar beliau diberi pengampunan penuh diperkenankan setelah ia dibawa oleh pihak kerajaan kepada Lembaga Pengampunan, ia akan memberi peluru percuma kepada PN untuk menyerang dan mengajak rakyat menolak PH-BN.

Rakyat pasti sukar menerima keadaan di mana Najib diberi pengampunan terlalu awal yang mana ia difahami adalah atas kehendak kerajaan melalui desakan UMNO tadi.

Dalam sistem Raja Berperlembagaan, meskipun kata akhir dalam memberi pengampunan adalah atas budi bicara Agong, tetapi baginda juga tertakluk kepada nasihat Perdana Menteri dan kerajaan dalam hal berkenaan.

Akhirnya, rakyat dan pengundi pasti akan melampiaskan isyarat penolakan mereka dengan tidak mengundi calon PH-BN di enam negeri yang berlangsung PRN itu.

Apa lagi jika PN memanfaatkan isu tersebut semaksimum mungkin untuk menyerang PH-BN.

Sudahnya nanti, bukan saja PN bakal menang besar di Kelantan, Terengganu dan Kedah, silap-silap Selangor dan Negeri Sembilan yang kini dalam genggaman PH juga bakal terlepas.

Pulau Pinang yang nampak selesa dalam genggaman PH pun tidak mustahil akan terumbang-ambing untuk mengekalkan kemenangan.

Jika itu berlaku dalam PRN nanti, jangan bermimpi lagi untuk menang dalam PRU16 pada tahun 2027 akan datang. – ShahbudinHusin 09/04/2023.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/04/najib-bebas-ph-bn-pasti-ditolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Razak Bebas Atau Tidak Hanya Agong Harapan Terakhir

Najib Razak Bebas Atau Tidak Hanya Agong Harapan Terakhir

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 171 hits
mykmu net02 04 2023PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong dijangka menjadi penentu mutlak sama ada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dibebaskan atau sebaliknya daripada hukuman penjara 12 tahun yang dihadapinya ketika ini ...
Najib Kekal Dalam Penjara Boleh Gugat Prestasi Ph Bn Di Prn

Najib Kekal Dalam Penjara Boleh Gugat Prestasi Ph Bn Di Prn

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 169 hits
Oleh Adam MalikKemunculan maklumat maklumat baru berkaitan isu Nazlan dan pendirian Ketua Hakim Negara membela nya membuat ramai rakyat meluat dan mula persoal keadilan untuk Datuk Seri Najib Razak Sepatut nya pemerintah bersama gabungan Pa...
Mohon Pengampunan Najib Modal Pn Tawan Prn Kata Penganalisis

Mohon Pengampunan Najib Modal Pn Tawan Prn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 203 hits
Umno akan memohon agar Yang di Pertuan Agong mempertimbang memberi pengampunan diraja kepada Najib Razak selepas didapati bersalah dalam kes rasuah SRC International PETALING JAYA Seorang penganalisis politik menyifatkan keputusan Umno memo...
Semakan Ditolak Peluang Terakhir Najib Kini Hanya Pengampunan Agong

Semakan Ditolak Peluang Terakhir Najib Kini Hanya Pengampunan Agong

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 128 hits
Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan kebenaran bagi menyemak keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd Susu...
Ph Rebah Bersama Bn Jika Najib Zahid Di Bebas Dengan Mudah

Ph Rebah Bersama Bn Jika Najib Zahid Di Bebas Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 119 hits
IMEJ baik kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim setakat ini tercalar dan tercemar dengan isu pengampunan Najib Razak dan penangguhan kes Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Najib kini memohon dibebaskan daripada hukuman penjara 12 ...
Malapetaka Menanti Ph Jika Najib Zahid Bebas Ahli Parlimen Pkr Beri Amaran

Malapetaka Menanti Ph Jika Najib Zahid Bebas Ahli Parlimen Pkr Beri Amaran

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 135 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang Ahli Parlimen Pakatan Harapan memberi amaran bahawa gabungan itu dan juga PKR bakal ditolak pengundi sekiranya bekas perdana menteri Najib Razak mendapat pengampunan manakala Timbalan Perdana Menteri Ahmad...
Keputusan Bocor Najib Bebas 31 3

Keputusan Bocor Najib Bebas 31 3

papar berkaitan - pada 29/3/2023 - jumlah : 310 hits
Penyokong Najib sudah rayakan Dan mereka akan berkumpul pada 31 3 dengan meriah seolah keputusan sudah bocor Sangat tidak wajar jika disebaliknya akan menilbulkan kekecohan fan persepsi pelbagai
Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 504 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak akan mengemukakan penghakiman menentang oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Datuk Abdul Rahman Sebli kepada Yang di Pertuan Agong dalam permohonan petisyen pengampunannya Bekas Perdana Menteri itu memfailk...
No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Suria Klcc Dan Hari Jumaat Di Sentral Suites Kl

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Bantuan Sara Diri Mahasiswa Penuntut Negeri Perak

Akaun Fleksibel Tidak Layak Pengeluaran Ini Sebabnya Cara Atasi

Hampir Band Hidup Umr Bersamaku Chord

Haziq Rosebi Zuraida Chord

Selamat Hari Guru 2024 Guru Jauhari Digital Aspirasi Negara Madani