Naib Ketua Pemuda Umno Tegur Pemimpin Bn Masih Tak Sedar Diri


agendaily.com09/12/2022
Naib Ketua Pemuda Shahril Hamdan Suffian meminta pemimpin atasan menjelaskan kewajaran bekerjasama dengan Pakatan Harapan.
Pemuda UMNO membidas kepimpinan tertinggi parti itu kerana tidak melakukan bedah siasat bagi mengenal pasti punca kekalahan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.

Naib Ketua Pemuda UMNO Shahril Sufian Hamdan mendakwa UMNO dan BN mengeruskan ‘kehidupan’ selepas PRU-14 seperti tiada apa yang berlaku, sehingga menyaksikan parti mengalami kekalahan paling teruk dalam sejarah pada PRU-15 lalu.

Untuk rekod pada PRU-13 lalu, BN menang 133 kerusi Parlimen, namun hilang Kerajaan Pusat pada PRU-14 apabila memperoleh 79 kerusi. Pada PRU-15 lalu, BN mengalami kekalahan paling teruk dalam sejarah apabila hanya menang 30 kerusi Parlimen.

Mengulas lanjut Shahril yang meletak jawatan Ketua Penerangan UMNO setelah BN kalah PRU-15 lalu, berkata BN perlu sedar diri dan jangan terlalu selesa dengan keputusan mudah, antaranya menetapkan kerjasama dengan parti politik tertentu demi masa depan politik gabungan itu.

“Nak ‘move on’ (teruskan) ini tak bermakna kita buat tak tahu. ‘Move on’ ini tak bermakna kita gembira dengan rakan baharu kita sehingga kita lupa kita berada dalam kedudukan hari ini, kerana kita menang 30 kerusi. Kita sudah tak boleh ambil jalan pintas untuk mengelak perbualan yang sukar.

“Saya yakin kita boleh, pemimpin boleh jelaskan keadaan. Kita boleh membiasakan diri dengan situasi yang baharu. Boleh mewajarkan kenapa kita dengan Pakatan Harapan (PH) dan sebagainya.

“Itu semua ahli pun nak dengar tetapi lebih penting daripada itu, boleh tak kita hadam sebenar-benarnya apa masalah asas dalam parti ini.

“Barulah kita tahu apa yang kita kena ubah kalau tak 30 kerusi boleh tergelincir lebih teruk lagi. Dalam hal ini saya pun bersetuju dengan (Timbalan Pengerusi UMNO Johor) Datuk Nur Jazlan (Mohamed), BN kena buat post mortem (bedah siasat) betul-betul apa yang berlaku pada PRU-15. Ini kita tak buat waktu PRU14,” katanya menerusi rakaman video Tiktoknya hari ini (9 Disember 2022).

Pada PRU-15 lalu, Shahril kalah tipis ditangan bekas Ketua Menteri Melaka Adly Zahari di kerusi Parlimen Alor Gajah.

Beliau menyatakan sokongan terhadap kenyataan dibuat Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi yang menuntut Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berundur berikutan kekalahan teruk BN.

Memetik laporan BH Shahril melahirkan kebimbangan apabila mendengar hujah terlalu mudah berkaitan kerjasama BN dengan PH, bahkan PAS sekalipun.

Berdasarkan hujah yang beliau dengar, kononnya BN boleh meraih undi bukan Melayu apabila bekerjasama dengan PH, manakala dengan PAS pula boleh memperoleh sehingga 130 kerusi.

“Kali ini tak boleh dah. Kali ini extra penting kita buat (bedah siasat) betul-betul kerana (BN) hanya tinggal 30 kerusi. saya pun sudah risau sikit sebab sudah mula dengar hujah-hujah simplistik.

“Kita bersama dengan PH kita boleh menang undi bukan Melayu, sama macam lepas PRU14, kita bersama PAS. Kita campur undi BN, kita campur undi PAS, kita boleh memang 120, 130 kerusi. Adakah anda pasti semudah itu?

“Tanpa perubahan yang sebenarnya, ia tak semudah itu. Kira-kira kita ini tak sama dengan kira-kira pengundi. Ahli kita juga tiga juta. PRU15 hari itu pun kita dapat tiga juta undi dan kita pun tahu tak semua ahli UMNO yang undi BN. Kita kena tanya kenapa?” katanya.

Walaupun nama UMNO sinonim dengan orang Melayu, Shahril berkata ia masih gagal menarik sokongan orang Melayu untuk mengundi parti berkenaan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/naib-ketua-pemuda-umno-tegur-pemimpin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Pemuda Umno Seremban Keluar Parti Sertai Pas

Ketua Pemuda Umno Seremban Keluar Parti Sertai Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 90 hits
agendaily com14 12 2022Ketua Pemuda UMNO bahagian Seremban Zool Amali Hussin mengumumkan akan menyertai PAS Ketua Pemuda UMNO bahagian Seremban Zool Amali Hussin beberapa ahli jawatankuasanya mengesahkan akan menyertai PAS setelah kecewa de...
Masih Mahu Kekalkan Zahid Sebagai Presiden Umno Akan Berdepan Penolakan Total

Masih Mahu Kekalkan Zahid Sebagai Presiden Umno Akan Berdepan Penolakan Total

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 79 hits
agendaily com2 12 2022Adakan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan menjadikan UMNO sebagai parti pengkhianat bangsa Melayu Kesetiaan adalah satu sifat yang dituntut dalam diri seseorang tetapi setia membabi buta adalah satu kebodohan yang tida...
Pecat Pemimpin Veteran Umno Kini Terpaksa Melutut Di Pangkuan Dap

Pecat Pemimpin Veteran Umno Kini Terpaksa Melutut Di Pangkuan Dap

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 89 hits
agendaily com10 12 2022Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Dr Muhammad Faiz Na aman mempelawa Tan Sri Annuar Musa menyertai Perikatan Nasional untuk sama sama berjuang menyatupadukan bangsa Melayu dan Islam Seorang Ahli Majlis Pimpinan T...
Jangan Nak Lepas Kes Mahkamah Jual Maruah Orang Melayu Kata Pemuda Umno Kepada Zahid

Jangan Nak Lepas Kes Mahkamah Jual Maruah Orang Melayu Kata Pemuda Umno Kepada Zahid

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 127 hits
agendaily com30 11 2022Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dikritik keras seorang pemimpin Pemuda UMNO kerana sanggup menjual maruah orang Melayu hanya kerana mahu melepaskan diri daripada kes mahkamah dihadapinya Ahli Jawatankuasa Mahasiswa dan ...
Selamat Tinggal Umno Bekas Ketua Hakim Zaman Bila Dia Jadi Hakim Tak Tau La

Selamat Tinggal Umno Bekas Ketua Hakim Zaman Bila Dia Jadi Hakim Tak Tau La

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 93 hits
Oleh Tun Abdul Hamid MohamadKhamis 24 November 2022 Kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Istana Negara mengatakan bahawa Yang di Pertuan Agong telah membuat keputusan melantik DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke 10 Baginda membuat...
Pn Masih Belum Putuskan Siapa Ketua Pembangkang Kata Mas Ermieyati

Pn Masih Belum Putuskan Siapa Ketua Pembangkang Kata Mas Ermieyati

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 85 hits
Naib Ketua Wanita Bersatu Mas Ermieyati Samsudin berkata kebiasaannya ketua ketua parti akan memegang jawatan sebagai ketua pembangkang PETALING JAYA Perikatan Nasional masih belum memutuskan siapa yang akan dipilih mewakili gabungan itu se...
Zahid Masih Tak Insaf Kalah Teruk Kini Dakwa Dap Akur Syarat Umno Tetapkan

Zahid Masih Tak Insaf Kalah Teruk Kini Dakwa Dap Akur Syarat Umno Tetapkan

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 206 hits
agendaily com6 12 2022UMNO bersetuju bersama DAP Walapun mengalami kekalahan teruk semasa Pilihan Raya Umum Ke 15 nampaknya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih tidak insaf dan merasakan dirinya betul Presiden UMNO yang dilantik menjadi Timb...
Presiden Ada Hak Pandu Arah Parti Selepas Pru Kata Ketua Bahagian Umno

Presiden Ada Hak Pandu Arah Parti Selepas Pru Kata Ketua Bahagian Umno

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 87 hits
freemalaysiatoday com November 30 2022 7 00 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam berkata ketetapan parti itu sebelum ini menolak sebarang kerjasama dengan PKR DAP dan Bersatu dibuat untuk berdepan PRU15 bukan untuk selepasnya PETALING...
Umno Dan Pakatan Harapan Masih Kekok Berkempen Masih Keliru Narafif Politik

Umno Dan Pakatan Harapan Masih Kekok Berkempen Masih Keliru Narafif Politik

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 235 hits
agendaily com12 11 2022Jajaran baharu yang sudah menjadi kenyataan Perkahwinan politik antara UMNO dan Pakatan Harapan yang tidak disangka menjadi kenyataan nampaknya bukan sahaja mengelirukan penyokong mereka malah pemimpin atasan parti ju...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam