Musim Cuti Sekolah Dah Bermula Buat Pencinta Seni Sejarah Dan Warisan Muzium Ini Wajib Dilawati



Musim Cuti Sekolah Dah Bermula…Buat Pencinta Seni, Sejarah dan Warisan, Muzium Ini Wajib Dilawati
WALAUPUN sempadan negara masih ditutup untuk pelancongan antarabangsa, rakyat Malaysia tetap merancang percutian singkat seperti perjalanan balik kampung dan lawatan ke tempat-tempat menarik.
Antara tempat menjadi pilihan adalah perjalanan membawa keceriaan kepada semua seperti lawatan ke galeri seni dan muzium dari Georgetown ke Kota Kinabalu dan seterusnya.
Bagi peminat seni yang serius seperti peminat sejarah dan pengembara jalanan (road trippers) ini adalah berita baik kerana terdapat banyak destinasi seni dan budaya boleh mereka kunjungi di seluruh Malaysia.
Pengembara yang meminati ‘mobile photography’ juga tidak ketinggalan kerana tempat-tempat ini sangat ‘insta-worthy’ untuk dimuat naik ke laman sosial mereka

1. Muzium dan Balai Seni Lukis Negeri Pulau Pinang Lotong bercelak menjadi tumpuan utama dalam pameran seni anjuran Balai Seni Lukis Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama Langur Project Pulau Pinang.
Ia bertujuan memberi kesedaran kepada pengunjung mengenai nasib spesies lotong bercelak terutama selepas kemusnahan kira-kira 20 lotong di Port Dickson oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) pada Mei yang lalu.
Pameran yang berakhir pada 31 Disember ini menampilkan karya 60 artis, mempersembahkan lakaran berbeza tentang kehidupan lotong bercelak, habitat mereka, ancaman serta usaha pemuliharaan.

2. Galeri Seni Sabah Jika sudah selesai melakukan aktiviti menyelam percutian dan berseronok di tepi laut, anda boleh singgah di Galeri Seni Sabah.
Pameran yang diadakan menawarkan gambaran tentang perjalanan seni melalui pilihan karya merangkumi pelbagai medium, termasuk kolaj media campuran, pastel minyak, cat air dan kraf tangan kitar semula.
Pameran yang berakhir pada 7 Januari 2022 turut menampilkan pilihan lukisan awal dan buku lakaran dipamerkan.
Untuk merasai seni era kontemporari dan pandemik di Sabah, pengunjung juga boleh melihat pameran Pemilihan Seni Tahunan Sabah 2021 ke-36.
Tema tahun ini ialah “Gunung Kinabalu” dan “Sabah – Norma Baharu” merupakan pameran seni yang dipilih oleh seluruh negeri tersebut.

3. Muzium Warisan Baba & Nyonya, Melaka. Dianggap sebagai salah satu muzium persendirian terbaik di Malaysia, muzium ini akhirnya mengalu-alukan pengunjung selepas ditutup selama hampir dua tahun disebabkan pandemik.
Kini, muzium ini hanya dibuka pada Jumaat dan Sabtu untuk lawatan kerana ia perlahan-lahan kembali ke fasa pemulihan.
Bagi mereka yang berminat dengan identiti dan budaya Peranakan, “muzium rumah” ini memberi peluang anda merasai pengalaman mengenali sejarah itu sendiri.
Inilah peluang untuk bersiar-siar di sekitar rumah Baba Chan Cheng Siew (1865-1919) yang citarasa eklektiknya menawarkan gambaran sekilas tentang kekayaan budaya dan kemewahan di banyak rumah Peranakan sebelum Perang Dunia II.

4. Galeri Brooke, Sarawak Galeri Brooke di Kubu Margherita Kuching telah dibina pada tahun 1879 oleh Charles Brooke, Rajah Sarawak – bersedia untuk menyambut pengunjung selepas penutupan yang lama.
Galeri Brooke, bersaiz padat, menonjolkan sejarah, tempat dan figura di sebalik Sarawak dan Rajah Putihnya (Raja Putih Sarawak).
Galeri ini mempamerkan barangan dan artifak daripada keluarga Brooke yang memerintah Sarawak selama lebih satu abad sebelum menyerahkan Sarawak kepada Britain selepas Perang Dunia Kedua.

5. Galeri Ilham, Kuala Lumpur Pameran di Galeri Ilham ini dikendalikan oleh Rahel Joseph dan Beverly Yong.
Karya-karya yang berwarna-warni namun berasas itu berpusat pada daya tarikan terhadap kehidupan seharian di kampung halaman seorang karyawan, Kok Yew Puah yang tinggal di Klang, Selangor.
Ia juga mengesan perkembangan amalan seni dan ideanya melalui temu bual dan perbualan dengan rakan artisnya.
Puah dianggap sebagai artis Malaysia yang diabaikan pada zamannya, dan pameran ini, yang berakhir April depan, melakukan banyak perkara untuk memperkenalkan semula legasinya.
Bagi yang pertama kali ke Galeri Ilham, jangan lupa untuk melihat kedai cenderamata galeri dipenuhi dengan buku seni Malaysia dan kraf kontemporari.

6. Muzium Perak, Taiping Masa untuk mengenali sejarah hasil timah di Muzium Perak yang meninjau semula sejarah perlombongan bijih timah di Taiping dari abad ke-19 di British Malaya.
Ia mempamerkan peralatan perlombongan bijih timah dan dokumen sejarah dari zaman kegemilangan perlombongan bijih timah di bandar ini.
Seni bersejarah lain termasuk waran tangkap untuk ahli triad Ghee Hin dan Hai San, artifak dan barangan daripada agensi kerajaan seperti Majlis Perbandaran Taiping, Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Penjara.
Pameran ini berlangsung sehingga Jun depan, dan jika anda berpeluang bolehlah singgah sebentar di Taiping untuk makanan, pemandangan menarik serta sejarah untuk diterokai di sini.

7. Muzium Bukit Besi, Terengganu Muzium Bukit Besi yang baru dibuka di Dungun, Terengganu, membawa pengunjung ke pengembaraan bermakna kerana ia memberi penghormatan kepada sejarah perlombongan bijih besi di kawasan itu.
Dengan artifak sejak akhir 1920-an, pengunjung boleh mempelajari cara bijih besi dilombong dan diproses sebelum dieksport ke luar negara.
Pameran termasuk gambar peralatan perlombongan dan bekas kakitangan kerja, lokomotif lama serta data demografi warga asing yang dilahirkan di sana.
Lebih menarik lagi adalah Bukit Besi merupakan ibu kota pantai Timur yang paling hipster pada zaman kegemilangannya dan kemasukan adalah percuma sehingga diberitahu kelak.

8. Muzium Galeri Made In Ipoh, Perak Muzium galeri mesra Instagram di Phin Kee Chan merupakan sebuah bangunan tiga tingkat yang dikenali sebagai Bangunan Kapitan Chung Thye Phin atau Rumah Arlene.
Muzium ini mempamerkan kisah, kehidupan dan warisan Kapitan Malaya merupakan sejarah yang mengasyikkan dipenuhi barangan sejarah dan artifak sejak lebih daripada satu abad lalu.
Antara yang menarik di sini ialah papan tanda perdagangan Phin Kee Chan, meja kerja milik Kapitan dan tangga lingkaran besi tuang Victoria berusia 116 tahun yang telah dipulihkan sepenuhnya dengan reka bentuk fleur-de-lis (lili) bergaya, tanda kegemaran Kapitan Chung.-Destinasi
Musim Cuti Sekolah Dah Bermula…Buat Pencinta Seni, Sejarah dan Warisan, Muzium Ini Wajib Dilawati
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama

‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta

The post Musim Cuti Sekolah Dah Bermula…Buat Pencinta Seni, Sejarah dan Warisan, Muzium Ini Wajib Dilawati appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/12/musim-cuti-sekolah-dah-bermula-buat-pencinta-seni-sejarah-dan-warisan-muzium-ini-wajib-dilawati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Confident Tak Payah Sekolah Konon Jdt Menang Habis Game Rayu Mak Tuntut Cuti

Confident Tak Payah Sekolah Konon Jdt Menang Habis Game Rayu Mak Tuntut Cuti

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 176 hits
Tidak dinafikan bahawa johor merupakan pilihan juara pada malam kejohanan Trofi Piala Malaysia Skuad Johor Darul Takzin melawan KL City Walaupun dibarisi oleh pemain2 terkenal dan juga import tetapi JDT telah kalah kepada Skuad KL City deng...
Selamat Cuti Sekolah

Selamat Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 171 hits
SELAMAT CUTI SEKOLAH Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt CUTI sekolah telah pun bermula Alhamdulillah Selamat cuti sekolah semua anak anak Adik adik Nikmati waktu cuti sekolah hujung tahun yang panjan...
Pengalaman Road Trip Yang Menarik Elak Kesesakan Musim Cuti Panjang

Pengalaman Road Trip Yang Menarik Elak Kesesakan Musim Cuti Panjang

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 207 hits
Cuti sekolah kini kembali ramai yang pastinya sedang merancang untuk travel menuju ke utara tanahair dari Lembah Klang atau ingin bercuti ke Kuala Lumpur dari negeri Perlis Kedah Pulau Pinang atau Perak Untuk tips perjalanan yang mudah saya...
Semakan Status Tingkatan 1 Sekolah Seni Malaysia Sesi 2022

Semakan Status Tingkatan 1 Sekolah Seni Malaysia Sesi 2022

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 305 hits
Semakan Status Tingkatan 1 Sekolah Seni Malaysia Sesi 2022 Kementerian Pendidikan Malaysia telah memaklumkan bahawa permohonan bagi kemasukan pelajar Tingkatan 1 ke Sekolah Seni Malaysia untuk sesi 2022 telah dibuka Bagaimanakah cara permoh...
Manfaatkan Cuti Sekolah Di Kidzania Go Quill City Mall Kuala Lumpur

Manfaatkan Cuti Sekolah Di Kidzania Go Quill City Mall Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 270 hits
Esok dah start cuti sekolah Paling seronok mestilah anak anak kan memang dah bahagian diorg So apa kata cari aktiviti yg bermanfaat utk diorg Daripada bg peluang kt diorg hadap gadget why try creative activity Ibu dah plan cuti sekolah ni n...
Pbsnt Wujudkan Liga Semi Pro Bermula Musim Depan

Pbsnt Wujudkan Liga Semi Pro Bermula Musim Depan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 158 hits
KUALA TERENGGANU Persatuan BoIasepak Negeri Terengganu memutuskan untuk mewujudkan saingan Liga BoIasepak Semi Pro Terengganu muIai musim depan daIam usaha memajukan sukan berkenaan di negeri ini TimbaIan Presiden PBSNT Marzuki SuIong berka...
Cuti Sekolah 2021 Cuti Akhir Tahun 2021

Cuti Sekolah 2021 Cuti Akhir Tahun 2021

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 320 hits
Cuti Sekolah 2021 Cuti Akhir Tahun 2021 Cuti sekolah telah bermula Selamat bercuti kepada semua murid sekolah Manfaatkan cuti anda dengan aktiviti yang berfaedah terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photography photoblog SJCAM ...
Bila Cuti Sekolah Walimatulurus Dan Berkhatan Memang Waktunya

Bila Cuti Sekolah Walimatulurus Dan Berkhatan Memang Waktunya

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 206 hits
BILA CUTI SEKOLAH WALIMATULURUS DAN BERKHATAN MEMANG WAKTUNYA Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt SEJAK PC KECIL ini sudah menjadi satu kebiasaan Bukan lagi suatu yang aneh Kalau cuti sekolah je dua s...
Se Mendagri Dan Mendikbud Sekolah Wajib Membuat Rkas Dan Laporan Spj Bos Dengan Arkas

Se Mendagri Dan Mendikbud Sekolah Wajib Membuat Rkas Dan Laporan Spj Bos Dengan Arkas

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 195 hits
Demikian informasi Surat Edaran SE Bersama Mendagri dan Mendikbud Nomor 907 6479 SJ Nomor 7 Tahun 2021 Tentang Pengintegrasian Sistem Informasi Pengelolaan Dana BOS Semoga ada manfaatnya terima kasih Baca Juga
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api