Multitasking Memang Kelebihan Wanita Tapi Jangan Terlalu Kejar Kesempurnaan Kita Yang Tertekan Penat


Biasa tak jadi macam ni – Sambil masak, sambil basuh kain, sambil bagi anak makan, sambil dengar audio, sambil jawab soalan anak, sambil macam-macam. Haa….ada yang kata para wanita ni memang itulah kelebihannya, MULTI-TASKING.
Tapi, perasan tak, bila dah multi banyak sangat, akhirnya apa jadi pada mak ni adalah kepenatan yang teramat sangat. Penat mental, fizikal dan emosi. Habis drain tenaga.
Apa yang lebih mengharukan adalah, hasil kelelahan itu semua tiada sempurna. Banyak kekurangannya, banyak yang tidak selesai. Paling utama, sang ibu menjadi sangat tidak produktif dihujung hati. Hati rasa tak happy dan mudah meledak dek kerana kepenatan itu.
“Tapi Ibu, saya tak ada pilihan. Anak saya ramai. Saya bekerja. Bila balik, semua nak kena hadap. Nak tak nak tetap kena uruskan. Kalau nak harapkan suami..emm..lagi saya sakit hati.”
Sayang..tau tak apa silap mu. KESEMPURNAAN.
Baju, perlu disidai begini, kain perlu dilipat begini, rumah mesti berkeadaan begini, anak-anak mesti selesaikan tugasan begini-begini, aktiviti mesti dilakukan begini-begini, nak hasil jadi begini-begini.
Bila tak tercapai ‘expectations’ itu, apa yang terhasil adalah STRESS, TERTEKAN, BENGANG. Akhirnya, menyalahkan diri sendiri atas ‘kegagalan’ yang tidak diingini.
Sayang, sedarilah sesungguhnya anda bukanlah ROBOT. Anda adalah manusia yang perlu waktu rehat, yang perlu belaian kasih, yang perlu masa ketenangan.
“Ibu..tak boleh. Anak saya kecik-kecik. Tak boleh ‘deligate’ kerja. Bila suami dah tolong tengokkan anak-anak, saya dah syukur sangat. Tapi, betullah kata Ibu, saya masih ada satu perasaan ‘kekosongan’ dalam jiwa. Terkadang penat ini semua buat saya hampir menghamburkan air mata. Nak tak nak, tetap kena buat, tetap kena hadap.”
Sebenarnya kan sayang, yang buat kita penat bukan MULTI-TASKING tu, tapi sebab MULTI-FOKUS. Memang penat, bila dalam pemikiran tu banyak perkara yang diFOKUSkan dalam satu masa. Tengah masak, dalam fikiran ingat anak belum dimandikan. Sambil lipat kain, teringat wasap boss yang belum di ‘reply’. Sedang makan bersama suami teringat kain yang belum disidai. Hakikatnya, MULTI-FOKUS itu sangat tidak produktif, sangat tidak bagus. Jadi apa nak buat?
Kembali FOKUS. Lakukan satu persatu dengan hati yang tenang.
Suka Ibu kongsikan tips yang mudah buat sayang semua yang perlu MULTI-TASKING ni.
Mungkin sayang boleh cuba amalkan apa yang Ibu nak kongsikan ini.
1. Mulakan hari dengan TAHAJJUD.
Pada permulaan hari, SERAHKAN MASA,URUSAN dan TENAGA kepada MAHA PENCIPTA SEGALA. Peruntukan masa khas berkhalwat bersama Allah Taala. Luahkan segala apa yang terpendam. Mohon kekuatan kepadaNya. Zikir, selawat, baca Al-Quran dan berdoalah sebelum subuh. Ketika itu, Allah sedang turun ke langit dunia. Allah mahu mengampunkan sesiapa yang minta ampun dan mahu mengabulkan apa saja yang dimohon oleh hambaNya. Dengan menyediakan masa untuk Allah pada permulaan hari, InsyaAllah hari itu akan menjadi lebih efektif. Bahasa mudahnya hari menjadi lebih berkat. Banyak urusan selesai, dipermudahkan, hati rasa lapang dan sebagainya.
2. JADUAL
Adakan jadual yang realistik untuk aktiviti sepanjang hari. Pentingnya jadual ini, adalah supaya seluruh ahli keluarga tahu apakah aktiviti seharian. Maka rutin yang positif boleh dicipta. Apabila anak tahu apa yang harus dilakukan sepanjang hari, maka ini akan bina rasa selamat pada diri anak itu sendiri. Para ibu bapa juga boleh kurang ‘membebel’ kerana anak sedar apa yang patut dilakukan.
3. Bahagikan tempoh 24jam atau sistem MENGKHUSUSKAN -Definition of Space.
Cuba lihat dapur kita, semua ada lokasi khusus. Di mana pisau disimpan, kuali disangkutkan, rempah ratus disusun, tidak caca-marba. Maka, bila kita mahu masak dan masuk ke dapur, semua jadi mudah dan terurus. Begitulah dengan masa. Khususkan masa untuk ALLAH, SUAMI, ANAK-ANAK, URUSAN RUMAH, ME-TIME dan lain-lain.
Begitulah 3 tips mudah yang mungkin sayang boleh amalkan dalam kehidupan harian. Tak kisahlah sama anda perlu bekerja di luar atau WFH. Sungguh, bila mulakan hari dengan Allah, InsyaAllah, banyak perkara akan selesai dan dipermudahkan. Usahlah jadi wanita yang MULTI-FOKUS yang akhirnya akan memenatkan dan melelahkan. Malahan hasil yang tercita sangat minimum.
Doa Ibu, semoga perkongsian Ibu pada pagi ini memberi semangat atau setidak-tidaknya memberi motivasi pada anda dalam memulakan hari.
Apa yang anda dapat pelajari dari sharing Ibu ni?. Boleh kongsikan sikit?
Salam kasih,
Ibu Rose dan Yasmin Sari (Apprentice Ibu Rose)
Sumber: Ibu Rose
The post ‘Multitasking’ Memang Kelebihan Wanita, Tapi Jangan Terlalu Kejar Kesempurnaan. Kita Yang Tertekan & Penat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/multitasking-memang-kelebihan-wanita-tapi-jangan-terlalu-kejar-kesempurnaan-kita-yang-tertekan-penat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Putus Cinta Di Tengah Pandemi Memang Bikin Pusing Tapi Jangan Langsung Patah Semangat Ya

Putus Cinta Di Tengah Pandemi Memang Bikin Pusing Tapi Jangan Langsung Patah Semangat Ya

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 214 hits
Sedih itu cuma sementara hidup harus tetap berlangsung sebagaimana mestinya Tetap semangat meski lagi patah hati di tengah pandemi ya
Anak Rapat Rapat Memang Meriah Tapi Ibu Kena Tahu Risiko Jangan Ambil Mudah

Anak Rapat Rapat Memang Meriah Tapi Ibu Kena Tahu Risiko Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 365 hits
Mempunyai anak yang ramai memang dapat memeriahkan kehidupan dalam rumah tangga Lebih menyeronokkan apabila suami turut sama sama menolong menguruskan anak yang ramai kerana masing masing sibuk mencari rezeki Tak dinafikan bila mempunyai ra...
Memang Cantik Tapi Beracun Hati Hati Kalau Letak Dalam Rumah Terutama Ada Anak Kecil

Memang Cantik Tapi Beracun Hati Hati Kalau Letak Dalam Rumah Terutama Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 409 hits
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan ramai mak mak yang mula menghias rumah Yelah sepanjang PKP itulah rutin harian yang boleh dilakukan Mengemas memasak berkebun dan menghias rumah Yang tak minat menghias rumah pun dah mula minat...
Memang Comel Bila Tengok Anak Tidur Mulut Ternganga Tapi Sebenarnya Bahaya

Memang Comel Bila Tengok Anak Tidur Mulut Ternganga Tapi Sebenarnya Bahaya

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 375 hits
Ada sesetengah ibu bapa berasa ia sesuatu yang normal apabila anak bernafas melalui mulut semasa tidur Hakikatnya ia mungkin petunjuk kepada masalah gangguan pernafasan tidur Tabiat bernafas melalui mulut Umumnya sebagai manusia kita boleh ...
Jangan Leter Golongan Muda Malas Tapi Kerajaan Tak Sedia Peluang

Jangan Leter Golongan Muda Malas Tapi Kerajaan Tak Sedia Peluang

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 212 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyelar menteri Perikatan Nasional yang meleteri golongan muda malas kerana itu sukar mendapat pekerjaan Sedangkan katanya kerajaan tidak mampu menyediakan peluang pekerjaan secukupnya Oleh itu Anwar mahu kerajaa...
Isteri Bila Terlelap Maknanya Dia Terlalu Penat Dapat 10 Minit Dah Cukup Nikmatnya

Isteri Bila Terlelap Maknanya Dia Terlalu Penat Dapat 10 Minit Dah Cukup Nikmatnya

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 234 hits
Multi fokus yang melelahkan Biasa tak jadi macam ni Sambil masak sambil basuh kain sambil bagi anak makan sambil dengar audio sambil jawab soalan anak sambil macam macam Haa ada yang kata para wanita ni memang itulah kelebihannya MULTI TASK...
Luah Perasaan Pada Kenalan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Tapi Gadis Ini Pula Disalahkan Kerana Terlalu Peramah

Luah Perasaan Pada Kenalan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Tapi Gadis Ini Pula Disalahkan Kerana Terlalu Peramah

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 332 hits
Tidak dinafikan masalah gangguan seksual bukan satu perkara yang baru di negara ini Ia merupakan satu kesalahan jenayah yang semakin membimbangkan dalam kalangan masyarakat kini Gangguan seperti ini boleh sahaja berlaku di mana mana tempat ...
3 Menu Sarapan Favourite Ni Memang Sedap Tapi Boleh Undang Bahaya Awas

3 Menu Sarapan Favourite Ni Memang Sedap Tapi Boleh Undang Bahaya Awas

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 398 hits
Tiga menu sarapan favourite ini sangat berbahaya tetapi digemari rakyat Malaysia Mungkin anda tidak sedar kesannya kepada kesihatan ataupun anda sendiri tahu yang ia berbahaya cuma anda buat endah tak endah sahaja Walau apapun ini sebabnya ...
Khm Terlalu Banyak Melabur Untuk Skuad Wanita

Khm Terlalu Banyak Melabur Untuk Skuad Wanita

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 313 hits
Konfederasi Hoki Malaysia membuat pusingan U apabila enggan tergesa gesa mencari ketua jurulatih baru skuad wanita negara Sebaliknya badan induk berkenaan bersedia untuk memanjangkan tempoh pencarian itu dengan satu perbincangan bersama jaw...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects