Isteri Bila Terlelap Maknanya Dia Terlalu Penat Dapat 10 Minit Dah Cukup Nikmatnya


Multi-fokus yang melelahkan! Biasa tak jadi macam ni. Sambil masak, sambil basuh kain, sambil bagi anak makan, sambil dengar audio, sambil jawab soalan anak, sambil macam-macam. Haa….ada yang kata para wanita ni memang itulah kelebihannya, MULTI-TASKING.
Ingat sehebat-hebat wanita pun bila dipaksa buat macam-macam dalam satu masa, akan ada satu ‘letupan’ dalam diri. Jika keadaan ini tak dikawal, tak mustahil ramai golongan wanita akan rasa stres sepanjang masa dan akhirnya memberi impak tak baik untuk terus menjadi hero dalam keluarga.
Perkongsian Ibu Rose yang banyak menulis mengenai ilmu keibubapaan dan rumah tangga sangat membantu dan dapat mengembalikan semula semangat wanita yang bergelar isteri dan ibu.

Badan akan rasa teramat penat
Tapi, perasan tak, bila dah multi banyak sangat, akhirnya apa jadi pada mak ni adalah kepenatan yang teramat sangat. Penat mental, fizikal dan emosi. Habis drain tenaga.
Apa yang lebih mengharukan adalah, hasil kelelahan itu semua tiada sempurna. Banyak kekurangannya, banyak yang tidak selesai. Paling utama, sang ibu menjadi sangat tidak produktif dihujung hati. Hati rasa tak happy dan mudah meledak dek kerana kepenatan itu.
“Tapi Ibu, saya tak ada pilihan. Anak saya ramai. Saya bekerja. Bila balik, semua nak kena hadap. Nak tak nak tetap kena uruskan. Kalau nak harapkan suami..emm..lagi saya sakit hati.”
Sayang..tau tak apa silap mu. KESEMPURNAAN.
Baju, perlu disidai begini, kain perlu dilipat begini, rumah mesti berkeadaan begini, anak-anak mesti selesaikan tugasan begini-begini, aktiviti mesti dilakukan begini-begini, nak hasil jadi begini-begini.
Bila tak tercapai ‘expectations’ itu, apa yang terhasil adalah STRESS, TERTEKAN, BENGANG. Akhirnya, menyalahkan diri sendiri atas ‘kegagalan’ yang tidak diingini.

Kita bukan ROBOT
Sayang, sedarilah sesungguhnya anda bukanlah ROBOT. Anda adalah manusia yang perlu waktu rehat, yang perlu belaian kasih, yang perlu masa ketenangan.
“Ibu..tak boleh. Anak saya kecik-kecik. Tak boleh ‘deligate’ kerja. Bila suami dah tolong tengokkan anak-anak, saya dah syukur sangat. Tapi, betullah kata Ibu, saya masih ada satu perasaan ‘kekosongan’ dalam jiwa. Terkadang penat ini semua buat saya hampir menghamburkan air mata. Nak tak nak, tetap kena buat, tetap kena hadap.”
Sebenarnya kan sayang, yang buat kita penat bukan MULTI-TASKING tu, tapi sebab MULTI-FOKUS. Memang penat, bila dalam pemikiran tu banyak perkara yang diFOKUSkan dalam satu masa. Tengah masak, dalam fikiran ingat anak belum dimandikan. Sambil lipat kain, teringat wasap boss yang belum di ‘reply’. Sedang makan bersama suami teringat kain yang belum disidai. Hakikatnya, MULTI-FOKUS itu sangat tidak produktif, sangat tidak bagus. Jadi apa nak buat?
Kembali FOKUS. Lakukan satu persatu dengan hati yang tenang.
Suka Ibu kongsikan tips yang mudah buat sayang semua yang perlu MULTI-TASKING ni.
Mungkin sayang boleh cuba amalkan apa yang Ibu nak kongsikan ini.
1. Mulakan hari dengan TAHAJJUD.
Pada permulaan hari, SERAHKAN MASA,URUSAN dan TENAGA kepada MAHA PENCIPTA SEGALA. Peruntukan masa khas berkhalwat bersama Allah Taala. Luahkan segala apa yang terpendam. Mohon kekuatan kepadaNya. Zikir, selawat, baca Al-Quran dan berdoalah sebelum subuh. Ketika itu, Allah sedang turun ke langit dunia. Allah mahu mengampunkan sesiapa yang minta ampun dan mahu mengabulkan apa saja yang dimohon oleh hambaNya. Dengan menyediakan masa untuk Allah pada permulaan hari, InsyaAllah hari itu akan menjadi lebih efektif. Bahasa mudahnya hari menjadi lebih berkat. Banyak urusan selesai, dipermudahkan, hati rasa lapang dan sebagainya.

2. JADUAL
Adakan jadual yang realistik untuk aktiviti sepanjang hari. Pentingnya jadual ini, adalah supaya seluruh ahli keluarga tahu apakah aktiviti seharian. Maka rutin yang positif boleh dicipta. Apabila anak tahu apa yang harus dilakukan sepanjang hari, maka ini akan bina rasa selamat pada diri anak itu sendiri. Para ibu bapa juga boleh kurang ‘membebel’ kerana anak sedar apa yang patut dilakukan.
3. Bahagikan tempoh 24jam atau sistem MENGKHUSUSKAN -Definition of Space.
Cuba lihat dapur kita, semua ada lokasi khusus. Di mana pisau disimpan, kuali disangkutkan, rempah ratus disusun, tidak caca-marba. Maka, bila kita mahu masak dan masuk ke dapur, semua jadi mudah dan terurus. Begitulah dengan masa. Khususkan masa untuk ALLAH, SUAMI, ANAK-ANAK, URUSAN RUMAH, ME-TIME dan lain-lain.
Begitulah 3 tips mudah yang mungkin sayang boleh amalkan dalam kehidupan harian. Tak kisahlah sama anda perlu bekerja di luar atau WFH. Sungguh, bila mulakan hari dengan Allah, InsyaAllah, banyak perkara akan selesai dan dipermudahkan. Usahlah jadi wanita yang MULTI-FOKUS yang akhirnya akan memenatkan dan melelahkan. Malahan hasil yang tercita sangat minimum.
Sumber: Ibu Rose dan Yasmin Sari (Apprentice Ibu Rose)
The post Isteri Bila Terlelap Maknanya Dia Terlalu Penat. Dapat 10 Minit Dah Cukup Nikmatnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-bila-terlelap-maknanya-dia-terlalu-penat-dapat-10-minit-dah-cukup-nikmatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Multitasking Memang Kelebihan Wanita Tapi Jangan Terlalu Kejar Kesempurnaan Kita Yang Tertekan Penat

Multitasking Memang Kelebihan Wanita Tapi Jangan Terlalu Kejar Kesempurnaan Kita Yang Tertekan Penat

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 283 hits
Biasa tak jadi macam ni Sambil masak sambil basuh kain sambil bagi anak makan sambil dengar audio sambil jawab soalan anak sambil macam macam Haa ada yang kata para wanita ni memang itulah kelebihannya MULTI TASKING Tapi perasan tak bila da...
Dia Kerja Tak Berhenti Tak Perlu Emas Pun Suami Jaga Hati Emosi Isteri Dah Cukup

Dia Kerja Tak Berhenti Tak Perlu Emas Pun Suami Jaga Hati Emosi Isteri Dah Cukup

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 285 hits
Ya benar isteri kita bekerja tidak pernah berhenti Seharian dia di pejabat dan apabila balik ke rumah pula dia bergegas ke dapur menyiapkan makanan untuk suami dan anak anak Tak cukup dengan itu rutin ibu bertambah bila anak masih tak mahu ...
Luah Perasaan Pada Kenalan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Tapi Gadis Ini Pula Disalahkan Kerana Terlalu Peramah

Luah Perasaan Pada Kenalan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Tapi Gadis Ini Pula Disalahkan Kerana Terlalu Peramah

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 332 hits
Tidak dinafikan masalah gangguan seksual bukan satu perkara yang baru di negara ini Ia merupakan satu kesalahan jenayah yang semakin membimbangkan dalam kalangan masyarakat kini Gangguan seperti ini boleh sahaja berlaku di mana mana tempat ...
Rempeyek Rangup Krap Krup Bancuh Usah Terlalu Cair Atau Pekat

Rempeyek Rangup Krap Krup Bancuh Usah Terlalu Cair Atau Pekat

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 208 hits
Nak rempeyek sedap rangup bolehlah ikut resipi perkongsian ct suryati ini Rahsianya kenalah masukkan sedikit kapur makan dalam ramuannya Kalau bancuh tu usah terlalu cair dan jangan terlalu pekat Sebelum goreng tu test lah sekeping dua dulu...
Jiran Marah Pasangan Terlalu Bising Ketika Seks

Jiran Marah Pasangan Terlalu Bising Ketika Seks

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 461 hits
Sepasang kekasih dari Adelaide Australia didakwa mengganggu ketenteraman awam kerana kerap membuat bising terutama ketika berasmara hingga menimbulkan kemarahan jiran yang kemudiannya membuat laporan polis Gambar hiasan Kediaman Jessica Ang...
Demokrasi Ala Dap Terlalu Cacat A Sivasubramaniam

Demokrasi Ala Dap Terlalu Cacat A Sivasubramaniam

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 372 hits
Sivasubramaniam berkata pengalaman selama 22 bulan bersama DAP menjadi kerajaan di Perak adalah amat mendukacitakan Gambar Astro AWANIADUN Buntong tinggalkan DAP sertai GerakanIPOH Selepas lebih tiga bulan mengumumkan keluar daripada DAP Ah...
Belajar Caranya Menjadi Manusia Dari Orang Jogja Kota Yang Katanya Terlalu Diromantisasi

Belajar Caranya Menjadi Manusia Dari Orang Jogja Kota Yang Katanya Terlalu Diromantisasi

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 217 hits
Di tengah romantisasinya yang terkadang bikin kesel sendiri ternyata orang orang Jogja ini level kebaikannya ajaib banget
Ibu Bapa Tak Sedar Ini Risiko Pemakaian Mittens Dan Booties Terlalu Lama Pada Bayi

Ibu Bapa Tak Sedar Ini Risiko Pemakaian Mittens Dan Booties Terlalu Lama Pada Bayi

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 235 hits
Anak atau cahaya mata yang baru lahir merupakan anugerah terindah dari Allah SWT kepada semua manusia di muka bumi ini Malahan ia juga merupakan satu kenangan yang paling terindah dalam hidup seseorang apabila dapat menyambut kelahiran baru...
Potong Kuku Terlalu Melengkung Undang Cagu Pakai Pula Kasut Sempit Aduh Terasa Denyutnya

Potong Kuku Terlalu Melengkung Undang Cagu Pakai Pula Kasut Sempit Aduh Terasa Denyutnya

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 264 hits
Pernah tak anda rasa kuku bagai menikam jari Sakit berdenyut di ibu jari nak berjalan pun rasa ngilu lagi lagi bila pakai kasut sempit Anda mungkin alami cagu atau kuku cengkam Azabnya kena cagu Cagu merujuk kepada radang bahagian tepi jari...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan

Fam What Happened To The World Cup Tickets