Muhyiddin Calon Pm Ke 8 Berakhirkah Kemelut Perebutan Kuasa


Dr Muhamad Nadzri Mohamed NoorDiterbitkan Hari ini 8:31 pagi 



BERITA

ULASAN | Saat ini, khabar angin bertiup kencang bahawa Muhyiddin Yassin akan dilantik sebagai perdana menteri ke-8. Dr Mahathir pula dikhabarkan akan dikekalkan di dalam kabinet baru sebagai menteri kanan.

Senarionya bermula apabila Muhyiddin dicalonkan oleh Bersatu sebagai PM ke-8 pada 28 Februari 2020. Sebelum itu wujud pakatan antara Bersatu dan BN di Johor yang menyebabkan penubuhan kerajaan baharu dengan Menteri Besar baharu.

Selepas itu 10 ahli parlimen (MP) dari kem Azmin dilaporkan menyertai Bersatu secara rasmi, menjadikan jumlah MP parti itu menjadi 36. Dan yang terbaharu BN dan PAS mengumumkan bahawa mereka menyokong Muhyiddin sebagai PM ke-8.

Warisan dan GPS memang agak konsisten dengan pendirian mereka untuk menyokong Mahathir, justeru khabar ini nampak masuk akal.

Apakah ini pengakhiran perebutan kerusi PM dan kerajaan sejak 23 Februari 2020 yang lalu?

Mungkin ya, dan mungkin juga tidak. Jika khabar ini menjadi realiti, saya percaya Pakatan Harapan (PH) akan bertindak balas. Pusingan kedua akan dimulakan.

Tetapi PH mungkin tidak mempunyai kedudukan yang baik untuk menterbalikkan situasi ke arah kepentingannya, kerana kesukaran untuk mendapat majoriti di parlimen.

Namun antara tindakan yang mungkin akan dilakukan oleh PH adalah dengan mengusulkan undi tidak percaya di parlimen, dan jika itu sukar atau gagal, PH dipercayai akan mendesak untuk diadakan pilihan raya yang baru.

Untungkan Bersatu?

Tindakan pendisiplinan juga mungkin diambil oleh PH, khasnya dengan menarik sokongan terhadap kepimpinan Bersatu di Perak dan di Kedah. Jika itu berlaku, kepimpinan Bersatu akan terkesan di sana.

Bersatu pula mungkin berbuat demikian di Melaka. PKR pula mungkin melakukan pembersihan dalam parti itu jika kompromi tidak dapat dilakukan dengan bekas pemimpin dalam kem Azmin.

Apakah hal ini menguntungkan Bersatu dengan berjaya mempertahankan kedudukan sebagai PM? Ya, untuk jangka masa pendek dan berisiko untuk jangka masa panjang.

Hari ini Bersatu kehilangan kedudukan utama di Johor, dan Umno muncul sebagai parti dominan. Begitulah juga dengan keadaan di Perak. Kedah pula mungkin diterajui oleh PAS dengan jumlah Adun tertinggi.

Bersatu juga adalah jenama baru bagi orang Melayu, berbanding Umno dan PAS. Malah prestasi Bersatu di peringkat parlimen dalam PRU 2018 adalah yang terburuk di kalangan PH.

Hanya memenangi 11 kerusi di kawasan parlimen campuran - melibatkan sokongan bukan Melayu yang besar, atas tiket PH.

Jumlah MP Bersatu pada hari ini seramai 36 orang, melibatkan 15 kemasukan pembangkang ke dalam parti itu, dan 10 MP dari kem Azmin.

Ini berbeza dengan BN yang bertanding dengan jenama sendiri dan merupakan parti berasaskan Melayu yang popular, mempengaruhi lebih 50 peratus undi orang Melayu.

Justeru kita akan menyaksikan persaingan sengit antara Bersatu dan Umno tidak berapa lama nanti.

Pelantikan jawatan utama

Untuk mengelakkan Bersatu ditenggelamkan oleh Umno sebagaimana yang berlaku di Johor, dan mungkin juga Perak dan Melaka, Bersatu dipercayai akan mengambil langkah strategik dalam mengekang pengaruh Umno, atau mungkin juga melakukan gabungan secara pragmatik.

Apakah implikasinya kepada negara? Merubah mandat pilihan raya dalam sains politik dianggap sebagai satu kebalikan demokrasi dan penafian hasrat umum. Keputusan PRU 2018 menjadi tidak bermakna dan begitu juga dengan perubahan rejim.

Usaha untuk transformasi dan reformasi bukan sahaja akan tersekat, malah akan mengundur kebelakang.

Pelantikan jawatan utama sektor awam termasuk Jabatan Peguam Negara, SPR dan SPRM barangkali akan terus dipolitikkan dan dilemahkan sebagai alat berbanding matlamat pemerintahan.

Kes-kes profil tinggi mungkin ditarik balik untuk menghormati kompromi elit ini, atau mungkin juga diteruskan bagi melemahkan kekuatan lawan.

Tapi hal ini bukanlah pengakhiran untuk PH, yang masih lagi berpeluang untuk menyaingi rejim baharu dengan sengit, sekiranya terbentuk nanti, dalam PRU-15.

DR MUHAMAD NADZRI MOHAMED NOOR ialah penganalisis politik.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/02/muhyiddin-calon-pm-ke-8-berakhirkah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Kemelut Politik Sudah Selesai Dengan Perlantikan Ts Muhyiddin Sebagai Pm Ke 8

Adakah Kemelut Politik Sudah Selesai Dengan Perlantikan Ts Muhyiddin Sebagai Pm Ke 8

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 299 hits
1 Mac 2020 di Istana Negara berlangsung Istiadat Kurnia Suratcara Perlantikan Dan Angkat Sumpah Jawatan Tan Sri Muhyiddin Yassin swbagai Perdana Menteri ke 8 DYMM SPB YDP Agong Ke XVI Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah I...
Ltte Peguam Negara Tiada Kuasa Muhyiddin

Ltte Peguam Negara Tiada Kuasa Muhyiddin

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 261 hits
Muhyiddin Yassin KUALA LUMPUR Penyenaraian Harimau Pembebasan Tamil Eelam sebagai kumpulan pengganas adalah tertakluk kepada kuasa Menteri Dalam Negeri yang diperuntukkan undang undang Lantaran itu kata Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddi...
Perebutan Kuasa Rosakkan Jiwa Muslim

Perebutan Kuasa Rosakkan Jiwa Muslim

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 138 hits
Dr Ahmad Sanusi Azmi Utamakan maslahah rakyat dalam menunaikan amanahDULU ada seorang ahli politik pernah berkata Mahathir bapak perompak negara Kemudian hari ini mereka berpelukan bekerjasama dan menyanjungnya semula Dulu ada ahli politik ...
Muhyiddin Calon Pm Bukan Keputusan Mpt Bersatu Kadir Jasin

Muhyiddin Calon Pm Bukan Keputusan Mpt Bersatu Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 306 hits
Pemimpin Bersatu A Kadir Jasin berkata pencalonan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ke 8 tidak pernah disokong Majlis Pimpinan Tertinggi Wartawan veteran itu berkata Majlis Tertinggi yang turut dianggotai beliau tidak diajak ...
Kemelut Senyum Tun M Pilih Muhyiddin Sebagai Pm Baru Pula

Kemelut Senyum Tun M Pilih Muhyiddin Sebagai Pm Baru Pula

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 381 hits
Dr Mahathir berkata beliau tidak akan menjadi Perdana Menteri sekiranya namanya tidak dicalonkan untuk memegang jawatan tersebut Jika semua orang pilih Muhyiddin saya ok Tun MahathirPUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad memberi bayangan bahawa ...
Dr M Muhyiddin Mungkin Calon Pm Sedia Terima Umno

Dr M Muhyiddin Mungkin Calon Pm Sedia Terima Umno

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 302 hits
Diterbitkan Hari ini 9 01 malamBERITABersatu mungkin meletakkan presidennya Muhyiddin Yassin sebagai calon parti itu untuk menjadi perdana menteri kata Dr Mahathir Mohamad petang ini Kami telah berbincang termasuk kemungkinan bahawa Muhyidd...
Tan Sri Muhyiddin Pm8 Siapa Calon Timbalan Perdana Menteri

Tan Sri Muhyiddin Pm8 Siapa Calon Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 797 hits
Kemelut politik tanah air yang sedang bergolak hampir ke penghujung Terkini DYMM SPG YDP Agong telah berkenan melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai PM ke 8 Kem Tan Sri Muhyiddin nampaknya telah berjaya dalam perebutan kuasa pembentukan ...
Kemelut Sudah Tamat Jangan Ganggu Muhyiddin

Kemelut Sudah Tamat Jangan Ganggu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 319 hits
ULASANLambaian seorang PM daripada Muhyiddin Foto AFP JAM 10 30 pagi ini Muhyiddin Yassin dijangka akan menghadap Yang Dipertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke...
Ph Tukar Calon Pm Untuk Selesaikan Kemelut Politik Anwar

Ph Tukar Calon Pm Untuk Selesaikan Kemelut Politik Anwar

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 264 hits
Petaling Jaya Keputusan mencalonkan semula Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri dibuat bagi meleraikan kemelut kepimpinan negara kata Ketua Umum Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim Presiden PKR berkata ini merupakan us...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah