Mufti Jelaskan Boleh Guna Wipe Tissue Tapi Wajib Bersihkan Bayi Dengan Air Mutlak


Penggunaan baby wipes tissue memang memudahkan kerja ibu bapa untuk membersih najis bayi terutama ketika bercuti ataupun dalam perjalanan yang jauh. Namun ia bukan sahaja digunakan ketika travel, tetapi ramai yang menggunakanya ketika berada di rumah di mana sumber air masih ada. Tisu basah ini mudah dan senang untuk membersihkan najis bayi membuatkan sesetengah ibu bapa memilih untuk menggunakanya sebagai pengganti air.

Namun kita harus faham tentang hukum menggunakan wipe baby ini dalam islam. Menurut Dr. Zulkifli Albakri, Mufti Wilayah Persekutuan melalui laman instagram rasminya menjelaskan tentang hukum menggunakan wipe baby.
KAEDAH MENYUCIKAN NAJIS BAYI
Menurut beliau, kaedah menyucikan najis bayi iaitu najis mukhafafah cukup hanya merenjiskan air ke atas najis, kemudian menghilangkan ain dan sifatnya (Warna, bau dan rasa)
SEKIRANYA KEKURANGAN AIR
Boleh bersuci menggunakan tisu kering serta memastikan beberapa perkara:
– Najis itu tidak kering
– Najis tidak merebak ke anggota badan lain.
“Boleh menggunakan wipe baby untuk menghilangkan kotoran, tetapi tidak MENYUCIKAN wajib membasuhnya semula dengan air mutlak bagi menyucikan najis tersebut”
Sumber:  Dr. Zulkifli Albakri, Mufti Wilayah Persekutuan
Ramai orang terlepas pandang. Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab (wet nappy) untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air. Apabila memandikan bayi, jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab.
Baca Selanjutnya: Semoga Kita Jumpa Di Akhirat Kelak, Selamat Tinggal Bidadariku & Anak Syurgaku
Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang menggunakan air mengalir supaya bersih. Tujuannya supaya apabila memasukkan bayi dalam tab air tidak menjadi air najis, kesan kemaluan bayi yang beristinjak tidak dicuci dengan air.

ADAB MANDIKAN BAYI BARU LAHIR
Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.
Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.
2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.
3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.
4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.
5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.
7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.
8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.
Sumber : Baitus Solehah
[embedded content]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/mufti-jelaskan-boleh-guna-wipe-tissue.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Nak Guna Tapi Minta Izin Jangan Memandai Buka Wallet Isteri Ambil Duit Dia

Boleh Nak Guna Tapi Minta Izin Jangan Memandai Buka Wallet Isteri Ambil Duit Dia

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 548 hits
Sudah menjadi tanggung jawab suami sebagai ketua keluarga untuk mencari nafkah buat keluarga Perlu beri makan dan pakai untuk isteri dan anak anak Rumah juga perlu diserikan dengan sedikit kemudahan agar kehidupan sekeluarga lebih bahagia H...
Ibu Hamil Bersihkan Najis Kucing Boleh Jejaskan Pendengaran Penglihatan Bayi Setelah Lahir

Ibu Hamil Bersihkan Najis Kucing Boleh Jejaskan Pendengaran Penglihatan Bayi Setelah Lahir

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 574 hits
Wanita hamil tidak digalakkan untuk berada berdekatan dengan kucing Bukanlah sehingga langsung tak boleh pegang atau bermanja tetapi sebaiknya berhati hatilah ketika mengendalikan najis kucing Di dalam najis kucing terdapat sejenis parasit ...
Boleh Menitik Air Mata Tiap Kali Anak Kena Kemo Tapi Ibu Ibu Ini Tetap Kuat Positif

Boleh Menitik Air Mata Tiap Kali Anak Kena Kemo Tapi Ibu Ibu Ini Tetap Kuat Positif

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 367 hits
Hati mana yang tegar apabila mendengar perkhabaran cahaya mata yang disayangi sepenuh jiwa dan raga tiba tiba disahkan menghidap penyakit serius yang sering menjadi igauan ngeri setiap orang Tambah pilu ia adalah penyakit yang boleh membawa...
Walaupun Bayi Tiada Gigi Wajib Bersihkan Gusi Mereka Bukan Hanya Lap Lidah Sahaja

Walaupun Bayi Tiada Gigi Wajib Bersihkan Gusi Mereka Bukan Hanya Lap Lidah Sahaja

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 355 hits
Masalah gigi memang perkara biasa yang kerap berlaku dalam kalangan kanak kanak malahan orang dewasa juga turut mengalaminya Masalah sakit gigi berlaku apabila kurangnya kesedaran tentang penjagaan kebersihan gigi sejak awal Sejak bayi lahi...
Hendak Bersihkan Kali Ciliwung Petugas Kebersihan Temukan Mayat Bayi

Hendak Bersihkan Kali Ciliwung Petugas Kebersihan Temukan Mayat Bayi

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 159 hits
Suhendar menjelaskan penemuan terjadi pada Senin pukul 08 00 WIB saat dirinya bertugas membersihkan Kali Ciliwung Setelah mengetahui hal tersebut Suhendar melaporkannya ke Ketua RT di wilayah itu dan dibantu rekannya Ahmad berhasil mengaman...
Ramai Yang Tak Tahu Salah Cara Tidurkan Bayi Boleh Sebabkan Kematian Mengejut

Ramai Yang Tak Tahu Salah Cara Tidurkan Bayi Boleh Sebabkan Kematian Mengejut

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 348 hits
Bedung bayi atau membuat balutan kepada bayi anda yang baru lahir boleh membantunya untuk tidur lena dan mengurangkan kebarangkalian si manja untuk terjaga Bedung bayi sebenarnya amat mudah untuk dilakukan walau bagaimanapun masih terdapat ...
Boleh Jadi Tapi Belum Tentu Juga

Boleh Jadi Tapi Belum Tentu Juga

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 261 hits
Assalammualaikum wbtBOLEH JADI TAPI BELUM TENTU JUGA Logiknya bila membina istana pasir walau sebesar dan seindah mana pun Bila dihempas dek ombak Lebur juga Itu logik difikiran dan pandangan manusia Tidak melihat cuma sekadar membayangkan ...
Sedih Masih Ada Tapi Tak Boleh Tunjuk Dekat Orang

Sedih Masih Ada Tapi Tak Boleh Tunjuk Dekat Orang

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 403 hits
Mahligai perkahwinan yang dibina selama enam tahun bersama Fizo Omar gagal diselamatkan selepas disahkan bercerai pada Julai lalu Mawar Karim kini lebih The post appeared first on
Anak Mula Pandai Menyorok Untuk Buang Air Itu Salah Satu Tanda Anak Anda Bukan Bayi Kecil Lagi

Anak Mula Pandai Menyorok Untuk Buang Air Itu Salah Satu Tanda Anak Anda Bukan Bayi Kecil Lagi

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 407 hits
Seawal usia anak 75 minggu semua anak mengalami satu perkembangan mental yang di namakan DUNIA SISTEM Baca Selanjutnya Pelajaran terbesar yang anak kenal pada usia ini ialah 1 Conscience Anak berkemampuan menilai kelakuannya sendiri dan mem...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine