Boleh Menitik Air Mata Tiap Kali Anak Kena Kemo Tapi Ibu Ibu Ini Tetap Kuat Positif


Hati mana yang tegar apabila mendengar perkhabaran cahaya mata yang disayangi sepenuh jiwa dan raga tiba-tiba disahkan menghidap penyakit serius yang sering menjadi igauan ngeri setiap orang. Tambah pilu ia adalah penyakit yang boleh membawa maut.
Tapi siapalah kita untuk mempersoalkan semua itu. Meskipun berat hati untuk rasa reda dengan apa yang berlaku, tapi itulah yang perlu dilalui kerana pasti ada hikmah disebalik setiap dugaan yang mendatang.
Dalam sebuah laporan akhbar Berita Harian, dua orang ibu yang ditemui di Wad Kanser Pediatrik Hospital Wanita dan Kanak-kanak, HKL dalam satu sesi ziarah dan penyampaian sumbangan daripada Hong Leong MSIG Takaful, keduanya sentiasa berfikiran positif kerana ramai ibu bapa dan kanak-kanak lain yang telah sekian lama berjuang melawan kanser. Namun mereka langsung tidak pernah mengalah kerana percaya akan Kebesaran Sang Pencipta yang Maha Mengetahui Segalanya.
Khaira, Hidap Kanser Saraf Tahap Empat Bagi ibu empat cahaya mata dari Seremban, Nur Izrah Abu, 32, antara insan yang melalui senario itu, namun perlu tabah apabila anak bongsunya, Nur Sakinah Khaira Mohd Fairil, 20 bulan, disahkan mengidap kanser saraf tahap empat, kira-kira empat bulan lalu.
“Pada usia setahun lebih, Sakinah sudah boleh berjalan tetapi secara tiba-tiba kesihatannya merosot hanya terbaring tidak berdaya berdiri memperlihatkan sesuatu yang luar biasa.
“Pelbagai ujian dan pemeriksaan dijalankan dan akhirnya kesnya dirujuk di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan sejak daripada itu sudah lapan kali menjalani rawatan kemoterapi.
“Saya sering keluar masuk hospital, namun di sebalik saya bersyukur keadaan terkininya semakin beransur baik,” katanya.
Positif Bila Lihat Ibu Bapa Lain Yang Tidak Pernah Mengalah Nur Izrah yang juga suri rumah berkata, beliau berfikiran positif apabila menemui ramai ibu bapa dan kanak-kanak lain yang sekian lama berjuang melawan kanser tetapi mereka langsung tidak pernah mengalah kerana percaya Allah sebaik-baik tempat memohon pertolongan.
“Berikutan keperluan Sakinah yang sering berulang-alik ke hospital ini, saya dan suami menghantar dua anak kami ke kampung untuk dijaga keluarga termasuk memindahkan persekolahan mereka di Chini, Pahang untuk memberikan sepenuh tumpuan penyembuhan si adik manakala seorang lain dijaga suami.
“Harapan kami adalah mengembalikan kehidupan biasanya dan berharap tidak akan berhenti berikhtiar kerana yakin dia akan kembali pulih, membesar dengan kakak dan abangnya,” katanya.
Ikhwan disahkan hidap Kanser Limfoma awal tahun ini Bagi seorang lagi ibu, Nor Ikma Shida Wahidon, 35, yang setia menemani anaknya, Muhammad Ikhwan Hafiq Abdul Rasyid, 7, reda dengan ketentuan takdir selepas mengetahui anaknya menderita kanser limfoma, awal tahun ini.
“Saya bersyukur di sebalik dugaan ini, suami, keluarga tidak putus-putus memberikan semangat, sokongan supaya tidak lemah ditenggelami beban emosi kerana saya perlu kuat untuk menjaga anak ini.
“Sejujurnya sebagai ibu yang melihatnya membesar dengan sihat, bagaimanapun akur dengan ketentuan Allah SWT yang tidak akan menguji hamba-nya di luar kemampuan,” katanya.
Setiap ujian dan dugaan pasti ada hikmahnya. Sebagai hamba kita perlu reda dan sabar dalam menghadapi semua ini. Terus berdoa dan berserahlah PadaNYA kerana pasti akan ada hikmah atau Keajaiban dari Sang Pencipta. Moga anak-anak ini dipermudahkan rawatan dan diberi kesembuhan. Buat ibu dan bapa mereka, semoga kalian semua terus tabah dan kuat menghadapi ujian ini!
Sumber: Berita Harian
 
 
The post Boleh Menitik Air Mata Tiap Kali Anak Kena Kemo, Tapi Ibu-ibu Ini Tetap Kuat & Positif appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/boleh-menitik-air-mata-tiap-kali-anak-kena-kemo-tapi-ibu-ibu-ini-tetap-kuat-positif/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekeras Keras Hati Suami Lihat Isteri Berjuang Lahirkan Anak Boleh Menitik Air Mata

Sekeras Keras Hati Suami Lihat Isteri Berjuang Lahirkan Anak Boleh Menitik Air Mata

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 436 hits
Jika seorang suami melihat peritnya isteri nak melahirkan anak mesti air mata jantan akan menitik Sekuat segagah seorang lelaki pun belum tentu boleh berada dalam situasi ini Walaupun orang kata wanita ni ada kelemahannya tetapi kekuatan ya...
Berurai Air Mata Ibu Salmafina Ungkap Curhat Sang Anak Yang Sering Dihujat Warganet

Berurai Air Mata Ibu Salmafina Ungkap Curhat Sang Anak Yang Sering Dihujat Warganet

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 217 hits
Nama Salmafina kerap menjadi pembicaraan publik Mulai dari isu perceraiannya hingga pindah agama Terakhir Salmafina menjadi perbincangan lantaran berseteru dengan ayahnya Sunan Kalijaga
Sebak Luahan Hati Anak Untuk Ayah Buat Menitis Air Mata

Sebak Luahan Hati Anak Untuk Ayah Buat Menitis Air Mata

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 261 hits
Tanggungjawab yang dipikul seorang bapa dalam sesebuah keluarga itu amatlah besar serta penting Bukan sahaja perlu mencari rezeki untuk keluarga malahan bapa ini perlu menjadi idola serta contoh kepada anak anaknya Pengorbanan yang dilakuka...
Ujian Berat Buat Ibu Qhayla Hidap Hydrocephalus Enam Kali Jalani Pembedahan Buang Air Dalam Kepala

Ujian Berat Buat Ibu Qhayla Hidap Hydrocephalus Enam Kali Jalani Pembedahan Buang Air Dalam Kepala

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 417 hits
Kisahnya pernah mendapat perhatian media suatu ketika dahulu namun penderitaan Nur Qhayla Rania 3 tahun masih belum berkesudahan Menghidap penyakit Hydrocephalus atau masalah lebihan air dalam kepala sejak dilahirkan semakin hari kepala Qha...
Gambar Ibu Gendong Anak Hantar Makanan Undang Sebak Warganet Tular Tapi Jangan Sampai Jatuh Fitnah

Gambar Ibu Gendong Anak Hantar Makanan Undang Sebak Warganet Tular Tapi Jangan Sampai Jatuh Fitnah

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 476 hits
Tular baru baru ini dengan gambar dan cerita seorang ibu penghantar makanan yang menggendong anaknya namun lapor sebuah akhbar wanita tersebut menyatakan yang dia sebenarnya hanya membantu suaminya dengan menggalas beg yang berisi makanan s...
Dalam Sehari 5 Kali Ulang Cakap Anak Tak Ikut Baru Boleh Tunjuk Rotan

Dalam Sehari 5 Kali Ulang Cakap Anak Tak Ikut Baru Boleh Tunjuk Rotan

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 269 hits
Sikap tegas mak ayah bertukar garang sebenarnya kerana emosi Jika diikutkan tegas dan garang sangatlah ketara bezanya Dalam kamus istilah tegas bererti jelas terang dan lantang Manakala garang pula bermakna menyerang dengan buasnya atau mar...
Massa Pendemo Berkumpul Di Jl Palmerah Terdengar Dua Kali Tembakan Gas Air Mata

Massa Pendemo Berkumpul Di Jl Palmerah Terdengar Dua Kali Tembakan Gas Air Mata

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 191 hits
Akibat kericuhan ini lalu lintas di sekitar tidak bisa dilalui Perjalanan kereta juga tidak terlihat melintasi jalur Stasiun Palmerah
Teman Saya Jalan Boleh Pemuda Baik Hati Tolong Teman Anak Istimewa Comel Takut Air Hujan

Teman Saya Jalan Boleh Pemuda Baik Hati Tolong Teman Anak Istimewa Comel Takut Air Hujan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 397 hits
Bagi sesetengah orang bukan mudah untuk melayani kanak kanak istimewa tambah tambah pula tiada kaitan dengan darah daging kita Namun bila ada individu yang prihatin terhadap kanak kanak ini pasti membuatkan hati tisu kita beremosi Menerusi ...
Luluh Hati Ibu Bila Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Dikesan Ada Kanser Otak Tahap 4

Luluh Hati Ibu Bila Anak Tiba Tiba Tak Boleh Berjalan Dikesan Ada Kanser Otak Tahap 4

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 367 hits
Tarikh 6 julai 2019 pasti akan sentiasa menjadi ingatan buat Nurul Ashiqin Abd Rahman 29 tahun dan pasangannya Pada Tarikh itulah anak sulungnya Muhammad Al Huzaifah Ahmad Farhan yang berusia 3 tahun 5 bulan ketika itu dikesan mempunyai pen...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama