Ramai Yang Tak Tahu Salah Cara Tidurkan Bayi Boleh Sebabkan Kematian Mengejut


Bedung bayi atau membuat balutan kepada bayi anda yang baru lahir boleh membantunya untuk tidur lena dan mengurangkan kebarangkalian si manja untuk terjaga. Bedung bayi sebenarnya amat mudah untuk dilakukan, walau bagaimanapun masih terdapat beberapa peraturan atau cara yang perlu diikuti untuk keselamatan bayi anda. Bedung bayi dapat membantu menenangkan bayi – ini kerana bedung bayi membantu mencipta semula ruang yang terbatas sepertimana dalam rahim.
Sesetengah kajian telah menunjukkan bahawa bayi yang berbedung akan kurang terjaga untuk bangun dan tidur lebih lama berbanding dengan bayi yang tidak berbedung. Berbedung juga boleh membantu mengurangkan risiko kematian bayi dengan tiba-tiba semasa tidur.
Apakah yang dimaksudkan dengan bedung?
Berbedung adalah seni membalut bayi dengan selimut untuk tujuan kehangatan dan keamanan. Ia boleh menjaga bayi anda daripada terganggu oleh refleks permulaannya sendiri, dan ia boleh membantu dia untuk kekal hangat untuk beberapa hari pertama kelahiran sehingga termostat dalamannya bermula. Berbedung juga membantu menenangkan bayi anda.
Pada masa sekarang, anda mungkin tidak akan meninggalkan hospital tanpa sedikit pelajaran dalam teknik ini. Cubanya, setelah anda memastikan bayi anda tidak lapar, basah, atau letih. Berbedung boleh digunakan untuk membantu bayi anda ketika dia bersifat sedikit agresif atau ketika dia berkeinginan untuk merasakan sesuatu yang mirip dengan sifat ketat dan keamanan sewaktu di dalam rahim.

Waktu bilakah untuk bedung bayi?
Berbedung adalah untuk bayi yang sangat muda – bermula seawal daripada kelahiran sehingga ketika mereka mula menunjukkan tanda-tanda yang mereka berkebolehan untuk meniarap atau berguling (biasanya 4 hingga 6 bulan tetapi kadang-kadang lebih muda daripada tempoh tersebut).
Bilakah untuk tidak bedung bayi?
Hentikan berbedung sebaik sahaja bayi anda boleh meniarap atau berguling, atau jika bayi anda tidak menyukainya. Alternatif untuk menggantikan berbedung adalah dengan menggunakan beg tidur bayi yang selamat. Jangan bedung bayi anda jika bayi anda berkongsi permukaan tidur dengan individu lain. Bayi tidak boleh dibalut semasa tidur di dalam beg tidur bayi.
Bagaimana untuk bedung bayi?
Sekiranya anda memilih untuk membedungkan bayi anda, pastikan anda mengetahui cara melakukannya dengan betul. Balutan bedung yang tidak betul dengan membalut kaki bayi anda dengan lurus ke bawah boleh melonggarkan sendi dan merosakkan tulang rawan lembut soket pinggul, yang membawa kepada displasia pinggul.
Perkembangan displasia pinggul adalah bersifat biasa pada bayi baru lahir. Doktor anda akan membuat pemeriksaan terhadap bayi anda semasa kelahiran dan melakukan lawatan terbaik bagi keadaan tersebut. Sejarah keluarga, bersalin, dan dengan umur sebagai seorang gadis meletakkan bayi anda pada risiko yang lebih besar untuk mengalami displasia pinggul.
Untuk mengelakkan displasia pinggul apabila anda membedungkan bayi anda, pastikan terdapat ruang yang cukup di bahagian bawah selimut supaya si manja boleh membengkokkan kakinya keluar dan mengeluarkannya dari tubuhnya.
Sebaik sahaja bayi anda berumur kira-kira sebulan, anda mungkin mahu berhenti membedungnya semasa dia terjaga, kerana ia boleh mengganggu mobiliti dan perkembangan pada bayi yang lebih berusia. Adalah baik untuk membedungkan bayi anda ketika tidur siang dan malam jika dia kelihatan seperti tidur dengan lebih baik dalam keadaan berbedung, tetapi American Academy of Pediatrics mengesyorkan anda berhenti berbedung ketika bayi anda berumur 2 bulan – sebelum dia mula meniarap dan bergolek.
Gunakan kain yang ringan atau muslin wrap untuk membedungkan bayi anda. Permaidani dan selimut tidak selamat untuk tujuan membedungkan bayi kerana ia mungkin menyebabkan bayi berasa terlalu panas.
Cegah kepanasan melampau dengan memastikan bayi anda tidak terlalu banyak berpakaian di dalam balutan. Sekiranya cuaca hangat, bayi anda hanya memerlukan sehelai singlet dan satu lampin. Dalam cuaca sejuk, bayi anda mungkin memerlukan jumpsuit ringan.
Bayi yang baru dilahirkan biasanya dibedung dengan cara tangan mereka dilipat di atas dada mereka. Apabila refleks permulaan mereka hilang (biasanya sekitar 3 bulan), biarkan tangan bayi anda bebas supaya mereka dapat menenangkan diri.
Jangan tutup kepala dan muka bayi anda. Ini adalah untuk mengelakkan bayi anda daripada berasa terlalu panas dan daripada balutan yang menghalang pernafasan mereka.
Untuk bedung yang berkesan, balutan mesti teguh tetapi tidak terlalu ketat. Ia sepatutnya membenarkan dada bayi anda meningkat secara normal semasa bernafas.
Bedung tidak boleh terlalu ketat di sekitar pinggul dan kaki bayi anda. Kajian telah menunjukkan bahawa pembalutan ketat dengan kaki yang lurus boleh menyebabkan masalah pinggul seperti displasia pinggul atau dislokasi. Sekiranya dibedung dengan betul, kaki bayi anda sepatutnya dapat membengkok pada pinggul dengan lutut terpisah.
Adakah bedung bayi selamat?
Ibu bapa baharu sering belajar bagaimana untuk membedung bayi mereka daripada jururawat di hospital. Selimut yang dibalut di sekeliling badan bayi anda boleh menyerupai rahim ibu dan membantu menenangkan bayi baru lahir anda. American Academy of Pediatrics (AAP) menyatakan bahawa apabila berbedung dilakukan dengan betul, ia dapat menjadi teknik yang efektif untuk membantu menenangkan bayi dan menggalakkan bayi untuk lebih mudah tidur.
Tetapi jika anda merancang untuk membedungkan bayi anda di rumah, anda perlu mengikuti beberapa garis panduan untuk memastikan anda melakukannya dengan selamat.
Untuk mengurangkan risiko Sindrom Kematian Bayi Mendadak, atau SIDS, adalah penting untuk meletakkan bayi anda tidur di belakangnya, setiap kali anda meletakkan dia di tempat tidur. Ini mungkin lebih penting jika bayi anda dibedung. Sesetengah kajian menunjukkan peningkatan risiko SIDS dan sesak nafas apabila bayi dibedung jika mereka diletakkan di bahagian perut mereka untuk tidur, atau jika mereka bergolek ke atas perut mereka.
Apakah itu “development dysplasia of hip’’?
“Development dysplasia of hip’’ adalah satu keadaan pembentukan sambungan pada pinggang bayi terjejas. Ia akan menyebabkan soket pada pinggul tidak meliputi kesemua tulang paha lalu menyebabkannya mudah untuk terkehel.
Berikut merupakan simptom “development dysplasia of hip’’:
Sebelah kaki kelihatan lebih pendek daripada yang sebelahnya Terdapat lipatan kulit tambahan dalam paha Sendi pinggul bergerak berbeza daripada sendi lain Berikut pula merupakan faktor “development dysplasia of hip’’:
Bayi berada pada posisi songsang Bayi bersaiz besar atau berlaku oligohydramnios iaitu keadaan di mana terlalu sedikit air ketuban lalu menyebabkan bayi kurang bergerak semasa dalam kandungan Sejarah keluarga yang mengalami development dysplasia of hip Selain itu, terdapat juga pakar yang mempercayai bahawa membedung bayi dengan cara yang salah yakni terlalu ketat boleh menyebabkan “hip dysplasia’’. Untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku, ibu bapa haruslah mengetahui cara membedung bayi dengan betul.
Bagaimanakah cara membedung bayi yang betul?

Bentangkan sehelai kain benang kapas yang lembut di atas satu permukaan rata dan lipatkan sudut kanannya kira-kira 15cm ke bawah. Baringkan bayi dengan meletakkan kepalanya di atas kain tersebut. Tarik sudut terdekat pada tangan kirinya sambil menutupi badannya. Kemudian, masukkan bahagian depan pada bawah lengan kanannya dan mengelilingi belakang bayi. Tarik sudut hujung bawah ke atas hingga mencecah bawah dagunya. Tarik sudut kanan ke atas dan masukkannya ke bawah belakangnya di sebelah kiri. Ada juga sesetengah bayi yang suka tangan mereka bebas bergerak. Jika si kecil mula meronta dan kelihatan tidak selesa, cuba lepaskan tangan mereka dengan cara hanya membedung bayi pada bahagian bawah ketiaknya.
Cadangan tidur secara selamat oleh AAP
AAP mengesyorkan ibu bapa mengikuti saranan tidur secara selamat setiap kali mereka meletakkan bayi mereka tidur untuk tidur siang atau pada waktu malam:
Letakkan bayi anda di bahagian belakangnya untuk tidur, dan pantau dia untuk memastikan dia tidak bergolek semasa dibedung. Jangan mempunyai selimut longgar di katil bayi anda. Selimut longgar, termasuk selimut bedung yang tidak digunakan, boleh menutup muka bayi anda dan meningkatkan risiko untuk mati lemas. Sentiasa berhati-hati apabila membeli produk yang mendakwa boleh mengurangkan risiko SIDS. Bucu, kedudukan, tilam khas dan permukaan tidur khusus tidak ditunjukkan untuk mengurangkan risiko SIDS, menurut AAP. Bayi anda berada dalam keadaan yang paling selamat di dalam katil bayi atau bassinetnya sendiri, bukan di atas katil anda. Bedung boleh meningkatkan peluang bayi anda untuk menjadi sangat panas, jadi elakkan membiarkan bayi anda terlalu panas. Bayi mungkin terlalu panas jika anda melihat bayi anda berpeluh, rambut yang lembap, pipi memerah, ditumbuhi ruam panas, dan pernafasan yang cepat. Pertimbangkan untuk menggunakan pacifier untuk tidur siang dan tidur. Letakkan katil bayi di kawasan yang sentiasa bebas asap. Apa Yang Boleh Anda Lakukan: Cadangan untuk Keselamatan Tidur Bayi

Sehingga hari ulangtahun pertama kelahiran mereka, bayi perlu tidur di bahagian belakang untuk semua waktu tidur- sama ada untuk tidur siang dan malam. Kita mengetahui bahawa bayi yang tidur di bahagian belakang mereka kurang cenderung untuk mati akibat daripada SIDS berbanding daripada bayi yang tidur di bahagian perut atau sisi mereka. Masalah dengan kedudukan sisi ialah bayi lebih mudah untuk bergolek kebahagian atas perut. Sesetengah ibu bapa bimbang bahawa bayi akan tersedak ketika berada di belakang mereka, tetapi anatomi saluran udara bayi dan refleks gag akan mencegahnya daripada berlaku. Malah bayi dengan refluks gastroesophageal (GERD) perlu tidur di bahagian belakang mereka. Bayi yang baru lahir harus diletakkan secara bersentuhan dengan ibu mereka sebaik sahaja dilahirkan, sekurang-kurangnya untuk jam pertama. Selepas itu, atau apabila ibu perlu tidur atau perlu melakukan hal lain, bayi harus diletakkan di belakang mereka di dalam bassinet. Sesetengah bayi akan berguling ke atas perut mereka. Anda harus sentiasa meletakkan bayi anda tidur di bahagian belakang, tetapi jika bayi anda selesa berguling dengan kedua-dua cara (bahagian belakang ke perut, perut ke bahagian belakang), maka anda tidak perlu mengembalikan bayi anda ke bahagian belakang. Walau bagaimanapun, pastikan tiada selimut, bantal, mainan, atau bantal bumper di sekeliling bayi anda, supaya bayi anda tidak berguling ke arah barang-barang tersebut, yang boleh menyebabkan penyumbatan aliran udara. Jika bayi anda tertidur dalam kerusi kereta, kereta sorong, buaian, pembawa bayi, atau sling, anda harus memindahkannya ke permukaan tidur yang tegap di bahagian belakangnya secepat mungkin. Gunakan permukaan tidur yang kukuh. Katil, bassinet, buaian mudah alih atau halaman bermain yang memenuhi piawaian keselamatan Suruhanjaya Keselamatan Produk Pengguna (CPSC) adalah disyorkan bersama dengan tilam yang tegap yang dipasang untuk produk tertentu. Tidak perlu meletakkan barang-barang lain di dalam katil kecuali bayi. Permukaan yang kukuh adalah permukaan keras; ia tidak sepatutnya membengkok ketika bayi berbaring di atasnya. Di samping itu, terdapat beberapa tilam buaian dan permukaan tidur diiklankan untuk mengurangkan risiko SIDS. Tiada bukti bahawa ini benar, tetapi ibu bapa boleh menggunakan produk ini jika mereka memenuhi piawaian keselamatan CPSC. Perkongsian ruang – memastikan kawasan tidur bayi di bilik yang sama di mana anda tidur selama 6 bulan pertama atau, idealnya untuk tahun pertama. Tempatkan bayi, buaian bayi, katil bayi mudah alih, atau permainan di bilik tidur anda, dekat dengan katil anda. AAP mengesyorkan perkongsian bilik kerana ia dapat mengurangkan risiko SIDS sebanyak 50% dan jauh lebih selamat daripada perkongsian katil. Di samping itu, perkongsian bilik akan memudahkan anda memberi makan, menghibur dan mengawasi bayi anda. Hanya bawa bayi ke atas katil untuk memberi makan atau untuk memberikan keselesaan. Letakkan bayi anda kembali di ruang tidurnya sendiri apabila anda sudah bersedia untuk tidur. Sekiranya ada kemungkinan bahawa anda mungkin tertidur, pastikan tidak ada bantal, selimut, selimut atau apa-apa barang lain yang boleh menutup muka, kepala, dan leher bayi anda, atau memanaskan bayi anda. Sebaik sahaja anda bangun, pastikan untuk memindahkan bayi ke katilnya sendiri. Jangan letakkan bayi anda tidur di sofa, atau kerusi berlengan. Ini adalah tempat yang sangat berbahaya bagi bayi anda untuk tidur.
Perkongsian katil tidak disyorkan untuk mana-mana bayi. Keadaan tertentu membuat perkongsian katil lebih berbahaya lagi. Oleh itu, anda tidak boleh berkongsi katil dengan bayi anda jika: Bayi anda berusia lebih muda dari 4 bulan. Bayi anda dilahirkan pramatang atau dengan berat kelahiran yang rendah. Anda atau mana-mana individu lain di atas katil adalah seorang perokok (walaupun anda tidak merokok di katil). Ibu bayi itu merokok semasa mengandung. Anda telah mengambil apa-apa ubat atau ubat-ubatan yang mungkin menjadikannya lebih sukar untuk anda bangun. Anda minum mana-mana alkohol. Anda bukan ibu bapa bayi. Permukaannya lembut, seperti tilam air, tilam lama, sofa, atau kerusi berlengan. Terdapat katil lembut seperti bantal atau selimut di atas katil. Simpan objek lembut, tempat tidur yang longgar, atau apa-apa objek yang boleh meningkatkan risiko pengabaian, lemas, atau ketegangan daripada kawasan tidur bayi. Ini termasuklah bantal, selimut, comforter, kulit kambing, mainan, pad bumper atau produk lain yang serupa. Sekiranya anda bimbang bayi anda menjadi sejuk, anda boleh memakaikan pakaian tidur bayi, seperti selimut yang boleh dipakai. Secara umum, bayi anda harus berpakaian dengan hanya satu lapisan tambahan berbanding daripada yang anda pakai. Adalah baik untuk membedung bayi anda. Walau bagaimanapun, pastikan bayi sentiasa berada di belakangnya apabila dibedung. Bedungan tidak boleh terlalu ketat atau menjadikannya sukar bagi bayi untuk bernafas atau menggerakkan pinggulnya. Apabila bayi anda kelihatan seperti dia cuba untuk bergolek, anda harus berhenti membedungkannya. Membedung bayi adalah satu kaedah tradisional yang membalut atau membungkus bayi dengan kemas untuk membuat bayi berasa selamat dan tenang. Secara saintifiknya, ia terbukti berkesan kerana perbuatan ini dapat mengelakkan bayi terganggu dengan refleks sentakan (kejutan hipnagogik) badannya sendiri. Namun begitu, jika ibu bapa membedung bayi dengan cara yang tidak betul, ia boleh mengakibatkan “hip dysplasia’’ kepada bayi.
The post Ramai Yang Tak Tahu, Salah Cara Tidurkan Bayi Boleh Sebabkan Kematian Mengejut! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ramai-yang-tak-tahu-salah-cara-tidurkan-bayi-boleh-sebabkan-kematian-mengejut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tatib Dpd Mengalami Perubahan Salah Satunya Pimpinan Tak Boleh Cacat Etika

Tatib Dpd Mengalami Perubahan Salah Satunya Pimpinan Tak Boleh Cacat Etika

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 170 hits
Ketua Badan Kehormatan DPD Mervin S Komber mengatakan masuknya sejumlah pasal dari kode etik dalam Tatib baru tersebut adalah keputusan Pleno Badan Kehormatan para anggota BK sepakat agar penyusunan tatib didasari juga oleh kode etik DPD
Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 544 hits
Pendarahan selepas bersalin adalah punca utama kematian ibu di kebanyakan negara di seluruh dunia Pendaftaran Obstetrik Kebangsaan telah melaporkan pada tahun 2012 kadar pendarahan serius selepas bersalin adalah 0 09 iaitu masih di bawah pa...
Asap Jerebu Dipercayai Punca Kematian Bayi 4 Bulan Selepas Alami Masalah Pernafasan

Asap Jerebu Dipercayai Punca Kematian Bayi 4 Bulan Selepas Alami Masalah Pernafasan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 431 hits
Seorang bayi berusia empat bulan di Palembang Indonesia meninggal dunia akibat jerebu teruk yang berpunca daripada kebakaran hutan Mangsa Elsa Pitaloka mengalami masalah pernafasan pada Sabtu lalu di mana kampung yang didiami keluarganya di...
Jangan Buat Selamba Kalau Demam Trimester Pertama Boleh Jejas Pembentukan Organ Bayi

Jangan Buat Selamba Kalau Demam Trimester Pertama Boleh Jejas Pembentukan Organ Bayi

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 195 hits
Bahaya atau tidak demam yang dialami semasa hamil adalah bergantung kepada jenis jangkitan kuman Tambahan lagi pada masa kini terlalu banyak jangkitan baru Oleh itu paras bahaya atau tidak demam itu kepada anda yang sedang hamil adalah berg...
Ini Cara Deteksi Bibir Sumbing Bayi Sejak Di Kandungan Bisakah Dicegah

Ini Cara Deteksi Bibir Sumbing Bayi Sejak Di Kandungan Bisakah Dicegah

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 1299 hits
Daripada harap harap cemas coba dideteksi dulu dari sekarang Kerap diabaikan lo ini
3 Cara Malaysia Atasi Asap Kiriman Dari Indonesia Salah Satunya Ditiup Kembali Gimana Caranya

3 Cara Malaysia Atasi Asap Kiriman Dari Indonesia Salah Satunya Ditiup Kembali Gimana Caranya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 317 hits
Gara gara kebakaran hutan dan lahan di Indonesia negara tetangga sampai ikutan repot Malu nggak sih
Komponen Bn Gagasan Sejahtera Boleh Jernihkan Salah Faham Penyatuan Ummah Kata Hadi

Komponen Bn Gagasan Sejahtera Boleh Jernihkan Salah Faham Penyatuan Ummah Kata Hadi

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 320 hits
Komponen BN Gagasan Sejahtera boleh jernihkan salah faham penyatuan ummah kata Hadi
Ibu Menyusu Boleh Je Nak Makan Apa Apa Tak Ada Kaitan Bayi Kembung Perut Asalkan Seimbang

Ibu Menyusu Boleh Je Nak Makan Apa Apa Tak Ada Kaitan Bayi Kembung Perut Asalkan Seimbang

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 291 hits
Biasanya ibu yang menyusu badan terlalu risau apa yang dia makan akan beri kesan pada bayi hingga kembung perut Itu tak boleh ini tak boleh Akhirnya akibat terlalu takut ibu hanya makan makanan tertentu saja hingga anak pun kurang dapat zat...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk