Mp Dakwa Bekas Mb Serah Tanah Ke Sekolah Sanusi Kata Hanya Pajakan



B Nantha Kumar
Status tanah SJK (T) Ladang Sungai Ular di Kulim menjadi teka-teki susulan terdapat dua versi yang bercanggah berhubung status tanah seluas 0.447 hektar itu.
Bagi Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), sekolah berkenaan, K Muniandy, 47, tanah itu kini perlu dipajak setiap tiga tahun daripada pemiliknya, iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) pemilik tanah.
Namun, menurut Ahli Parlimen Kulim Bandar-Baharu Saifuddin Nasution Ismail, bekas menteri besar Kedah allahyarham Azizan Abdul Razak telah menyerahkan tanah tersebut secara percuma kepada pihak sekolah.

"Baru-baru ini Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) menandatangani satu surat perjanjian dengan pihak PKNK, di mana pihak sekolah mendapat kebenaran menduduki secara percuma di atas tanah sedia ada dan perlu diperbaharui pada setiap tiga tahun.
"Namun, Saifuddin Nasution memberitahu bahawa allahyarham Azizan telah menyerahkan tanah tersebut secara percuma kepada pihak sekolah ketika membina bangunan tambahan pada tahun 2010.
"Jadi, kami ibu bapa keliru dan bimbang dengan masa depan sekolah tersebut," katanya kepada Malaysiakini.
Sekolah itu dibina pada tahun 1936, kini mempunyai 173 murid.
Muniandy menjelaskan bahawa isu status tanah sekolah menjadi hangat selepas pihak LPS menandatangani surat perjanjian selepas menghadiri satu mesyuarat dipengerusikan Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor pada bulan lepas.
"Yang pelik, sehingga hari ini pihak LPS enggan mendedahkan kandungan surat.
"Saya sendiri sebagai pengerusi PIBG sekolah tidak dibenarkan untuk melihat surat tersebut.
"Apa yang perlu dirahsiakan. Ibu bapa risau kerana kemungkinan terdapat terma dan syarat yang tidak adil kepada sekolah," katanya.
Ketika dihubungi, seorang wakil LPS memberitahu Malaysiakini bahawa pihak akan membuat satu mesyuarat pada 7 Mac ini untuk memberi penjelasan.
"Buat masa ini, kami tidak nak memberitahu apa-apa. Tunggu sampai 7 Mac... kami akan menjelaskan," kata wakil itu yang tidak ingin mendedahkan namanya.
Syarat PKNK
Sementara itu, Malaysiakini melihat surat perjanjian bertarikh 8 Feb itu yang diterima menerusi sumber terdekat pihak sekolah.
Antara terma syarat diletakkan oleh PKNK adalah: Sebarang binaan bangunan atau kemudahan tambahan selain yang sedia ada tidak dibenarkan.
PKNK juga berhak menarik balik kebenaran menduduki secara sementara pada bila-bila masa dengan memberikan notis awal tiga bulan.
Pihak sekolah perlu mengosongkan tanah tersebut dengan serta-merta tanpa sebarang pampasan dalam masa tiga bulan setelah menerima notis tersebut.
Selain pihak sekolah diminta mengambil pelindungan insurans, mereka juga perlu menanggung rugi perbadanan sepenuhnya atas sebarang liabiliti yang timbul dan dikenakan terhadap perbadanan.
Pihak sekolah perlu membuat surat kepada PKNK untuk pembaharuan kebenaran menduduki sementara enam bulan sebelum perjanjian itu tamat.
Kebenaran sementara pada masa ini akan tamat pada 31 Januari 2024.
PKNK adalah sebuah agensi di bawah kerajaan negeri yang menjana ekonomi negara dan bertanggungjawab untuk pembangunan sosial korporat (CSR).
Kami cuba membantu
Dalam pada itu, pegawai khas kepada menteri besar Kedah BK Kumaresan menafikan bahawa kerajaan negeri bersifat perkauman dalam isu tanah sekolah itu.
"Sebenarnya, kami cuba membantu sekolah tersebut.
"Walaupun, PKNK memberi kebenaran sementara secara percuma selama tiga tahun, pihak sekolah juga masih boleh membuat permohonan ke atas tanah tersebut.
"Dalam masa tiga tahun, pihak sekolah boleh meminta tanah diberikan secara percuma kepada sekolahnya.
"Sekiranya, mesyuarat kerajaan negeri setuju, maka tanah itu akan digazet kepada sekolah," katanya.
Difahamkan, PKNK sebelum ini membuat tawaran dengan mengenakan bayaran sebanyak RM163,000 kepada sekolah untuk memajak tanah tersebut selama 30 tahun.
Bagaimanapun, pihak sekolah menolak tawaran tersebut kerana tiada dana untuk membayarnya.
Jangan rumitkan keadaan
Dalam perkembangan berkaitan, Saifuddin Nasution yang melawat sekolah tersebut semalam meminta Sanusi supaya tidak merumitkan keadaan dan digesa kaji balik keputusan memberikan kebenaran menduduki sementara.
"MB Kedah pada 2010 telah memberikan tanah secara percuma untuk mendirikan bangunan tambahan sekolah.
"Sebenarnya isu ini sudah selesai pada 2010 semasa bangunan baru tambahan dibina kerana pembinaan bangunan baru sekolah harus memenuhi semua syarat yg ditetapkan kerajaan. Mengapa timbul lagi?
"Saya mohon agar MB Kedah rujuk balik minit mesyuarat exco untuk tahun 2010 atau 2011," katanya.
Saifuddin berkata bahawa sekolah telah memohon dana untuk bangunan tambahan pada tahun 2010 dan Kementerian Pendidikan Menteri (KPM) telah luluskan peruntukan.
"Tetapi bangunan tidak dapat dibina kerana tanah bukan milik sekolah. Dengan ini pengerusi PIBG pada masa itu telah tulis surat kepada MB Kedah masa itu dan Exco negeri S Manikumar
"MB telah berikan kelulusan untuk menduduki dan bangunan tambahan sekolah telah didirikan. Jika bangunan baru dibina ia mesti dengan memenuhi semua syarat yang ditetapkan. Adakah MB sekarang tidak faham?" soalnya.
Tambahnya, dia akan melancarkan satu kutipan dana untuk dapatkan balik tanah sekolah ini secara pajakan selama 30 tahun sebagai satu penyelesaian sementara, sekiranya, MB masih nak kekalkan keputusan pajak setiap tiga tahun.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/mp-dakwa-bekas-mb-serah-tanah-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Hanya Cari Untung Dengan Politik Dua Kolam Kata Bekas Pemimpin Umno

Pas Hanya Cari Untung Dengan Politik Dua Kolam Kata Bekas Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 590 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONBekas pemimpin Umno Datuk Zaharin Mohd Yassin mendakwa politik Pas ketika ini hanya mahu mencari keuntungan untuk diri mereka sendiri dan bukannya demi perjuangan Beliau berkata ini dapat dibuktikan dari sikap parti Is...
Hanya 500 Hektar Diserah Kepada Agensi Persekutuan Bukan 2 000 Kata Jabatan Tanah Dan Ukur Sabah

Hanya 500 Hektar Diserah Kepada Agensi Persekutuan Bukan 2 000 Kata Jabatan Tanah Dan Ukur Sabah

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 192 hits
Contoh tanah bagi tujuan persekutuan yang diwartakan dan dikekalkan bawah kerajaan negeri adalah balai polis di Tawau KOTA KINABALU Jabatan Tanah dan Ukur Sabah berkata kerajaan negeri hanya menyerahkan tanah seluas lebih daripada 500 hekta...
Video Bekas Vokalis Samsons Dakwa Hidap 2 Jenis Kanser Kerana Terlebih Bersenam

Video Bekas Vokalis Samsons Dakwa Hidap 2 Jenis Kanser Kerana Terlebih Bersenam

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 190 hits
Bekas vokalis band terkenal Indonesia Samsons Bams baru baru ini telah membuat satu pengakuan berkenaan kesihatan dirinya Difahamkan vokalis lagu Kenangan Terindah itu memberitahu dirinya sempat di diagnosis penyakit kanser Penyanyi ini buk...
Sumpah Dianggap Paksaan Hanya Jika Ada Unsur Jenayah Kata Peguam

Sumpah Dianggap Paksaan Hanya Jika Ada Unsur Jenayah Kata Peguam

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 293 hits
Unsur paksaan hanya terpakai untuk membatalkan sesuatu perjanjian sekiranya ia membabitkan paksaan yang bersifat jenayah kata peguam Aidil Khalid Dia mengulas dakwaan Adun Sebatik Hassan A Gani Pg Amir yang mengaku ikrar sumpah setia yang d...
Keputusan Flip Flop Buka Sekolah Susahkan Ibu Bapa Guru Kata Tok Mat

Keputusan Flip Flop Buka Sekolah Susahkan Ibu Bapa Guru Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 414 hits
PETALING JAYA Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan perlu berhenti membuat keputusan membuka dan menutup sekolah secara sela menyela atau flip flop kerana ia akan menyusahkan pelajar ibu bapa dan guru Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan ...
Zahid Terima Cek Rm6 Juta Serah Pada Lewis Co Kata Pegawai Penyiasat

Zahid Terima Cek Rm6 Juta Serah Pada Lewis Co Kata Pegawai Penyiasat

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 277 hits
March 6 2021 Perbicaraan terhadap Zahid Hamidi masuk hari ke 46 hari ini KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa Ahmad Zahid Hamidi menerima dua keping cek berjumlah RM6 juta daripada Timbalan Pengarah Urusan Datasonic Group...
Serah Pada Umno Tempatan Tentukan Kerjasama Dengan Ppbm Kata Annuar

Serah Pada Umno Tempatan Tentukan Kerjasama Dengan Ppbm Kata Annuar

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 257 hits
freemalaysiatoday com March 4 2021 4 33 PMAnnuar Musa berkata walaupun tidak mempertikaikan keputusan dibuat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berhubung perkara itu beliau percaya ia keputusan yang masih terlalu awal dibuat KUALA LUMPUR Sera...
Dituduh Jadi Mafia Tanah Begini Kata Polisi Soal Ferdy Kusnadi

Dituduh Jadi Mafia Tanah Begini Kata Polisi Soal Ferdy Kusnadi

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 208 hits
Ferdy Kusnadi disebut sebagai dalang dari mafia tanah oleh mantan Wakil Menteri Luar Negeri Dino Patty Djalal Bahkan kata Dino Ferdy sudah pernah ditangkap oleh polisi namun dilepaskan kembali Hal itu dibantah oleh Polda Metro Jaya Namun po...
Pas Tak Lagi Mesra Bukan Muslim Dakwa Bekas Setiausaha Dhpp

Pas Tak Lagi Mesra Bukan Muslim Dakwa Bekas Setiausaha Dhpp

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 168 hits
B Nantha KumarSetiausaha kebangsaan Dewan Himpunan Pendukung PAS S Barathidasan mengumumkan melepaskan semua jawatan yang disandang dalam dewan berkenaan Ini selepas dia mendakwa menghadapi kesulitan membawa suara bukan Muslim melalui platf...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar