Mohon Mencadangkan Rasanya Lebih Baik Saifuddin Batal Saja Hasrat Lawan Rafizi




Sudah lebih dua minggu sejak Rafizi Ramli mengesahkan hasrat bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR, tetapi sehingga ini belum diketahui lagi siapa yang akan berlawan dengannya.
Ada dua nama disebut-sebut mahu berlawan dengan Rafizi bagi mengisi kekosongan jawatan yang ditinggalkan Azmin Ali itu – Saifuddin Nasution Ismail, Setiausaha Agung PKR sekarang dan Farhash Wafa Salvador, bekas Setiausaha Politik Anwar Ibrahim.
Namun demikian, beberapa maklumat menyebut Farhash tidak akan bertanding jawatan itu kerana lebih selesa memberi laluan kepada Saifuddin, selain ingin memberi tumpuan menumbangkan Menteri Besar Selangor, Amiruddin Shari bagi jawatan Ketua Cabang Gombak.
Meski pun Saifuddin disedari telah menunjukkan kecenderungan dan keghairahan yang begitu ketara ingin bertanding jawatan Timbalan Presiden dengan mula mempromosikan dirinya sendiri melalui segmen “Arkib Keadilan” dalam media sosialnya serta turut menyindir-nyindir Rafizi, pengumuman rasmi untuk bertanding belum lagi dibuatnya.
Ada maklumat memaklumkan, beliau akan membuat pengumuman berkenaan sebelum bermulanya Ramadan Ahad ini atau pada minggu pertama bulan puasa nanti.
Sama ada mahu bertanding atau tidak, ia adalah hak serta pilihan Saifuddin menentukannya, apa lagi dalam PKR yang mottonya Lawan Tetap Lawan, barangkali menyertai pertandingan itu suatu keseronokan buat sesetengah orang.
Tetapi, dalam konteks bertanding jawatan nombor dua dalam PKR dan kedudukan parti itu serta PH yang keadaannya kini difahami semua, memilih untuk menyertai persaingan tidak harus bersandarkan asas keseronokan semata-mata atau dengan mengungkit nostalgia silam.
 Hasrat untuk bertanding semestinya disertai dengan tawaran untuk masa depan kerana itulah nilai serta erti kita menawarkan diri sebagai pemimpin.
Berbeza dengan Rafizi, sebaik mengumumkan bertanding, beliau telah menjelaskan matlamat serta tujuannya dan kemudian memperkenalkan Ayuh Malaysia sebagai gerakan untuk merangsang minat rakyat, khususnya pengundi atas pagar terhadap pilihan raya, adalah jelas fokusnya tidak tersasar.
Lantaran itu, tidak menghairankan mengapa wujud keterujaan terhadap kembalinya semula beliau ke dalam kancah politik.
Lebih menarik, malah ia sudah pun dilakukannya iaitu Rafizi berjanji untuk menjawab segala “sembang kencang dan pakar semua benda” yang ditunjukkan Najib dalam media sosial sejak tiada kuasa dengan hujah serta fakta agar rakyat tidak terus terkeliru dan dikelirukan.
Hakikatnya, memang itulah kelemahan PKR dan PH sejak dua tiga tahun kebelakangan ini sehingga Najib dengan mudah mempopularkan dirinya, meski beliau adalah seorang yang sudah dijatuhi bersalah oleh mahkamah.
Bermakna, dengan apa yang diperlihatkan Rafizi sejak mengumumkan kembali aktif ini, beliau telah menampakkan dirinya sebagai nilai tambah dan permata harapan yang berharga kepada PKR dan juga PH.
Selain kembalinya beliau bersama Nurul Izzah Anwar yang turut menyemarakkan semula angin perubahan, adalah dipercayai Rafizi tidak akan berhenti setakat gerakan Ayuh Malaysia saja bagi mendepani PRU15 akan datang dan fasa-fasa perjuangan yang seterusnya.
Bayangkan bagaimana angin perubahan akan melanda negara ini jika selepas ini dengan jawatan Timbalan Presiden PKR dalam tangannya, selain bersama beberapa pendekatan baru yang akan diambilnya, beliau juga akan turun berceramah ke seluruh negara dan membuat beberapa pendedahan atau skandal dalam kerajaan sebagaimana dilakukannya sebelum PRU14 dahulu?
Apa yang ditampilkan Rafizi sekarang – tanpa keraguan – memberi lebih memberi harapan kepada PKR, PH dan Anwar menggapai cita-cita yang dikejar selama ini.
Adakah Saifuddin mampu melakukan sedemikian atau tampil lebih baik daripada Rafizi?
Sebab itu, mahu tidak mahu, Rafizi harus diberi laluan menduduki kerusi Timbalan Presiden dalam pemilihan parti itu Mei ini demi masa depan PKR, PH, Anwar dan agenda perubahan.
Selama ini pun, sebagai Setiausaha Agung, Saifuddin sudah ibarat pemimpin nombor dua di belakang Anwar dalam PKR, tetapi nampaknya parti itu tidak bergerak ke mana-mana, malah Anwar seperti nampak sendirian dalam banyak perkara.
Sementara diakui Saifuddin seorang penceramah yang hebat dengan kemampuan menampilkan bait-bait ayat serta perbendaharaan kata yang memukau, tetapi beliau bukan panglima yang mampu ke depan untuk menggerun, menakut dan memberi kebimbangan kepada lawan.
Jawatan sebagai Setiausaha Agung barangkali sudah cukup sesuai dan cocok buatnya.
Dengan demikian, andai tidak menjadi kesalahan, tidak menyinggung dan tidak juga dianggap suatu jenayah, ingin dicadangkan agar lebih baik Saifuddin menarik diri saja dan tidak bertanding jawatan tersebut.
Lagi pula kata ramai orang yang ditanya, jika beliau bertanding pun, memang menang belum pasti, tetapi kalah sepertinya sudah dalam tangan. – ShahbudinHusin 31/03/2022.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/mohon-mencadangkan-rasanya-lebih-baik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Pkr Ph Jadi Pembangkang Bermaruah Daripada Yakin Menang Pru15 Kata Rafizi

Lebih Baik Pkr Ph Jadi Pembangkang Bermaruah Daripada Yakin Menang Pru15 Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 158 hits
April 3 2022 Rafizi Ramli berkata PH dan PKR perlu membanci semula kekuatan jentera memperkuat dan memulihkan semangat berbanding bercita cita tinggi untuk menang PRU15 PETALING JAYA Bekas Naib Presiden PKR Rafizi Ramli berpandangan adalah ...
Mahiaddin Khianati Ismail Sabri Melalui Cubaannya Ingin Jadi Pm Sekali Lagi Bersara Jauh Lebih Baik Baginya

Mahiaddin Khianati Ismail Sabri Melalui Cubaannya Ingin Jadi Pm Sekali Lagi Bersara Jauh Lebih Baik Baginya

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 131 hits
Secara umumnya ramai yang berasa loya dan bagaikan tidak percaya dengan usaha terbaru Mahiaddin Md Yasin yang dikatakan mahu kembali menjadi Perdana Menteri buat kali kedua Ini berikutan selama 18 bulan memegang jawatan Perdana Menteri sebe...
Daripada Menghentam Orang Lain Lebih Baik Kita Siapkan Diri Dengan Amal Nabil

Daripada Menghentam Orang Lain Lebih Baik Kita Siapkan Diri Dengan Amal Nabil

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 122 hits
Daripada menghentam orang lain lebih baik kita siapkan diri dengan amal Nabil Pengacara pelawak dan pelakon popular Nabil Ahmad melihat apa yang berlaku terhadap Zul Ariffin baru baru ini adalah ujian kepada pelakon popular itu Nabil ketika...
Jangan Merajuk Andai Kalah Pemilihan Kata Penganalisis Berkait Pertembungan Rafizi Saifuddin

Jangan Merajuk Andai Kalah Pemilihan Kata Penganalisis Berkait Pertembungan Rafizi Saifuddin

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 148 hits
April 2 2022 Pertembungan antara Rafizi Ramli dan Saifuddin Nasution akan memakmurkan demokrasi serta dapat dijalankan dengan subur menurut penganalisis PETALING JAYA Calon jawatan Timbalan Presiden PKR sama ada Rafizi Ramli atau Saifuddin ...
Test The Market Akhirnya Rafizi Akan Lawan Anwar

Test The Market Akhirnya Rafizi Akan Lawan Anwar

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 208 hits
Cita cita rakyat untuk melihat perubahan kepada pucuk pimpinan negara terletak kepada Rafizi dan Rafizi hanya boleh menunaikan impian rakyat jika dia Presiden PKR dan dipilih secara sebulat suara oleh pembangkang sebagai Perdana Menteri Per...
Saifuddin Akan Cabar Rafizi Rebut Jawatan Timbalan Presiden Pkr

Saifuddin Akan Cabar Rafizi Rebut Jawatan Timbalan Presiden Pkr

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 140 hits
Saifuddin akan cabar Rafizi rebut jawatan Timbalan Presiden PKR Saifuddin Nasution Ismail hari ini secara rasmi mengumumkan akan bertanding merebut jawatan timbalan presiden PKR dalam pemilihan parti pada Mei ini Dengan pengumuman itu belia...
Dilema Pemilihan Saifuddin Atau Rafizi

Dilema Pemilihan Saifuddin Atau Rafizi

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 107 hits
Oleh Hassan Abdul KarimULASAN Dilema yang saya hadapi Memilih antara Rafizi Ramli atau Saifudin Nasustion dalam pilihan raya parti Kisah ini tidak penting kepada orang awam Tidak dibaca pun tak mengapa Tetapi ia penting buat diri sendiri da...
Pertembungan Rafizi Saifuddin Bakal Pecah Belahkan Pkr

Pertembungan Rafizi Saifuddin Bakal Pecah Belahkan Pkr

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 102 hits
Pertembungan Rafizi Saifuddin bakal pecah belahkan PKR Seorang penganalisis meramalkan berlaku perpecahan dalam PKR akibat perebutan jawatan timbalan presiden antara Setiausaha Agung Saifuddin Nasution Ismail dan Naib Presiden Rafizi Ramli ...
Rafizi Saifuddin Battle Will Split Pkr Says Analyst

Rafizi Saifuddin Battle Will Split Pkr Says Analyst

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 169 hits
Rafizi Ramli and Saifuddin Nasution Ismail have announced that they will go for the PKR deputy president s post PETALING JAYA An analyst foresees a split in PKR as a result of the battle for the deputy president s post between secretary gen...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms