Minyak Ikan Makanan Otak Untuk Anak Boleh Tingkatkan Sistem Imun Beri Pada Waktu Makan


Anda pasti pernah mendengar tentang kebaikan mengambil minyak ikan dalam diet pemakanan seharian, bukan?
Tetapi adakah anda benar-benar memahami apa itu minyak ikan dan apakah manfaat dan kebaikan yang boleh diperolehi daripadanya?
Artikel ini akan membantu anda untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenainya.

Apa itu minyak ikan?
Minyak ikan adalah lemak atau minyak yang diekstrak daripada tisu ikan. Kebiasaannya ia dihasilkan daripada ikan berminyak seperti ikan tuna dan ikan tenggiri.
Adakalanya ia turut diperbuat daripada hati ikan, sebagai contoh, minyak hati ikan kod.
Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) turut menyarankan pengambilan ikan dalam diet pemakanan setiap minggu.
Ini kerana asid lemak omega-3 yang terdapat pada ikan memberikan pelbagai manfaat kesihatan, ia adalah termasuk membantu melindungi dan mencegah beberapa penyakit.
Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat mengambil hidangan 1-2 hidangan ikan bagi setiap minggu, pengambilan supleman tambahan berasaskan minyak ikan akan dapat membantu anda untuk mendapatkan omega-3 yang mencukupi.
Kebiasaannya, 30% minyak ikan terdiri daripada asid lemak omega-3, manakala bakinya terdiri daripada lemak lain.
Sesetengah daripadanya juga biasa mengandungi beberapa jenis vitamin, seperti vitamin A dan vitamin D.
Umumnya, jenis omega-3 yang terdapat dalam minyak ikan menawarkan manfaat kesihatan yang lebih baik berbanding omega-3 yang boleh ditemui dalam beberapa sumber tumbuhan.
Sumber omega-3 utama dalam minyak ikan adalah asid eikosapentaenoic (eicosapentaenoic acid, EPA) dan asid docosahexaenoic (docosahexaenoic acid, DHA), manakala bagi omega-3 dalam sumber tumbuhan pula mengandungi asid alpha-linolenic (ALA).
Walaupun ALA merupakan asid lemak penting, EPA dan DHA mempunyai lebih banyak manfaat kesihatan.
Ikan, suplemen atau tumbuhan?
Memakan ikan yang kaya dengan asid lemak omega-3 dan nutrien lain dalam diet dipercayai memberikan lebih banyak manfaat kesihatan keseluruhan secara am dan kesihatan jantung secara khususnya berbanding pengambilan suplemen.
Pilihan makanan lain selain ikan yang turut mengandungi beberapa asid lemak omega-3 adalah termasuk flaxseed, walnut, minyak kanola, kacang soya dan minyak soya.
Walau bagaimanapun, sama dengan suplemen, bukti manfaat kesihatan dan jantung yang lebih sihat daripada memakan makanan ini tidaklah sekuat daripada memakan ikan.
Bagi seorang individu dewasa, sekurang-kurangnya dua hidangan ikan yang kaya dengan omega-3 seminggu disyorkan.
Saiz hidangan ialah 3.5 auns (99 gram). Bagi individu wanita yang hamil atau merancang untuk hamil serta kanak-kanak harus mengehadkan jumlah ikan yang dimakan kerana mereka paling mudah terdedah kepada kesan potensi toksin dalam ikan.

Kepelbagaian manfaat kesihatan
#1 Jantung dan darah
Keberkesanan penggunaan minyak ikan dalam diet makanan telah diuji untuk pelbagai jenis keadaan kesihatan.
Kebiasaannya ia digunakan untuk keadaan yang berkaitan dengan sistem jantung dan darah.
Sesetengah individu menggunakannya untuk membantu menurunkan tekanan darah, trigliserida dan tahap kolesterol.
Ia juga sering digunakan untuk mencegah penyakit jantung atau strok (angin ahmar) dan beberapa masalah berkaitan jantung seperti arteri tersumbat, sakit dada, denyutan jantung yang tidak teratur, pembedahan pintasan, kegagalan jantung, mencegah pembekuan darah dan tekanan darah tinggi selepas pemindahan jantung.
#2 Buah pinggang
Minyak ikan juga digunakan untuk pelbagai masalah berkaitan dengan buah pinggang termasuk penyakit buah pinggang, kegagalan buah pinggang, dan komplikasi buah pinggang yang berkaitan dengan kencing manis, sirosis (cirrhosis), penyakit Berger (IgA nephropathy), pemindahan jantung, atau penggunaan ubat yang disebut siklosporin.
#3 Otak
Ikan mungkin mendapat reputasi sebagai ‘makanan otak’ kerana sesetengah individu mengambil ikan untuk membantu mengatasi masalah kemurungan, gangguan bipolar, psikosis, kecelaruan hiperaktif kurang daya tumpuan (ADHD), penyakit Alzheimer, gangguan penyelarasan pembangunan, sakit kepala migrain, epilepsi, skizofrenia dan gangguan mental.
Adakah minyak ikan bagus untuk penyakit jantung?
Jika anda bimbang tentang penyakit jantung, makan satu hingga dua hidangan ikan seminggu boleh mengurangkan risiko kematian akibat serangan jantung.
Selama bertahun-tahun, Persatuan Jantung Amerika telah mencadangkan agar setiap individu memakan ikan yang kaya dengan asid lemak omega-3 sekurang-kurangnya dua kali seminggu.
Asid lemak Omega-3 dapat mengurangkan trigliserida, menurunkan tekanan darah, mengurangkan pembekuan darah, mengurangkan strok dan risiko kegagalan jantung dan mengurangkan degupan jantung yang tidak teratur.
Makan sekurang-kurangnya satu hingga dua hidangan ikan seminggu, terutamanya ikan yang kaya dengan asid lemak omega-3, kelihatan mengurangkan risiko penyakit jantung, terutamanya kematian jantung yang tiba-tiba.
Apa yang anda perlu tahu jika ingin beri anak suplemen omega-3?

Jika anda memutuskan untuk memberikan anak-anak anda suplemen omega-3 dalam diet mereka, berikut adalah beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian oleh anda, antaranya adalah seperti:
Cari suplemen yang diperbuat daripada isi ikan berbanding hati. Minyak hati ikan mungkin mengandungi toksin atau amaun vitamin A – adalah sejenis vitamin larut lemak – yang jika kandungannya terlalu banyak atau tinggi, melebihi tahap normal, yang mana ianya tidak elok untuk kanak-kanak dan boleh menyebabkan kesukaran dalam peryingkiran dari badan berbanding vitamin larut air yang mudah disingkirkan melalui air kencing. Suplemen mengandungi minyak mikroalga adalah lebih sesuai untuk golongan vegetarian. yang terlalu banyak, yang mana ianya tidak elok untuk kanak-kanak. Suplemen mengandungi minyak mikroalga adalah lebih sesuai untuk golongan vegetarian.
Periksa arahan dos pada label dan pastikan anda tidak beri anak melebihi dos yang disarankan. Pengambilan minyak ikan yang berlebihan boleh menyebabkan sakit perut atau cirit-birit.
Suplemen cecair adalah yang terbaik untuk diberikan kepada anak kecil. Suplemen berbentuk kapsul boleh menyebabkan anak anda tercekik, jadi jangan berikan suplemen jenis ini kepada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun. Suplemen jenis cecair ada dijual dalam botol dan pek kecil.
Berikan suplemen pada waktu makan dan mulakan dengan dos yang rendah. Anda boleh menambah dos secara berperingkat sehingga ke dos yang disarankan. Jika anak anda tidak gemar mengambil suplemen, anda boleh campurkannya di dalam susu atau jus mereka.
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan permainan anak dengan harga murah boleh klik di SINI 
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Minyak Ikan ‘Makanan Otak’ Untuk Anak, Boleh Tingkatkan Sistem Imun! Beri Pada Waktu Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/minyak-ikan-makanan-otak-untuk-anak-boleh-tingkatkan-sistem-imun-beri-pada-waktu-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupanya Bahan Bahan Yang Ada Di Dapur Ni Boleh Kuatkan Sistem Imun Anak Semulajadi Selamat

Rupanya Bahan Bahan Yang Ada Di Dapur Ni Boleh Kuatkan Sistem Imun Anak Semulajadi Selamat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 386 hits
Kita asyik pening memikirkan supplement apa yang boleh menguatkan sistem imun anak Malahan kita sanggup berhabis ratusan ringgit untuk perbelanjaan supplement anak anak tanpa kita sedar sebenarnya kita boleh mendapatkanya melalui bahan semu...
Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 271 hits
Setiap kali nak suapkan bubur atau jenis makanan lembik dan lembut anak pasti akan menolak mentah mentah Rasa geli dengan teksur dan sebagainya Menurut menolak makanan jenis lembik dan lembut merupakan sebahagian daripada masalah sensori AN...
Hiburan Idam Anak Perempuan Izreen Azminda Mengaku Hamil Lagi Tak Boleh Bau Minyak Masak

Hiburan Idam Anak Perempuan Izreen Azminda Mengaku Hamil Lagi Tak Boleh Bau Minyak Masak

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 332 hits
Jika sebelum ini desas desus mengenai Izreen Azminda yang didakwa hamil anak kedua terbaru pelakon wanita itu sendiri telah tampil mengesahkan dia kini sedang hamil anak ketiga dan usia kandungannya sudah mencecah empat bulan View this post...
Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 178 hits
Mendidik anak memang mencabar Apa lagi bagi mama pama yang memiliki anak ramai dan kesemuanya aktif Anak terlalu aktif lasak dan hyperaktif selalu menjadikan kita takut untuk membawanya ke mana mana sahaja Bukan aktif saja tapi nakal malah ...
Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 241 hits
Bila anak makan sendiri ini ibu bapa mesti ada pelbagai reaksi Ada yang menarik nafas lega rasa dah tak perlu dah suap anak Tapi ada juga ibu bapa yang melahirkan kerisauan apabila melihat anak sudah mula makan sendiri atau self feeding Apa...
Makan Ikan Bakar Dan Sotong Bakar Di Abbu Bakar

Makan Ikan Bakar Dan Sotong Bakar Di Abbu Bakar

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 543 hits
Assalamualaikum DAH beberapa minggu perasan tentang kewujudan bangunan restoran yang tersergam di hadapan Menara Jati selepas Angsana Mall Tak silap Sk dulunya di situ merupakan tapak jualan kereta terpakai Baik punya idea dah dijadikan res...
Jangan Leka Perkembangan Anak Periksa Carta Milestone Selalu Barulah Boleh Kesan Jika Anak Lambat

Jangan Leka Perkembangan Anak Periksa Carta Milestone Selalu Barulah Boleh Kesan Jika Anak Lambat

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 195 hits
Setiap anak anak punya perkembangan dirinya sendiri ada yang lambat tetapi ada juga yang cepat dalam segala segi Maka perhatikanlah setiap gerak geri perkembangan anak Periksa perkembangannya melalui carta milestone yang boleh dirujuk di in...
Buat Smoothies Waktu Sahur Elak Makanan Bergoreng Tip Untuk Ibu Menyusu Yang Nak Berpuasa

Buat Smoothies Waktu Sahur Elak Makanan Bergoreng Tip Untuk Ibu Menyusu Yang Nak Berpuasa

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 251 hits
Adakah menyusu badan ketika berpuasa boleh mendatangkan kesan kepada anak Bagaimana pula caranya untuk mengekalkan bekalan susu pada bulan Ramadan Bolehkah ibu menyusu badan ketika berpuasa Sama seperti ibu hamil yang ingin berpuasa ibu yan...
Makanan Penang Memang Banyak Yang Sedap Boleh Teringat Ingat

Makanan Penang Memang Banyak Yang Sedap Boleh Teringat Ingat

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 301 hits
Bila teringat tentang negeri Pulau Pinang atau Penang pemandangan pulau tepi pantai dan makanan yang akan terlintas di fikiran Banyak betul tempat menarik di Penang sampaikan rasa tak cukup jika hanya bercuti 2 hari 1 malam di sana Antara t...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik