Jangan Leka Perkembangan Anak Periksa Carta Milestone Selalu Barulah Boleh Kesan Jika Anak Lambat


Setiap anak-anak punya perkembangan dirinya sendiri, ada yang lambat tetapi ada juga yang cepat dalam segala segi. Maka perhatikanlah setiap gerak geri perkembangan anak.
Periksa perkembangannya melalui carta milestone yang boleh dirujuk di internet supaya jika anak kita terlambat perkembangannya, kita boleh sedar lebih awal. Inilah sebabnya mengapa mak ayah perlu lebih peka dalam segala segi. Malah kata Pn Wawa Shauqi, penulis keibubapaan, periksalah anak dari segala segi supaya kita bersedia dalam segala hal.

Benda ni jadi kat diri saya sendiri. Sebagai mak, of course kita akan concern dengan perkembangan anak. Bila tengok anak orang lagi laju dari anak kita, lagi rasa down.
Bila tanya pendapat orang sekeliling, ada yang kata tak apa. Ada pulak yang suruh cek pakar cepat. Eh, tak fahamlah. Confuse dibuatnya.
Jadi saya minta pendapat Occupational Theraphy Nurul Sheriena Musa. OT adalah manusia yang banyak bantu anak-anak yang ada delay dan ada masalah tingkah laku. Pendek kata, diorang ni tukang completekan puzzle perkembangan anak yang tercicir.

Menurut OT Nurul :
1) Sentiasa cek carta milestone. Kat internet banyak boleh rujuk. Kat buku yang Klinik Kesihatan bagi pun ada. Cuma tak detail. Bila selalu cek, kita dapat buat anggaran anak kita ni normal, delay atau tak.
2) Memang normal ada anak yang cepat. Dan ada anak yang lambat. Tapi kalau sampai masuk beberapa bulan lambatnya, parents kena cepat bertindak.
Contohnya, NORMAL ada anak yang boleh berjalan 10 bulan, ada yang setahun baru boleh jalan. Tapi kalau dah 1 tahun 6 bulan masih tak berjalan, itu RED FLAG.

3) Red Flags dalam child development adalah tanda-tanda delay pada anak yang perlu kita ambil tindakan.
4) Antara yang OT Nurul cadangkan untuk parents buat adalah :
– Buat M-Chat online (screening)
– Bawa keputusan ke Klinik Kesihatan (diagnose)
– Doktor akan rujuk anak ke Speech Therapy atau Occupational Theraphy untuk jalani rawatan.
– Boleh juga terus ke pusat terapi yang ada ST atau OT untuk screening.
5) Red Flag yang tak dibantu, akan bagi kesan jangka masa panjang. Tolong jangan biar.
Kadang kita ingat anak tu nakal. Kita pukul dia, tapi sampai besar pun masih nakal. Rupanya mungkin ada ADHD.
Kita ingat anak kita malas belajar. Hantar tuisyen tak pandai-pandai. Rupanya ada disleksia.

Kita sedih dengan anak yang tak boleh bawa ke tempat awam. Kita ingat dia kena gangguan jin. Rupanya ada masalah autism. Ada banyak salah faham yang kita akan cipta bila kita tak beri peluang anak dirawat segera. Anak yang normal pun boleh jadi delay atas beberapa sebab. Yang kalau kita biar, dia punya kesan sampai ganggu pembelajaran di sekolah.
Malah ada yang sampai besar susah cope dengan stress. Ada yang tak boleh adapt dengan komuniti/ jabatan. Dan ada yang masih tak boleh nak urus diri dengan baik bila dah besar. Gila kan kesan dia!
6) Speech delay tak bermakna petanda anak ada autism. Boleh jadi, ada komponen perkembangan (especially sensori) yang anak tak dapat/ tak complete.

7) Kalau nak stimulate anak jadi bijak, bukan paksa buku dari kecil. Tapi cukupkan stimulasi sensori. Sebab itu asas yang akan bantu kembangkan sel-sel otak anak.
Bila complete sensori, insya Allah anak akan swndiri jatuh cinta pada buku.
 
8) Jangan takut untuk diagnose anak. Ia bukan untuk letakkan label pada diri mereka. Tapi lebih kepada nak bantu anak untuk keluarkan potensi mereka yang terperam kerana masalah delay.

Memang benar… Perkembangan anak bukan perlumbaan. Pun begitu, kalau anak memang perlu dibantu, bantulah. Jangan sekat hak mereka untuk dibantu.
Saya pasti, sifat terbuka dan tawakkal kita, anak akan pulih semula ditangan mereka yang ahli. Insya Allah, apapun kesukaran kalian dalam membesarkan anak-anak, saya doakan mereka bakal jadi manusia hebat nan berjaya dunia akhirat.
Artikel berkaitan: Bimbang Anak Terlewat Perkembangannya, Ini Check List Anak Dari 1 Hingga 5 Tahun!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Jangan Leka Perkembangan Anak, Periksa Carta ‘Milestone’ Selalu, Barulah Boleh Kesan Jika Anak Lambat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/jangan-leka-perkembangan-anak-periksa-carta-milestone-selalu-barulah-boleh-kesan-jika-anak-lambat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Nak Anak Tidur Jam 9 Malam Tak Boleh Ubah Ubah Jadual Tidur Lewat Jejaskan Perkembangan Anak

Kalau Nak Anak Tidur Jam 9 Malam Tak Boleh Ubah Ubah Jadual Tidur Lewat Jejaskan Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 218 hits
Apabila anak anak sudah dididik sejak kecil tidur awal akan memudahkan ibu bapa kelak apabila anak kena bangun pagi untuk ke tadika Memang masalah anak anak tidur lambat sering diperkatakan oleh ibu bapa Apabila anak tidur lewat berjaga mak...
Anak 2 Tahun Kurang 50 Perkataan Dikira Delay Catat Bandingkan Perkataan Anak Ikut Carta Perkembangan

Anak 2 Tahun Kurang 50 Perkataan Dikira Delay Catat Bandingkan Perkataan Anak Ikut Carta Perkembangan

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 329 hits
Speech delay adalah gangguan komunikasi yang menyebabkan seorang anak mengalami masalah untuk berkomunikasi Hal tersebut terjadi jika anak anda tidak dapat memenuhi tonggak perkembangan bahasa untuk usia mereka dengan kata lain anak anda mu...
Seawal 2 Tahun Anak Boleh Baca Al Quran Ustazah Kongsi Tipnya Sambil Main Boleh Ajar

Seawal 2 Tahun Anak Boleh Baca Al Quran Ustazah Kongsi Tipnya Sambil Main Boleh Ajar

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 308 hits
Tak mustahil seawal anak usia 2 tahun dah boleh baca al Quran jika ibu ayah ada kemahuan ke arah itu Alhamdulillah sudah ramai ibu bapa yang mampu mendidik anak mereka sehingga menghafaz surah surah pendek pada usia antara 2 hingga 5 tahun ...
Wahh Bagusnya Kakak Puji Jangan Kecam Beri Kepercayaan Anak Lakukan Tugas

Wahh Bagusnya Kakak Puji Jangan Kecam Beri Kepercayaan Anak Lakukan Tugas

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 184 hits
Bukan mudah untuk mendidik anak melakukan sesuatu tugas terutama tugas rumah Malah ibu ayah perlu membiasakan mereka dengan pelbagai tugasan sejak kecil lagi Mungkin ada caranya yang lebih tepat untuk mengajar mereka Baca pandangan ni Berik...
Hiburan Idam Anak Perempuan Izreen Azminda Mengaku Hamil Lagi Tak Boleh Bau Minyak Masak

Hiburan Idam Anak Perempuan Izreen Azminda Mengaku Hamil Lagi Tak Boleh Bau Minyak Masak

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 332 hits
Jika sebelum ini desas desus mengenai Izreen Azminda yang didakwa hamil anak kedua terbaru pelakon wanita itu sendiri telah tampil mengesahkan dia kini sedang hamil anak ketiga dan usia kandungannya sudah mencecah empat bulan View this post...
Bila Ayah Yang Suap Makan Bagus Untuk Perkembangan Emosi Anak Simple Tapi Impak Besar

Bila Ayah Yang Suap Makan Bagus Untuk Perkembangan Emosi Anak Simple Tapi Impak Besar

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 381 hits
Tugas seorang ayah bukanlah mudah Keluar bekerja dan bila balik tu dah rasa letih sangat Kadang kadang tak sempat nak luang masa dengan anak Sebab itulah anak anak kurang rapat dengan ayah Tahukah anda sebenarnya ada cara untuk anak jadi ra...
Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita

Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 369 hits
Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita Menjaga hubungan silaturrahim dengan adik beradik kita sebenarnya bukanlah satu hal yang boleh diperlekehkan Besar tanggungjawabnya menjaga hubung...
Yem Tak Boleh Simpan Rahsia Siap Nama Penuh Dia Sebut Nad Zainal Tunggu Hari Lahir Anak Kedua

Yem Tak Boleh Simpan Rahsia Siap Nama Penuh Dia Sebut Nad Zainal Tunggu Hari Lahir Anak Kedua

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 334 hits
Diam tak diam tidak berapa lama lagi pelakon Nad Zainal bakal melahirkan anak keduanya selepas mengumumkan kehamilannya pada penghujung tahun lalu Kini Nad sedang menanti detik kelahiran keduanya itu Biarpun sudah mengetahui jantina bayi ya...
Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 326 hits
Dalam soal zuriat semua ibu bapa pastinya mengharapkan anak yang dilahirkan sempurna dan membesar dengan normal Namun jika Allah pilih kita untuk membesarkan anak istimewa pasti ada ganjaran pahala Betul cabaran membesarkan anak istimewa bu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Benci Lelaki Macam Tu Dedah Sebab Putus Dengan Kekasih Penjelasan Kim Heechul Tuai Kritikan

Hantar Je Masuk Tentera Caci Bts Hybe Dedah Min Heejin Sampai Minta Nasihat Bomoh Untuk Kawal Syarikat

Takdirrrr

Kemaruk Kuasa Dia Boleh Bodohkan Ahli Dia Nak Kira Pun Tak Tau Macamana Nak Perintah Negeri Ka Negara Patut Melingkup

Pang Sock Tao Galas Amanah Kerajaan Perpaduan Pertahankan Kkb

Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android