Minum Susu Ibu Tak Bermakna Anak Kebal Tetap Kena Bawa Cucuk Berjadual


Memang benar, susu ibu mempunyai kepelbagaian nutrisi yang baik buat bayi anda. Pun begitu, tidak bermaksud anak itu tidak perlu divaksinkan. Ikuti perkongsian Kaunselor Laktasi, Pn. NurDiana Mohd Rasid tentang isu ini. Semoga ia dapat membantu anda.
Menurut Diana, susu ibu memang yang terbaik. Tidak boleh dibandingkan dengan yang lain walaupun susu formula paling mahal sekalipun. Tiada formula yang boleh ditiru untuk menjadikan susu itu sama khasitnya dengan susu ibu.
Biarpun dengan memberi anak susu ibu dapat menguatkan sistem imunisasinya, ia tidak bermakna anak akan menjadi KEBAL. Sesetengah pendapat bukan profesional mengatakan bayi tidak perlu divaksinkan kerana susu ibu merupakan sumber pertahanan semula jadi bagi mengelakkan serangan penyakit.
APA ITU VAKSIN?
Vaksin dicipta bagi menggantikan kuman virulen (yang berbahaya). Vaksin ini diberikan secara pasif ke dalam badan kita. Vaksin mengandungi antigen, yang diperolehi dari sebahagian atau keseluruhan struktur virus ataupun bakteria yang telah dimatikan atau dilemahkan. Antigen dalam vaksin berfungsi untuk meransang sistem daya lawan jangkitan (sistem imuniti) tubuh membentuk imuniti terhadap jangkitan penyakit khusus.
“Badan kita dah siap sedia dgn imuniti tersendiri also daripada vaksinasi. Tahu tak bayi boleh dapat imuniti secara tidak langsung daripada ibu masa dari dalam perut (kandungan) dan SUSU IBU?
Tapi imuniti ni tidak spesifik untuk kuman-kuman tertentu tau. Jangan silap di situ. Ini adalah imuniti semulajadi (innate immunity) di mana imuniti secara tidak langsung ni tak sama macam imuniti yang dihasilkan oleh sistem imun badan sendiri jika terdedah kepada penyakit atau menerima vaksinasi.”
SUSU IBU TETAP TAK BOLEH MENJADI PENGGANTI VAKSIN
Sebab? Antibodi ni sifatnya mudah luput atau ada jangkahayat (degradation). Antibodi dalam susu ibu pun bersifat sementara. Tak mampu nak melindungi bayi sampai ke besar sebab tak semua antibodi dalam susu ibu dapat melindungi semua jenis penyakit atau virus.
“Tapi tak bermakna susu ibu tak membantu bayi untuk sistem ketahanan badan kepada penyakit berjangkit yang berbahaya (Vaccine Preventable Diseases). Bayi yang mengambil vaksin dan minum susu ibu akan lebih terlindung daripada penyakit serta virus berbahaya berbanding dengan bayi yang TIDAK VAKSIN tetapi minum susu ibu. Dua benda yang berbeza disitu.
Secara kesimpulan yang mudah faham, imuniti yang terhasil daripada vaksin dan susu ibu sangat penting untuk bergerak dan digandingkan bersama. SEIRING DAN SEJALAN macam lirik lagu tu. Dua dua kena ada. Saling melengkapi. Baru lah bayi boleh membentuk sistem pertahanan tubuh yang kuat!
Jangan kerana anda ingat dah bagi susu ibu je dah cukup! Tak perlu vaksin lain lagi. No, Ibu. Please dapatkan vaksin seperti yang dijadualkan oleh KKM. Begitu juga pada anak yang minum susu formula. TETAP perlu divaksinkan!
Jangan kerana anak anda seorang tidak mendapat vaksin, anak orang lain yang jadi mangsa. Kita hidup bermasyarakat. Mungkin sekarang anak anda yang tidak divaksinkan masih sihat. Tetapi esok lusa? Please vaksinkan anak anda sebab KAMI JUGA IBU BAPA YANG SAYANGKAN ANAK KAMI.”
Artikel ini telah diolah dari sumber: Owh Dydiana


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/minum-susu-ibu-tak-bermakna-anak-kebal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayah Vanessa Angel Ingatkan Sang Anak Tidak Bawa Nama Mendiang Ibu Tuk Dapat Simpati

Ayah Vanessa Angel Ingatkan Sang Anak Tidak Bawa Nama Mendiang Ibu Tuk Dapat Simpati

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 323 hits
Doddy Soedrajat kembali mengungkapkan perasaannya soal sang anak Vanessa Angel Hal itu disampaikan Doddy lewat sejumlah unggahan di instagram story
Dalam Pantang Perah Susu Dapat 1oz Normal Bukan Bermakna Susu Ibu Sikit Ya

Dalam Pantang Perah Susu Dapat 1oz Normal Bukan Bermakna Susu Ibu Sikit Ya

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 437 hits
Bila dalam pantang jika perah dapat 1oz itu NORMAL Bila anak dah menyusu kerap jika perah dapat 2oz itu BANYAK Bila anak sentiasa bersama dan menyusu bila bila masa jika perah dapat 3oz itu LUAR BIASA Berikut perkongsian dari Kaunselor Lakt...
Dilema Ibu Cuti Pantang Mahu Bekerja Semula Anak Tolak Botol Demand Susu Segar

Dilema Ibu Cuti Pantang Mahu Bekerja Semula Anak Tolak Botol Demand Susu Segar

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 218 hits
Beberapa hari lalu Tasha Manshahar telah berkongsi sebuah video di laman Instagramnya disertai dengan kapsyen panjang menceritakan tentang pengalamannya untuk memperkenalkan botol kepada bayinya kerana akan mula bekerja tidak lama lagi Kata...
Susu Ibu Pelbagai Rasa Setiap Hari Anak Excited Nak Menyusu Bila Besar Tak Cerewet Makan

Susu Ibu Pelbagai Rasa Setiap Hari Anak Excited Nak Menyusu Bila Besar Tak Cerewet Makan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 405 hits
Susu ibu dihasilkan oleh badan ibu untuk keperluan bayi Rupanya apa yang dimakan ibu akan dirasai oleh bayinya Secara tidak langsung mereka telah merasa rasa makanan melalui susu ibu dan tidak cerewet untuk menerima makanan pelengkap kelak ...
Susu Ibu Pekat Tak Jamin Anak Kenyang Lama Kena Rajin Susukan Pam Kerap

Susu Ibu Pekat Tak Jamin Anak Kenyang Lama Kena Rajin Susukan Pam Kerap

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 315 hits
Ramai ibu yang obses mahu memekatkan susu ibu kerana percaya susu yang pekat berupaya menjadikan si menja kenyang lebih lama Tapi tahukah anda susu pekat atau cair bukan menjadi penentuan si kecil kekenyangan si manja Ikuti penerangan darip...
Asyik Duduk Rumah Je Ini Lokasi Cadangan Wajib Ibu Bapa Bawa Anak Anak Enjoy Sempena Hujung Minggu

Asyik Duduk Rumah Je Ini Lokasi Cadangan Wajib Ibu Bapa Bawa Anak Anak Enjoy Sempena Hujung Minggu

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 360 hits
Dah lama nak luangkan masa bersama keluarga tapi tak pernah nak ada kesempatan Kesian anak anak asyik duduk di rumah sahaja ketika hujung minggu Mereka pun nak berseronok selepas bertungkus lumus di sekolah Apa salahnya kalau reward mereka ...
Mencabar Tapi Kenangan Indah Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah

Mencabar Tapi Kenangan Indah Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 556 hits
Pergi umrah dengan bayi Tak menyusahkan ke Walaupun mencabar tapi tiada yang lebih manis melainkan kenangan mengerjakan umrah dengan membawa bayi bersama Cabaran memang ada bagi keluarga yang membawa anak kecil mengerjakan umrah namun keser...
Sukar Meneran Bayi Cenderung Sembelit Jika Minum Susu Ibu Dan Susu Formula

Sukar Meneran Bayi Cenderung Sembelit Jika Minum Susu Ibu Dan Susu Formula

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 363 hits
Ada sesetengah ibu yang terpaksa mencampurkan susu ibu dengan susu formula untuk diberikan kepada anak Kalau pagi dah menyusu badan mungkin petang nanti akan dibancuh pula susu formula untuk si kecil Masalahnya apabila anak sukar membuang a...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms