Mencabar Tapi Kenangan Indah Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah


Pergi umrah dengan bayi? Tak menyusahkan ke? Walaupun mencabar tapi tiada yang lebih manis melainkan kenangan mengerjakan umrah dengan membawa bayi bersama.
Cabaran memang ada bagi keluarga yang membawa anak kecil mengerjakan umrah namun keseronokan berada di Tanah Suci membuatkan sesiapa pun sabar menghadapi ujian tersebut.
Pengalaman manis yang dilalui oleh Nor Asmah ketika mengerjakan umrah bersama keluarga serta bayinya sangat-sangat manis untuk dikenang.
PENGALAMAN DAN TIP  MENUNAIKAN IBADAH UMRAH BERSAMA ANAK KECIL
Alhamdullilah bulan Disember 2017 merupakan pengalaman yang paling indah dan manis dalam kehidupan kerana, Allah mengizinkan kami sekeluarga (suami,anak, adik beradik, makcik dan saudara-mara kami)  telah pergi menunaikan ibadah umrah bersama-sama. Alhamdullillah perjalanan dengan lancar dan dipermudahkan.
Di KLIA menunggu masa penerbangan KL-MED Pengalaman membawa bayi untuk mengerjakan ibadah umrah merupakan pengalaman yang sangat manis walaupun ia merupakan cabaran buat kami.
Syukur pada Rabb kerana kami diberi peluang untuk sama-sama mengerjakan umrah bersama anak kecil dengan mudah. Dengan doa dan, alhamdulillah, Aqill tak banyak ragam sepanjang penerbangan dalam pesawat.
Muhammad Aqill Rayyan  adalah anak  pertama kami. Saya  berniat untuk membawa Aqill bersama kami menunaikan ibadah umrah sekiranya ada rezeki.
Alhamdulillah, dalam usia Aqill genap 1 tahun, Allah izinkan kami membawa Aqill bersama. Sebelum pergi, saya  banyak membaca blog-blog berkaitan dengan bayi.
Banyak maklumat yang diperolehi. Dengan sedikit pengalaman, saya ingin share kepada semua, apa yang perlu kita sediakan sebelum berangkat menunaikan umrah bagi yang membawa bayi atau anak kecil.
Saya sediakan 1 bag bagasi khas untuk Aqill dan satu beg belakang khas untuk Aqill di bawa ke mana-mana seperti dalam pesawat, masjid, membeli-belah dan  ketika ziarah.
Baby Basinet Di antara perkara penting yang perlu dibuat ialah ketika mula mendaftar umrah. Kalau boleh kita terus booking sekali “baby basinet”.
Baby basinet ini adalah katil baby yang dipasang di dinding di hadapan tempat duduk kita. Kebiasaanya mesti seat kita di hadapan sekali. Ini penting apabila bayi mula tidur dan kita boleh letakkan ke dalam basinet ni. Sekurang-kurangnya kita boleh rehat.
Pakaian siang malam Perkara lain yang perlu diambil perhatian ialah pakaian bayi. Saya pergi bulan 12 (musim sejuk) di Haramain. Cuaca di Madinah lebih sejuk berbanding di Mekah. Sediakan pakaian panjang, seluar panjang, baju sejuk baby, sarung tangan dan stoking untuk bayi.
Ubat-ubatan Saya bawa segala ubat- ubatan. Alhamdullilah Aqill sihat semasa di Madinah dan Mekah. Sentiasa berdoa dan berikan serta minumkan air zam-zam pada anak kecil sepanjang di Madinah dan mekah. Air zam-zam adalah ubat paling mujarab.
Seronok berkawan Ketika di Masjid Nabawi Mainan dan cerita kanak-kanak Jangan lupa bawak mainan anak dan download cerita yang anak suka tengok, ni penting bila dalam flight (9 jam) supaya anak tak boring. Makanan anak seperti coklat atau biskut perlu sentiasa ada. Contoh bila dalam flight, kat masjid, dalam bas dan lain-lain.
Carrier dan Stroller Carrier dan stroller dua-dua saya bawa. Tapi saya banyak guna carrier sebab Aqill tak nak duduk dalam stoller. Stroller tak boleh bawa masuk dalam Masjid Nabawi.
Sekiranya membawa stroller, hanya di luar masjid sahaja. Pengalaman saya, solat subuh di luar masjid kerana membawa Aqill dalam stroller yang sedang nyenyak tidur,  suhu ketika itu teramat sejuk beserta dengan tiupan angin di Madinah, mujur saya persiapkan diri dengan lapisan baju tebal.
Tisu basah dan Tisu kering Tisu basah amat penting untuk  dibawa ke mana-mana dan sediakan di dalam beg baby  bersama ketika kita berada di dalam masjid, bas dan dalam pesawat. Bawa ikut keperluan.

Pampers Perlu membawa pampers yang mencukupi dan tahan dari kebocoran. Sediakan beberapa keping pampers di dalam bag baby untuk di bawa ke pesawat. Dan selebihnya saya letak di dalam bag bagasi khas untuk Aqill. Dinasihatkan ketika membuat tawaf dan saie serta sepanjang membuat umrah, hendaklah ditukar pampers bayi terlebih dahulu.
Susu Aqill menyusu botol dengan susu formula. Saya bawa susu formula dengan secukupnya. Termos juga saya bawa untuk diletakkan di dalam beg kecil.
Orang Arab sangat memuliakan dan menghormati anak kecil dan orang tua Cabaran
Membawa anak kecil, memang mencabar. Ketika di masjid, Aqill terlalu aktif dan berlari-lari ketika saya sedang solat dan pengalaman menjatuhkan kerusi jemaah ketika sedang solat.
Tetapi jangan sesekali kita merasakan susah dan marah anak, malah banyakkan berdoa supaya dipermudahkan segala urusan ketika melakukan  ibadah.
Perbaiki niat dan sentiasa bersabar. Perbanyakkan doa agar kita dapat membuat Umrah dengan rahmat dari Allah. Alhamdulillah, Allah sentiasa permudahkan urusan umrah kami.
Allah izinkan Aqill untuk mengucup dan mencium  kaabah (kiswah) dan tidak meragam ketika sedang membuat tawaf dan saie. Doakan kami sekeluarga sentiasa menjadi tetamu Mu ya Allah…
https://kk-pama-asset.s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/2019/09/whatsapp-video-2019-09-03-at-4.40.48-pm-03_47_116501.mp4 Sumber: Nor Asmah
The post Mencabar Tapi Kenangan Indah. Ibu Ini Kongsi Tipnya Bawa Anak Kecil Pergi Umrah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mencabar-tapi-kenangan-indah-ibu-ini-kongsi-tipnya-bawa-anak-kecil-pergi-umrah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semalam Kongsi Berita Gembira Timang Anak Kedua Hari Ini Si Kecil Pergi Selamanya

Semalam Kongsi Berita Gembira Timang Anak Kedua Hari Ini Si Kecil Pergi Selamanya

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 316 hits
Pemilik suara merdu Muzammil Hasballah telah memuat naik sekeping foto yang memberitahu tentang kelahiran anak keduanya semalam Bayi perempuan tersebut yang dilahirkan pada jam 8 36 pagi telah diberikan nama yang cukup indah iaitu Ruhi Ghum...
Anak 15 Bulan Dah Travel 9 Negara Ibu Kongsi 7 Checklist Melancong Mesra Bayi

Anak 15 Bulan Dah Travel 9 Negara Ibu Kongsi 7 Checklist Melancong Mesra Bayi

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 420 hits
Baru 15 bulan dan travel 9 buah negara Bawa anak kecil masa travel boleh jadi rencam tapi kalau rancang dari awal dan buat 7 persediaan ini memudahkan Jauh berjalan luas pemandangan Pendedahan awal kepada si kecil tentang kepelbagaian buday...
Ibu Bukan Malaikat Ada Juga Perasaan Untuk Marahkan Anak Tapi Ada Batasnya

Ibu Bukan Malaikat Ada Juga Perasaan Untuk Marahkan Anak Tapi Ada Batasnya

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 377 hits
Setiap orang ada cara yang tersendiri dalam mendidik anak anak Malah tidak akan ada sesiapa pun yang akan terlepas dengan perasaan geram dan amarah bila datang perangai anak anak Betul kan Sama juga dengan situasi Dr Halina Mohd Yunos di ma...
Minum Susu Ibu Tak Bermakna Anak Kebal Tetap Kena Bawa Cucuk Berjadual

Minum Susu Ibu Tak Bermakna Anak Kebal Tetap Kena Bawa Cucuk Berjadual

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 424 hits
Memang benar susu ibu mempunyai kepelbagaian nutrisi yang baik buat bayi anda Pun begitu tidak bermaksud anak itu tidak perlu divaksinkan Ikuti perkongsian Kaunselor Laktasi Pn NurDiana Mohd Rasid tentang isu ini Semoga ia dapat membantu an...
Lepas Makan 3 Minit Terus Satu Muka Merah Ibu Kongsi Bahaya Anak Makan Telur Tak Dimasak Penuh Ada Bakteria

Lepas Makan 3 Minit Terus Satu Muka Merah Ibu Kongsi Bahaya Anak Makan Telur Tak Dimasak Penuh Ada Bakteria

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 337 hits
Pemakanan dalam tempoh usia bayi dari lahir hingga dua tahun sememangnya penting bagi kesihatan dan perkembangan mereka Namun awas ada di antara makanan yang ibu bapa rasakan selamat tetapi rupanya tidak kerana boleh mneybabkan alahan pada ...
Bawa Anak Pergi Taman Permainan Untuk Enjoy Tak Sangka Lepas Tu Penuh Wayar Satu Badan

Bawa Anak Pergi Taman Permainan Untuk Enjoy Tak Sangka Lepas Tu Penuh Wayar Satu Badan

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 466 hits
Niat hati nak bawa anak bergembira di taman permainan tapi ibu ini tidak pernah menyangka yang anaknya akan dijangkiti virus berbahaya Ketika dibawa anaknya ke hospital doktor memberitahu mungkin anaknya perlu makan ubat jantung jika salur ...
Asyik Duduk Rumah Je Ini Lokasi Cadangan Wajib Ibu Bapa Bawa Anak Anak Enjoy Sempena Hujung Minggu

Asyik Duduk Rumah Je Ini Lokasi Cadangan Wajib Ibu Bapa Bawa Anak Anak Enjoy Sempena Hujung Minggu

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 359 hits
Dah lama nak luangkan masa bersama keluarga tapi tak pernah nak ada kesempatan Kesian anak anak asyik duduk di rumah sahaja ketika hujung minggu Mereka pun nak berseronok selepas bertungkus lumus di sekolah Apa salahnya kalau reward mereka ...
Ibu Bapa Tolong Berhenti Lindungi Anak Wanita Kongsi Teknik Timeout Berhasil Untuk Sekolahkan Anak Degil

Ibu Bapa Tolong Berhenti Lindungi Anak Wanita Kongsi Teknik Timeout Berhasil Untuk Sekolahkan Anak Degil

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 316 hits
Kanak kanak sememangnya mudah terpengaruh dengan persekitaran mereka Jadi ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak di awal usia Sekiranya perbuatan yang salah dibiarkan ianya boleh membawa kepada keperibadian dan akhlak y...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike