Mimi Afzan Lynas Pemimpin Yang Kami Undi Kini Jauhkan Diri



KUALA LUMPUR – Rintihan, kebimbangan dan keluhan warga Lynas Corporation Ltd. (Lynas) di Gebeng, Kuantan didakwa enggan didengari oleh pemimpin politik termasuk menteri, ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN).

Walaupun sebelum ini begitu lantang dan berkobar-kobar mahu menjadi suara dan wakil kepada warga Kuantan sebelum pilihan raya, namun selepas menang dan berkuasa, masing-masing seolah menjarakkan diri daripada menemui kumpulan pekerja syarikat Lynas ini.

Menurut Naib Presiden Masyarakat dan Kebudayaan Lynas, Mimi Afzan Afza, beliau sangat tertekan dengan apa yang sedang berlaku dengan syarikat nadir bumi yang disifatkan seolah-olah menjadi mangsa ‘buli’.

“Saya rasa sangat sedih dan tertekan. Bayangkan kami terpaksa berjuang secara sendirian. Kami terpaksa datang ke jalanan kerana terdesak untuk suara kami didengari apatah lagi wakil rakyat kami sendiri.

“Sebelum ini berpucuk-pucuk surat kami hantar, tiada maklum balas. Kami cuba berhubung dengan cara lain pun tiada respon. Bukan sahaja wakil rakyat malah Menteri sendiri enggan layan. Nasib baik Ahli Dewan Undangan (ADUN) Beserah telah membantu kami.

“Mengapa begini? Anda kata anda wakili kami, kami juga anak tempatan, lahir di sini. Anak keluarga semuanya di sini. Mengapa enggan dengar luahan kami? Mengapa tidak kisah langsung dengan nasib kami, tolonglah bantu kami.

“Lynas mungkin syarikat Australia, mereka mempunyai pegangan dan kedudukan kewangan yang baik seandianya di tutup, mereka boleh balik. Tetapi apakah yang akan terjadi dengan nasib kami di sini? Jumlah kami warga tempatan bukan sedikit. Apa nasib keluarga kami? Kami bukan Australia, kami adalah Lynas Malaysia.

“Saya pernah terfikir dan begitu teruja ketika mengundi kerajaan baharu, mahukan perubahan kerana apa yang berlaku kepada kami bukan sehari dua sebaliknya sejak 2011. Apa yang sedih sekali, kami seolah-olah tidak dipedulikan,” katanya kepada MalaysiaGazette di luar Parlimen hari ini.

Seramai 130 kakitangan Lynas tiba dengan menaiki tiga  buah bas dari Kuantan malam tadi dan tiba awal pagi sebelum berarak untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Memorandum itu juga diserahkan kepada Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar, Yeo Bee Yin, Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu atas kapasiti sebagai Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Ahli Parlimen Indera Mahkota, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga merupakan Menteri Luar.

Kata Mimi, beliau hanya berharap pihak berkepentingan akan mempertimbangkan nasib pekerja Lynas sebelum membuat apa-apa keputusan drastik terutamanya dalam memperbarui lesen syarikatnya.

“Tolong layan kami dengan adil, saya tidak faham walaupun selepas mendapat perakuan saintifik sebanyak empat kali oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Jawatankuasa Pilihan Parlimen dan Jawatankuasa Kajian Semula tetapi kami terus dipersoalkan.

“Adakah kerana kami syarikat yang baharu? Lynas telah patuhi segala kehendak perundangan malah terbukti risiko operasi kami amat rendah tapi berterusan mempersoalkan ianya.

“Cakap dengan kami, dengan pekerja yang telah bekerja dengan begitu lama. Mari kita berkerja bersama-sama, Lynas dan kerajaan bagi pembangunan yang lebih mampan,” katanya yang juga telah bersama Lynas sejak 10 tahun lepas. #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/12/mimi-afzan-lynas-pemimpin-yang-kami.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Umno Jenis Tiada Jati Diri

Pemimpin Umno Jenis Tiada Jati Diri

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 388 hits
Sejak UMNO kehilangan kuasa pada 9 Mei lalu dua senario silih berganti berlaku kepada pemimpin pemimpin parti Melayu itu Pertama satu demi satu pemimpinnya meninggalkan UMNO kerana tidak sedia untuk berada lebih lama sebagai pembangkang seo...
Lompat Parti Hilang Jati Diri Seorang Pemimpin

Lompat Parti Hilang Jati Diri Seorang Pemimpin

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 307 hits
Selepas pilihan raya umum yang ke 14 Kerajaan Malaysia di teraju Pakatan Harapan Barisan Nasional mengalami kekalahan yang teruk hanya tinggal dua negeri sahaja iaitu negeri Perlis dan negeri Pahang Manakala Pakatan Harapan merampas beberap...
Kemasukan Bekas Pemimpin Umno Beri Kelebihan Undi Melayu Kepada Bersatu

Kemasukan Bekas Pemimpin Umno Beri Kelebihan Undi Melayu Kepada Bersatu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Kemasukan bekas Ahli Parlimen UMNO dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia akan mengukuhkan lagi kedudukan parti itu di kawasan luar bandar Perkara itu ditegaskan Pengerusi BERSATU Tun Dr Mahathir Mohamad yang percaya Ahli Parlime...
Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 312 hits
Minggu lepas FGV memulakan tindakan undang undang untuk mendapatkan kembali jumlah yang diselewengkan bekas CEO dan bekas pengerusinya Ini bersabit pembelian kondominium mewah di Troika Jalan Ampang Saya telah mendedahkan perkara ini lengka...
Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 759 hits
Saya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi GelandanganSaya Tidak Mahu Mereka Tahu Kesusahan Saya Bekas Pemain Bola Sepak Kebangsaan Kini Jadi Gelandangan
7 Fakta Menarik Lindswell Kwok Yang Mualaf Dan Kini Berhijab

7 Fakta Menarik Lindswell Kwok Yang Mualaf Dan Kini Berhijab

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 405 hits
Ratu Wushu Lindswell Kwok mempersembahkan medali emas di Asian Games 2018 Lindswell memutuskan untuk menjadi mualaf dan berhijab Berikut 7 fakta menarik Lindswell Kwok yang kini berhijab 1 Berasal dari Medan Lindswell lahir di Binjai Sumate...
Google Arts Culture Kini Mempunyai Muzium Seni Lukisan Vermeer Dalam Realiti Terimbuh

Google Arts Culture Kini Mempunyai Muzium Seni Lukisan Vermeer Dalam Realiti Terimbuh

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 233 hits
Aplikasi Google Arts Culture adalah satu aplikasi yang memberi info info berita lokasi dan pelbagai lagi berkaitan dengan seni Kebanyakan kandungan dalam aplikasi ini adalah karya karya seni klasik yang jauh untuk kita lihat Terbaru dalam k...
Lindswell Kwok Ratu Wushu Asia Kini Pilih Islam Dan Berhijab

Lindswell Kwok Ratu Wushu Asia Kini Pilih Islam Dan Berhijab

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 287 hits
Lindswell Kwok Ratu Wushu Asia Kini Muslim dan BerhijabEramuslim com Sesuatu telah berubah dari Lindswell Kwok Setelah memenangi Sukan Asia 2018 dan memutuskan untuk bersara daripada sukan yang menimbulkan namanya Lindswell kini menggunakan...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024

Petua Hilangkan Rekahan Pada Tumit Kaki