Menu Autentik Di Rumah Ketupat Cafe Buat Korang Feeling Hari Raya


Ingin menikmati Burasak, Lepat Loi juga Asam Pedas Tebu Hitam? Semuanya ada di Rumah Ketupat Cafe. Menu lain juga ada dijual antaranya ketupat nasi, ketupat palas, rendang dan serunding. Memang korang akan rasa macam hari raya kalau menjamu selera di sini. Makan sambil dengar lagu P Ramlee dan 60an di Rumah Ketupat Cafe memang feeling habis.
Kafe yang diusahakan oleh Haji Mohd Johari Awang ini berkonsepkan makanan tradisional Melayu asli.Rumah Ketupat Cafe yang terletak di Seksyen 13 Shah Alam ini menghidangkan aneka jenis lauk pauk hari raya dengan rasanya yang sangat istimewa. Beroperasi sejak 1 Januari 2019.
“Kerana juadah utama di sini adalah juadah raya. Ketupat sinonim dengan hari raya, jadi kami namakan Rumah Ketupat Café,” cerita pemilik.
Apa istimewanya makanan di sini?
Pelbagai jenis ketupat, di bawah satu bumbung. Terutama untuk warga Johor, tak payah tunggu raya untuk lepaskan rindu makan burasak.
Ketupat Nasi, Ketupat Palas, Burasak dan Lepat Loi, Rendang Ayam, Rendang Daging, Daging Masak Hitam, Nasi Minyak dan Asam Pedas Tebu Hitam antara signature makanan di sini.
Manakala best seller makanan di sini ialah Set Talam Kendara, Asam Pedas Tebu Hitam Ikan Parang dan Ikan Jenahak, Molotov Gearbox Asam Pedas,
Nasi Minyak dan Pulut Kuning
Juadah Bugis seperti Burasak dan Lepat Loi adalah antara menu istimewa di Rumah Ketupat Café.Burasak dihasilkan dengan menggunakan beras dan santan dan ianya ada variasi beras pulut. Enak dimakan dengan serunding kelapa dan rendang daging. Lepat Loi diperbuat dari beras pulut dan dibalut menggunakan daun pisang yang muda.
Set Talam Kendara boleh dimakan lima hingga enam orang. Di dalam talam ada Ketupat Nasi 5 biji, Ketupat Palas 8, Burasak 5, Lepat Loi 6, Serunding Kelapa Udang Kering, Rendang Ayam, Rendang Daging, Daging Masak Hitam dan Kuah Kacang. Harga setalam RM100. Memang puas makan.
Asam pedas tebu hitam, fuuuh memang jadi idaman. Asam pedas yang cukup padu. Asam pedas gearbox banyak isi. Kuah pekat, dimasak dengan penuh kasih sayang. Tidak ada rasa perisa tambahan langsung. Pemilik akui bahan rahsia ialah guna tebu hitam untuk masak asam pedas agar ikan tak hancur.
Pendek kata puas hati makan asam pedas di sini. Rasa macam orang dulu-dulu masak.Tapi kalau tak percaya, boleh datang sendiri cuba Asam Pedas Tebu Hitam. Boleh pilih nak ikan Jenahak, Parang, Tenggiri atau Gearbox.
Asam Pedas Tebu Hitam Kepala Jenahak, Harga RM25 hingga RM35. Asam Pedas yang rare, kerana dimasak menggunakan Tebu Hitam dan Kepala Ikan yang segar. Asam pedas di sini dimasak oleh pemiliknya sendiri. Dia amat teliti nak pilih ikan yang betul segar, sebab itu kena order awal sehari.
“Ikan dipilih sendiri oleh abang kat pasar, dipotong sendiri dan dimasak sendiri.Jadi, insyaaallah kualiti dan rasanya adalah terbaik,”akui pemilik.

Asam Pedas Molotov Gearbox. Memang padu, lemak berkrim disukai ramai. Tak dapat nak dihuraikan dengan perkataan, kena cuba sendiri. Asam Pedas Molotov Gearbox, harga dari RM35 hingga RM50, bergantung pada saiz.
Minuman yang wajib korang cuba ialah Air Hang Lipo,Jus Badang dan Kedondong Asam Boi.
Selain pelanggan datang ke kafe, khidmat penghantaran makanan juga ada. Anda boleh memesan makanan menggunakan aplikasi grab, foodpanda, Dego, Bungkusit.
“Kami akan sentiasa memastikan makanan di sini kekal autentik dan suasana yang selesa untuk semua pelanggan kami.Kepada yang belum cuba lagi juadah Rumah Ketupat Cafe, jemput datang ye,” jelasnya.
Rumah Ketupat Cafe
No G9, Jalan Polo 13/51
Off Persiaran Sukan
Seksyen 13,
40100 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan
Contact abang- 01155098055
Operasi : Setiap hari kecuali khamis
9.00 AM –7.00 PM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2021/02/menu-autentik-di-rumah-ketupat-cafe.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bacaan Niat Mandi Lebaran Hari Raya Idul Fitri Dan Idul Adha

Bacaan Niat Mandi Lebaran Hari Raya Idul Fitri Dan Idul Adha

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 242 hits
Bacaan Niat Mandi Hari Raya Idul Fitri dan Idul Adha Arab Latin dan Terjemahannya Kali ini admin share bacaan niat ketika akan melaksanakan sholat Id karena kita disunnahkan atau dianjurkan untuk melaksanakan mandi sunnah hari raya pada pag...
Sel Hidrogen Untuk Rumah Dari Lavo Menyimpan Kuasa Elektrik Selama Dua Hari

Sel Hidrogen Untuk Rumah Dari Lavo Menyimpan Kuasa Elektrik Selama Dua Hari

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 252 hits
Sel hidrogen adalah antara penyelesaian kepada isu sumber tenaga lestari di masa hadapan Hidrogen mempunyai kelebihan kerana untuk saiz sel yang sama lebih banyak tenaga dapat disimpan berbanding sel bateri Li Ion Lavo ialah sebuah syarikat...
Menikmati Cafe Ala Rumah Hobbit Di Palestina

Menikmati Cafe Ala Rumah Hobbit Di Palestina

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 205 hits
Menikmati Cafe ala Rumah Hobbit di Palestina Sebuah cafe di Tepi Barat tampil dengan bentuk dan suasana yang unik Cafe tersebut tampak berdesain mirip rumah Hobbit
Hari Raya Haji Takeaway By Shangri La S Rasa Sayang Resort And Spa Penang

Hari Raya Haji Takeaway By Shangri La S Rasa Sayang Resort And Spa Penang

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 248 hits
Assalamualaikum hangpa Hai hangpa Kami nak habaq kat hangpa ni yang tak balik Raya Haji or bercuti ke Penang bolehlah try Hari Raya Haji Takeaway by Shangri La s Rasa Sayang Resport and Spa ni Depa ada buat promotion Hangpa tak payah susah ...
Setuju Gerakan Jateng 2 Hari Di Rumah Fx Rudy Minta Aturan Dijelaskan Ke Masyarakat

Setuju Gerakan Jateng 2 Hari Di Rumah Fx Rudy Minta Aturan Dijelaskan Ke Masyarakat

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 129 hits
Rudy mengajak masyarakat untuk dua hari di rumah yaitu hari Sabtu dan Minggu Setelah libur 2 hari tersebut perlu dibuktikan dengan uji swab pada hari Senin Hal tersebut untuk membuktikan efektivitas kebijakan gubernur
Rakyat Hong Kong Diarah Duduk Di Rumah Dua Hari Kekang Covid 19

Rakyat Hong Kong Diarah Duduk Di Rumah Dua Hari Kekang Covid 19

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 185 hits
Rakyat Hong Kong diarah duduk di rumah dua hari kekang Covid 19 Dikemas kini 39 saat yang lalu Diterbitkan pada 23 Jan 2021
Bacaan Takbiran Lebaran Hari Raya Idul Fitri Idul Adha Saat Gerhana

Bacaan Takbiran Lebaran Hari Raya Idul Fitri Idul Adha Saat Gerhana

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 189 hits
Bacaan Takbiran Hari Raya Idul Fitri Idul Adha Arab Latin dan Terjemahannya Kali ini admin share bacaan takbir atau takbiran ketika hari raya idul fitri atau idul adha karena membaca takbir di hari raya idul fitri atau idul adha adalah hal ...
10 Menu Untuk Hari Jadi Gerenti Sedap Ilham Fim

10 Menu Untuk Hari Jadi Gerenti Sedap Ilham Fim

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 346 hits
Food Institute of Malaysia adalah pusat pengajian seni kulinari dan bakeri di Petaling Jaya ini tersohor dan banyak melahirkan tenaga Chef yang berjaya dalam industri makanan dan perhotelan Di sini barisan pensyarahnya telah menyediakan 10 ...
Dua Hari Di Rumah Saja Warga Diminta Timbun Sembako

Dua Hari Di Rumah Saja Warga Diminta Timbun Sembako

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 145 hits
Pemerintah Kota Tegal Jawa Tengah resmi mengeluarkan surat edaran terkait pelaksanaan kebijakan Jateng di Rumah Saja pada akhir pekan ini Warga diminta untuk memenuhi kebutuhan pokoknya sebelum pelaksanaan kebijakan itu Dalam SE bernomor 44...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan