Menjelang Hari Raya Aidiladha Harga Lembu Untuk Korban Naik Sampai 40 Peratus


 
May 24, 2022 Umat Islam yang ingin menunaikan ibadah korban ternakan sempena Aidiladha tahun ini, dijangka berdepan kenaikan harga di antara 35 hingga 40 peratus, berikutan kos operasi yang tinggi ditanggung penternak.
Pengerusi Persatuan Usahawan Ruminan Negeri Sembilan (PURNS), Maarif Maarof, berkata penternak menghadapi pelbagai kenaikan kos operasi ternakan lembu, terutama bahan makanan iaitu dedak selain ubat-ubatan yang tinggi.
Beliau berkata, harga seekor lembu ketika ini sudah meningkat sekurang-kurangnya RM5,200 berbanding tahun lalu di bawah RM5,000 seekor.
“Kita menjangkakan kadar kenaikan harga korban ternakan antara 35 hingga 40 peratus. Berbanding tahun lalu, satu bahagian korban mungkin antara RM650 hingga RM700 tetapi tahun ini mencecah antara RM750 hingga RM850.
“Kami tidak mampu elak kenaikan harga kerana penternak menghadapi kenaikan kos operasi yang tinggi, terutama aspek bahan makanan serta ubat-ubatan ternakan.
“Harga makanan ternakan mendadak naik dan penternak terpaksa menyerap segala kos itu dengan menaikkan harga lembu korban tahun ini,” katanya di sini, hari ini.
Sementara itu, Pengarah Urusan Sumobek Sdn Bhd, Mohd Nasir Samat, berkata pihaknya terpaksa menaikkan kadar lembu korban kerana stok yang diterima daripada pembekal tinggi.
Beliau berkata, kenaikan itu tidak dapat dielakkan berikutan kekurangan bekalan haiwan berkenaan dan kos penternakan yang mahal selain permintaan tinggi lembu pada masa ini.
“Pada masa ini secara purata harga lembu seekor sudah mencecah lebih RM5,200 naik lebih daripada RM400 bagi menampung kenaikan kos yang berterusan.
“Selain harga makanan yang meningkat, saya turut menghadapi kesukaran membeli lembu kerana kebanyakan penternak tidak mahu menjual ternakan mereka ekoran kerana kenaikan harga sawit,” katanya yang mengusahakan pusat ternakan dan sembelihan di Kampung Melayu Panchor di sini.
Mohd Nasir berkata, permintaan terhadap lembu korban tetap ada namun pihaknya terpaksa menyediakan ternakan itu yang bersaiz lebih kecil sesuai dengan kemampuan pelanggan.”Setiap ekor lembu mungkin pada kadar berat 220 kilogram (kg) berbanding tahun lalu mencecah 300kg dan lebih. Ikut kemampuan pelanggan,” katanya, memetik laporan Berita Harian.
Menurutnya, semua penternak di Negeri Sembilan menghadapi perkara yang sama dan mereka terpaksa melakukannya kerana kos operasi yang berterusan tinggi.
Beliau berharap kerajaan dapat membuat kawalan terhadap harga kos makanan dan ubat-ubatan ternakan bagi meringankan beban penternak.
“Dengan adanya kawalan harga bahan makanan ternakan, mungkin kadar ini dapat dikurangkan sekali gus meringankan beban pengguna,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/menjelang-hari-raya-aidiladha-harga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesta Kenaikan Harga Barangan Kini Harga Sayur Pula Naik Sehingga 80 Peratus

Pesta Kenaikan Harga Barangan Kini Harga Sayur Pula Naik Sehingga 80 Peratus

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 111 hits
May 24 2022Timun dan sawi antara sayur sayuran yang mengalami kenaikan harga sebanyak 70 hingga 80 peratus sejak dua minggu lalu Tinjauan Harian Metro di Pasar Dato Keramat di sini hari ini mendapati peniaga mendakwa harga sayur terpaksa di...
Hiburan Naik Gila B Bi Harga Ayam Naik Mendadak Dalam Beberapa Hari Netizen Luah Rasa Marah Pada Kpdnhep

Hiburan Naik Gila B Bi Harga Ayam Naik Mendadak Dalam Beberapa Hari Netizen Luah Rasa Marah Pada Kpdnhep

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 149 hits
Harga barang yang dijual di pasar raya sejak kebelakangan ini sudah semakin naik dan ia sememangnya dapat dirasai oleh pembeli pembeli yang ingin membeli barang dapur mereka Seperti tweet yang tular semalam seorang pengguna meluahkan rasa b...
Hasil Berkurang Dan Kos Baja Meningkat Harga Durian Dijangka Naik Sekali Ganda Kata Timbalan Menteri

Hasil Berkurang Dan Kos Baja Meningkat Harga Durian Dijangka Naik Sekali Ganda Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 138 hits
nbsp Harga jualan durian pada musim kali ini dijangka meningkat sekali ganda disebabkan hasil berkurangan berbanding tahun sebelum ini namun permintaan tinggi Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan 1 Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata...
Gambar Hari Raya Ke 3

Gambar Hari Raya Ke 3

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 163 hits
Assalamualaikum Hi korang Eh mana gambar hari raya kedua Percaya tak untuk hari raya ke dua gambar ada 2 3 keping je masa tu cuaca panas betul lepas tu memang niat nak balik Kuala Pilah tapi jalan jammed nauzubillah giler punya jammed sampa...
Kisah Hari Raya Aidilfitri 2022

Kisah Hari Raya Aidilfitri 2022

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 198 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar pembaca dan rakan rakan sekalian Alhamdulillah Agak lama juga aku bercuti daripada menulis dalam blog ini Biasalah masih dalam mood raya Seperti biasa kali ini aku nak kongsikan kisah raya aidil...
Balik Taiping 3 Hari Sebelum Raya

Balik Taiping 3 Hari Sebelum Raya

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 303 hits
BALIK TAIPING 3 HARI SEBELUM RAYA Dah 17 Syawal masih story kisah sebelum Syawal lagi Mood raya lemau nau nak update blog huhu Okay ini kisah kami balik raya di Taiping BALIK TAIPING 3 HARI SEBELUM RAYABALIK TAIPING 3 HARI SEBELUM RAYAAwal ...
Peniaga Sayur Akui Harga Naik Tidak Terkawal

Peniaga Sayur Akui Harga Naik Tidak Terkawal

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 237 hits
satuberita myBy May 27 2022BEBERAPA peniaga sayur yang ditemui SatuBerita di pasar awam Sri Serdang mengakui harga bahan makanan tersebut naik pada angka tidak terkawal Bekalan terhad dan harga tinggi dikenakan pembekal menyebabkan mereka t...
2 Hari Sebelum Syawal Photoshoot Raya Di Taiping

2 Hari Sebelum Syawal Photoshoot Raya Di Taiping

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 341 hits
2 HARI SEBELUM SYAWAL PHOTOSHOOT RAYA DI TAIPING Salah satu aktiviti last minit ni Dok terfikir kenapa macam awal sangat balik Taiping Ye lah 3 hari sebelum raya kami dah sampai Taiping kalendar sebelum ni Kami balik awal sebenarnya nak rat...
Kata Kata Atau Ucapan Selamat Hari Raya Galungan Dan Kuningan

Kata Kata Atau Ucapan Selamat Hari Raya Galungan Dan Kuningan

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 151 hits
Sebentar lagi umat hindu di Bali akan merayakan hari raya Galungan dan Kuningan yang dimana hari Raya Galungan jatuh pada Rabu 24 07 2019 Menurut penganut agama Hindu Hari Raya Galungan merupakan peringatan atas terciptanya alam semesta bes...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan