Menjadikan Anwar Pm Bermakna Mengembalikan Mandat Rakyat Yang Dikhianati


 Suatu perkara yang kita tidak harus lupa di sebalik usaha berterusan Anwar Ibrahim untuk mengambil alih kerajaan ialah ia juga bertujuan untuk mengembalikan semula mandat rakyat.
Dalam PRU14 lalu, pihak yang menang dan diberi mandat untuk menjadi kerajaan menggantikan BN adalah PH.
Bersekali dengan itu, ditetapkan bahawa Perdana Menteri bagi tempoh dua tahun pemerintahan PH ialah Tun Mahathir Mohamad dan Anwar selepas itu.
Atas kesepakatan itulah akhirnya PH yang menggunakan logo PKR diundi majoriti rakyat, diberi kemenangan menumbangkan BN dan diberi mandat untuk mengurus kerajaan bagi tempoh lima tahun.
Terjadinya Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri langsung tiada dalam kerangka pilihan dan mandat rakyat bagi tempoh penggal Parlimen PRU14 iaitu 2018 hingga 2023.
Yang ada hanyalah Tun Mahathir dan Anwar.
Bermakna, dalam hal ini, apabila Muhyiddin terlibat dalam Langkah Sheraton yang seterusnya menobatkan beliau sebagai Perdana Menteri, ia adalah perbuatan diluar mandat rakyat.
Lebih daripada itu, ia juga boleh dianggap suatu pengkhianatan, tidak saja kepada PH, tetapi juga terhadap mandat yang dipilih rakyat.
Lantaran itu, apabila Anwar memaklumkan beliau sudah cukup sokongan, lalu memohon untuk mengadap Yang Dipertuan Agong bagi proses membentuk kerajaan baru, ini bukanlah untuk kepentingan peribadinya sebagai individu.
Sebaliknya ia adalah demi mengembalikan mandat yang dipilih rakyat pada PRU 2018 lalu yang mana ia kemudian dkhianati oleh Muhyiddin dan rakan-rakannya.
Dengan siapa Anwar berpakat dan bekerjasama untuk membentuk kerajaan baru bukan persoalan yang perlu dipertikaikan kerana selagi Presiden PKR itu adalah calon Perdana Menterinya, ia dikira masih dalam lingkungan memenuhi semula mandat yang telah dirampas dan dikhianati itu.
Lagi pula, mereka yang berasal daripada PH sendiri yang keluar daripada gabungan itu bagi tujuan memenuhi nafsu serakah mereka sebelum ini.
Maka, dalam usaha Anwar mengembalikan semula mandat rakyat dan mengambil alih kerajaan, sudah tentu beliau memerlukan rakan baru untuk disepakati dan mencukupkan bilangan Ahli-Ahli Parlimen.
Bekas rakan lama yang pernah khianat sebelum ini sudah dikira tidak berguna lagi, lalu mustahil untuk diajak berunding semula.
Dalam kata mudah, pada 13 Oktober ini di mana Anwar diperkenan untuk mengadap Agong, ia sebenarnya adalah suatu usaha dan proses yang murni yang perlu disokong, khususnya pengundi yang telah memenangkan PH pada 2018 lalu.
Apa jadi selepas majlis mengadap Agong nanti – sama ada Anwar berjaya menjadi Perdana Menteri atau Parlimen akan dibubarkan – usaha ke arah itu seharusnya disambut baik dan mesti diberikan sokongan kerana ia tidak lari daripada tujuan untuk mengembalikan mandat rakyat.
Siapa juga calon Perdana Menteri selepas Tun Mahathir, jika ia selain daripada Anwar, bermakna bukan bertujuan mengembalikan mandat rakyat.
Mengembali dan memulihkan mandat rakyat bermakna Anwar sedang cuba meletakkan suara dan pilihan rakyat dihormati semula, bukan membiarkan ia terus dikhianati oleh Muhyiddin dan rakan-rakan sepengkhianatan dengannya.(Shahbudindotcom 09/10/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/menjadikan-anwar-pm-bermakna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hormati Keputusan Rakyat Sabah Anwar

Hormati Keputusan Rakyat Sabah Anwar

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 200 hits
Hormati keputusan rakyat Sabah AnwarOleh September 27 2020Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim mengutus ucapan tahniah kepada KEADILAN Sabah dan Warisan Plus yang telah berusaha bersungguh sungguh untuk mengekalkan kuasa dalam Pilihan...
Muhyiddin Hilang Majoriti Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

Muhyiddin Hilang Majoriti Kembalikan Kerajaan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 232 hits
Ahli ahli Parlimen KEADILAN menyokong agar segera dikembalikan kerajaan yang diberi mandat memerintah oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 14 lalu Menurut Ketua Whip Parlimen KEADILAN Datuk Johari Abdul Ahli ahli Parlimen yang bermesyuara...
Antara Bubar Parlimen Dan Pengembalian Semula Mandat Rakyat

Antara Bubar Parlimen Dan Pengembalian Semula Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 138 hits
1 Dipercayai Tan Sri Muhyiddin Yassin akan diberi peluang mengadap KBDYMMSPBYDP Agong terlebih dahulu untuk membuktikan dan menyenaraikan sokongan Ahli Parlimen terhadapnya 2 Namun seandainya keberadaan Muhyiddin ke istana mengadap YDPA ber...
Belum Jadi Pm Anwar Menyusahkan Rakyat Dengan Provokasi Politik Pengumuman Murahan

Belum Jadi Pm Anwar Menyusahkan Rakyat Dengan Provokasi Politik Pengumuman Murahan

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 369 hits
Apakah bakal seorang PM dipersenda dan dipandang remeh sebegitu rupa kerana salah strategi Pengumuman dan hasil pengumuman mesti menunjukkan kebijaksanaan kewibawaan dan gaya keyakinan untuk naik di sebuah kerusi yang penting dan utama Ni m...
Bukan Anwar Tidak Mahu Bertemu Rakyat Juga Hilang Percaya Pada Mahathir

Bukan Anwar Tidak Mahu Bertemu Rakyat Juga Hilang Percaya Pada Mahathir

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 195 hits
Mustahil harapkan pertemuan empat mata Mahathir Anwar October 3 2020 Membaca keluhan Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad mengenai kesatuan dan persefahaman di antara kumpulan berbeda pembangkang amat menyentuh perasaan saya Pastinya ia ...
Berhenti Buang Masa Rakyat Fadillah Beritahu Anwar

Berhenti Buang Masa Rakyat Fadillah Beritahu Anwar

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 253 hits
freemalaysiatoday com October 13 2020 8 47 PMPemimpin GPS Fadillah Yusof berkata dakwaan Anwar Ibrahim boleh menjejaskan keyakinan pelabur dan kestabilan ekonomi KUCHING Menteri Kanan Fadillah Yusof mahu Presiden PKR Anwar Ibrahim berhenti ...
Anwar Bohongi Rakyat Patut Bersara Wan Saiful

Anwar Bohongi Rakyat Patut Bersara Wan Saiful

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 222 hits
Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan berkata Presiden PKR Anwar Ibrahim telah membohongi rakyat apabila mendakwa mempunyai sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan baru tetapi Istana Negara jelas menunjukkan perkara tersebut tida...
Kerajaan Mandat Rakyat Diharap Selesai Masalah Kebajikan Veteran Tentera Dan Juga Reformis

Kerajaan Mandat Rakyat Diharap Selesai Masalah Kebajikan Veteran Tentera Dan Juga Reformis

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 262 hits
Kerajaan baharu mandat rakyat sekiranya berjaya ditubuhkan diharap akan dapat menyelesaikan masalah kebajikan golongan veteran tentera yang telah berlarutan sejak berdekad dekad lalu Aktivis NGO Pahlawan Kapten Zulkefly Othman berkata masal...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy