Bukan Anwar Tidak Mahu Bertemu Rakyat Juga Hilang Percaya Pada Mahathir


 
Mustahil harapkan pertemuan empat mata Mahathir-Anwar?Oleh ZAKARIA MUSAOctober 3, 2020 
Membaca “keluhan” Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad, mengenai kesatuan dan persefahaman di antara kumpulan berbeda pembangkang amat menyentuh perasaan saya.
Pastinya ia merujuk senario semasa yang menyaksikan semakin renggang dan bertambah tajam pergeseran di antara kem Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim. Dua tokoh besar ini kelihatan sukar untuk diserasikan lagi; penyokong masing-masing kerap bertegang leher, malah ada ketikanya umpama berkerat rotan.
Memang diakui Mahathir-Anwar menyimpan sejarah dan memori pahit-manis yang cukup panjang. Pertarungan mereka meninggalkan kesan yang begitu pedih dan perit. Seolah-olah sukar dijernihkan semula. Namun, demi menyelamatkan negara daripada regim kleptokrasi Najib Razak, kedua-duanya boleh melupakan perseteruan dan menjalin kerjasama baharu menjelang PRU14.
Tempoh berbulan madu itu tidak lama. Isu peralihan kuasa yang termeterai pada Januari 2018 merobeknya. Syak wasangka dan saling mencurigai melorong kepada permusuhan yang meretakkan Pakatan Harapan.
Selepas kerajaan PH tumbang penghujung Februari 2020, hubungan Mahathir-Anwar bertambah dingin. Mahathir khususnya terus melemparkan dakwaan dan pandangan yang agak negatif kepada Anwar.
Percubaan untuk merebut kembali Puterajaya di kala kerajaan majoriti tipis Muhyiddin Yassin bergolak hebat digagalkan, antara lain, kerana pembangkang sukar mencari persepakatan tentang calon perdana menteri. Sekali lagi, dua tokoh besar ini — Mahathir dan Anwar — memilih jalan berbeda.
Ya, tiada imej perpaduan dan kesatuan di antara mereka. Jika Perikatan Nasional dan Barisan Nasional, juga Muafakat Nasional, berbalah serta bersengketa sesama sendiri, Mahathir-Anwar tambah lagi! Peluang merebut kembali kuasa atau mandat rakyat yang dicuri telah disia-siakan.
Sedih sekali apabila Khalid Samad berkata, apa yang paling menyedihkan sekarang adalah perbalahan antara pihak-pihak dalam PH dan penyokongnya sehingga tidak boleh berjumpa.
“Yang paling menyedihkan adalah apabila kita tidak dapat selesaikan perbalahan yang meruncing antara kita hingga tidak bertemu. Bahkan ada pula yang menganggap ia tak perlu diselesaikan.
“Kita kena faham suasana sekarang sudah berubah berbanding sebelum PRU14 lalu. Dahulu BN, Pas dan PH bertanding tiga penjuru. Sekarang Pas dan Umno bergabung dan Bersatu yang bersama kita dahulu sudah bersama dengan mereka.
“Dalam keadaan ini, kita akan kalah kalau kita tidak bersatu. Suasana ini akan mempengaruhi undi Melayu. Ia takkkan selesai kerana tak bertemu,” kata Khalid dalam wawancara khas dengan Jom Channel, baru-baru ini, seperti dilaporkan Malaysia Dateline.
Malah dikhabarkan ada sebahagian penyokong PH sendiri yang bertepuk tangan apabila calon Pejuang kalah dalam PRK Slim dan Wawasan Plus kalah PRN Sabah.
“Bila Warisan Plus kalah di Sabah ada di kalangan kita juga bertepuk. Mungkin orang yang berpura-pura memihak kepada kita. Mereka kata, oleh itu Shafie Apdal tak layak jadi PM, nak menang Sabah pun tak boleh. Ini satu yang sangat negatif dan menyedihkan saya,” kata Khalid lagi.
Berdasarkan tinjauan rambang di media sosial, tergambar begitu sukar untuk mendamaikan penyokong Mahathir dan Anwar. Malah Mahathir ditonjolkan sebagai perancang utama menyebabkan kerajaan PH tumbang demi memastikan Anwar tidak dapat menjadi perdana menteri.
Seolah-olah majoriti rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap Mahathir. Pandangan yang lebih ekstrem pula, lebih baik PH bekerjasama dengan Umno dan Najib, berbanding Mahathir yang ditohmah pengkhianat.
Maknanya, Mahathir kini sudah dianggap musuh dan perlu sama-sama diperangi. Lantaran itu, mana-mana pihak yang dilihat berdamping dan bersama Mahathir, misalnya Pejuang dan Warisan, juga dianggap musuh. Begitu juga dengan pihak yang dikatakan masih menaruh kepercayaan kepada Mahathir seperti AMANAH dan DAP, juga dicurigai.
Situasi ini tentunya tidak sihat buat koalisi pembangkang. Dengan kata lain, PH semakin ramai musuh dan mengecil rakan-rakannya. (Tak pasti jika ia memperolehi kawan-kawan baharu daripada Umno pula!)
Tidak dapat dibayangkan senario PH15 jika pembangkang gagal menguruskan perbedaan sesama sendiri, khususnya berkaitan usaha dan gerak kerja untuk memikat pengundi Melayu luar bandar.
Namun situasi yang nampak sulit ini tidak seharusnya membuatkan kita mudah kecewa. Setiap cabaran dan halangan, biar sebesar mana sekalipun, jika ditekuni dan ditangani dengan bijaksana, dalam kerangka besar dan holistik, insya Allah ada jalan keluarnya. Dinamika siyasah sering menawarkan peluang lebih baik asalkan keputusan dan pendirian politik yang diambil tidak tersasar. Syaratnya, muafakat dan persepakatan jangan terburai.
Usahakanlah pertemuan dan rundingan di antara kumpulan yang berselisih. Sedih sekali mendengar bahawa untuk berjumpa pun amat payah. Saya membayangkan ada majlis santai minum petang di antara Mahathir dan Anwar, pertemuan empat mata, demi menyelamatkan negara tercinta.
Reaksi penyokong sudah dapat dijangka. Biarkanlah mereka meluahkan rasa. Masing-masing ada pandangan dan cerita sedih tersendiri. Yang penting sosok Mahathir dan Anwar. Berkorbanlah. Bertolak-ansurlah. Leburkan ego dan dendam. Usah bakar Malaysia yang sepatutnya meneduhi setiap warganya ini.
Mungkin juga Shafie Apdal, yang masih dianggap calon berpotensi sebagai perdana menteri oleh Mahathir boleh berperanan penting. Kombo Anwar-Shafie in sesuai dipraktikkan sekarang. Dalam politik, tiada jalan mati, ‘kan?








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/bukan-anwar-tidak-mahu-bertemu-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Kena Tunjuk Bukti Kita Sanggup Pergi Dewan Rakyat Dr Mahathir

Anwar Kena Tunjuk Bukti Kita Sanggup Pergi Dewan Rakyat Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 299 hits
673 total views 242 views today LANGKAWI Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu membuktikan dakwaan beliau mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan kerana pengumumannya itu boleh memberi kesan kepada pelaburan...
Siapakah Yang Umno Lebih Percaya Muhyiddin Atau Anwar Jadi Kunci Kerajaan Baru

Siapakah Yang Umno Lebih Percaya Muhyiddin Atau Anwar Jadi Kunci Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 745 hits
malaysiadateline com Siapa yang Umno lebih percaya Bos atau Muhyiddin Terbukti Umno tidak boleh percaya kepada Muhyiddin selepas diberikan peluang untuk membentuk kerajaan bersama Umno kata orang kanan Anwar Kegagalan kerajaan Tan Sri Muhyi...
Bukan Mahathir Aje Kit Siang Pun Terkejut Anwar Mahu Kerjasama Dengan Umno

Bukan Mahathir Aje Kit Siang Pun Terkejut Anwar Mahu Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 217 hits
KENINGAU Penasihat DAP Lim Kit Siang mengakui beliau terkejut dengan pengumuman Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam yang mendakwa telah memperolehi sokongan hampir dua pertiga ahli Parlimen sekali gus untuk membe...
Hilang Majoriti Panggil Sidang Parlimen Buat Undi Percaya

Hilang Majoriti Panggil Sidang Parlimen Buat Undi Percaya

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 151 hits
SangKelembai Seorang bernama Anwar Ibrahim bekas Tim Perdana Menteri seorang ahli politik berterusan sejak tahun 1981 dan juga seorang pensyarah jemputan beberapa Universiti terkemuka di United State tak kan sebodoh itu bila buat kenyataan ...
Mahathir Meraban Lagi Apa Kata Muhyiddin Najib Dan Aanwa Hangpa Sokong Anwar Biar Atok Sesoqang

Mahathir Meraban Lagi Apa Kata Muhyiddin Najib Dan Aanwa Hangpa Sokong Anwar Biar Atok Sesoqang

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 311 hits
Saya tak boleh maaf orang yang hancurkan parti saya kata Dr M October 1 2020 Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat menolak Najib Razak PETALING JAYA Dr Mahathir Mohamad tidak boleh memaafkan bekas perdana menteri Najib Razak yang didakwa mengh...
Anwar Sokongan Rakyat Amat Dihargai Semasa Kunjungan Saya Ke Sabah

Anwar Sokongan Rakyat Amat Dihargai Semasa Kunjungan Saya Ke Sabah

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 172 hits
Kelmarin saya round round di Sook Klias Matunggong Tempasuk Tamparuli Api Api dan Inanam untuk berkempen bersama calon calon kita dari KEADILAN Jutaan penghargaan buat rakyat Sabah terutamanya kepada mereka yang turut memberikan sokongan pa...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri