Meniru Penting Untuk Anak Terutama Waktu Makan Luangkan Masa Elak Beri Gajet


Tanpa kita sedar, waktu makan sebenarnya waktu yang sangat penting terutama dalam perkembangan motor anak-anak. Setiap suapan, sentuhan anak dengan makanan sebenarnya dia sedang belajar bau, rasa untuk melatih sensori, gerakan lidah sebagai persediaan untuk bercakap.
Sebenarnya banyak lagi yang anak belajar melalui aktiviti makan. Jadi jangan sia-siakan waktu makan anak dengan memberi gajet. Cuba luangkan masa untuk melatih semua deria anak-anak. Ikuti perkongsian penuh.
BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI.

Adakah anda berikan gadget pada anak semasa makan? Ramai ibubapa yang merasakan penggunaan gadget semasa makan bagaikan memberi kesan yang “positif” pada anak mereka. Adakah anda pasti kesannya begitu? Ada banyak sangat alasan yang selalu ibubapa berikan apabila ditanya mengenai pemberian gadget pada anak ketika waktu makan. Antara alasan utama yang sering didengari adalah:
(i) “Anak saya makan banyak bila saya bagi gadget. Kalau saya tak bagi, sikit je lah yang anak saya akan makan dan dia macam geli dan tak nak makan makanan yang saya hidangkan tu. Tapi bila saya bagi dia gadget, boleh pula dia makan.”
(ii) “Anak saya akan duduk diam semasa makan kalau saya buka video kartun atau lagu kegemaran dia. Jadi anak saya tak akan lari merata-rata dan lebih mudah untuk saya nak suap makanan pada dia. Tak ada la bersepah makanan.”
(iii) “Anak saya mengamuk kalau saya tak bagi gadget semasa makan tu. Bila saya dah bagi baru dia senyap. Tenang sikit kami sekeluarga nak makan.”
Makan adalah salah satu aktiviti rutin. Anda tahu tak bahawa semasa makan, anak boleh belajar pelbagai jenis kemahiran. Kalau anda berikan anak gadget ketika waktu makan, banyak kemahiran yang anak boleh dapat dan belajar akan TERLEPAS.
Walaupun anda nampak tindakkan anda memberi anak gadget semasa makan seperti ada kesan yang “positif” kerana anak dapat duduk diam dan makan dengan banyak, tetapi anda perlu tahu bahawa diam tersebut tak semestinya bererti anak anda ada fokus dan perhatian yang baik. Adakah anak anda sedar dengan keadaan sekelilingnya? Adakah anak tahu apa makanan yang dimakan olehnya? Dia respond tak apabila nama dia dipanggil?
Walaupun anak makan banyak bila diberi gadget, ia tak bererti mereka berselera. Mungkin anak tidak sedar dengan makanan yang masuk ke dalam mulutnya kerana tumpuan anak pada masa itu tertumpu kepada gadget. Jadi anak hanya buka mulut tanpa melihat makanan yang dimakan. Sebab itu la apabila anda cuba tak bagi anak gadget, anda akan nampak mereka makan sikit je. Jangan putus asa ya. Mula-mula memang akan jadi macam tu sebab anak dah lama terdedah dengan gadget dan dia tak sedar dengan apa yang sedang terjadi pada diri dia serta sekelilingnya.
Sekiranya anda perhatikan betul-betul, kebanyakkan kanak-kanak yang makan bersama gadget selalunya akan ada masalah memilih makanan, ada masalah tingkahlaku dan ada juga yang lambat bercakap. Ini kerana kemahiran-kemahiran yang sepatutnya anak anda pelajari dan dapat ketika melakukan rutin makan ini telah terganggu dengan adanya penggunaan gadget ini.

Antara kemahiran yang anak boleh pelajari ketika makan adalah:
1. Kemahiran oral motor
– Anak dapat melatih fungsi lidah, bibir, pipi dan rahang ketika makan makanan dari pelbagai jenis tekstur. Ianya dapat membantu untuk merangsang bahagian oral motor mereka untuk bercakap serta dapat mengelakkan anak dari memilih makanan.
2. Kemahiran sensori
– Anak dapat belajar untuk merangsang bahagian sensori mereka ketika waktu makan. Contohnya anak memegang buah tembikai. Buah tembikai kan berair dan apabila semakin kering, tangan akan melekit. Jadi, anak akan belajar untuk merangsang deria sentuhan mereka. Selain itu juga, semasa makan, anak dapat merangsang deria-deria yang lain seperti bau, rasa, penglihatan, pendengaran dan lain-lain. Kalau anak kurang rangsangan deria-deria ini, anak berpotensi untuk memilih makanan, tak suka disentuh, tak dapat fokus pada sesuatu perkara yang dibuat dan sebagainya.
3. Kemahiran sosial & komunikasi
– Anak dapat berinteraksi dua hala dengan ibubapa ketika makan dan ibubapa dapat tambahkan input bahasa pada anak. Ketika waktu makan, macam-macam perkataan yang anda boleh ajarkan pada anak. Contohnya “Emmph! Manisnya BUAH ni!”, “Adik makan nasi”.
4. Kemahiran koordinasi mata & tangan
– Anak dapat belajar cara mengawal pergerakkan tangan. Sebagai contoh, mereka dapat belajar bagaimana tangan membawa makanan masuk ke dalam mulut, nampak dan kutip makanan yang jatuh, ambik cawan yang berada dihadapannya, meneguk air dari cawan dan lain-lain. Kemahiran ini penting dalam membantu anak anda untuk menulis nanti.
5. Fokus
– Anak akan belajar untuk fokus pada makanan yang dia makan. Maksudnya anak anda sedar tentang makanan yang dimasukkan dimulutnya, bagaimana rasa tekstur makanan tu, bagaimana cara dia gigit, kunyah dan telan makanan tu. Fokus dan sedar dengan setiap perkara yang berlaku ni sangat penting. Kalau tak ada fokus dan tak sedar, anak tenggelam dengan dunianya sendiri.
6. Kemahiran motor halus dan motor kasar
– Kedua-dua kemahiran ini melibatkan pergerakkan. Semasa makan, anda boleh latih anak untuk meningkatkan kekuatan motor halus & motor kasar mereka. Ianya penting bagi membantu anak untuk melakukan aktiviti rutin dan menulis nanti. Contohnya, anda boleh ajak anak sama-sama sediakan makanan seperti mengacau air, tuang tepung, seduk nasi, cubit isi ayam dan lain-lain.
7. Kemahiran mendengar dan faham arahan
– Semasa waktu makan, ibubapa berpeluang mengajar anak untuk mendengar arahan yang diberikan kepadanya. Contohnya, anda minta anak untuk letakkan buah atas pinggan, letak cawan atas meja dan sebagainya. Ajar anak untuk ikut arahan anda. Kemahiran ini juga penting untuk membantu anak bercakap.
8. Kemahiran meniru
– Meniru adalah salah satu kemahiran asas dalam pra pertuturan. Tetapi ianya ada langkah tersendiri. Mula-mula tiru aksi, kemudian tiru bunyi, selepas itu meniru perkataan dan kemudian barulah meniru ayat. Jadi, anda sedar tak yang mana ketika makan pun anda boleh ajar anak bercakap. Ajar anak tiru aksi anda dulu. Contohnya anda kacau air dalam cawan, ajak anak sama-sama kacau air dalam cawannya.
9. Kemahiran meminta
– Apabila anda ajar anak kemahiran meminta ketika waktu makan ini, secara tidak langsung anda ajar anak untuk beri eye contact pada anda. Contohnya anak nak ayam. Ajar anak untuk sebut perkataan nak. “Adik NAK ayam”
10. Kemahiran menunjuk
– Anak dapat belajar untuk berkomunikasi bersama ibubapa dengan cara menggunakan gerak badan (gesture). Ini kerana, menunjuk adalah sejenis bentuk komunikasi. Ketika makan, anda boleh ajar anak untuk tunjukkan makanan atau minuman yang anak mahukan.
11. Melatih kognitif anak
– Apabila makan, anak dapat melatih kognitif mereka. Contohnya sekiranya air tertumpah, apa reaksi mereka? Sekiranya mereka tak berjaya nak ceduk nasi menggunakan sudu, apa yang mereka akan buat? Adakah mereka akan memanggil anda? Adakah mereka akan menjerit? Perkara ini melatih anak untuk berfikir dalam menyelesaikan masalah.
12. Kemahiran tingkahlaku
– Anda dapat ajar anak adab ketika dimeja makan. Contohnya basuh tangan dahulu sebelum makan, tutup mulut semasa kunyah makanan, tidak meludah makanan, tidak menganggu orang lain yang sedang makan bersamanya.
13. Kemahiran survival
– Ibubapa perlu sedar bahawa apabila anak dah masuk ke tadika atau sekolah, tak ada orang akan pantau sama ada anak makan banyak atau sikit. Anak anda perlu berdikari. Mereka kena makan sendiri dan tak ada orang yang akan suapkan makanan kepada mereka. Oleh itu, sewaktu makan, anda boleh ajar pada anak untuk makan sendiri tanpa bersuap.
Jadi rugi sangat sekiranya anda melepaskan peluang untuk anak belajar dan dapatkan kemahiran-kemahiran ini. Hentikan pengunaan gadget pada anak ketika makan. Yang merumitkan lagi keadaan adalah apabila anak didedahkan dengan gadget dari usia muda yang mana sepatutnya kemahiran-kemahiran mereka berkembang ketika itu. Sayang sangat tau kalau anak tak dapat belajar semua ni ketika makan. Sebab makan tu adalah rutin harian. Jadi ia adalah perkara yang kita akan buat setiap hari. Apa-apa pun, saya harap semoga anda dapat faham dan nampak kenapa gadget tidak disarankan untuk anda berikan pada anak ketika waktu makan ya. Kita nak anak dapatkan kesemua kemahiran-kemahiran yang telah saya terangkan di atas. Semoga anda mendapat manfaat daripada perkongsian saya ini.
Kredit: Nutritionist Iza
Aishah Kassim Academy
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri boleh klik di SINI

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Meniru Penting Untuk Anak, Terutama Waktu Makan. Luangkan Masa, Elak Beri Gajet appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/meniru-penting-untuk-anak-terutama-waktu-makan-luangkan-masa-elak-beri-gajet/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cepat Lap Muka Anak Waktu Makan Biar Dia Seronok Comot Pun Tak Apa

Jangan Cepat Lap Muka Anak Waktu Makan Biar Dia Seronok Comot Pun Tak Apa

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 345 hits
Bila anak makan comot rasa geram je kan Bukan apa kadang masuk dalam mulutnya sikit selebihnya banyak tumpah di lantai atau atas meja Lepas tu pipi dan baju tak payah cakaplah Disebabkan tak mahu nampak anak comot ramai ibu suka suapkan ana...
Jangan Layan Sangat Nanti Dia Mengada Tidak Akan Ada Anak Yang Manja Kalau Ibu Ayah Banyak Luangkan Masa

Jangan Layan Sangat Nanti Dia Mengada Tidak Akan Ada Anak Yang Manja Kalau Ibu Ayah Banyak Luangkan Masa

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 317 hits
Jangan layan sangat budak tu nanti dia manja mengada ngada nasihat si A kepada si ibu Terkadang ada sahaja nasihat yang perlu ibu bapa muda dengar daripada orang sekeliling Maka rasa serba salah untuk mendidik anak anak mengikut cara sendir...
Ibu Oyen Tarik Anak Dewasa Untuk Makan Kasih Ibu Sepanjang Masa

Ibu Oyen Tarik Anak Dewasa Untuk Makan Kasih Ibu Sepanjang Masa

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 314 hits
Seorang pengguna TikTok yang menggunakan nama sebagai Strenjerr juga berkongsikan situasi itu kepada umum Ini jelas terbukti bahawa haiwan juga tidak mengenal usia anak untuk sayang akan anak anaknya apabila perkongsian tersebut menunjukkan...
Bimbang Anak Terkesan Kalau Ambil Paracetamol Waktu Hamil Pencerahan Pakar Ni Buat Ibu Lega

Bimbang Anak Terkesan Kalau Ambil Paracetamol Waktu Hamil Pencerahan Pakar Ni Buat Ibu Lega

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 292 hits
Tekanan yang membelenggu ditambah dengan kerja dan tanggungjawab saban hari membuatkan ibu hamil sering mengalami sakit kepala yang terlampau Malah ada juga yang mengalami migrain Pun begitu larangan mengambil ubat untuk meredakan sakit kep...
Keliru Nak Azan Iqamahkan Anak Masa Lahir Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami

Keliru Nak Azan Iqamahkan Anak Masa Lahir Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 377 hits
Kelahiran anak sememangnya cukup membahagiakan semua ibu bapa Pun begitu ketika detik kelahirannya ada diantara kita yang terlupa melakukan perkara yang cukup penting bagi menyambut kelahiran mereka iaitu mengazankan dan juga melakukan tahn...
Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 425 hits
Apa yang selalu kita fikirkan atau doakan dengan Izin Allah SWT akan termakbul Begitu juga dengan perkara yang dilalui oleh Puan Athirah ketika dia berkongsi saat saat melahirkan bayi perempuan di dalam kereta ketika sampai di hospital Puan...
Puas Pujuk Masih Tak Mahu Makan Dari Kecil Kena Atur Jadual Tepat Baru Anak Terbiasa

Puas Pujuk Masih Tak Mahu Makan Dari Kecil Kena Atur Jadual Tepat Baru Anak Terbiasa

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 233 hits
Makanan memainkan peranan yang besar dalam tumbesaran anak Begitu juga bagi menjadikan otak dan minda mereka berkembang menjadi lebih bijak dan cemerlang Semuanya datangnya daripada makanan yang sihat Namun memujuk anak yang tidak makan buk...
Anak Akan Simpan Dalam Otak Tiba Masa Dia Akan Apply Jaga Kata Kata Perbuatan Depan Anak

Anak Akan Simpan Dalam Otak Tiba Masa Dia Akan Apply Jaga Kata Kata Perbuatan Depan Anak

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 629 hits
Untuk menjadi ibu bapa terbaik mungkin mencabar Namun ia boleh diatasi jika anda mempunyai kemahiran keibubapaan Berikut antara tips keibubapaan yang perlu dimiliki Kemahiran keibubapaan Antara pekerjaan yang paling mencabar di dunia adalah...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci