Keliru Nak Azan Iqamahkan Anak Masa Lahir Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami


Kelahiran anak sememangnya cukup membahagiakan semua ibu bapa. Pun begitu ketika detik kelahirannya ada diantara kita yang terlupa melakukan perkara yang cukup penting bagi menyambut kelahiran mereka iaitu mengazankan dan juga melakukan tahnik.
Baru sahaja menimang putera keempatnya Khamis lalu, Ustaz Don turut mengambil kesempatan ini untuk berkongsi cara tahnik dan juga cara mengazankan bayi sebaik dilahirkan.

Perkongsian Ustaz Don Daniyal itu melalui beberapa hantaran di Instagramnya mendapat perhatian seluruh pengikutnya. Kata Ustaz Don lagi, tak mengapa jika tidak pandai mengalunkan azan yang indah dan bertahnik untuk anak, asalkan mencubanya. Ini yang dikongsikan oleh beliau sebagai panduan untuk semua.
“Hari ni hari ke 4 kelahiran. Bila dapat anak, nak azan teruih ka?
Anak lelaki Azan anak perempuan iqamah ka?? Atau macam mana? Telinga kanan dan kiri kiKira serentak kah??
Kalau azan saja boleh ka? Antara persoalan yang timbul. Jangan takut.

1. Tak salah tanya soalan yang bersesuaian. Dan tak salah kalau gelabah masa dapat anak. Standard la kawan-kawan. Benda melibatkan hidup mati. Sapa yang relaks, rezeki dia. Sapa gelabah, rezeki dia jugak. Tak semestinya gelabah, tak bersedia.. kan?? Ok jangan gaduh na.
2. Kalau sekarang baru nak tau and anak dah dewasa, sebahagian ulama MENASIHATKAN (menunjukkan bukan wajib, tetapi lebih baik dan lebih harmoni untuk masa depan) agar kita mohon maaf kepada anak atas kekhilafan kita. Its ok. Islam zaman Ibu Bapak saya bukan macam sekarang. Ilmu Islam di mana-mana. Dulu susah. Apatah lagi nak amal. Dakwah susah dulu. Its ok. Benda tak payah buat ghaflah.
Jadi, boleh dak ‘cheq’ nak share tang sini contoh.(Bukan yang terbaik. Sebagai panduan ringkas saja) Masa kelahiran anak saya ke 4. Boleh na.

Hadisnya ialah
“Abu Rafi’ berkata; “Aku melihat Nabi Muhammad ‎ﷺ melaungkan azan pada telinga kanan Hasan Bin Ali yang baru dilahirkan oleh Fatimah Bt Rasulillah ‎ﷺ”.
HR Imam At-Tirmizi.
Jadi apa hukum azan pada telinga anak masa lahir?? HUKUM NYA SUNAT.
Tak berdosa.
Tak dak masalah kalau terlepas dah.
Tak payah gaduh kalau tak pandai atau baru nak tau. Sebab SUNNAH Nabi Muhammad ‎ﷺ untuk mengeratkan hubungan. Bukan memutuskan silaturahim atau timbul pergaduhan. Ok. Chill-Chill saja.

Sapa buat, untung. Sunnah-sunnah masa nak azan tu pulak apa?
1. Ada wudhu.
Tak dak takpa. Sebab contoh bagi yang sambut anak sendiri, boleh jadi terpegang isteri, dah batai wudhu. Atau nak amik anak dari nurse kan, boleh jadi tersentuh tangan, batai wudhu. Kalau baru nak p amik, baby kena settle cepat sebab nanti dia sejuk. Keep baby warm. Jadi, sapa ada wudhu, lagi cantik. Takdak kalu, no hal. Relaks. Confiden kena ada.
2. Mengadap kiblat
Sekarang semua hospital dah terer. Tanya ja kiblat mana. إنْ شَآء الله staff akan tunjuk. Lagi satu, bab ni, yakin ja dengan staff yang duduk situ. Tak payah lah time tu kita nak jadi ahli falak pulak. Sangka baik dengan saudara Islam. Done. Benda simple.

3. Azan telinga kanan
4. Iqamah telinga kiri.
Ini boleh tengok macam mana dalam video ni na.
Ok. Terima kasih semua sudi amik manfaat. Saya hanya berdoa agar Allah menerima perkongsian ini sebagai ganjaran untuk anak-anak saya dan keluarga kami. Semoga Allah merahmati semua,” kongsinya. 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Daniyal Biyajid (@ddaniyaldbiyajid)

Kongsi Cara Tahnik Anak
Dalam pada itu, menerusi hantaran terdahulunya, Ustaz kesayangan ramai ini juga turut berkongsi beberapa video cara beliau melakukan tahnik kepada anak keempatnya itu.
Malah Ustaz Don juga turut berkongsi cara bagaimana untuk belajar melakukan tahnik kepada anak sendiri. Ini yang turut dikongikan oleh beliau.

How To Tahnik Anak Sendiri
Step 1
Sediakan kurma (ajwah terbaik) dan air zamzam (dapat macam dalam botoi eyemore tu syempoi. Tapi jangan silap p sumbat eyemore. Jahanam anak Bang)
Step 2
Istighfar (agar Allah ampun dosa kita (bapak), dan nanti nak doa, mudah Allah kabul)
Step 3
Mula dengan Al-Fatihah

Step 4
Ayat Kursi (boleh mula بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيم atau teruih baca saja. Betui dua dua)
Step 5
-Selawat Syifa
-Selawat Kamilah (nanti dengaq dalam video na)
Step 6
-Qul huwaALLah
-Qul A’uzubirab bil falaq
-Qul A’uzubirab binnas
Step 7
Amik Kurma. Kunyah-kunyah sampai lebik. Amik dengan jari. Kalau takut, pakai jari kelingking kecik sikit. Biasanya jari telunjuk. Masuk dalam mulut baby. Nanti tengok video macam mana nak masukkan dalam mulut anak na. Kena ada skill. Hahahahha.

Step 8
Sambil jari dalam mulut, bacakan ayat 3 Surah Ali Imran
Step 9
Cabut jari. Suap air zamzam. Bacakan doa yang saya baca. Itu dari Arwah TG Dato Haron Din. Doa tu dalam video.
Step 10
Baca Doa. Bab ni boleh baca apa saja doa. Apa saja bahasa. Semua Allah faham. Yang penting, keikhlasan hati seorang Bapak mendoakan anaknya.

Doalah dengan penuh
– ikhlas
– tawadhuq
– berharap Allah dengaq n perkenankan
– sungguh-sungguh.
‎آمِين يٰـا رَبّ الْعَالَمِين
Semoga Allah menerima perkongsian ini sebagai ganjaran kita & kebajikan kita petang Jumaat ini,” kongsinya lagi. 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Daniyal Biyajid (@ddaniyaldbiyajid)

Satu perkongsian yang cukup padu untuk panduan kita bersama. Malah penambahan beberapa video dan cara bertahnik secara terperinci turut dikongsikan Ustaz Don agar semua suami lebih berasa yakin untuk cuba kepada anak sendiri kelak.
Terdahulu, Ustaz Don yang menyambut kelahiran putera keempatnya meluahkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Allah SWT dengan anugerah terindah itu. Lebih membuatkan bapa penyayang ini teruja bila mana tarikh kelahirannya anaknya itu jatuh pada hari lahir anak ketiganya.

Tahniah buat Ustaz Don dan isteri. Satu kegembiraan yang pastinya membahagiakan seluruh ahli keluarga.
Ustaz Don mendirikan rumah tangga bersama Dr Husna Zahary pada tahun 2012. Dan kini mereka dikurniakan dengan tiga orang cahaya mata, Don Mustofa, Don Ibrohim dan Don Sulaiman. Kini Dr Husna juga sarat mengandung anak keempat mereka.
Artikel berkaitan:Hebatnya Anak Kongsi 2 Tarikh Lahir Sama, Ustaz Don Daniyal Timang Anak Keempat
Lapan Tahun Kahwin, Ini Yang Saya Amalkan, Ustaz Don Daniyal Titip Pesanan Untuk Para Suami

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: @ddaniyaldbiyajid
The post Keliru Nak Azan & Iqamahkan Anak Masa Lahir, Ustaz Don Daniyal Kongsikan Panduan Buat Suami! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/keliru-nak-azan-iqamahkan-anak-masa-lahir-ustaz-don-daniyal-kongsikan-panduan-buat-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Mudah Nak Lahirkan Bayi Seberat 4kg Mungkin Anak Boleh Tercedera Masa Lahir

Bukan Mudah Nak Lahirkan Bayi Seberat 4kg Mungkin Anak Boleh Tercedera Masa Lahir

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 291 hits
Kebiasaan bayi normal mempunyai berat badan dalam lingkungan 3 4 kg hingga 3 5 kg Bayi besar dari usia kandungan adalah lebih besar daripada bayi normal Bayi besar dari usia kandungan adalah bayi yang mempunyai Berat lahir adalah melebihi 9...
Syukur Dapat Anak Tarikh Sama Ustaz Don Daniyal Timang Anak Keempat

Syukur Dapat Anak Tarikh Sama Ustaz Don Daniyal Timang Anak Keempat

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 145 hits
264 total views 264 views today Pendakwah terkenal Ustaz Don Daniyal berkongsi khabar gembira apabila menimang cahaya mata lelaki keempat jam 3 25 petang semalam Apa yang lebih menggembirakan ialah anak keempatnya itu berkongsi tarikh kelah...
Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

Selalu Doa Nak Suami Ada Masa Bersalin Waktu Pkp Termakbul Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bersalin Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 426 hits
Apa yang selalu kita fikirkan atau doakan dengan Izin Allah SWT akan termakbul Begitu juga dengan perkara yang dilalui oleh Puan Athirah ketika dia berkongsi saat saat melahirkan bayi perempuan di dalam kereta ketika sampai di hospital Puan...
Tak Boleh Temankan Isteri Bersalin Suami Hantar Voice Note Azan Untuk Anak

Tak Boleh Temankan Isteri Bersalin Suami Hantar Voice Note Azan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 338 hits
Melahirkan anak seorang diri tanpa ditemani suami di sisi ketika musim Covid pasti memberi pengalaman berbeza buat ibu ibu yang melahirkan cahaya mata mereka lagi lagi kelahiran anak sulung Ini kerana ibu yang bersalin dalam tempoh sekarang...
Liatnya Nak Baca Buku Gemar Berimaginasi Pakar Kongsikan Tip Tarik Minat Anak Laki Dengan Buku

Liatnya Nak Baca Buku Gemar Berimaginasi Pakar Kongsikan Tip Tarik Minat Anak Laki Dengan Buku

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 304 hits
Tidak dinafikan berbanding anak perempuan anak lelaki lebih liat hendak membaca buku setiap hari Ada sahaja alasan yang dibuatnya demi untuk mengelak daripada membaca buku Terpaksalah ibu memaksa saban hari Namun menurut pakar ada tip yang ...
Selepas Tiada Tauliah Ustaz Rela Anak Haram Tanya Nak Tunjuk Dokumen Kepada Siap

Selepas Tiada Tauliah Ustaz Rela Anak Haram Tanya Nak Tunjuk Dokumen Kepada Siap

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 383 hits
FAZLI RADZIAhmad Husam Datuk Baderudin menyatakan rasa risau dan bimbang melihat sesetengah komentar berhubung statusnya sebagai penceramah agama bertauliah Dikenali sebagai ustaz jari tengah Husam menjelaskan dia memiliki beberapa dokumen ...
Pop Anytime Doakan Saya Baby Sihat Tunggu Masa Nak Lahir Scha Alyahya Mohon Doa Dipermudahkan

Pop Anytime Doakan Saya Baby Sihat Tunggu Masa Nak Lahir Scha Alyahya Mohon Doa Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 335 hits
Setelah sembilan bulan menanti dan melalui tempoh kehamilan yang mencabar kini pelakon dan pengacara Scha Alyahya sedang menunggu saat kelahiran cahaya mata keduanya yang dijangka bila bila masa sahaja Menerusi satu hantarannya di instagram...
Sibuk Dengan Anak Anak Isteri Fokus Tak Pada Suami Dia Pun Nak Manja Juga

Sibuk Dengan Anak Anak Isteri Fokus Tak Pada Suami Dia Pun Nak Manja Juga

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 249 hits
Bila usia perkahwinan dah masuk ke tahun yang kelima dan ke atas kita dah terlalu biasa dengan pasangan sehingga kadang kadang jarang ada kemesraan sesama kita Perkahwinan kita lebih serius dan banyak memikirkan tentang anak anak serta kemu...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord