Bimbang Anak Terkesan Kalau Ambil Paracetamol Waktu Hamil Pencerahan Pakar Ni Buat Ibu Lega


Tekanan yang membelenggu ditambah dengan kerja dan tanggungjawab saban hari membuatkan ibu hamil sering mengalami sakit kepala yang terlampau. Malah ada juga yang mengalami migrain. Pun begitu, larangan mengambil ubat untuk meredakan sakit kepala ini semakin membuatkan ibu hamil merasa tertekan.
Pun begitu, menurut Dr Maiza Tusimin, Consultant Obstetrician & Gynecologists, Fertility Specialist daripada Prince Court Medical Centre menjelaskan mengenai hal ini agar ibu hamil tidak merasa lebih tertekan ketika sakit kepala.

Paracetamol atau lebih dikenali sebagai Panadol atau Uphamol adalah antara ubat yang dikategorikan sebagai selamat untuk wanita hamil, jika diambil dalam dos yang terkawal.
Food Drug Administration (FDA) mengklasifikasikan paracetamol tergolong dalam ubat kategori kehamilan A iaitu ubat yang paling selamat untuk ibu hamil yang tidak memberikan kesan buruk kepada janin dan ibu hamil itu sendiri.

Indikasi penggunaan Paracetamol adalah sebagai analgesik (ubat penahan sakit) dan antipiretik (pengurang demam). Paracetamol digunakan untuk melegakan sakit yang disebabkan oleh: sakit kepala, sakit gigi, sakit disebabkan oleh artritis, sakit otot, osteoarthritis dan senggugut.
Paracetamol adalah selamat dan berkesan untuk menurunkan suhu badan yang tinggi akibat demam sekiranya diambil dalam kuantiti seperti yang disyorkan. Dos maksima yang disarankan adalah 4 gram sehari iaitu dengan pengambilan 500mg -1 gram setiap 6 jam sehari.

Walaupun Paracetamol selamat digunakan oleh ibu hamil untuk tujuan pengubatan kendiri, namun ibu harus segera mendapatkan pemeriksaan doktor sekiranya suhu badan mencecah 38 darjah celsius. Ini adalah kerana ibu hamil terdedah kepada risiko penyakit yag lebih teruk berbanding wanita yang tidak hamil.
Sekiranya sakit kepala juga berlanjutan setelah mengambil paracetamol, ibu juga harus segera berjumpa doktor kerana dikhuatiri sakita kepala disebabkan oleh penyakit lain yang lebih serius seperti preeklamsia.

Kesan Sampingan
Paracetamol adalah ubat yang selamat jika diambil dalam dos yang disyorkan. Pastikan anda tidak mengambil lebih dari satu persediaan yang mengandungi paracetamol pada satu-satu masa. Periksa label ubat yang diambil bagi mengelakkan anda mengambil dos yang berlebihan.
Kebanyakan pesakit yang mengambil paracetamol tidak mengalami sebarang kesan sampingan. Walaubagaimanapun, pengambilan paracetamol secara berterusan atau pengambilan melebihi daripada dos yang disyorkan boleh menyebabkan kerosakan hati.
Ibu perlu segera berjumpa doktor sekiranya mengalami gejala kerosakan hati seperti loya dan muntah yang kerap, mata dan kulit kekuningan, air kencing berwarna gelap, sakit perut/abdomen dan kepenatan yang melampau. Rawatan awal adalah penting bagi mengelakkan kerosakan kekal pada hati.
Kejadian alahan juga jarang berlaku dengan pengambilan paracetamol. Antara gejala alahan adalah seperti seperti gatal, ruam, bengkak (muka/lidah/tekak), pening dan susah bernafas.

Kesan kepada bayi
Satu kajian kohort yang di laporkan di International Journal of Epidemiology ke atas 48,631 orang kanak-kanak yang mana ibu telah mengambil paracetamol secara berterusan selama 28 hari atau lebih, mendapati bahawa kanak-kanak ini mengalami sedikit masalah perkembangan dan perangai pada usia tiga tahun.
Walaupun paracetamol selamat dikonsum ketika hamil, tetapi perlu diambil pada dos yang ditetapkan dan hanya dikonsum apabila perlu dan pada jangkamasa yang tidak terlalu lama. Ibu disarankan untuk berjumpa doktor sekiranya demam atau sakit kepala berlarutan.
Artikel berkaitan: Masa Hamil Semua Benda Nampak Sedap Tapi Cukup Hanya Berat Naik Sedikit, Bahaya Naik Berlebih
Tak Pelik Bila Hamil Ada Bahagian Kulit Jadi Gelap, Memang Down Tapi Ini Hanya Perubahan Hormon!

Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Bimbang Anak Terkesan Kalau Ambil Paracetamol Waktu Hamil, Pencerahan Pakar Ni Buat Ibu Lega! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bimbang-anak-terkesan-kalau-ambil-paracetamol-waktu-hamil-pencerahan-pakar-ni-buat-ibu-lega/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Berbaloi Stres Waktu Hamil Kesannya Nanti Pada Anak Mama Cerialah

Tak Berbaloi Stres Waktu Hamil Kesannya Nanti Pada Anak Mama Cerialah

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 224 hits
Tingkah laku dan perasaan ibu semasa mengandung sebenarnya banyak membawa impak besar terhadap watak dan perwatakan anak dalam kandungan Sebab itulah kita selalu diajar untuk sentiasa ceria masa mengandung Ibu hamil sememangnya perlu elakka...
Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 289 hits
Kanak kanak memang mempunyai pelbagai ragam lebih lebih lagi apabila permintaan mereka tidak dipenuhi Habis satu rumah kecoh dengan tangisan dan jeritannya Begitulah seperti yang dikongsi oleh seorang wanita menerusi akaun TikTok normasulai...
Isu Founder Cium Budak Tmj Minta Ibu Bapa Ajar Anak Tentang Gangguan Seksual

Isu Founder Cium Budak Tmj Minta Ibu Bapa Ajar Anak Tentang Gangguan Seksual

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 264 hits
Sejak semalam video video seorang founder perniagaan yang meluahkan rasa kasih sayang terhadap adik angkatnya dengan cara mencium bibir telah mengundang pelbagai maklum balas daripada warganet Dalam satu ulasan seorang pendakwah dikenali se...
Ibu Bapa Hentikan Sekolah Anak Demi Ilmu Akhirat

Ibu Bapa Hentikan Sekolah Anak Demi Ilmu Akhirat

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 542 hits
1 Timbul pula isu kewujudan ibu bapa berhentikan anak anak dari sekolah kerana dikatakan ilmu dunia tak sepenting ilmu akhirat Ada juga selebriti yang melakukan hal yang sama dengan alasan sijil akademik belum tentu mampu menyelamatkan manu...
Bejat Anak Ini Pukuli Ibu Kandungnya Hingga Babak Belur Hobi Mabuk Mabukan

Bejat Anak Ini Pukuli Ibu Kandungnya Hingga Babak Belur Hobi Mabuk Mabukan

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 176 hits
Bejat dan biadab Dua kata itulah kiranya yang pantas disematkan kepada Ari Wibowo warga Desa Terung Kecamatan Panekan Kabupaten Magetan Provinsi Jawa Timur yang tega memukuli ibu kandungnya sampai babak belur baru baru ini Berdasarkan penel...
Isteri Sah Hamil Anak Pertama Nazrief Nazri Tak Sabar Nak Jadi Bapa

Isteri Sah Hamil Anak Pertama Nazrief Nazri Tak Sabar Nak Jadi Bapa

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 425 hits
Pelakon Nazrief Nazri baru baru ini mengumumkan bahawa dirinya bakal bergelar bapa setelah isterinya Aizatul Aqma disahkan berbadan dua Sumber Instagram Nazrief Nazri nbsp Berita gembira itu diumumkan Nazrief menerusi satu hantaran di lam
Kenapa Ibu Bapa Sekarang Suka Membanding Bandingkan Anak Dalam Segenap Aspek

Kenapa Ibu Bapa Sekarang Suka Membanding Bandingkan Anak Dalam Segenap Aspek

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 200 hits
Anak kau tak puasa ke Anak aku mula puasa masa umur 4 tahun aku ajar dari awal Sekarang umur 6 tahun puasa penuh Alhamdulillah Rugilah anak kau umur dah 6 tahun belum puasa penuh Nanti makin besar makin payah nak ajar Bukan bab puasa saja b...
Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 277 hits
Sekiranya anak anda hilang selera makan mengalami sakit perut cirit birit kembung pucat atau berat badan berkurangan anak anda mungkin mengalami masalah kecacingan Kecacingan atau jangkitan cacing biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak da...
Baru Faham Kenapa Syurga Bawah Tapak Kaki Ibu Andre Dah 3 Bulan Farah Nabilah Seronok Besarkan Anak

Baru Faham Kenapa Syurga Bawah Tapak Kaki Ibu Andre Dah 3 Bulan Farah Nabilah Seronok Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 456 hits
Pengalaman menjadi ibu sememangnya cukup membahagiakan Namun ia tidak mudah Banyak perkara yang terpaksa dikorbankan lebih lebih lagi mengenai diri sendiri sementara anak hendak membesar Pelakon Farah Nabilah tidak terkecuali melalui hal ya...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam