Mengenali Pemimpin Melayu Haprak


ULASAN

SEMASA berucap menggulung konvensyen Kepemimpinan Berhikmah, baru-baru ini terluncur gesaan oleh Anwar Ibrahim agak menolak pemimpin Melayu haprak. 

Menurut Kamus Dewan;  Haprak, membawa maksud kata-kata makian untuk seseorang. Ia tidak mempunyai pengertian khusus, mengenai cacian itu tetapi berbentuk umum. Haprak itu membawa konotasi buruk, kotor, cemar dan busuk, tidak berguna.

Kata-kata itu bersifat hembuan untuk menggambarkan betapa buruknya sesuatu itu dan kalau ia rangkaikan dengan pemimpin bermakna pemimpin itu tidak boleh dipakai.


Kata-kata dan percakapan pemimpin sebegitu perlu ditolak dan jangan dipercayai. Ia tidak layak lagi untuk diberikan peluang meneruskan kerja kepemimpinannya.

Anwar semasa menghemburkan kata-kata itu beliau tidak memberi contoh atau nama pemimpin Melayu yang dikategorikan dalam pengertian haprak itu. Kalau beliau menyebut dapat sama-sama kita mengenali dan mengetahuinya serta dijadikan model pemimpin Melayu yang haprak.

Justeru apa yang boleh kita faham dan mengenali siapa pemimpin haprak itu atau golongan mana, ialah dengan kita memahami erti haprak itu sendiri. Kita bedah perkataan haprak itu nescaya akan ada dan terkeluarlah pemimpin demikian.

Jadi berdasarkan pengertian Kamus Dewan, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Edisi ke Empat 2005 saya boleh menghuraikan begini mengenai haprak dan untuk mengenali pemimpin haprak, sebagai ia sesuatu yang tidak berguna, busuk maka pemimpin haprak itu bolehlah digolongkan dalam beberapa ciri-ciri berikut:

1. Mereka yang tidak ada wibawa; wibawa ini termasuk lemah ilmu dunia dan akhirat. Dalam konteks kepimpinan lemah dan cetek ilmu politik. Sebagai orasng Melayu tentulah ia terkait langsung dengan ilmu agama. Dari segi siasah di negara ini yang masyarakatnya majmuk dia dangkal peranan dan hubungan kaum di negara ini.

2. Mereka yang tidak ada integriti, tidak amanah tidak bertanggungjawab dan malas berfikir dan merancang untuk negara. Mereka menggunakan kuasa yang diberikan untuk kepentingan diri dan tidak mempedulikan rakyat. Bila disebut tidak amanah bukan sahaja kerana terlibat dengan rasuah, merompak dan menyangak wang negara tetapi tidak menjaga harta benda negara juga.

3. Sebagai pemimpin Melayu, mereka tidak menjaga kepentingan Melayu dan agamanya sebaik mungkin dan sepatutnya. Mereka memungkiri dan mengkhianati apa yang dijanjikan kepada rakyat seperti mana tertera dalam manifesto.

4. Mereka yang hipokrasi, bercakap lain berbuat lain. Dalam konteks agama mereka bercakap dan berhujah mengunakan Quran dan hadith mengambil contoh dan tauladan kisah-kiasah sahabat dan para wali dengan niat untuk mengabui mata rakyat tetapi tidak sedia untuk mempraktikannya. Mereka hanya tahu berkata-kata dan berpesan untuk orang tetapi bukan untuk diri sendiri.

5. Pemimpin malas dan kosong, yang bercakap tanpa fakta dan dalil dan tahu mengeksploitasikan semua perkara kerana kepentingan politik, tanpa mengambil kira halal haram, haq dan batil. Mereka ini juga yang malas dan lembab mengisi diri dengan ilmu.

6. Pemimpin yang lembab dan degil untuk tidak mendengar nasihat dan penuh keegoaan kononnya dialah serba pandai dan terbaik. Tidak mahu berkonsultasi dan berintraksi dengan golongan di luar jabatan mereka untuk mencari solusi dan idea tambahan baik memperbaiki pentadbiran.

Itulah antara ciri-ciri pemimpin yang boleh dikategorikan sebagai haprak yang perlu ditolak dari kaca mata saya. Kesimpulannya mereka jadi haprak, kerana tidak berpekerti, tidak bersaksiah, berakal budi dan cemar moral.

Jadi pemimpin Melayu jenis demikianlah yang disarankan agar ditolak dan tidak dipercayai. Sudah tentu jika mereka diberi peluang dan kuasa mereka tidak akan melaksanakan apa dikehendaki itu. [wm.kl.7:22 pm 21/08/19]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2019/08/mengenali-pemimpin-melayu-haprak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Zakir Naik Kelompongan Ketara Jati Diri Pemimpin Melayu

Isu Zakir Naik Kelompongan Ketara Jati Diri Pemimpin Melayu

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 268 hits
Aminuddin Yahaya Nasib Islam gelap kerana kelemahan pemimpin tunduk tekanan kecilKITA semua menyedari bahawa media mempunyai pengaruh yang kuat terhadap minda dan pemikiran rakyat Apabila berlakunya misquote ataupun unsur unsur misleading p...
Menggunakan Pemimpin Melayu Untuk Menghalalkan Kehendak Mereka

Menggunakan Pemimpin Melayu Untuk Menghalalkan Kehendak Mereka

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 367 hits
Rais Yatim pun mahu Zakir Naik keluar MalaysiaPemimpin veteran negara Tan Sri Rais Yatim menyifatkan keadaan negara ini harmoni namun berubah selepas penceramah kontroversi Zakir Naik hadir menetap di negara ini Sebelum Zakir Naik menetap d...
Pemimpin Melayu Ph Ikut Telunjuk Dap

Pemimpin Melayu Ph Ikut Telunjuk Dap

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 317 hits
AKIF DANISYA 20 AUGUST 2019IPOH Isu pengusiran Pendakwah antarabangsa Dr Zakir Naik yang didakwa kehadirannya telah merosakkan keharmonian kaum di Malaysia lantang di mainkan oleh pemimpin DAP hari ini Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Ne...
Hilangnya Melayu Berganti Kebangsaan Malaysia

Hilangnya Melayu Berganti Kebangsaan Malaysia

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 292 hits
INI SEMUA KEHENDAK RAKYAT YANG LEMAH KESEDARAN SIVIK Pak Karamu Najib dakwa lepas PRU14 DAP jadi kingmaker News Diterbitkan 18 Ogs 2019 5 39 petang Dikemaskini 18 Ogs 2019 5 39 petang Pengerusi Lembaga Penasihat BN Najib Razak mendakwa DAP ...
Sajak Sedarlah Melayu

Sajak Sedarlah Melayu

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 484 hits
Oleh Nurah Al JantanOh bangsa Oh bangsa sedarlah cuba jaganegeri kita porak perandabangsa lain datang menggoda Sedarlah cuba jagahari dah siang matahari dah terbitbangsa lain datang menggodaorang datang menghimpit Hari dah siang matahari da...
Utusan Melayu Mungkin Ditutup Tiada Wang Bayar Gaji

Utusan Melayu Mungkin Ditutup Tiada Wang Bayar Gaji

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 262 hits
Utusan Melayu Berhad berdepan risiko tutup operasi sekiranya gagal menjual aset dalam tempoh beberapa minggu lagi Hasil perbincangan wakil Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia dan pengurusan tertinggi syarikat akhbar itu jika aset milik Ut...
Faktor Zakir Naik Akan Jadi Penentu Tumbangnya Melayu Ph

Faktor Zakir Naik Akan Jadi Penentu Tumbangnya Melayu Ph

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 134 hits
Mereka yang mahu Zakir dihantar balik ke India sudah Ada masalah IMAN dari ukhwah persaudaraan Islam sudah terpesong ke arah perpaduan palsu lagu DAP MCA HINRRAF Siapa yang cetuskan 23mei1969 Zakir Naik Siapa yang bantah tulisan jawi Zakir ...
Surat Terbuka Untuk Melayu Liberal Melayu Moderate Dan Sahabat Kami Bangsa Cina Dan India

Surat Terbuka Untuk Melayu Liberal Melayu Moderate Dan Sahabat Kami Bangsa Cina Dan India

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 690 hits
Bukan Rasis Tapi Ini FaktaTanah Melayu diserang Khmer mana pergi Cina mana pergi India untuk mempertahankan Tanah Melayu ini Tanah Melayu diserang Chola mana pergi Cina mana pergi India untuk mempertahankan Tanah Melayu ini Tanah Melayu dis...
Tempah Busana Tradisi Melayu Lelaki Bin Mansor

Tempah Busana Tradisi Melayu Lelaki Bin Mansor

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 1337 hits
Tempohari saya telah mnyertai flashmob awam yang bertemakan pakaian Retro dan Tradisional iaitu Memandangkan jiwa melayu terlalu kuat dalam diri saya maka saya telah memilih untuk memakai busana tradisional melayu Ada beberapa kedai di seki...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City