Mendapan Pasir Di Muara Kuala Kertih Diatasi


Sesi taklimat Ketua Penolong Pengarah, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Terengganu, Shaari Haron kepada EXCO Infrastruktur, Kemudahan Awam, Utiliti dan Teknologi Hijau Terengganu, Dr Mamad Puteh bersama ADUN Kemasik, Ir Saiful Azmi Suhaili serta Jurutera JPS Daerah Kemaman, Nik Mohd Fariz Zamani di Pantai Kuala Kertih. Foto - Ahmad Syahid AdnanOleh: Khalid Abdullah

KEMAMAN, 1 Januari - Mendapan pasir dikenal pasti menjadi punca muara Kuala Kertih semakin cetek sehingga menyebabkan nelayan terhimpit dengan kesukaran mendaratkan hasil selain terpaksa bertarung nyawa bagi mengelakkan bot terkandas atau terlanggar batu.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Utiliti dan Teknologi Hijau negeri, Dr. Mamad Puteh berkata, kerajaan negeri amat prihatin dengan masalah yang dihadapi oleh rakyat terutama golongan yang memerlukan bantuan dan perlu diberi perhatian yang serius setiap aduan yang dikemukakan oleh mereka.

"Setiap aduan perlu dilihat dalam skop keperluan dan peruntukan sebelum sesuatu bantuan itu dapat dilaksanakan.

Dr Mamad Puteh. Foto - Hanif Hamdan“Hari ini kita (kerajaan) menerima aduan daripada nelayan kawasan Kerteh mengenai terdapat benting pasir di Muara Sungai Kuala Kerteh akibat daripada musim terkujuh yang melanda daerah ini Disember lalu yang menghalang laluan bot-bot nelayan daripada keluar atau masuk bagi tujuan menangkap ikan.

"Akibat daripada itu, terdapat sebanyak 100 buah bot dan seramai 230 orang nelayan tidak dapat turun ke laut bagi tujuan menangkap ikan sebagai sumber pendapatan mereka.

“Kita dapati timbunan pasir ini berlaku dari timur ke selatan tetapi apabila berlakunya musim tenggara, pasir ini berubah dari selatan ke utara yang nenyebabkan muara sungai ini tertimbus," katanya.

Beliau berkata demikian kepada wartawan selepas meninjau Muara Sungai Kuala Kerteh petang semalam.


Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemasik, Ir Saiful Azmi Suhaili berkata, keadaan sangat merbahaya kerana beting pasir sudah kelihatan di permukaan air.

“Hasil dari perbincangan dengan pihak Exco dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), kita bersetuju untuk mulakan dengan kerja-kerja ‘short-term’ dengan membersihkan mendapan pasir tersebut terlebih dahulu.

“Bergantung keadaan, mungkin setiap kali mendapan berlaku, kerja-kerja menyedut pasir akan dilakukan segera.

“Kerja-kerja ini boleh mencecah belanja sebanyak RM200,000 dan mungkin boleh bertahan untuk tiga bulan sahaja, sehingga penyelesaian jangka masa panjang ditemui,” katanya di Kertih di sini semalam.

Tegasnya lagi, walaupun kelihatan seperti menabur garam ke laut, namun solusi jangka pendek tersebut perlu diambil supaya nelayan masih boleh ‘keluar masuk’ ke laut.

“Perbincangan melibatkan wakil nelayan setempat akan kita adakan untuk bersama-sama mencari solusi terbaik jangka masa panjang,” tambahnya.

Terdahulu, Ir Saiful Azmi mengiringi Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Utiliti dan Teknologi Hijau negeri, Dr Mamad Puteh melawat muara sungai berkenaan pada tengahari.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah JPS Negeri, Shaari Haron dalam taklimat memberitahu, struktur ‘groyne’ sepanjang 200 meter telah dibina di muara Kuala Kertih pada tahun 1993 dengan kos perbelanjaan RM500,000.

“Kejadian beting pasir atau mendapan di muka kuala di sini dapat diatasi jika ‘groyne’ sedia ada dapat dipanjangkan dengan berapa penambahbaikan,” kata beliau.

Sumber: teganukita.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/01/mendapan-pasir-di-muara-kuala-kertih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sky Mirror Kuala Selangor Swafoto Terbaik Di Timbunan Beting Pasir

Sky Mirror Kuala Selangor Swafoto Terbaik Di Timbunan Beting Pasir

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 828 hits
Sky Mirror Kuala Selangor Swafoto Terbaik Di Timbunan Beting Pasir Pertama kali mendengar tempat Sky Mirror hati terdetik macam mana lah keadaan di sana ya Setelah menggodek dengan bantuan google MasyaAllah indah dan sungguh luar biasa keja...
The Best 5 Eateries For Halal Char Kuey Teow In Kuala Lumpur

The Best 5 Eateries For Halal Char Kuey Teow In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 560 hits
The Best 5 Eateries For Halal Char Kuey Teow In Kuala Lumpur Salam semua Malaysia terkenal dengan pelbagai menu masakan yang unik Salah satunya adalah Char Kuey Teow Kalau ikutkan char kuey teow adalah menu masakan cina Tetapi sekarang menu...
Order Food Online From The Best Restaurants In Kuala Lumpur

Order Food Online From The Best Restaurants In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 514 hits
Order food online from the best restaurants in Kuala Lumpur Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua Di arus pembangunan yang pesat sekarang ini banyak perkara yang kita tak perlu bersusah payah seperti dahulu kerana semuanya hanya di huju...
Jawatan Kosong Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Jawatan Kosong Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 689 hits
Jawatan Kosong Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Portal kerja kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang berminat serta berkelayakan dipe...
Sky Mirror Kuala Selangor

Sky Mirror Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 856 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah selesai sudah kini menunggu program untuk hari ke 2 pula Kemanakah kami hari ini Tunggu dan baca entry sehingga habis Hehe Susppen gitu Tak adalah suspen mana pun Kami ke Kuala Selangor dan satu hari kami kat s...
5 Western Restaurants To Check Out In Kuala Lumpur

5 Western Restaurants To Check Out In Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 296 hits
5 western restaurants to check out in Kuala Lumpur Malaysia negara yang kaya dengan kepelbagaian makanan kerana rakyatnya yang berbilang bangsa Selain makanan tempatan Malaysia juga sangat mengalu alukan makanan yang berasal dari luar negar...
5 Best Restaurants In Kuala Lumpur Malaysia

5 Best Restaurants In Kuala Lumpur Malaysia

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 538 hits
5 Best Restaurants in Kuala Lumpur MalaysiaKetika TB sedang menaip entri ni kelihatan hujan renyai renyai diluar sana perut pula berkeroncong lapar kerana cuaca hujan yang sejuk ni Mulalah mencari something yang boleh mengenyangkan perut in...
Trip Kuala Lumpur 2019 Bermula Sebuah Perjalanan

Trip Kuala Lumpur 2019 Bermula Sebuah Perjalanan

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 509 hits
Cuti sekolah akhir tahun 2019 kali ini kami memilih untuk bercuti di Kuala Lumpur Sebenarnya sudah lama kami tidak ke sana Pergi ni pun kira last minute punya plan Kalau plan awal kot2 tak jadi nanti frust pula anak2 Hehe Kami bertolak pada...
Trip Kuala Lumpur 2019 Batu Caves Dan Saujana Utama Sungai Buloh

Trip Kuala Lumpur 2019 Batu Caves Dan Saujana Utama Sungai Buloh

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 750 hits
Hari pertama ni kami jalan2 di Batu Caves sebab dekat dengan Selayang Cuaca mendung kadang2 hujan renyai2 Nak masuk ke sini 3 kali terlepas pintu utama kena pusing lagi Haha Maklumlah banyak sangat kenderaan termasuk bas pelancong depan pin...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki

Makan Di Tiga Restoran