Menara Gading Jangan Partisan Defensif Dan Eksklusif



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Sang Dewata Menara Gading harus profesional dan sedia dicabarMOHON baca dan fahami perenggan di bawah:
“Berkenaan pensyarah yang menuduh kerajaan PH jual RM20 bilion aset negara dalam masa 400 hari itu, nama yang dia pakai adalah Abdul Muein Abadi. Dia dakwa dia pensyarah program Sains Politik UKM.
Rencananya yang bertajuk “Eksklusif: 400 hari PH jual lebih RM20 bilion aset negara” itu disiarkan, antara lain, oleh portal politik Umno-Online. Maaf cakaplah rasa macam ada konspirasi.
Naib Canselor UKM ni nama dia Prof. Ir. Dr Mohd Hamdi Abdul Shukor. Dia ni lantikan zaman kerajaan PH oleh Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik.
Punyalah baik kerajaan PH dan si Maszlee ni maka turut dilantiknya bekas menteri kabinet Najib, Tan Sri Abdul Wahid Omar, untuk jadi pengerusi lembaga pengarah UKM.
Jadi saya mintalah Maszlee bagi penjelasan dan pencerahan kalau dia baca blog kita ini. Takut-takut kita ni jadi mangsa mainan kayu tiga oleh "the deep state".”
Inilah saja ulasan saya yang menyebut nama pensyarah UKM itu dan keterlibatan langsung dan tidak langsung Menteri Pendidikan, Maszlee Malik, Naib Canselor UKM, Prof. Ir. Dr Mohd Hamdi Abdul Shukor, dan Pengerusi Lembaga Pengarah UKM, Tan Sri Abdul Wahid Omar, dalam apa yang saya sifatkan sebagai mainan kayu tiga “the deep state” itu.
Adakah saranan yang berbunyi “jadi saya mintalah Maszlee bagi penjelasan dan pencerahan kalau dia baca blog kita ini. Takut-takut kita ni jadi mangsa mainan kayu tiga oleh "the deep state" itu" berupa percubaan mengawal dan menyekat kebebasan akademik?
Saya hanya minta Maszlee memberi penjelasan dan pencerahan. Ini hak saya kerana Maszlee adalah menteri kabinet PH dan dari parti saya (Bersatu) pula. Takkan tegur menteri pun jadi masalah besar, apatah lagi menteri setahun jagung?
Ekoran daripada itu, saya juga menampalkan komen berikut dalam Facebook saya yang berbunyi:
“Thank you for visiting my Facebook and for commenting even though you disagree with me voluntarily or because you're paid to disagree with me.

Further to the incorrect assertion by a UKM lecturer that the PH government had sold RM20 billion worth of assets in the last 400 days, let me enlighten him and his UKM bosses on the issue.

Khazanah in particular has undertaken divestments every year, not just recently.

For example, over the period from 2009 to 2017 under the previous government, Khazanah made 80 divestments amounting to RM45.3 billion.

In 2018, Khazanah’s divestments amounted to approximately RM3.8 billion - lower than most years before that.

Details are as follows:

2009 RM3.108billion
2010 RM6.2 billion
2011 RM7.7 billion
2012 RM4.8 billion
2013 RM1.5 billion
2014 RM5.6 billion
2015 RM5.3 billion
2016 RM4.7 billion
2017 RM6.4 billion.

Total value of the 80 divestments was RM45.308 billion.

Thank you.”

Itu saja yang saya kata tentang pensyarah UKM ini walaupun saya dimaklumkan beliau adalah seorang yang berparti (partisan) dan kini berada di Belanda kerana belajar ijazah doktor falsafah.

Reaksi Menara Gading
Alhamdulillah, komen saya itu nampaknya telah menggoncangkan dunia akademik sektor awam. Tidak tahulah saya sama ada mereka terjaga daripada tidur atau lamunan.
Dengan dikepalai oleh Gerakan Tenaga Akademik Malaysia (Gerak), mereka bangun menjawab, menyanggah dan mengutuk hujah ringkas saya itu.
Imaginasi mereka dan penyokong mereka menjadi begitu subur dan sensasi sehingga membuat kesimpulan bahawa saya cuba mengawal dan menyekat kebebasan akademik.
Saya sedikit pun tidak berminat menyekat kebebasan sesiapa asalkan orang atau pihak berkenaan berani memperkenalkan diri kerana dalam dunia yang dipacu oleh media sosial sekarang terlalu ramai pondan, darai dan kembiri yang baling batu sembunyi tangan.
Bagi diri saya, apa yang saya lakukan adalah sekadar memanfaatkan hak saya sebagai wartawan dan anggota masyarakat Malaysia Baru untuk bersuara.
Saya sekadar mempertikaikan motif dan tujuan tersirat pihak-pihak yang saya sebutkan itu sambil mempertahankan kerajaan daripada perbuatan putar-belit fakta dengan berselindung di sebalik kebebasan intelektual.
Untuk apa saya mengawal dan menyekat kebebasan akademiktulen?
Sebagai seorang yang rendah pendidikan akademik – setakat sijil kewartawanan saja - saya banyak belajar dan mendapat faedah daripada para cendekiawan tulen. Saya katakan tulen, bukan kangkung.
Dalam debat ini pun saya mendapat faedah besar, misalnya daripada pemikir muda Wan Ahmad Fayhsal yang membalas tulisan Abdul Muein secara waras, akademik dan berfakta.
Adakah semudah itu mereka menuduh saya cuba mengawal dan menyekat kebebasan akademik semata-mata dengan mempersoalkan tulisan seorang pensyarah?
Adakah menara gading kita sudah menjadi begitu kurang keyakinan diri, defensif dan eksklusif sehingga tidak boleh dicuit barang sedikit pun?
Atau berasa bahawa kecendekiawanan dan kebebasan berartikulasi adalah monopoli mereka dan pemberita cabuk macam saya hanya layak menulis mengenai kes curi ayam?
Untuk apa saya membelanjakan sejumlah wang yang banyak dari kocek saya sendiri untuk menghantar empat orang anak saya (setakat ini) untuk belajar di luar negara kalau tujuan saya adalah untuk mengawal dan menyekat kebebasan akademik dan kecendekiawanan?
Mungkin Saya Silap
Tetapi mungkin saya silap. Boleh jadi kita bukan lagi berada dalam era kecendekiawanan yang dipelopori oleh gergasi seperti Profesor Diraja Ungku Aziz, Almarhum Tan Sri Basir Ismail, Mendiang Tan Sri Khoo Kay Kim, Tan Sri Rashdan Baba dan Almarhum Datuk Dr Ungku Omar Ahmad.
Sebagai wartawan, saya mendapat manfaat besar mendampingi mereka dan kontemporari mereka. Generasi mereka menghargai kepelbagaian pengalaman dan percambahan media.
Pengarang dan wartawan sering dijemput menyertai debat dan dialog universiti manakala media massa pula menggunakan keintelektualan menara gading bagi menaikkan martabat ilmu dalam penerbitan masing-masing.
Ketika saya menjadi Pengarang Kumpulan Berita Harian (1986-88) akhbar Berita Harian ada kolum mingguan bernama “Ruangan Rabu” yang diwujudkan khas bagi menyiarkan tulisan cendekiawan universiti.
Tetapi sekiranya reaksi Gerak dan sekutu mereka terhadap tulisan saya mencerminkan “mindset” kakitangan akademik institusi pengajian tinggi, khususnya IPTA, saya CADANGKAN agar kerajaan tubuhkan sebuah suruhanjaya bebas penambahbaikan pendidikan tinggi negara.
Dalam konteks itu juga saya mohon kerajaan memikirkan kebaikan memecahkan Kementerian Pendidikan dengan menghidupkan semula Kementerian Pengajian Tinggi.
Saya juga mengambil maklum bahawa dalam siaran Facebooknya, pensyarah Abdul Muein memaklumkan yang dia telah “diarahkan untuk tidak lagi menulis tentang sebarang isu politik yang sensitif.”
Kenyataan itu membuktikan bahawa dia memang menulis mengenai politik. Itu keputusan universiti.
Saya tidak kata tidak boleh tulis isu politik. Yang saya timbulkan ialah saya nampak macam ada unsur konspirasi dalam rencana yang dia tulis dan disiarkan oleh portal politik Umno-Online.
Kalau saya hendak mengawal dan menyekat kebebasan bersuara, tentulah saya tidak membuka ruang komen dalam blog ini dan menyiarkan komen yang membelasah saya dan kerajaan.

Wallahuaklam. Terima kasih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/07/menara-gading-jangan-partisan-defensif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Dah Penat Bawa Perut Jangan Biarkan Dia Berseorangan Buat Semua Benda Sendiri

Isteri Dah Penat Bawa Perut Jangan Biarkan Dia Berseorangan Buat Semua Benda Sendiri

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 215 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Jangan Putus Berselawat Pada Rasullullah

Jangan Putus Berselawat Pada Rasullullah

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 263 hits
Kasih kepada umatnya sangat menitik berat kerana Rasullullah sangat menyayangi kita walhal kita tak pernah bersua di dunia semoga kita di beri keizinan di akhirat kelak ketemu bersama Rasullullah yang kita cintai dan rindu selama ini Betapa...
Jangan Takut Papa Ada Di Sini Ujar Seorang Ayah Sebelum Mencekik Putrinya Hingga Tewas

Jangan Takut Papa Ada Di Sini Ujar Seorang Ayah Sebelum Mencekik Putrinya Hingga Tewas

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 187 hits
Setelah mencekik istrinya yang tengah hamil dengan menggunakan handuk Teo Ghim Heng memutuskan membunuh putrinya Melansir The Star pada 20 Januari 2017 lalu warga Singapura bernama Teo Ghim Heng telah melakukan pembunuhan sadis terhadap ist...
Lapar Minta Susu Dah Kenyang Susu Tak Nak Makan Ibu Ayah Jangan Biar

Lapar Minta Susu Dah Kenyang Susu Tak Nak Makan Ibu Ayah Jangan Biar

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 449 hits
Situasi yang sering berlaku Apabila anak lapar minta dibancuhkan susu Namun apabila diberikan susu kenyang susu makanan tidak dijamah tidak berminat pula Ibu ayah jangan biarkan situasi ini berlarutan tidak elok untuk perkembangannya berkon...
Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

Anak Langsung Tak Nak Makan Nasi Mama Jangan Rasa Stress Boleh Gantikan Dengan Makanan Lain

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 526 hits
Sememangnya ada di kalangan anak anak kita yang tidak suka makan nasi Malah langsung tidak boleh terima nasi dalam menu harian mereka Rungsing ibu dibuatnya bila anak anak tidak mahu langsung menjamah nasi seperti anak anak lain Sihatkah me...
Jangan Lalai Ibadah Saat Nikmat Dunia Menumpuk Ini Akibatnya

Jangan Lalai Ibadah Saat Nikmat Dunia Menumpuk Ini Akibatnya

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 241 hits
Bentuk syukur seorang muslim saat mendapatkan nikmat dunia bermacam macam Ada yang merasa cukup dengan mengucapkan hamdalah ada juga yang langsung tergerak hatinya untuk berbagi kepada lainnya dan ada juga yang berkomitmen untuk menambah ja...
Jangan Muncul Istilah Cebong Kampret Di Pemilihan Calon Ketum Golkar

Jangan Muncul Istilah Cebong Kampret Di Pemilihan Calon Ketum Golkar

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 240 hits
Ketua DPP Partai Golkar Andi Sinulingga menilai kontestasi pemilihan ketua umum Golkar akan memanas Alasannya saat ini hanya ada dua calon digadang gadang maju dalam pemilihan pemimpin partai berlambang pohon beringin tersebut
Jangan Berhenti Jika Terlihat Warung Di Kuala Pegang Malam Ada Siangnya Hilang

Jangan Berhenti Jika Terlihat Warung Di Kuala Pegang Malam Ada Siangnya Hilang

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 413 hits
Jika anda orang luar dan melalui lebuh raya Kulim Baling pada lewat malam berhati hatilah terutamanya jika ternampak ada gerai makan di tepi jalan dan jika lapar sekalipun tahanlah dahulu kerana kalau berhenti mungkin anda sedang mengisi pe...
Bukan Sekadar Momen 10 Foto Ini Punya Pesan Yang Dalam Soal Cinta Lingkungan Jangan Tebang Pohon

Bukan Sekadar Momen 10 Foto Ini Punya Pesan Yang Dalam Soal Cinta Lingkungan Jangan Tebang Pohon

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 212 hits
Bukti bahwa rumah dan pohon bisa berdiri berdampingan nggak perlu ada yang dikorbankan Cukup perasaan aja
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap