Jangan Lalai Ibadah Saat Nikmat Dunia Menumpuk Ini Akibatnya


Bentuk syukur seorang muslim saat mendapatkan nikmat dunia bermacam-macam.
Ada yang merasa cukup dengan mengucapkan hamdalah, ada juga yang langsung tergerak hatinya untuk berbagi kepada lainnya, dan ada juga yang berkomitmen untuk menambah jam ibadah kepada Allah.
Namun nyatanya tidak semua orang bisa bertindah tepak saat nikmat dunia itu bertambah, sebagian orang juga ada yang dengan mudah menjadi lalai sebab nikmat tersebut.
Jika nikmat yang menumpuk bisa membuat kita lalai akan beribadah kepada-Nya, Buya Hamka menyebutnya sebagai gejala jiwa yang kosong dari iman.
Dalam Tafsir Al Azhar beliau mengungkan bahwa apabila ia ditimpa kesusahan dan malapetaka, ia memohon berdoa kepada Allah seraya kembali berserah kepada-Nya.
Akan tetapi, jika kelapangan telah datang, ia melupakan Allah sebagaimana dulu ia tekun berdoa kepada Allah saat keadaan susah.
Bahkan lebih parah lagi, ia menyekutukan Allah dengan menganggap bahwa pertolongan itu datang sebab lainnya. pernyataan seperti itulah yang digambarkan Allah dalam QS al-Zumar ayat 8:
وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا ۖ إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ “Dan apabila manusia itu ditimpa kemudharatan, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali kepada-Nya; kemudian apabila Tuhan memberikan nikmat-Nya kepadanya lupalah dia akan kemudharatan yang pernah dia berdoa (kepada Allah) untuk (menghilangkannya) sebelum itu, dan dia mengada-adakan sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: “Bersenang-senanglah dengan kekafiranmu itu sementara waktu; sesungguhnya kamu termasuk penghuni neraka”
Untuk tetap istiqamah dengan keimanan yang nyata, atau tidak lalai saat nikmat Allah datang, kita harus bisa mengontrol  pikiran alam bawah sadar.
Menyadari akan semua nikmat tersebut datangnya hanya dari Allah, dan Allah bisa menariknya kapan saja.
Dengan melihat kekuasan Allah yang seperti itu, kita yang lalai atau malas untuk beribadah kepada Allah akan bangkit dan tumbuh ingatan akan tugas kita di dunia ini.
Imam Abdullah Al Haddad dalam Al Nafais Al Alawiyyah berpesan:
ضعف الإيمان، وتقويته بالنظر في ملكوت السموات والأرض وملازمة الأعمال الصالحة “Cara menguatkan iman yang lemah  adalah dengan melihat kekuasaan Allah di langit dan bumi serta membiasakan melakukan amal saleh.”
Pesan tersebut seakan-akan mengajak kita untuk mengisi jiwa-jiwa yang kosong untuk bertafakur akan kekuasan Allah.
Begitupun dengan berbagai nikmat yang telah Allah anugerahkan kepada kita, alangkah lebih baiknya jika kehadiran nikmat tersebut bisa membuat kita semakin dekat dengan Allah dan keimanan kita semakin kokoh.
Bukan justru sibuk dan lalai untuk beribadah kepada-Nya. Jika kelalaian tersebut tidak sengaja hadir secara tiba-tiba, seyogyanya kita bisa menepis gejala tersebut dengan melihat kekuasaan Allah dan bersegera untuk beramal saleh.
Sumber: bincangsyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/jangan-lalai-ibadah-saat-nikmat-dunia-menumpuk-ini-akibatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Doa Ini Jangan Sampai Dilupakan Saat Bersujud

3 Doa Ini Jangan Sampai Dilupakan Saat Bersujud

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 61 hits
Ketika kita bersujud itu adalah dimana ketika hampir tidak ada hijab dengan Sang Maha Pencipta Allah SWT Maka tidak heran kita dianjurkan untuk banyak berdoa setiap kali kita bersujud Nah dari semua itu ada tiga doa yang janganlah kita lupa...
Pesan Miliuner Dunia Jangan Habiskan Waktu Untuk Urusi Masalah Orang Lain

Pesan Miliuner Dunia Jangan Habiskan Waktu Untuk Urusi Masalah Orang Lain

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 60 hits
Jika ingin sukses maka aturlah waktu sebaik mungkin Untuk itu dia berpesan agar tidak menghabiskan waktu hanya demi mengurusi masalah orang lain
Jangan Tangguh Melaksanakan Ibadah Haji

Jangan Tangguh Melaksanakan Ibadah Haji

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 145 hits
PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS Jangan Tangguh Melaksanakan Ibadah Haji Daripada Ibnu Abbas RA ia berkata Rasulullah SAW bersabda Segeralah kamu menunaikan ibadat haji kerana kamu tidak mengetahui apa apa yang mungkin menimpa Status Isnad Hasan ...
Warga Temukan Bom Sisa Perang Dunia Ii Saat Gali Pondasi Pagar

Warga Temukan Bom Sisa Perang Dunia Ii Saat Gali Pondasi Pagar

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 62 hits
Kapolsek Kawasan Bandara Sentani Ipda Baharudin Buton mengemukakan penemuan bom peninggalan Perang Dunia II itu di tanah milik PT Alda Air tepatnya di belakang SD Inpres Yabaso Sentani pada Jumat
Saat As Ketar Ketir Karena China Berambisi Jadi Pemimpin Dunia

Saat As Ketar Ketir Karena China Berambisi Jadi Pemimpin Dunia

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 48 hits
John Rood tokoh senior Pentagon untuk kebijakan dari Kementerian Pertahanan dua hari lalu mengatakan kepemimpinan China saat ini tengah menantang tatanan dunia global yang sudah ada sejak Perang Dunia Kedua dan kondisi itu mengancam keamana...
Jangan Tunggu Saat Akhir Untuk Dapatkan Psv

Jangan Tunggu Saat Akhir Untuk Dapatkan Psv

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 104 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Sigma Melancarkan Kamera Bingkai Penuh Nircermin Paling Kecil Dan Ringan Di Dunia

Sigma Melancarkan Kamera Bingkai Penuh Nircermin Paling Kecil Dan Ringan Di Dunia

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 126 hits
Sigma fp dilancarkan pagi ini sebagai kamera digital bingkai penuh yang kecil dan ringan di dunia Dengan saiz 112 6 x 69 9 x 45 3mm dan berat 370 gram ianya hanya beberapa milimeter lebih besar berbanding kamera kompak yang baru sahaja dila...
Amar Baharin Kongsi Keputusan Tak Lulus Mohon Bpn

Lori Najis Meletup Pejalan Kaki Bermandikan Najis

Lirik Lagu Bomba Sonaone

Gambar Terbaru Gal Gadot Sebagai Diana Prince Dalam Promo Art Wonder Woman 1984

Cukai Arak Buat Bayar Gaji Menteri

Ragam Perintah Larangan Pergerakan

Satu Sistem Seperti Hrmis Dan Google Maps Mesti Dibina Oleh Kkm Sebagai Langkah Menangani Covid 19

Beli Satay Linggi Memang Sedap Puas Hati



Teori Konspirasi Mengarut Covid 19 Berpunca Dari Gelombang 5G

Info Dan Sinopsis Drama Lelaki Kiriman Tuhan Slot Tiara

10 Filem Pandemik Wajib Tonton Ketika Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19

Bolehkah Haiwan Peliharaan Dijangkiti Virus Covid 19 Boleh

Memahami Asal Usul dan Makna Istilah Wabak dan Plague


Geran Khas Prihatin Mikro Dan Skim Pinjaman Syarikat Pks

Sup Ayam Ringkas Tapi Sedap

Memanfaatkan Teknologi Aplikasi Kasir Untuk Bisnis Masa Kini

Herrg Rdskaka Sverigakaka Pension Rkaka

Hiburan Tidak Layak Terima Bpn Michael Ang Tetap Sokong Kerajaan

Drama Wasiat Dari Jordan