Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya


Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan, Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya. Memasuki hari-hari terakhir dalam bulan mulia, Ramadhan. Terasa begitu sekejap masa berlalu, tentunya dalam meniti kepergian bulan Ramadhan ini, 10 hari terakhir akan menjadi rebutan semua umat Muslim. Lailatul Qadar, malam yang disebutkan dalam surah Al-Qadr, di mana ia lebih baik dari seribu bulan.
Sesungguhnya umat Islam diseru untuk melipat kali gandakan amalan kepada Allah SWT dan hikmah malam ini dirahsiakan supaya kita semua berusaha untuk ‘mencarinya’.
Bagaimana cara mendapatkan malam Lailatul Qadar?
Semestinya untuk memperolehi malam kemulian itu tidak mudah, dan bukan semua orang bertuah untuk bertemu dengannya. Sebaik-baiknya, kita perlu meningkatkan usaha untuk terus beribadah kepada-Nya terutamanya di 10 malam terakhir ini sebagaimana yang telah dipraktikan oleh Rasulullah SAW.
Antara langkah yang boleh di amalkan sepanjang 10 malam terakhir adalah seperti berikut:
[1] Bangun di Malam Hari
Rasulullah SAW bersabda dalam Hadis Riwayat Ahmad Muslim,
”Barang siapa yang melakukan solat Isyak berjemaah, seolah-olah ia berqiyam (bangun malam) di separuh malam. Dan barang siapa yang solat subuh berjemaah, seolah-olah ia melakukan di sepanjang malam tersebut.”
[2] Memperbanyakan Ibadat
Nabi Muhammad SAW bersabda,
“Barang siapa menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan berbagai amal ibadah secara yakin dan percaya kepada pahala yang disediakan Allah dan dengan secara ikhlas, maka Allah akan mengampunkan segala dosanya yang telah lalu.”
Ibadah yang perlu ditingkatkan antara lainnya adalah dengan mengerjakan solat lima waktu berjemaah, mendirikan Qiyamul Lail (solat terawih, tahajjud, dll), membaca Al Quran, berzikir, istighfar dan berdoa serta mengerjakan amalan lainnya. Ibadah juga hendaknya dilakukan secara khusyuk dan bersungguh-sungguh.
[3] Iktikaf di Masjid
Selain dari itu, beriktikaf di masjid juga merupakan cara mendapatkan malam penuh keberkatan itu. Abu Said menceritakan tentang iktikaf Rasulullah di masjid yang ketika itu berlantaikan tanah dan tergenang air dalam Hadis Riwayat Muslim
“Aku melihat pada kening Rasulullah ada bekas lumpur pada pagi hari Ramadhan.”
[4] Bemujahadah Dalam Ibadah
Untuk mendapatkan keberkatan dan kemulian malam lailatul qadar adalah dengan bermujahadah (bersunguh-sungguh) dalam ibadah kepada Allah SWT. Hadis Riwayat Muslim menyatakan:
”Sungguh, Rasul tercinta pada 10 hari terakhir dari bulan Ramadhan, lebih bermujahadah melebihi kesungguhan beliau di waktu lainnya”
Bermujahadah disini di analogikan seperti berpuasa tanpa melakukan maksiat, membaca Al-Quran dengan pemahaman, penghayatan dan melakukan ibadat sunat.
[5] Berdoa Sepenuh Hati
Berdoa dengan bersungguh-sungguh, yakin penuh harap bahawa Allah akan mengampuni dosa kita dan mengabulkan doa yang kita panjatkan.
“Wahai Rasulullah, Bagaimana menurutmu andai aku mendapatkan Lailatul Qadar? Doa apa saja yang harus aku baca?” Tanya Aisyah
Rasulullah SAW bersabda, “Ucapkanlah, Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Maha Mulia, dan Engkau menyukai ampunan. Maka ampunilah aku.” [HR Tirmidzi]
Doa Malam Lailatul Qadar (Gambar : Muslim Afiyah)
Allah SWT menunjukkan tanda-tanda datangnya malam Lailatul Qadar pada umatnya yang beruntung kerana mampu mendapatkan keistimewaan malam tersebut. Jika mendapatkan tanda-tanda malam Lailatul Qadar, berikut doa malam Lailatul Qadar yang hendaknya dipanjatkan :
“Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni.”
Maksudnya: “Wahai Tuhan, Engkau Maha Pengampun, Engkau menyukai orang yang minta ampunan. Karenanya ampunilah aku.”
Doa tersebut berdasarkan riwayat hadits Ibnu Majah.
Dalam riwayat Imam Syafi’i, doa yang sering dipanjatkan oleh Nabi Muhammad pada malam 10 hari terakhir bulan Ramadhan bermaksud :
“Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa api neraka.”
Selain itu, doa lain yang boleh dimohon (dibaca) adalah:
“Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni”
Gambar Hiasan
Maksudnya : “Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku.”
Doa di atas telah dicadangkan oleh Nabi Muhammad SAW ketika ditanya oleh isterinya Aisyah r.a. mengenai apa yang harus dikatakan jika mengetahui bahawa malam itu adalah lailatul qadar.
Sumber : Tribun News
The post Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan, Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/memasuki-10-hari-terakhir-ramadhan-ini-tips-mendapatkan-malam-lailatul-qadar-beserta-doanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini

7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 1170 hits
7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini Salam semua hari ini dah masuk ke 20 Ramadan 10 hari lagi akan berakhirnya Ramadan yang penuh berkah ini Kat sini 2 hari sebelum masuk 10 terakhir Ramadan...
Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 440 hits
Tips Ulama Mencari Malam Lailatul Qadar Kalau difikirkan agak malang umat Islam zaman masa kini sebab nyawa dan umur amat pendek jika nak dibandingkan dengan umat umat zaman terdahulu Umat akhir zaman seperti pernah dinyatakan Rasulullah S ...
Tips Menjelang 10 Malam Terakhir Ramadhan

Tips Menjelang 10 Malam Terakhir Ramadhan

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 292 hits
Pejam celik pejam celik dah tak terasa kita sudah berpuasa selama 18 hari Memang cepat masa berlalu dan tak terasa Ramadan bakal meninggalkan kita Dalam kita menghitung hari kita sememangnya menanti dan mengharapkan bertemu malam yang penuh...
Begini Cara Wanita Haid Mendapatkan Keutamaan Lailatul Qadar

Begini Cara Wanita Haid Mendapatkan Keutamaan Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 309 hits
Secara umum ketika seorang perempuan sedang haid maka ia tidak diperbolehkan untuk berpuasa salat thawaf di Baitullah i tikaf di masjid dan membaca al Qur an dan menyentuhnya Padahal di sisi lain pada 10 hari terakhir Ramadhan Rasulullah me...
Malam Lailatul Qadar 2019 Doa Kelebihan Amalan Yang Boleh Dilakukan

Malam Lailatul Qadar 2019 Doa Kelebihan Amalan Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 1373 hits
Malam lailatulqadar merupakan malam yang lebih baik dari seribu bulan dimana malam tersebut hanya terjadi ketika bulan Ramdhan Ayat al Quran juga diturunkan pada malam tersebut diamana malam tersebut disebut di dalam sura Al Qadr Malam Lail...
Mengapa Ayat Al Qadr Diturunkan Hikmah Lailatul Qadar Di Penghujung Ramadhan

Mengapa Ayat Al Qadr Diturunkan Hikmah Lailatul Qadar Di Penghujung Ramadhan

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 455 hits
Kenapa Ayat Al Qadr Diturunkan Hari ini saya nak kongsikan sedikit ilmu dan pengetahuan yang dipinjamkan kepada saya Apabila berada di dalam bulan Ramadhan terdapat satu malam yang dicari oleh seluruh umat Islam di dunia Tak kira di mana an...
Ciri Ciri Orang Yang Mendapatkan Lailatul Qadar Di Bulan Ramadan

Ciri Ciri Orang Yang Mendapatkan Lailatul Qadar Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 258 hits
Orang yang mendapatkan malam Lailatul Qadar akan merasakan ketenangan dan ketentraman serta lapang dada pada saat malam tersebut lebih banyak dari yang didapatkannya pada malam malam selain malam Lailatul Qadar
Persiapan Menuju Ke Malam Lailatul Qadar

Persiapan Menuju Ke Malam Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 495 hits
Persiapan Menuju ke Malam Lailatul Qadar Makin lama makin sayu hati ni nak meninggalkan Ramadhan Rasanya belum cukup amalan yang umi buat pada bulan Ramadhan ni Banyak kelemahan dalam diri ini yang perlu umi buat untuk kaut pahala pahala ya...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord