Malam Lailatul Qadar 2019 Doa Kelebihan Amalan Yang Boleh Dilakukan


Malam lailatulqadar merupakan malam yang lebih baik dari seribu bulan dimana malam tersebut hanya terjadi ketika bulan Ramdhan. Ayat al-Quran juga diturunkan pada malam tersebut diamana malam tersebut disebut di dalam sura Al-Qadr.
Malam LailatulQadar Malaysia Malam Lailatul Qadar 1000 Bulan Kelebihan Malam Lailatul Qadar Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesiapa yang berdiri (menunaikan solat) pada malam lailatulqadar dengan (penuh) keimanan dan pengharapan (pahala), maka akan diampuni semua dosanya yang lalu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Walaubagaimanapun, syarat untuk kita mendapat keampunan mestilah didahului dengan usaha bersungguh-sungguh menghidupkan lailatulqadar dengan amal ibadat wajib dan sunat.
Sejarah ringkas mengenai Malam al-Qadar ini berlaku apabila sahabat-sahabat Rasullah SAW kagum dengan seorang umat bani israil yang diceritakan kepada mereka dimana seorang umat tersebut beribadah selama 1000 bulan (malam beribadah/siang berjihad).
Oleh sebab itu, Allah SWT menurunkan surah al-Qadar dengan menyatakan yang malam tersebut baik dari 1000 bulan. ia merupakan rahmat & kurniaan Allah Taala untuk seluruh umat Nabi Muhammad SAW.
Bila Malam Lailatul Qadar Yang Sebenar? Daripada Aishah RA, bahawa Rasulullah SAW beriktikaf di masjid dalam sepuluh hari yang terkahir daripada bulan Ramadhan kemudian Baginda bersabda : Carilah Lailatul Qadar dalam sepuluh malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan. (Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Para ulama telah bersependapat bahawa Lailatul Qadar akan berlaku di dalam malam-malam sepuluh yang terakhir di bulan Ramadhan, ini bersandarkan kepada banyak hadith Rasulullah SAW.Ada juga  pendapat ulama’ mengatakan bahawa Lailatul Qadar akan berlaku pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam ini (21, 23, 25, 27 dan 29).Berlakunya malam Lailatul Qadar itu hanya Allah sahaja yang mengetahui, bila masanya dan kepada siapa daripada kalangan hamba-hambanya yang dikehendaki. Malam Lailatul Qadar Menurut Imam Ghazali Dalam kitab Ihya Ulumudin, Imam Al-Ghazali menyebut, ada 5 hari yang memungkin terjadinya malam lailatul qadar.
Pertama, jika hari pertama Ramadhan jatuh pada malam Ahad atau Rabu, maka lailatul qadar jatuh pada malam 29 Ramadhan.Kedua, jika malam pertama jatuh pada malam Isnin, maka lailatul qadar jatuh pada malam 25 Ramadhan Ketiga jika malam pertama Ramadhan jatuh pada malam Khamis, maka lailatul qadar jatuh pada malam 25 Ramadhan Keempat, jika malam Ramadhan jatuh pada malam Sabtu, maka lailatul qadar jatuh pada malam 23 Ramadhan Kelima jika malam pertama Ramadhan jatuh pada malam Selasa atau Jumaat, maka lailatul qadar jatuh pada malam 27 Ramadhan Walaubagaimanapun, berlakunya malam Lailatul Qadar ini hanya Allah SWT saja yang tahu, yang diceritakan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya itu merupakan rumusan yang diuji oleh tokoh-tokoh ulama yang menemui Lailatul Qadar.
Amalan Malam Lailatul Qadar Yang Boleh Anda Lakukan Perbanyakkan Baca Doa Ini Foto : fimadani.com Perbanyakkan solat sunat, baca al-quran, bersikir dan doa (doa dalam bahasa kita faham pun ok)Bacalah walaupun 1 ayat al-Quran sebelum tidur, jika kebetulan malam tu malam al-Qadr besar pahala amalannya Amalan Malam Lailatul Qadar Bagi Wanita Haid & Nifas Boleh amalkan zikir seperti dibawah.
سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَلا إِلَهَ إلا اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ
Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar
Maha suci bagi Allah, segala puji bagi Allah, tidak ada satu Tuhan pun yang disembah kecuali Allah, dan Allah maha besar
[Tazkirah]Ringkas Lailatul Qadar Ustaz Wadi Annuar Video : Zonkuliah Rujukan :
Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim)Rebuplika – Lailatul Qadar Menurut Imam Al-GhazaliHarian Metro – Kelebihan/Ganjaran Al-QadarWikipedia – Ringkasan LailatulqadarFimadani – Doa Ketika Malam LailatulqadarIslamcendekia – Zikir The post Malam Lailatul Qadar 2019 Doa, Kelebihan, & Amalan Yang Boleh Dilakukan appeared first on Viramon.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.viramon.com/news/malamlailatulqadar

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbanyak Baca Doa Ini Di Malam Lailatul Qadar

Perbanyak Baca Doa Ini Di Malam Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 995 hits
Bulan Ramadhan merupakan bulan yang sangat spesial bagi umat Islam tidak hanya bulan yang diberkati dan dirahmati namun doa mudah dikabulkan oleh Allah terutama bagi orang yang berpuasa sampai ia berbuka Dalam sebuah hadits Nabi yang diriwa...
7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini

7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 1188 hits
7 Keistimewaan Malam Lailatul Qadar Pada 10 Hari Terakhir Ramadan Dan Amalkan Doa Ini Salam semua hari ini dah masuk ke 20 Ramadan 10 hari lagi akan berakhirnya Ramadan yang penuh berkah ini Kat sini 2 hari sebelum masuk 10 terakhir Ramadan...
Kelebihan Doa Lailatul Qadar

Kelebihan Doa Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 430 hits
Kelebihan Doa Lailatul Qadar adalah Entri ulangsiar dari Laman Kangkung Sebagai sebaran serta perkongsian terkini dan trending di Malaysia Semoga bermanfaat dan sila sebarkan ke sosial network sekiranya Kelebihan Doa Lailatul Qadar membawa ...
Nak Dapatkan Malam Lailatul Qadr Usahakan Buat 14 Amalan Ini

Nak Dapatkan Malam Lailatul Qadr Usahakan Buat 14 Amalan Ini

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 838 hits
Alhamdulillah Allah panjangkan usia masuk ke 10 akhir Ramadhan maka bermula misi mencari lailatulQadr Nak dapatkan malam Lailatul Qadr usahakan buat 14 amalan ini Susunan amalan untuk rujukan sepanjang 10 akhir Ramadhan 1 Solat sunat qabliy...
Bacalah Doa Penting Ini Jika Malam Itu Anda Bertemu Dengan Malam Al Qadar

Bacalah Doa Penting Ini Jika Malam Itu Anda Bertemu Dengan Malam Al Qadar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 526 hits
As Salam Syukur Kita semakin menghampiri 10 malam terkahir pada Bulan Ramadhan Sekejapnya masa berlalu Sungguhlah Masa itu ibarat pedang Jika kita tidak memotongnya ia akan memotong kita Allahuakbar Saya ingin kongsikan satu doa khusus yang...
Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

Tips Ulama Cara Mencari Malam Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 443 hits
Tips Ulama Mencari Malam Lailatul Qadar Kalau difikirkan agak malang umat Islam zaman masa kini sebab nyawa dan umur amat pendek jika nak dibandingkan dengan umat umat zaman terdahulu Umat akhir zaman seperti pernah dinyatakan Rasulullah S ...
Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya

Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 606 hits
Memasuki 10 Hari Terakhir Ramadhan Ini Tips Mendapatkan Malam Lailatul Qadar Beserta Doanya Memasuki hari hari terakhir dalam bulan mulia Ramadhan Terasa begitu sekejap masa berlalu tentunya dalam meniti kepergian bulan Ramadhan ini 10 hari...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua