Melecet Teruk Terdedah Jangkitan Kulat Hanya Sebab Ruam Lampin Ikut Saranan Pakar Jika Tak Nak Melarat


Disebabkan kita yang malas menukar lampin setiap 2-3 jam sekali, anak yang menerima padahnya. Anak menangis tak berhenti, malah adakalanya meraung kerana tidak selesa dan melecet teruk pada bahagian punggungnya.
Bukan itu sahaja malah ada kes yang teruk, terdedah kepada bakteria dan jangkitan kulat. Inilah yang buat anak menangis dan meraung tanpa henti, lebih-lebih lagi bila terkena air. Sanggupkah kita biarkan anak kita semacam itu? Sebak rasanya.
Melalui perkongsian di facebook, Dr Ahmad Luqman Bukhari berkongsi info ini kepada ibu bapa. Jangan sesekali biarkan anak dengan lampin yang lembap pada tempoh yang lama.

Jangan Buat 5 Benda Ni Kalau Tak Nak Bayi Kita Tu Merana
Kerap jugak kami jumpa bayi yang punggungnya tumbuh ruam sampaikan melecet teruk. Kadang tu luka siap bercampur dengan jangkitan kulat lagi. Ya Allah. Kesian sangat!
Bayi ni nak bercakap mengadu belum pandai. Itu yang asyik meraung sekuat-kuatnya. Sebak betul bila nampak situasi begitu.
Ni saya nak kongsi 5 perkara yang kita kena elakkan supaya benda yang menyakitkan tu tak berlaku pada anak kita sendiri.

1. Jangan biarkan lampin dia lama tak bertukar. Tambah pulak kalau memang dah penuh dengan air kencing dan najis. Kuman minat benar berkumpul kat tempat lembab dan tercemar. Jadi kalau boleh, 2-3 jam sekali periksalah lampin dia tu.
2. Jangan pakaikan lampin terlampau ketat. Nanti flow udara di kawasan lampin tu tersekat dan punggung akan sentiasa lembab.
3. Jangan letakkan bedak dekat punggung anak tu. Selain nak elak daripada bahaya bahan kimia yang terkandung dalam bedak, kita jugak tak nak debu bedak yang bercampur baur dengan najis dan air kencing bertukar jadi medium subur untuk kuman beranak pinak.
4. Jangan biarkan punggung anak yang dah mula naik ruam macam tu je. Kadang kita ni duk fikir mudah. Alah, nanti okaylah balik tu. Jangan! At least apply lah “barrier cream” seperti zink oxide dan petroleum jelly. Sapu nipis je. Bila bayi terkencing atau terberak, kotoran tu tak direct kena pada kulit yang dah terluka melecet.
5. Jangan selamba je guna tisu lembab bayi jenis yang ada alcohol dan bahan pewangi. Kalau dah selalu sangat terkena bahan kimia, memanglah kulit bayi pun akan mudah meradang dan jadi alahan. Air suam dan kain bersih sebenarnya dah memadai untuk bersihkan punggung bayi.

Kalau dah usaha elakkan semua ni tapi ruam masih galak jugak duk kat punggung baby tu, cubalah bertukar pada jenis lampin bayi yang lain pulak.
Ramai sangat mak ayah yang belum tahu tentang perkara ni. Tolong #share dengan mak ayah dan orang luar sana yang belum tahu ye.
Artikel menarik: Ruam Lampin Selalu Jadi Dekat Bayi Tapi Kalau Biarkan Boleh Melarat, Ini Tip Doktor Saran Kalau Tak Nak Mudarat!
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Melecet Teruk, Terdedah Jangkitan Kulat Hanya Sebab Ruam Lampin, Ikut Saranan Pakar Jika Tak Nak Melarat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/melecet-teruk-terdedah-jangkitan-kulat-hanya-sebab-ruam-lampin-ikut-saranan-pakar-jika-tak-nak-melarat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Silap Buat Pilihan Itu Biasa Mak Ayah Kena Jadi Pakar Rujuk Dari Kecil Nak Tentu Hala Tuju Anak Bila Besar

Anak Silap Buat Pilihan Itu Biasa Mak Ayah Kena Jadi Pakar Rujuk Dari Kecil Nak Tentu Hala Tuju Anak Bila Besar

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 304 hits
Biasanya bila membuat pilihan apakah ibu ayah yang menentukan segala galanya atau anak anak diberikan kebebasan dalam memilih sesuatu Untuk anak yang masih kecil memberikan banyak pilihan buat mereka mungkin akan membuatkan mereka lebih kel...
Nia Ramadhani Dedah Tak Tahu Cara Nak Potong Buah Hanya Temankan Saja Di Dapur

Nia Ramadhani Dedah Tak Tahu Cara Nak Potong Buah Hanya Temankan Saja Di Dapur

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 285 hits
Aktor terkenal Indonesia Nia Ramadhani sering kali mencuit hati warganet dengan pelbagai kenyataan tentang kehidupan peribadinya Jika masih ingat lagi sebelum ini pelakon watak Bawang Merah dalam sinetron Bawang Putih Bawang Merah ini perna...
Jangkitan Kulat Pada Kuku

Jangkitan Kulat Pada Kuku

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 273 hits
JANGKITAN KULAT PADA KUKU Onychomycosis adalah jangkitan kulat pada kuku Ianya merupakan penyakit kuku yang paling kerap berlaku dan lebih separuh dari masalah kuku berpunca dari onychomycosis Onychomycosis boleh melibatkan kuku kaki atau t...
Nak Elak Koyak Teruk Masa Bersalin Urutan Perineum Boleh Membantu Doktor Kongsi Cara Nak Buat

Nak Elak Koyak Teruk Masa Bersalin Urutan Perineum Boleh Membantu Doktor Kongsi Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 701 hits
Bagi ibu yang baru pertama kali nak bersalin pasti banyak perkara yang masih lagi samar terutamanya proses melahirkan anak Perasaan takut risau semuanya ada tapi percayalah itu juga turut dialami oleh ibu ibu lain yang sudah pernah beranak ...
Anak Yang Dulu Baik Tiba Tiba Jadi Hulk Mengamuk Nak Sesuatu Mak Ayah Jangan Ikut Tantrum

Anak Yang Dulu Baik Tiba Tiba Jadi Hulk Mengamuk Nak Sesuatu Mak Ayah Jangan Ikut Tantrum

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 345 hits
Meraung melalak hentak hentak kaki Kadang kadang sampai guling guling mengamuk Kadang kadang tu macam dirasuk pun ada Geram dan risau melihatnya Ni kisah Adik Aqif bila tak dapat apa yang dia nak Kalau dekat rumah boleh tahan lagi ni dekat ...
Nak Exfoliate Jom Tengok Jenis Exfoliator Mengikut Jenis Kulit

Nak Exfoliate Jom Tengok Jenis Exfoliator Mengikut Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 242 hits
Haritu k fiezz ada kongsikan Ada yang bagi cadangan suruh k fiezz kongsi juga jenis jenis exfoliator mengikut jenis kulit yang bersesuaian Ada meh Baru tahu nak exfoliate muka ni kena tengok jenis jenis kulit juga rupanya Haha K fiezz main ...
Semua Bantuan Dia Tak Nak Ramai Simpati Jkm Kelantan Perjelas Nasib Pakcik 20 Tahun Berumah Dalam Beca

Semua Bantuan Dia Tak Nak Ramai Simpati Jkm Kelantan Perjelas Nasib Pakcik 20 Tahun Berumah Dalam Beca

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 392 hits
Warga emas yang tidak memiliki pengenalan diri itu dipercayai berasal dari Thailand VIDEO tular memaparkan seorang lelaki warga emas yang tinggal di dalam beca di Kota Bharu Kelantan ternyata mengundang perhatian ramai Malah ramai yang tert...
Bertuahnya Anak Minta Nak Mandi Diam Diam Berendam Dalam Mesin Basuh

Bertuahnya Anak Minta Nak Mandi Diam Diam Berendam Dalam Mesin Basuh

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 534 hits
Sejak anak anak tak dapat keluar ke mana mana dan hanya duduk di rumah jenuh ibu bapa nak melayan karenah anak anak Macam macam perkara diluar kotak fikiran kita yang tak terjangkau dek akal mereka boleh buat Kadang nak gelak ada masanya na...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11