Melayu Bila Ada Duit Sikit Beli Kereta Mewah Bila Nak Beli Rumah


 Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Ada duit sikit, tayang beli kereta mewah. Apa keutamaan hidup yang sebenar? RATA-rata saya tengok orang Melayu suka ‘menayang’ kemewahan. Ada kereta mewah sikit, tayang. Dapat isteri (suami) artis selebriti, tayang.
Dah bersalah, tak mengaku bersalah.
Sudahlah begitu, pergi ke mahkamah, parkir kereta depan pintu mahkamah, sebab nak tayang. Ustaz yang kahwin dengan selebriti pun terbawa-bawa perangai sama.
Ustaz pun dah tak jadi ustaz. Nak tayang sama, tumpang glamour. Macamlah hebat sangat kahwin dengan artis.
Dunia dah nak Kiamat. Kita yang melihat makin geli geleman.
Ada duit sikit. Bukan banyak sangat pun duit yang dia ada. Tetapi, mahu tayang selalu. Tularkan.
Apa yang mereka mahukan sebenarnya dalam kehidupan ini, kita pun tidak tahu?
Kenapa tidak gunakan ‘kekayaan atau keberadaan’ itu dalam bentuk ‘low profile’.
Biar kaya, nampak tak bergaya. Bukan, biar papa, asal bergaya.
Kadang kala kita tengok, mereka yang pakai kereta mewah inilah, masih menyewa rumah lagi.
Kadangkala kita tengok, harga kereta tidaklah seberapa, tetapi aksesori kereta dia lebih mahal daripada kereta.
Apa tujuan pemasangan aksesori ini kalau bukan untuk ditayang bagi orang tengok.
Saya fikir orang Melayu sudah sampai peringkat wajib baca buku Pendeta Za’ba dalam usaha untuk memperbaiki kehidupan.
Za’ba menulis panjang lebar mengenai psiki orang Melayu dan kemukakan cara untuk mengatasinya.
Za’ba pernah berkata, rupa tidak boleh diubah tetapi perangai boleh. Perangai orang Melayu bergantung kepada diri sendiri. Orang lain tidak mampu mengubahnya melain diri sendiri.
Perangai yang merosakkan kita, bukan rupa.
Bangsa Melayu mesti merubah diri sendiri jika mereka mahu kekal dan maju di bumi sendiri. Jika tidak, pasti akan diambil oleh bangsa lain.
Walaupun tulisan Za’ba sudah lebih 60 tahun, ternyata sangat relevan untuk dijadikan panduan.
Za’ba tulis buku ini sebagai peringatan kepada orang Melayu.
Malangnya, orang Melayu abaikan peringatan ini. Orang Cina yang nampak lebih beramal dengannya.
Saya bukan nak puji orang Cina. Tetapi kita tengok, orang Cina (bukan semua) tidak suka menunjuk-nunjuk. Kadangkala pakai seluar pendek sahaja, tetapi duit berkepul-kepul dalam bank. Kereta dan rumah, mereka sorok, bukan tayang.
Berbanding dengan kita, duit dalam bank dahlah tak banyak, tetapi gaya dia, kereta dia hebat bukan main. Rumah masih lagi menyewa.
Apabila Za’ba menegur orang Melayu, bukan bermakna mahu mempersenda atau memperlekehkan bangsa sendiri tetapi sekadar mahu memberi kesedaran kepada orang Melayu tentang pentingnya merubah perangai dalam kehidupan seharian.
Cukuplah label-label yang diberikan seperti Melayu malas. Melayu rasuah dan macam-mcam lagi.
Bila dilabelkan dengan label negatif seperti Melayu rasuah. Cuba kita lihat dalam perkhidmatan awam dan penguatkuasaan hari ini, berapa ramai yang telah didakwa kerana rasuah.
Jika tidak mana mungkin tanah rizab boleh hilang, tanah Musang King bertambah. Mana mungkin tapak sekolah (sekolah agama), tiba-tiba hilang, diganti dengan sekolah lain.
Ini belum lagi dibincangkan soal kehidupan mewah penjawat awam, sedangkan gaji tidak seberapa.
Telah beberapa kali saya katakan, selagi mana nama kita adalah penjawat awam, selagi itulah kita tidak boleh menjadi kaya.
Jika ada juga penjawat awam atau penguat kuasa yang kaya raya, rumah besar, kereta besar, pasti ada yang tidak kena.
Dosa rasuah ini tidak boleh ditebus dengan menunaikan umrah dan haji. Dosa ini tidak boleh ditebus bersedekah kepada rumah anak yatim dan tahfiz., jika tidak benar-benar taubat nasoha.
Sedarlah umatku.
Sekali kamu gadaikan agama, bangsa dan tanah air demi kepentingan diri sendiri dengan menerima rasuah. Terlalu sukar untuk kamu menebus dosa tersebut sekali dengan bersedekah kepada berpuluh-puluh pusat anak yatim atau pusat tahfiz.
Jangan kamu sangka mudah sangat untuk mensucikan dosa menggadaikan agama, bangsa dan negara yang kamu lakukan.
Justeru, bacalah mesej Za’ba.
Za’ba mahukan orang Melayu berusaha bersungguh-sungguh dalam semua aspek kehidupan termasuk dalam urusan dunia mahupun akhirat. Apa yang ingin diperolehi harus diusahakan sendiri dan tidak bergantung semata-mata kepada pertolongan orang lain.
Bukan juga dengan menerima rasuah. Mengadaikan maruah agama, bangsa dan negara.
Za’ba seolah-olah dapat memahami ada segelintir orang Melayu yang tidak mahu berusaha dan hanya berharapkan bantuan dan ehsan orang lain. Mahu jalan pintas untuk hidup mewah.
Ya, memang tidak dinafikan hari ini, sudah ramai orang Melayu yang berjaya, yang bergelar usahawan, jutawan, saintis dan berbagai lagi. Manfaatkan sepenuhnya semua kejayaan ini.
Selain itu, Za’ba turut mengkritik amalan bidaah orang Melayu yang terpesong dari al-Quran dan as-Sunnah. Kebergantungan segelintir orang Melayu yang bergantung sepenuhnya terhadap mereka yang bergelar ‘orang agama’ sehingga ada yang memohon daripada golongan alim ini untuk berdoa bagi pihak mereka. Kamu ingat, ketenangan dan kebahagiaan boleh dibeli dengan doa orang alim? Orang yang kamu kata ‘alim’ itu pun belum tentu bahagia.
Justeru, kata Za’ba, skop pemahaman mereka tentang amalan kehidupan di dunia hanya terhad dalam konteks ibadah seperti wirid, zikir, tahlil dan sebagainya sahaja.
Perbuatan mulia lain seperti berdakwah, bekerja keras, tidak rasuah, berintegriti, dan berbagai lagi akhlak mulia, semua itu adalah ibadah dalam kehidupan.
Za’ba turut membandingkan kejayaan umat Islam terdahulu, sehingga dipandang tinggi sebagai umat yang maju, besar, berkuasa, mulia dan disanjung. Namun, kenapa umat Islam kini berlaku sebaliknya, malah lebih dahsyat lagi menjadi penerima rasuah sehingga sanggup menggadaikan agama, bangsa dan negara? Kaya sedikit, mula menayang.
Sepatutnya umat Islam kekal menjadi umat yang kuat, hebat, berkuasa dan dipandang tinggi.
Za’ba mempersoalkan adakah orang dahulu lebih kuat imannya berbanding umat sekarang?
Tidak juga bukan? Iman tidak boleh dijual beli. Ia juga tidak berada di tepian pantai…
Wahai Melayu, ambillah nasihat Za’ba ini.
Za’ba mahukan bangsa Melayu bangkit berjuang untuk memperbaiki diri, membaiki segala kekurangan, melakukan segala kebaikan dan menjauhi kejahatan. Bangkit berjihad dan berijtihad dalam menyesuaikan diri dengan perubahan zaman.
Za’ba juga mahukan bangsa Melayu memperbetulkan kesalahan dan memperbaharui pemahaman bukan sahaja dalam aspek agama tetapi juga segala aspek kehidupan. Kehidupan ini ibadah, bukan untuk menunjuk-nunjuk, tularkan, sehingga jadi riak.
Amalan yang paling penting kata Za’ba, adalah bertaubat dan kembali ke pangkal jalan setelah melakukan kesalahan. Bertaubatlah wahai sahabatku. Apa yang kamu ada hari ini, bukan milik kamu, tetapi milik Allah. Tak usahlah berlagak sangat, tayang sana sini.
Mungkin bagi generasi muda hari ini, buku ini agak kurang menarik perhatian kerana lenggok bahasa Za’ba yang agak klasik. Perlu diingat, karya Za’ba ini sepatutnya menjadi bahan bacaan wajib orang Melayu bagi menyusuri cara hidup masyarakat terdahulu yang masih kekal sifat dan perangainya.
Generasi muda hari ini perlu mengambil iktibar. Hapuskan label negatif terhadap Melayu sebagai bangsa pemalas dan bergantung harap kepada subsidi sahaja. Suka menunjuk-nunjuk.
Bila dah ada duit sedikit, fikirkan soal masa depan, bukan soal hari ini dengan berlagak ke sana ke mari dengan kereta mewah. Jika ada ibu bapa yang berkenan dengan kereta mewah untuk kita sebagai anak hadiahkan, tidak semesti beli Mercedes, Porshe atau Jaguar.
Berpada-padalah. Apa guna dengan kereta mewah jika rumah pun masih menyewa lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/melayu-bila-ada-duit-sikit-beli-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Tipu Beli Rumah Undercon Dengan Pemaju Ini Cara Tuntut Duit Pampasan

Kena Tipu Beli Rumah Undercon Dengan Pemaju Ini Cara Tuntut Duit Pampasan

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 328 hits
Ini masalah yang biasa berlaku kat pembeli rumah pertama Sebab tu boleh tahan ramai yang kena game dengan pemaju akibat tak teliti dulu hak masing masing sebelum membeli Kalau baca dan fahamkan isi dalam SPA mungkin semua ni takkan berlaku ...
Baru Sebulan Berniaga Pelajar Spm Ini Bangga Mampu Beli Kereta Honda Cash

Baru Sebulan Berniaga Pelajar Spm Ini Bangga Mampu Beli Kereta Honda Cash

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 241 hits
nbsp Jika dulu jika sudah habis belajar atau masuk universiti barulah kita berpeluang untuk bekerja dan memiliki kenderaan idaman sendiri nbsp Namun baru baru ini viral di media sosial apabila seorang gadis baru berusia 17 tahun sudah mampu...
Panas Che Ibrahim Gesa Kerajaan Pas Kelantan Beli Vaksin Guna Duit Rm400 Juta

Panas Che Ibrahim Gesa Kerajaan Pas Kelantan Beli Vaksin Guna Duit Rm400 Juta

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 191 hits
May 26 2021 AMANAH Kelantan hari ini mendesak Kerajaan Pas Kelantan agar memanfaatkan wang one off yang diterima sebanyak RM400 juta dahulu untuk diguna bagi tujuan pembelian vaksin Covid 19 Menurut Timbalan Pengerusi AMANAH Kelantan Ustaz ...
Simpan Duit Upah Kerja Bendang Beli Telefon

Simpan Duit Upah Kerja Bendang Beli Telefon

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 260 hits
Oleh NUR NAZLINA NADZARI DANIEL HAKIM MOHD ZAKI bersama adiknya Daniel Haziq Mohd Zaki mengikuti proses PdPR di rumah mereka di Kampung Sungai Padang Simpang Empat Perlis hari ini UTUSAN NAZLINA NADZARIKANGAR Demi memiliki seunit telefon pi...
Banyak Betul Anak Najib Nak Bayar Cukai 13 Juta Kaya Anak Beranak Mana Dapat Duit

Banyak Betul Anak Najib Nak Bayar Cukai 13 Juta Kaya Anak Beranak Mana Dapat Duit

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 161 hits
Anak Najib setuju bayar cukai lebih RM13 juta kepada LHDN May 31 2021 Pada 24 Julai 2019 LHDN melalui kerajaan Malaysia telah memfailkan writ saman terhadap Mohamad Nizar Najib menuntutnya membayar cukai berjumlah RM13 159 821 94 bagi tahun...
Bila Orang Sikit Jadi Jutawan Dan Billionaire Makan Duit Rakyat Orang Ramai Akan Jadi Miskin

Bila Orang Sikit Jadi Jutawan Dan Billionaire Makan Duit Rakyat Orang Ramai Akan Jadi Miskin

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 245 hits
1 Tuan tuan awal pagi tadi saya telah menerima video berikut melalui Whatsapp Kandungan suara dalam video ini amat sedih Petang ini pula Free Malaysia Today telah pun muat naik berita ini di website mereka Sila dengarlah video itu dulu Rayu...
Hiburan Michael Ang Nak Bagi Rm500 Pada Individu Berjaya Kuarantin Kendiri Galakan Duduk Di Rumah Cegah Covid 19

Hiburan Michael Ang Nak Bagi Rm500 Pada Individu Berjaya Kuarantin Kendiri Galakan Duduk Di Rumah Cegah Covid 19

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 285 hits
Pengarah dan penerbit terkenal Michael Ang memberitahu bahawa dia sengan mencari 10 orang individu yang dapat membuktikan bahawa mereka boleh melakukan kuarantin kendiri bermula semalam sehingga 8 Jun nanti Kata Michael dia juga akan member...
Bagaimana Mahu Mengekang Covid Jika Semua Syarikat Dibenarkan Beroperasi Duit Tak Tau Nak Cari Atau Macamana

Bagaimana Mahu Mengekang Covid Jika Semua Syarikat Dibenarkan Beroperasi Duit Tak Tau Nak Cari Atau Macamana

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 184 hits
SHAHBUDIN HUSINSemalam kita telah didedahkan dengan laporan bahawa 95 142 syarikat telah diberi kebenaran beroperasi dalam tempoh apa yang disebut kononnya total lockdown Dengan permohonan daripada syarikat syarikat terus meningkat sehingga...
Tak Cukup Gaji Elauns Menteri Juga Perlu Diserahkan Duit Kakitangan Awam Pun Nak Sapu Kerajaan Paling Teruk Abad Ini

Tak Cukup Gaji Elauns Menteri Juga Perlu Diserahkan Duit Kakitangan Awam Pun Nak Sapu Kerajaan Paling Teruk Abad Ini

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 235 hits
Bukan hanya gaji menteri patut serah elaun dan imbuhan kata Tok Mat June 1 2021 Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata kepimpinan melalui teladan dalam saat krisis genting ini adalah kewajipan yang sepatutnya sudah lama dipamerkan PET...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover