Bila Orang Sikit Jadi Jutawan Dan Billionaire Makan Duit Rakyat Orang Ramai Akan Jadi Miskin




1.  Tuan-tuan awal pagi tadi saya telah menerima video berikut melalui Whatsapp. Kandungan suara dalam video ini amat sedih.  Petang ini pula Free Malaysia Today telah pun muat-naik berita ini di website mereka. Sila dengarlah video itu dulu (yang tular di Whatsapp) :



Dan ini beritanya daripada FMT (sila klik sini). 







Rayuan penuh emosi lelaki kepada YDP Agong, Raja Melayu untuk campur tangan situasi Covid-19 yang semakin burukPemanggil dikenali sebagai Azizirayuan telefon dalam YouTube dihoskan Otai Reformis, Mustapa Mansor Azizi sebak dan menangis sambil merayu kepada Agong untuk campur tangan.Saya mohon Raja-Raja Melayu tengoklah rakyat kat bawah niSaya susah, saya nak bayar duit kereta pun tak boleh nak bayar, bisnes takde. Macam mana saya nak hidup. Mohonlah Tuanku, sembilan Raja ni tolonglah buat sesuatu. Sultan ni payung rakyat. Tolonglah, tolong bantu rakyat kat bawah ni. Dengarlah rintihan rakyat kat bawah ni,” Azizi merayu semua Sultan bersidang membantu mengatasi masalah


2.  Yang berikut pula satu lagi berita yang sedih juga. Al-kisah pasangan muda suami isteri dari Kelantan yang terpaksa tidur di tepi jalan di Bukit Mertajam kerana tidak mempunyai peluang hidup.

Ahli Parlimen DAP Steven Sim (Bukit Mertajam) telah membantu mereka dengan beli barang, sewa rumah, bantuan kewangan dsbnya. Tetapi sedihnya their problem has not been solved. Sila baca beritanya dulu.
Daripada Malay Mail : https://www.malaymail.com/news/life/2021/05/31/dap-mp-steven-sim-helps-homeless-couple-in-bukit-mertajam-buys-essential-it/1978350




May 31 — Bukit Mertajam MP Steven Sim aids homeless couple in Penang after public alerted him of their heartbreaking living conditionscouple sleeping on footpath in Bukit Mertajam for 3 days with little foodthey couldn’t find a way out of their dire situationShah left Kelantan for Penang to build a better life 
(OSTB : There are no jobs in Kelantan. There are few jobs even in Bkt Mertajam. This situation will get worse, Covid or no Covid.)

They found shelter at abandoned building in Taman Bidara“Sometimes they would earn RM10 to RM20 a day” he saidSim met couple, Shah and Siti, put them up at hotel for the nightSim took couple shopping to buy daily essential items bought them each mobile phone to contact loved ones and each otherrented home for couple and will pay rent until Shah finds job 
I called Ustaz to give the young pair religious counselling  
(OSTB : Big mistake YB. Very big mistake. Those retards help create the problem).

Sim called on the public to make a contribution to help the couple.You can make a donation to the account below:Bank: MaybankName: Akaun Khas Pusat Khidmat Parlimen Bukit MertajamAccount number: 557090527361
My comments :
Pasangan muda ini berhijrah keluar dari Kelantan yang ditimpa pelbagai musibah, antara yang teruk sekali ialah pimpinan pak lebai yang gunakan duit rakyat untuk membeli kereta Mecedi juga. 
Banyak lagi onar dan angkara puak lebai yang menjadikan negeri Kelantan negeri yang termiskin dalam negara kita sejak berpuluh tahun - boleh pecah rekod Guinness Book of World Records sebagai negeri yang termiskin dalam negara kita.  Malapetaka yang paling besar yang menimpa puak lebai ini ialah mereka tidak mempunyai akal.  Mereka sungguh angkuh dan sombong memekik dan melolong bahawa merekalah kaum yang "tidak menggunakan akal". 
Sedihnya sekarang seluruh negara kita ditimpa musibah besar. Peluang kerja dalam negara kita makin tipis. Jangan salahkan Covid saja. Covid masih baru lagi. Ekonomi negara kita sudah di rosakkan jauh sebelum ketibaan wabak Covid. 
Dengan vaksin dan kawalan PKP virus Covid ini akan terkawal. Percayalah. Tetapi keadaan ekonomi negara tidak akan pulih. Percayalah. Our economy will not revive enough.
Antara sebab besar ialah dalam negara kita, dasar-dasar ekonomi penipu yang terbentuk sejak 50 tahun sudah masih kekal dan sangat merugikan rakyat marhaen.
Contohnya dalam  video di atas, Azizi menangis kerana tiada duit untuk bayar kereta bulan depan.  Kenapa Azizi tidak cukup duit bayar bulanan untuk kereta? Sebab harga jereta dalam negara kita adalah antara yang tertinggi sekali dalam seluruh dunia.
Kenapa pula harga kereta kita begitu tinggi?
1. Sebab orang yang kaya dan berkuasa dalam negara kita (yang paling sikit bilangan mereka) telah kemut dasar penyamun AP atau Approved Permits. Sebarang impot kereta terpaksa mempunyai AP. AP itu hanya sekeping kertas yang tidak berguna langsung yang tidak menyumbangkan sebarang kebaikan melainkan memperkenalkan 'sentuhan syaitan' kepada orang yang berpengaruh yang menjadi pemegang AP. Mereka cepat kaya.  Itu saja. Dan AP itu turut menyumbang kepada harga kereta naik gila - dan menyusahkan rakyat marhaen seperti Azizi hingga tidak mampu membayar instalment bulanan kereta.
2.  Dasar Ekonomi Bebal (atau DEB) negara kita juga letakkan cukai impot kereta yang tinggi gila kononnya untuk "membantu industri kereta nasional" yang sudah bankrap itu. Sehingga syarikat kereta nasional yang bankrap itu terpaksa dijual kepada syarikat asing dengan harga besi buruk.  Cukai impot kereta dinaikkan sehingga 300%. Akibatnya harga semua kereta yang dijual dalam negara kita naik dua, tiga, empat kali ganda harga kereta di pasaran dunia. Dan skim cukai impot ini masih kekal sehingga hari ini.
Katakanlah tuan-tuan kerja Penjawat Awam dan bergaji RM5,000 - RM6,000 sebulan dan tuan-tuan mampu beli sebuah kereta yang berharga lets say RM180,000.  
So what car can you buy for RM180,000? Tuan-tuan sudah mampu beli Honda Accord 1.5 dengan harga seperti berikut :
 


Di Malaysia selling price Honda Accord 1.5 adalah antara RM178,000 hingga RM187,000.  Jadi kalau bawa kereta Accord balik kampong pada cuti Raya pun rasa seronoklah. 
Tapi di Amerika Syarikat pula, untuk harga yang jauh lebih murah (RM159,000) orang Amerika boleh beli kereta BMW 3 series pula ! ! !
USA 2021 BMW 3 Series Base Price,   330i Sedan Pricing US$38,865 - US$41,250 (RM159,000 - RM170,000)

Dan di Amerika Syarikat, harga kereta Honda Accord 1.5 pula bermula daripada RM103,000 sahaja.
Jadi di Amerika Syarikat, bayaran instalment bulanan bagi kereta jenis Honda Accord adalah (RM103,000 / RM178,000) = hampir 57% lebih murah daripada bayaran bulanan di Malaysia.
Tak payalah Azizi menangis tak ada duit bayar bulanan instalment kereta.  


Di Malaysia kereta BMW 3 Series pula dijual dengan harga RM235,000 - RM409,000 !! Nauzubillah.




Soalannya kenapa Kerajaan kita bodoh sangat - sehingga menyebabkan orang biasa seperti Azizi menangis kerana tidak mampu membayar instalment bulanan kereta?
Kerajaan yang bodoh sanggup melihat bilangan paling sikit manusia penyamun yang menjadi pemegang AP dan pengimpot kereta dapat untung besar daripada harga kereta yang tinggi gila. 
Apakah kebodohan Kerajaan yang meletakkan cukai impot kereta yang tinggi gila  yang hanya memiskinkan dan menyusahkan rakyat marhaen?
Berapa banyakkah hasil cukai impot kereta yang dikutip oleh Kerajaan setiap tahun?
This is really stupid. Mula sekali dasar cukai impot kereta yang tinggi gila memperkayakan golongan jutawan yang paling sikit bilangan mereka. Pada masa yang sama cukai impot kereta yang tinggi gila memiskinkan rakyat marhaen yang paling ramai bilangan mereka - seperti Azizi.
Kemudian bila Azizi menangis, Kerajaan keluarkan bantuan berbilion pula untuk bantu orang miskin (Berita terkini PM announces RM40 Billion aid for MCO 3.0).  Tapi duit RM40 Billion itu duit kami lah YAB. That is already our money. Itu duit kami, duit rakyat.)
Jadi sekarang rakyat marhaen RUGI DUA KALI. Dengar baik-baik ok - this is what actually happens.
First,  rakyat marhaen jadi miskin sebab terpaksa bayar harga kereta antara yang tertinggi dalam dunia.  
Yang menjadi kaya adalah jutawan dan billionaire pemegang AP serta Kerajaan yang kutip cukai impot kereta. Rakyat marhaen sudah miskin.
And then bila rakyat marhaen sudah miskin dan tak boleh bayar duit kereta, Kerajaan ambil RM40 Billion duit rakyat (taxpayers money) dan diagih-agih kepada orang miskin. Itu pun duit kami juga. Duit bapak kami. Rakyat rugi dua kali. (Especially rakyat yang membayar cukai). 
So what really happens is orang kaya jutawan dan billionaire pemegang AP dan pengimpot kereta tetap jadi kaya. Duit mereka selamat. 
Tetapi rakyat marhaen pula miskin dua kali - first tak cukup duit bayar bulanan pinjaman car loan. Secondly, duit rakyat yang patut digunakan untuk tujuan lain (buat sekolah, buat jalan, buat hospital, buat projek pembangunan) diagih sebagai bantuan kecemasan pula. 
Sila hapuskan segala jenis AP. Hapuskan cukai impot kereta yang tinggi gila. 
WE DO NOT WANT CHEAP CARS. WE WANT TO PAY NORMAL WORLD MARKET PRICES FOR OUR CARS.
Tuan-tuan kena faham - dalam negara kita hampir 20% - 30% daripada monthly income atau pendapatan bulanan rakyat marhaen hangus digunakan untuk bayar kos kereta. That is a lot of money.
Jika harga kereta boleh dikurangkan 25% atau 30%, maka bayaran instalment car loan pun akan berkurangan sebanyak 25% - 30%. 


Kalau Kerajaan perihatin kepada rakyat marhaen yang paling ramai, harga kereta mesti diturunkan sekurangnya 30%.
Kalau Kerajaan perihatin kepada jutawan dan billionaire pemegang AP yang paling sikit bilangan mereka, maka rakyat marhaen akan terus menderita.
Ok sikit lagi ceritanya.
Pasangan muda dari Kelantan itu akan tetap menghadapi banyak cabaran. Antaranya mereka tidak mempunyai  tahap pendidikan (educational level) yang cukup bagi mencari hidup dalam ekonomi moden.
Bebudak berumur 14 tahun tidak boleh sebut 'I am 14 years old' dalam bahasa Inggeris. 
Bukan maksudnya kalau tak tahu bahasa Inggeris tak boleh survive. 
Jangan salah faham ok.
Maksud saya ialah sistem pendidikan kita gagal mengajar anak-anak berusia 14 tahun untuk menyebut 'I am 14 years old' dalam bahasa Inggeris. Basic skills pun tak ada.
Ekonomi negara kita telah dicekik dan dikemut oleh Dasar Ekonomi Bebal (DEB) di mana terlalu banyak industri dan sektor ekonomi di monopolikan, di GLC-kan, di lesenkan, di control oleh kuota bumiputera, kuota ini dan itu.     
Dan hampir kesemua ekonomi yang kena control ini menguntungkan bilangan paling sikit jutawan dan billionaire. 
Rakyat marhaen pula jadi miskin. Dan Melayu marhaen miskin dahulu.  Seperti pasangan muda itu dan Azizi yang menangis itu.  (Sdra Azizi jangan risau brother. Tabahkan hati, mesti ada cara mengatasi cabaran ini. Allahumma solli alaikum. Just hang on ok.) 
Antara contoh jutawan dan billionaire ialah chairman 'kissing' yang baru kena pecat itu. Ahli family dia terlibat projek berbillion Ringgit tetapi projek itu masih tidak siap walaupun sudah LAPAN tahun  projek mula. Tapi duit rakyat sudah di bayar.  Depa kaya. Tuan-tuan jadi miskin. Its your money that is making them rich.
Tuan-tuan tahu tak di London sekarang sudah ada satu masyarakat kecil jutawan dan billionaire Melayu yang telah beli rumah mewah di sana.  Saya kenal nama at least EMPAT daripada mereka. Kesemua mereka ini telah menjadi kaya dengan makan duit rakyat kita di Malaysia secara tidak halal. Mereka sepatutnya dipenjarakan tetapi mereka bernasib baik - at least for now.  Mereka telah sediakan 'escape capsule' mereka di London. Better stay there ok.  
Jadi bantuan emergency RM40 billion ke, bantuan perihatin semua sementara sahaja. 
Pasangan muda itu menghadapi dua masalah besar - first tidak ada skill set yang cukup untuk mencari peluang hidup yang cukup.
Second, tidak ada peluang hidup yang cukup bagi rakyat kita. FDI sudah tak ada, Arab Saudi tak layan pun rombongan MITI mencari pelabur, Turkey tak ambil peduli pun nak melabur di Malaysia.
Kilang yang ada pula tutup bisnes dan pindah ke negara lain. 
Ekonomi negara pula dicekik monopoli, oligopoli, sistem kroni, sistem GLC dan banyak lagi. 
Jadi the future is bleak - terutama sekali bagi orang Melayu.  
Yang miskin dahulu adalah orang Melayu.
Yang miskinkan orang Melayu dahulu adalah orang Melayu juga. 
Dont blame others ok. It is your fault.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/bila-orang-sikit-jadi-jutawan-dan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+K

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berapa Banyak Duit Rakyat Nak Dibazirkan

Berapa Banyak Duit Rakyat Nak Dibazirkan

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 195 hits
Sanitasi awam Setiausaha Zuraida nasihatkan pakar perubatanSetiausaha Politik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nor Hizwan Ahmad menasihatkan Dr Adeeba Kamarulzaman menumpukan perhatian kepada kes Covid 19 di Selangor berbanding mengk...
Negeri Sahaja Miskin Tetapi Rakyat Nya Kaya Jiwa

Negeri Sahaja Miskin Tetapi Rakyat Nya Kaya Jiwa

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 361 hits
Satu contoh terbaik negeri di bawah kerajaan PAS Usaha yang lebih PENTING dari ITU ialah memastikan derma ITU sampai ke tangan rakyat palestine dan bukannya lesap di pertengahan di kocek penyamun
Melayu Bila Ada Duit Sikit Beli Kereta Mewah Bila Nak Beli Rumah

Melayu Bila Ada Duit Sikit Beli Kereta Mewah Bila Nak Beli Rumah

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 270 hits
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah Ada duit sikit tayang beli kereta mewah Apa keutamaan hidup yang sebenar RATA rata saya tengok orang Melayu suka menayang kemewahan Ada kereta mewah sikit tayang Dapat isteri artis selebriti tayang Dah bers...
Kerajaan Mahu Yang Terbaik Untuk Rakyat

Kerajaan Mahu Yang Terbaik Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 222 hits
Kerajaan mengambil langkah tepat apabila mengumumkan penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi atau totol lockdown melibatkan Fasa Pertama bermula 1 Jun 2021 hingga 14 Jun 2021 Menurut Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob...
Rakyat Fikir Diri Kebal Jangkitan Covid 19 Kata Pengarah Kesihatan Terengganu

Rakyat Fikir Diri Kebal Jangkitan Covid 19 Kata Pengarah Kesihatan Terengganu

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 271 hits
Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Nor Azimi Yunus menyambut baik total lockdown mulai 1 Jun ini dan meminta orang ramai lebih bertanggungjawab dengan tidak menjadi punca pembentukan kluster PETALING JAYA Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Nor ...
Rakyat Mahu Skandal Itu Disiasat Bukan Surat Yang Bocor La Lebai

Rakyat Mahu Skandal Itu Disiasat Bukan Surat Yang Bocor La Lebai

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 221 hits
Skandal tanah Lembaga Getah Malaysia Menteri PAS buat laporan polis siasat surat bertaraf rahsia yang bocorMay 29 2021 Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali membuat laporan polis bagi menafikan tuduhan liar...
Adakah Kenaikan Kes Disebabkan Rakyat

Adakah Kenaikan Kes Disebabkan Rakyat

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 246 hits
NORMAN RADZUANSaya percaya Pandemik Covid19 ini bahaya saya percaya jumlah nombor mereka yg positif hari ini TETAPI benarkah dos Vaksin sudah hampir terputus bekalan Kenapa pelbagai pihak termasuk saya sendiri mencadangkan vaksinasi dilakuk...
Kerajaan Pn Boleh Jimat Untuk Rakyat Jika Hamba Sahaya Ini Ditutup

Kerajaan Pn Boleh Jimat Untuk Rakyat Jika Hamba Sahaya Ini Ditutup

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 172 hits
Hari ni umum TOTAL LOCKDOWN Korang tahu tak yang kerajaan can easily buat total lockdown 2 bulan dan tampung gaji 2 8 juta rakyat Siap ada elaun RM 1 000 untuk 500 000 rakyat lagi Macam mana Tugas menteri bukan buat poster rakyat menangis d...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap