Masih Mencari Rezeki Ketika Usia Tua



Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran. (Surah al-Asr, ayat 1-3).

Ini adalah satu daripada banyak ayat yang berkait rapat bagaimana seharusnya manusia memanfaatkan usia dan masa yang diamanahkan oleh Allah SWT dan tidak ada pengecualiannya kepada setiap hamba-Nya di muka bumi ini.

Apatah lagi, dirasakan masa semakin cepat berlalu dan pergi tanpa menunggu. Maka rugilah mereka yang tidak menghargai salah satu nikmat anugerah Ilahi ini. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang sudah di `ambang senja’.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang berusia 40 tahun, amalan kebajikannya belum mengatasi amalan kejahatannya, maka bersedialah ia ke neraka Allah. (Riwayat Tabrani)

Apabila usia tua, ramai beranggapan waktu untuk beribadat dan bermain dengan cucu. Itulah biasa yang dilakukan kebanyakan orang, terutama mereka yang menikmati pencen atau telah mempunyai simpanan yang cukup untuk memenuhi keperluan hidup waktu tua.

Namun, tidak semua bernasib baik. Ada orang masih perlu bekerja dan mencari rezeki biarpun usia telah lanjut. Keperluan harian tidak dapat dipenuhi jika tidak terus mencari rezeki.

Sesungguh soal rezeki itu adalah urusan Allah. Ada yang berkerja dari muda hingga ke usia emas, namun apa yang diperoleh sekadar cukup untuk keperluan semasa. Lalu, selagi hidup mereka masih perlu meneruskan kerja.

Seharusnya, masyarakat perlu memandang kepada golongan ini. Jika mereka masih meneruskan kerja sebagai buruh atau bekerja dengan orang lain, berikan kemudahan untuk mereka. Tenaga dan kemampuan sudah tentu berkurangan. Mereka bukan mengharap ihsan, tetapi berikan ihsan kepada mereka.

Jika mereka membuat perniagaan kecil-kecilan, belilah barang dangangan mereka tanpa banyak soal. Belilah dengan harga yang lebih mahal untuk memberi mereka keuntungan lebih. Atau belilah apa yang mereka jual dan kemudian kembalikan barang itu kepada mereka untuk dijualkan kepada orang lain. Amalan itu bukan sahaja membantu mereka, tetapi juga satu kebajikan yang memberi kita kebaikan.

Namun, ada juga yang terus menerus mencari rezeki biarpun usia telah lanjut, bukan kerana dia tidak memiliki wang yang cukup untuk keperluan hari tua, tetapi dia minat bekerja dan tidak ingin mensia-siakan masa yang diberikan Allah.

Dia bukan tamak kepada harta, sebaliknya dia ingin menjadikan urusan mencari rezeki itu sebagai ibadat. Rezeki yang diperoleh diberikan atau disedekahkan kepada jalan yang mana dia bakal memperoleh keuntungan di akhirat.

Sesungguhnya, ibadat untuk bekalan akhirat bukan hanya ibadat khusus seperti sembahyang dan membaca al-Quran, sebaliknya bekerja juga satu ibadat. Dan, lebih lagi ganjaran pahalanya apabila wang itu disedekahkan kepada yang memerlukan. Jadi, dia beroleh dua pahala ialah bekerja dan bersedekah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/mrx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bertemu Ketika Usia 13 Tahun Terpisah 10 Tahun Akhirnya Dilamar Di Depan Ibu Bapa

Bertemu Ketika Usia 13 Tahun Terpisah 10 Tahun Akhirnya Dilamar Di Depan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 654 hits
Bertemu Ketika Usia 13 Tahun Terpisah 10 Tahun Akhirnya Dilamar Di Depan Ibu Bapa Kalau dah jodoh takkan ke mana Begitulah pepatah yang sesuai untuk pasangan pengantin Muhammad Hairulrizal Abu Bakar dan Nor Aimi Nabilla Dato Haji Zaimi Kedu...
Quot Masa Tu Saya Masih Hijau Quot Neelofa Imbas Momen Ketika

Quot Masa Tu Saya Masih Hijau Quot Neelofa Imbas Momen Ketika

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 315 hits
Hiburan Pelakon dan pengacara rancangan MeleTOP Neelofa mengimbas memori ketika menyertai Dewi Remaja 2009 2010 Selepas menyandang gelaran Dewi Remaja edisi 2009 2010 pemilik nama penuh Noor Neelofa Mohd Noor terus mengorak langkah sukses d...
Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia

Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 246 hits
Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia Imam Zahid adalah seorang hamba yang dikenal shalih dan takwa Pada suatu hari setelah beliau membaca Al Quran Imam Zahid termenung Fikirannya tertuju pada ayat 75 79 surat al An am yang be...
Dulu Gadis Kampung Yang Berbasikal Mencari Rezeki Untuk Keluarga Netizen Puji Kecekalan Bella Yang Sentiasa Berusaha

Dulu Gadis Kampung Yang Berbasikal Mencari Rezeki Untuk Keluarga Netizen Puji Kecekalan Bella Yang Sentiasa Berusaha

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 420 hits
Awalnya ibu muda yang cukup petah berbicara ini memasuki bidang bakery Namun dia kemudiannya beralih arah kepada solekan setelah mempunyai anak 2013 adalah permulaan untuknya terjun dalam bidang solekan dengan membuat live di facebook Tidak...
Ditawari Tiongkok Pengembangan 5g Indonesia Masih Mencari Model Bisnis

Ditawari Tiongkok Pengembangan 5g Indonesia Masih Mencari Model Bisnis

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 215 hits
Pemerintah Tiongkok menawarkan bantuan pengembangan teknologi di kawasan ASEAN Namun untuk Indonesia sejauh ini belum ada keputusan karena masih fokus menunggu sikap operator terkait model bisnis teknologi 5G dan kesiapan ekosistem
4 Minuman Untuk Menguatkan Tubuh Ketika Musim Hujan Mendera

4 Minuman Untuk Menguatkan Tubuh Ketika Musim Hujan Mendera

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 168 hits
Pada musim hujan seperti sekarang empat minuman ini memiliki efek yang luar biasa untuk tubuh Teh kayu manis teh daun mint air hangat dan air jeruk merupakan minuman yang sangat cocok untuk dikonsumsi kala musim hujan
Ibu Kena Bijak Kawal Emosi Ketika Hamil Ada Kesannya Pada Bayi Dalam Kandungan Take Note

Ibu Kena Bijak Kawal Emosi Ketika Hamil Ada Kesannya Pada Bayi Dalam Kandungan Take Note

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 307 hits
Orang orang lama selalu berpesan jangan terlalu beremosi bila mengandung Ceriakan diri dan elakkan daripada stress Rupanya hal ni bukan cakap kosong sahaja Malah diakui oleh pakar Menurut emosi anak dan bayi yang dikandung sememangnya sanga...
Doa Hilangkan Mengantuk Ketika Memandu Dan Amalan Mencegah Dari Berlakunya Kemalangan

Doa Hilangkan Mengantuk Ketika Memandu Dan Amalan Mencegah Dari Berlakunya Kemalangan

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 300 hits
Hari ni dah mula sibuk dijalankan Ramai perantau kota akan pulang ke desa untuk bertemu sanak saudara berhari raya Perjalanan di waktu berpuasa tak kira siang atau malam pasti akan mengundang rasa mengantuk dan letih Namun begitu al Quran a...
Datuk Awie Mengaku Diuji Ketika Dan Selepas Menunaikan Umrah

Datuk Awie Mengaku Diuji Ketika Dan Selepas Menunaikan Umrah

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 1046 hits
Penyanyi rock lejen nombor 1 negara Datuk Awie menceritakan saat saat dirinya berdepan dengan situasi yang mendebarkan apabila seluruh tubuh badannya menjadi lemah sebaik sahaja pulang dari mengerjakan umrah Kata Datuk Awie sebaik sahaja ti...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kuey Teau Koboi Port Baru Makan Kuey Teau Goreng Di Taiping

Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan