Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia


Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia | 

Imam Zahid adalah seorang hamba yang dikenal shalih dan takwa. Pada suatu hari setelah beliau membaca Al-Quran, Imam Zahid termenung. Fikirannya tertuju pada ayat 75-79 surat al An-am yang berkisah tentang usaha Nabi Ibrahim untuk mencapai keyakinan terhadap ketuhanan Allah Swt. Saat itu, dia merasakan ada sesuatu yang berlegar dalam fikirannya.
Selama ini, dia tahu Allah Swt. adalah Tuhan Yang Maha Pengasih dan selalu memberikan rezeki kepada siapapun dan dimanapun, baik bagi orang yang beriman ataupun kafir. Selama makhluk itu hidup, rahmat dan karunia-Nya akan tetap mengalir.
Bagi Imam Zahid, pandangan pengetahuan tersebut baru sebatas percaya. Dia belum yakin sepenuhnya terhadap pandangan tersebut. Bermula dari kisah Nabi Ibrahim as. ia ingin mencari keyakinan sekaligus ingin bertambah iman bahwa Allah Swt. benar-benar membahagikan rezeki dimana pun makhluk itu bertempat tinggal.
Selanjutnya, Imam Zahid mencari tempat yang jauh dari keramaian manusia. Dan, tempat yang dipilihnya adalah gunung. Sesampainya ditempat tujuan, Imam Zahid duduk dimulut gua. Tempat itu seperti dengan apa yang ia inginkan, yaitu tempat yang benar-benar sepi dan tampaknya tidak satupun manusia yang berada ditempat itu sebelumnya.
Beberapa hari kemudian dugaan Imam Zahid meleset, kerana dari kejauhan terlihat nampak serombongan kafilah dagang yang melintas ditempat itu dan mendekati tempatnya berada. Rombongan kafilah itu sedang tersesat hingga sampai ketempat beliau mengasingkan diri. Mereka merupakan kelompok pedagang yang berkeliling mengarungi padang pasir dengan mengendarai unta. Mereka berdagang dari kota satu ke kota yang lainnya.
Terdengar teriakan pemimpin kafilah itu agar semuanya berhenti sebentar di depan gua. Sepertinya pemimpin kafilah itu mengetahui
keberadaan Imam Zahid yang duduk diam di depan gua.
“Wahai tuan, tolong tunjukkan kepada kami jalan ke kota terdekat agar kafilah kami tidak tersesat,” kata pemimpin kafilah itu kepada Imam Zahid,
“Sudah berhari-hari kami berada dikawasan ini dan belum juga menemukan jalan untuk ke kota.”
Imam Zahid diam tidak menjawab. Pandangannya tidak beralih sedikitpun ke pemimpin kafilah. Pandangannya tetap ke depan, tak menghiraukan keberadaan siapapun disekelilingnya. Sekali lagi pemimpin kafilah itu mengulangi pertanyaannya. Akan tetapi, Imam Zahid tak bergerak. Ia tak menjawab, walaupun berulang kalinya.
“Sepertinya orang ini sangat kelaparean, sampai-sampai ia tidak kuat untuk berbicara. Beri ia makan dan minuman,” perintah pemimpin kafilah kepada anak buahnya.
Seorang pekerja kafilah itu meletakkan makanan dan minuman di depan Imam Zahid, dan berkata, “Makanlah tuan.”
Imam Zahid tetap diam dan tidak bereaksi, meskipun orang itu mengulangi perkataannya. Orang itu mendekatkan makanan ke wajah Imam Zahid.
“Mungkin badannya sangat lemah karena menahan lapar yang luar biasa, sampai tidak mampu menggunakan tangannya. Mungkin suapkan saja ke mulutnya, barangkali ia baru mahu memakannya,” usul pemimpin kafilah.
Orang itu melaksanakan semua yang dikatakan pemimpin kafilah. Namun, mulut Imam Zahid tetap terkunci, beliau sengaja tak mahu membukanya.
“Buka paksa saja mulutnya, dia mungkin sangat lemah untuk membuka mulutnya sendiri,” kata pemimpin kafilah itu.
Orang itu mencoba untuk membuka mulut Imam Zahid, tetapi mulut itu tetap tak mau membuka untuk mengunyah makanan.
“Allahu akbar, pakailah besi untuk membuka mulutnya!” Perintah pemimpin kafilah.
Ketika salah seorang kafilah cuba untuk membuka mulut Imam Zahid dengan besi, secara tiba-tiba Imam Zahid tertawa keras. Orang-orang yang ada ditempat itu terkejut bukan main.
“Ternyata, kamu tidak lemah atau kelaparan, tidak seperti yang kami sangka,” kata pemimpin kafilah.
“Tidak tuan-tuan,” kata Imam zahid, “Aku tidak kelaparan, sebagaimana yang kalian perkirakan. Sebelumnya aku mohon maaf bila menyusahkan kalian semua. Ketahuilah tujuanku berada disini dan seperti tak nmenghiraukankeberadaan kalian hanyalah untuk mencari tahu dan meyakinkan diri tentang cara Allah SWt. memberikan rezeki kepada segenap makhluk-Nya. Ternyata ditempat terpencil dan dunyi inipun Allah swt. tetap memperhatikanku dan mengirimkan rezeki-Nya melalui perantaraan kalian. Kerana itu dimanapun kita berada pasti diberikan rezeki oleh allah Swt; Tuhan tidak akan pernah mebiarkan makhluk-Nya.”
Pemimpin dan anggota kafilah dapat memahaminya. Imam Zahid dan rombongan kafilah pedagang itupun makan bersama-sama. sesudah menyantap makanan, ia dan rombongan kafilah yang tersesat itu pergi menuju ke kota. Kini Imam Zahid telah yakin dan semakin bertambah keimanan dan ketakwaannya kepada Allah Swt.
Ulasan
—–
Dari kisah yang baru saja kita baca diatas dapatlah kita memberikan kesimpulan ringkas bagaimana cara Allah swt memberikan rezeki kepada segenap makhluk. Bahawasanya kita sebagai orang yang beriman dan mempercayai bahwa rezeki itu datangnya dari Allah swt. dan bahawasanya dia yang mengurus, memelihara dan memberi rezeki sebagai salah satu rahsia Allah kepada hamba-Nya.
Tidaklah perlu kita menjadi khuatir atas keadaan kita sekarang ini yang jika anda merasa sempitnya rezeki yang dirasakan. Cuba kita renungkan apa yang menjadi masalah sehingga terjadi demikian. Mungkin saja kita telah melupakan Allah swt. atau kita kurang bersyukur atas rezeki yang kita dapatkan serta mungkin saja kita tidak memahami kehendak Allah Swt. sehingga kita berbuat atau meminta berdasarkan keinginan (hawa nafsu) bukan meminta kepada Allah Swt. berdasarkan keperluan kita yang mungkin saja permintaan berdasarkan keinginan itu telah melampaui batas dari keperluan kita yang sebenarnya telah diatur oleh Allah Swt. Kerana sesungguhnya rezeki itu telah diatur oleh Yang Maha Rahim, yaitu Allah swt. dan rezeki itu merupakan rahsia Allah swt. yang siapapun tak dapat membuka tabir rahasia itu. Selagi manusia itu tak dapat memahami dan mempelajari tentang rahsia rezeki.
Demikianlah semoga ulasan dan kisah Imam zahid yang telah membuktikan dan tiada kekhuatiran dalam dirinya atas rahmat dan karunia Allah Swt. sehingga beliau dapat meyakini sepenuhnya bahwa Allah Swt adalah Tuhan yang telah memberikan rezeki kepada setiap makhluk berdasarkan keperluan bukan berdasarkan keinginan hawa nafsu semata-mata.
Semoga bermanfaat.
SILA SHARE DAN SEBARKAN
The post Kisah Ajaib Bagaimana Rezeki Datang Mencari Manusia appeared first on masterlatif.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://masterlatif.com/kisah-ajaib-bagaimana-rezeki-datang-mencari-manusia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbandingam Kisah Anjing Hilang Tuan Dengan Kisah Manusia Hilang Kuasa Serta Kisah Jadi Pembangkang Sentiasa 8627

Perbandingam Kisah Anjing Hilang Tuan Dengan Kisah Manusia Hilang Kuasa Serta Kisah Jadi Pembangkang Sentiasa 8627

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 322 hits
Anjing yang terus menanti majikan yang telah tiada selama 80 hari13 November 2018Hak atas fotoPEAR VIDEOImage captionVideo anjing yang terus setia menunggu pemiliknya yang telah meninggal viral di Cina dan mendapat lebih dari 1 4 juta penon...
Surah Al Mulk Dan Al Waqiah Hebat Rezeki Datang Mencurah

Surah Al Mulk Dan Al Waqiah Hebat Rezeki Datang Mencurah

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 2897 hits
SUMBER HIJABISTALINK PENUH SURAH ALWAQIAHSURAL AL MULKSurah Al Waqi ah adalah surah yang ke 56 dalam Al Quran terletak pada juzuk ke 27 dan terdiri dari 96 ayat Surah yang diturunkan selepas Surah Taahaa ini dinamakan dengan Al Waaqi ah dia...
Dulu Gadis Kampung Yang Berbasikal Mencari Rezeki Untuk Keluarga Netizen Puji Kecekalan Bella Yang Sentiasa Berusaha

Dulu Gadis Kampung Yang Berbasikal Mencari Rezeki Untuk Keluarga Netizen Puji Kecekalan Bella Yang Sentiasa Berusaha

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 420 hits
Awalnya ibu muda yang cukup petah berbicara ini memasuki bidang bakery Namun dia kemudiannya beralih arah kepada solekan setelah mempunyai anak 2013 adalah permulaan untuknya terjun dalam bidang solekan dengan membuat live di facebook Tidak...
Pintu Rezeki Asbab Jaga Ibu Dihospital Baca Kisah Ni

Pintu Rezeki Asbab Jaga Ibu Dihospital Baca Kisah Ni

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 311 hits
ZAMAN sekarang semua barang mahal Minyak mahal kereta pun mahal sewa rumah mahal makanan pun mahal Kos sara hidup zaman sekarang berbeza dengan zaman dahulu Meskipun terhimpit dengan bebanan hidup masih ramai yang lupa alpa bahawa rezeki it...
Kisah Manusia Yang Tewas Dengan Bisikan Iblis Laknatullah Nauzubillahminzalik 8761

Kisah Manusia Yang Tewas Dengan Bisikan Iblis Laknatullah Nauzubillahminzalik 8761

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 222 hits
CIA didugat keluarga pria Afghanistan yang diculik dan disiksa hingga tewas pasca serangan 9 11 Foto REUTERSSiksa Pria Afghanistan sampai Tewas Pasca 9 11 CIA Digugat Sabtu 1 Desember 2018 00 22 WIBws 3 456WASHINGTON Keluarga seorang pria A...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang