Masalah Sakit Lutut Dapat Diselesaikan Dengan Garci Pro


Assalamualaikum…
Bila bercerita perihal sakit lutut ni  , memang agak rumit kalau hendak diceritakan kembali berdasarkan pengalaman sendiri . maklumlah bekerja di kilang dan selalu mengangkat barang besar dan berat . Dapat balik modal la , balik rumah lutut terasa sakit sangat seperti hendak tercabut pun ada…Sudah bermacam-macam cara juga cuba untuk hilangkan sakit lutut yang saya kena , antaranya adalah ke klinik , dapat ubat tahan sakit  dan ubat sapu ..ada juga kena terima suntikan..fuhh ngeri tak ngeri  sampai satu ketika tu ada dirujuk ke pakar fisiologi . Setelah berbulan dapatkan rawatan serta x-ray lutut sebelah kiri ni , Alhamdulillah tiada apa-apa yang kritikal cuma kadang-kadang tu sakitnya datang kembali . Biasalah mungkin cuaca terlalu sejuk .
Salah satu cara saya hilangkan sakit lutut pada Ketika itu adalah dengan menggunakan “ Knee Support / Knee Braces “ . Saya pakai ketika waktu kerja dan tidak terasa sangat apabila melakukan kerja-kerja berat ni . Pengalaman yang paling saya tidak boleh lupakan juga adalah bekerja dan berjalan di dalam keadaan terhinjut-hinjut . Bila duduk tu macam susah juga untuk bangun.
Sambil-sambil itu , sempat juga buat carian mengenai sakit lutut ini , bukannya apa…mana tahu apabila saya kongsikan di blog dapat membantu lebih ramai lagi pesakit yang menghidapi sakit lutut seperti saya .
Ok jom kita baca sampai habis dahulu  :
Sakit lutut merupakan masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan golongan dewasa yang mana ia boleh mengganggu aktiviti harian seseorang. Kesakitan pada lutut boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti trauma pada lutut, proses penuaan dan beberapa sebab yang lain.
ISTILAH PERUBATAN MENGENAI SAKIT LUTUT Anterior Cruciate Ligament ( ACL ): Tisu yang menyambungkan tulang peha dan betis.
Tendon : Tisu yang menyambungkan otot kepada tulang.
Bursae : Merupakan tisu yang mengelilingi sendi yang menjadikan ruang sendi tersebut tertutup.
MASALAH SAKIT LUTUT Golongan dewasa, terutamanya yang sudah berusia sering mengalami masalah sakit lutut. Namun, golongan muda juga boleh mendapatkan masalah sakit lutut yang mana ia boleh berpunca daripada kecederaan pada bahagian tertentu seperti ligamen dan juga tisu rawan yang koyak.
Fungsi tisu rawan yang terletak pada sendi adalah untuk melancarkan pergerakan sendi tersebut serta untuk mengurangkan geseran.
Kebanyakan mereka yang mengalami sakit lutut yang tidak serius akan mendapat kesembuhan walaupun tidak diberikan apa-apa rawatan perubatan.
Alat penyokong lutut ( knee braces ) boleh digunakan yang mana ia mampu menstabilkan pergerakan lutut dan mengurangkan kesakitan. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa jenis sakit lutut yang memerlukan prosedur pembedahan untuk memulihkannya.
APAKAH SIMPTOM YANG DIHIDAPI OLEH MEREKA YANG MEMPUNYAI MASALAH SAKIT LUTUT ? Kawasan yang mengalami kesakitan serta tahap kesakitan yang dialami adalah bergantung kepada punca-punca yang menyebabkan sakit lutut tersebut berlaku.
Simptom dan tanda yang boleh dikesan pada lutut yang sakit adalah seperti:
Lebam Sukar untuk menggerakkan lutut Lutut terasa lemah dan kurang stabil. Keadaan seperti ini selalunya berlaku pada lutut yang mengalami koyakan ligament ( anterior cruciate ligament tear ) Lutut berbunyi ketika berjalan ataupun ketika dibengkokkan. Biasanya ia berlaku pada lutut yang mengalami osteoarthritis. Golongan yang berpotensi mendapatkan osteoarthritis adalah mereka yang sudah berumur, atlet atau mereka yang mengalami obesiti. APAKAH PUNCA KEPADA MASALAH SAKIT LUTUT ? Sakit lutut boleh berpunca dari kecederaan yang berlaku pada lutut, masalah mekanikal dan beberapa jenis masalah keradangan sendi.
1. Kecederaan lutut
Kecederaan pada lutut boleh berlaku sewaktu melakukan aktiviti sukan atau disebabkan oleh kemalangan. Lutut yang mengalami kecederaan boleh menyebabkan kerosakan pada ligamen, tendon dan bursae yang berada pada sendi tersebut.
Berikut merupakan beberapa jenis kecederaan yang selalu berlaku pada lutut:
Kecederaan ‘anterior cruciate ligament (ACL). Anterior cruciate ligament merupakan salah satu ligamen yang menyambungkan tulang peha kepada tulang betis. Kecederaan ACL sering terjadi ketika aktiviti sukan yang mana ia akan menyebabkan lutut menjadi tidak stabil
Tulang patah ataupun retak. Tulang lutut termasuk juga tempurung lutut boleh mengalami keretakan ketika berlakunya kemalangan jalan raya.
Koyakan pada tisu meniscus. Tisu meniscus adalah tisu rawan yang terletak dalam sendi lutut yang berfungsi untuk melancarkan pergerakan sendi. Tisu ini juga boleh mengalami koyakkan ketika melakukan aktiviti sukan.
Keradangan tendon. Tendon merupakan tisu yang bersambung daripada tulang kepada otot. Mereka yang terlibat dengan sukan seperti larian, berbasikal dan melompat biasanya akan memberikan tekanan yang lebih kepada tendon tersebut. Kesannya, ia boleh menyebabkan tendon ini mengalami keradangan dan juga memberikan kesakitan pada lutut.
2. Masalah mekanikal
Berikut merupakan beberapa jenis masalah mekanikal yang boleh menyebabkan sakit lutut berlaku:
Tempurung lutut terkeluar daripada lokasinya.
Ketika berlakunya sakit di bahagian tulang pinggul dan tapak kaki, tekanan lebih tinggi selalunya akan diberikan pada lutut yang berlawanan yang tidak/kurang sakit. Ini akan menyebabkan lutut tersebut mengalami kesakitan sakit.
3. Keradangan sendi ( Arthritis )
Pelbagai jenis ‘arthritis’ yang boleh menyebabkan lutut menjadi sakit . Antaranya seperti:
Osteoarthritis – Mereka yang sudah berumur selalu mengalami keradangan sendi osteoarthritis . Disebabkan faktor usia yang semakin meningkat , cecair synovial akan menjadi semakin berkurangan dan tisu rawan pada lutut juga semakin terhakis . Geseran tulang bersama-sama dengan tisu sekeliling akan berlaku dan menyebabkan kerosakan di kawasan tersebut . Akibatnya, lutut akan mengalami keradangan yang akhirnya membawa kepada kesakitan.
Rheumatoid arthritis
Gout
Septic arthritis – Disebabkan oleh jangkitan kuman di dalam sendi tersebut.
SIAPAKAH YANG BERISIKO UNTUK MENGHADAPI MASALAH INI ? Terdapat beberapa faktor risiko yang menyebabkan seseorang itu lebih cenderung terkena sakit lutut iaitu :-
Berat badan yang berlebihan
Lutut akan mendapat tekanan yang lebih daripada berat badan yang berlebihan terutamanya ketika berjalan ataupun melakukan aktiviti sukan. Kecederaan juga lebih mudah berlaku di kawasan lutut bagi mereka yang mempunyai berat yang berlebihan.
Tidak selalu bersenam
Bagi mereka yang tidak selalu melakukan aktiviti bersenam atau tiba-tiba melakukan aktiviti sukan atau melakukan aktiviti sukan yang berat, kecederaan pada kawasan lutut atau kawasan sendi lain akan mudah mengalami kecederaan. Keadaan ini berlaku kerana kemampuan kekuatan otot tersebut tidak sesuai dengan aktiviti yang dilakukan dan ia tidak mampu menstabilkan sendi ketika melakukan aktiviti.
Beberapa jenis sukan berisiko
Terdapat beberapa jenis sukan tertentu yang membawa kepada risiko kecederaan lutut iaitu seperti permainan futsal, bola sepak, bola keranjang dan beberapa jenis sukan yang lain.
Mempunyai sejarah kecederaan lutut
Risiko untuk mendapat kecederaan lutut adalah lebih tinggi sekiranya anda mempunyai sejarah kecederaan lutut pada masa lalu.
CARA MENGATASI MASALAH SAKIT LUTUT Walaupun tidak semua masalah sakit lutut boleh diatasi, namun beberapa cara boleh dilakukan sebagai langkah untuk mengelakkan daripada ia berlaku. Antaranya adalah seperti:
Mengurangkan berat badan Sentiasa melakukan senaman atau bersukan Melakukan senaman atau sukan dengan mengikuti kaedah dan posisi badan yang betul Menggunakan alat penyokong lutut (knee guard) jika mengalami masalah lutut Boleh cuba untuk bertukar jenis sukan yang diamalkan. Mungkin minggu ini berlari. Dan minggu hadapan pula berenang untuk mengurangkan beban pada lutut. MASSAGE GEL GARCI PRO Banyak juga kan tentang sakit lutut ini . Alhamdulillah hasil carian saya di internet juga , terjumpa pula satu produk iaitu Massage Gel Garci Pro .  Produk Garci Pro ini mampu melancarkan peredaran darah di saluran darah dan saraf serta ia amat mudah meresap ke dalam kulit kerana  dihasilkan menggunakan Teknologi Nano. Jadi jangan biarkan masalah ini berlarutan, kerana ia bakal mengundang penyakit saraf dan masalah salur darah yang popular hari ini iaitu “ STROK / ANGIN AHMAR ” . Seperti kata pepatah , Lebih Baik Mencegah Sebelum Parah ..Jadi teruja juga untuk mencuba produk ini .
Ok jom kita baca pula kelebihan produk Garci Pro ini pula :-
MASALAH YANG DIHADAPI ADALAH :- Kebas Menyucuk-nyucuk di bahagian tangan dan kaki Tangan mudah rasa kejang kadang sampai tak boleh pegang benda lama Rasa menyucuk di peha atau tapak kaki Kulit Dan Merasa Sentuhan,Sejuk atau Panas Tidak Dapat Tidur Lena Jika Cuaca Sejuk Rasa sengal menyucuk di bahagian belakang tengkuk dan badan Sukar nak berdiri lama bila solat Sakit sendi dan lutut MANFAAT GARCI PRO GEL Membantu Proses Rawatan Strok Membantu Proses Rawatan kebas Pada Anggota Badan Membantu Proses Melancarkan Pengaliran Darah Dan Merawat Salur Darah Tersumbat.  Membantu Proses Melegakan Kekejangan Otot Membantu Proses Melegakan Sakit Urat Dan Sendi Membantu Proses Melegakan Pening Kepala Bagi membantu menjalani kehidupan yang lebih sihat, produk Garci pro ini  adalah GEL YANG BOLEH MEMBANTU PROSES RAWATAN RASA KEBAS DARIPADA 100% BAHAN SEMULAJADI IAITU :
Minyak / Herba Kayu Putih Minyak Argan Aloe Vera Epal Hijau Peppermint BAGAIMANA GARCI PRO BOLEH MEMBANTU ? Setelah disapu , gel ini akan meresap ke dalam kulit terus ke sistem saraf dan membantu melancarkan pengaliran darah sekaligus mengurangkan rasa kebas , sakit sendi dan  juga lutut .
CARA GUNA GARCI PRO Hanya Sapu Dan Gosok Pada Bahagian Yang Bermasalah Sehingga Rata . Gel ni tak panas dan  tidak melekit . Bau aromaterapi yang menyenangkan . Sejuk dan berangin untuk keselesaan berpanjangan . Sapu dan gosok kat bahagian bermasalah tu sehingga rata Sapu 3 kali sehari…pagi, tengahari dan malam sebelum tidur .
TESTIMONI DARI SAYA SENDIRI SETELAH MENGGUNAKAN GARCI PRO Alhamdulillah…setelah seminggu menggunakan Garci pro ini di lutut , sakitnya pun sudah semakin berkurangan  dan terasa amat segar sekali . Kebiasaanya selepas balik kerja memang kerap sakit di lutut , tetapi pada kali ini ianya amat berbeza sekali . Rasa seperti tiada apa-apa sakit dari bahagian betis hingga ke tapak kaki walaupun setelah melakukan kerja yang berat . Satu lagi , gel Garci Pro ini tidak melekit dan sejuk . Selepas pakai memang rasa teramat selesa sekali .
GARCI PRO MASSAGE OIL DI BERITA TV ALHIJRAH Saya sertakan sekali video dari Youtube tentang Garci pro Massage Gel di berita TV Al-Hijrah . jom sama-sama tonton :-
Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut mengenai produk Garci Pro ini bolehlah ke :-
Laman Web : http://garciprohq.com
Facebook : https://www.facebook.com/gelsarafHq
Instagram : http://www.instagram.com/garcipromalaysia
The post Masalah Sakit Lutut Dapat Diselesaikan Dengan Garci Pro appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2021/04/masalah-sakit-lutut-dapat-diselesaikan-dengan-garci-pro/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Legakan Sakit Sendi Athritis Dan Lutut Dengan Garci Pro

Legakan Sakit Sendi Athritis Dan Lutut Dengan Garci Pro

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 400 hits
LEGAKAN SAKIT SENDI ATHRITIS DAN LUTUT DENGAN GARCI PRO Sebenarnya Cikza dah 11 tahun di diagnose SLE ATHRITIS Dalam masa 11 tahun ni jatuh duduk bangun Permulaan penyakit tu bermula dari semua point point sendi yang ada Tapi kalau sendi da...
Garci Pro Gel Untuk Melegakan Kebas Sakit Sendi Dan Masalah Saraf

Garci Pro Gel Untuk Melegakan Kebas Sakit Sendi Dan Masalah Saraf

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 238 hits
Korang pernah tak alami masalah seperti kebas kaki atau tangan sakit bahagian pinggang ke bawah lenguh tengkuk atau leher sakit lutut sakit atau lenguh sendi masalah angin dalam badan frozen finger frozen shoulder strok separuh badan sakit ...
Cara Rawat Sakit Lutut Dan Sakit Belakang Guna Garci Pro

Cara Rawat Sakit Lutut Dan Sakit Belakang Guna Garci Pro

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 323 hits
Cara rawat sakit lutut sengal dan sakit belakang guna Garci Pro Kalau dicongak dah lebih 26 tahun saya sakit belakang Semuanya bermula sewaktu saya di Tingkatan 2 Waktu tu kat dalam kelas cikgu pulak tak masuk mengajar lagi Saya baru nak du...
Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih

Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 292 hits
Garci Pro Gel Bantu Hilangkan Sakit Kaki Mudah Untuk Menunaikan Terawih Assalamualaikum semua Ramadan tiba Ramadan tiba Eh ternyanyi pulak Mana taknya rasa gembira dan bersyukur sangat dapat bertemu lagi dengan bulan yang mulia ini Tapi sed...
Teman Baik Ibu Mengandung Kejang Krem Kaki Garci Pro Gel

Teman Baik Ibu Mengandung Kejang Krem Kaki Garci Pro Gel

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 353 hits
Sejak sejak masuk trimester ketiga kandungan ni krem kaki malam malam waktu tidur memang tak boleh elak la simpul biawak orang kata Siapa yang pernah kena tahu la apa rasanya boleh meraung tau air mata tak yah cakap la kena pulak dengan per...
Garci Pro Gel Sangat Membantu Mengurangkan Rasa Lenguh Dan Kebas

Garci Pro Gel Sangat Membantu Mengurangkan Rasa Lenguh Dan Kebas

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 409 hits
Hi Korang Sejak pindah office ke KL ni masalah lenguh lenguh dan sakit belakang mula menjelma Maybe lama sangat duduk dalam kereta jem agaknya Yelah lepas Subuh dah keluar duduk dalam sejam cam tuh untuk sampai ke office kemudian balik ruma...
Mengatasi Rasa Lenguh Tengkuk Dengan Garci Pro

Mengatasi Rasa Lenguh Tengkuk Dengan Garci Pro

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 324 hits
Atasi Rasa Lenguh Tengkuk Dengan Garci PRO Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Bertugas memasukkan data di dalam komputer adalah satu pekerjaan yang agak mencabar Walaupun hanya bekerja menaip di papan keyboard tetapi ianya dapat memb...
Sakit Pinggang Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna Garcipro

Sakit Pinggang Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna Garcipro

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 335 hits
Sakit Pinggang Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro Masalah sakit di bahagian punggung pinggang betis dan pelipat lutut seringkali membelenggu diri ni terutama di malam hari dan pada musim hujan Kinah sendiri pun tak pasti apa pu...
Pengalaman Paling Indah Dapat Rasa Sakit Bersalin Normal Dibedah Idayu Selamat Timang Cahaya Mata Pertama

Pengalaman Paling Indah Dapat Rasa Sakit Bersalin Normal Dibedah Idayu Selamat Timang Cahaya Mata Pertama

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 202 hits
Bekas peserta program Akademi Fantasia Idayu selamat menimang cahaya mata sulungnya pada Jumaat lalu Penantian selama tujuh tahun itu berakhir dengan momen yang cukup indah saat Allah kurniakan rezeki memiliki bayi lelaki pada Idayu dan sua...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal