Masalah Buried Penis Tak Boleh Sembarangan Anak Obes Perlukan Doktor Pakar Sebelum Berkhatan


Anak-anak lelaki cenderung untuk mengalami masalah dengan penis mereka. Tidak terkecuali adalah masalah ‘Buried Penis’ atau ‘hidden penis. Dan anak yang mengalami masalah berat badan berlebihan dan obesiti paling berisiko mengalami masalah ini. Mama papa jangan ambil mudah.
Menurut Dr Syariz Izry Sehat, Pakar Bedah Kanak-Kanak dari Hospital Pakar An Nur, Bandar Baru Bangi, bawalah berjumpa dengan doktor pakar terdekat sebelum mengkhatankan anak obesiti. Salah, buruk padahnya.
Kemaluan Anak Tenggelam
Masalah ‘buried penis’ atau juga dikenali sebagai ‘concealed’ atau ‘hidden penis’ adalah masalah yang berlaku apabila kemaluan anak lelaki didapati dalam keadaan tenggelam di kawasan ari-ari. Keadaan ini kerap berlaku buat anak yang mempunyai berat badan yang berlebihan dan obes.
Mengikut data kajian demografik tahun 2006, sekitar 19% kanak-kanak yang berumur 7-12 tahun mempunyai berat berlebihan dan obes. Peratusan ini meningkat kepada 30% menurut statistik tahun 2017. Dengan peningkatan peratusan ini, maka kes kanak-kanak yang mengalami masalah ‘buried penis’ turut bertambah.

 
Sebahagian kes terpencil kes ’buried penis‘ berlaku walaupun kanak-kanak tidak mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Kes sebegini adalah disebabkan oleh taburan lemak yang tidak normal di kawasan genital.
Jika anak belum dikhatankan, kebiasaannya ‘buried penis’ boleh menyukarkan anak untuk membuang air kecil secara berdiri atau duduk. Kawasan kemaluan juga berpotensi untuk mendapat jangkitan kuman kerana kawasan tersebut lebih sukar untuk dibersihkan. Sekiranya masalah ‘buried penis’ kekal sehingga dewasa, hubungan kelamin boleh terjejas kerana buried penis boleh menghalang ereksi serta penetrasi terhadap pasangan.
Ibu bapa perlu mengambil langkah berjaga jaga sekiranya ingin mengkhatankan anak anak yang bertubuh gempal. Bawalah berjumpa dengan doktor pakar terdekat untuk pemeriksaan. Kesilapan melakukan khatan secara biasa untuk anak anak boleh membawa kesan jangka masa panjang yang kekal.

Situasi yang digambarkan ini boleh menjelaskan keadaan sebenar anak. Anak sebelum berkhatan tidak akan mengalami masalah untuk membuang air kecil tetapi setelah berkhatan, anak anak akan mengalami masalah yang besar untuk membuang air kecil. Ini terjadi kerana keadaan zakar anak sentiasa terselindung di dalam lapisan lemak dan sudah tidak mempunyai saluran kulit untuk mengalirkan air kencing. Justeru anak perlu menekan tepi kemaluan sendiri untuk ‘mengeluarkan’ zakar mereka setiap kali ingin membuang air kecil.
Keadaan yang sama akan berlaku ketika anak mengalami ereksi. Zakar berkemungkinan masih tenggelam di dalam kawasan lemak jika khatan tidak dilakukan khusus utk masalah ini.

Apa parents perlu buat?
Sekiranya anak anak masih berpeluang untuk menurunkan berat badan mereka, berilah masa untuk mereka menurunkan berat badan mereka. Penurunan berat membantu mengurangkan ketebalan lemak di kawasan ari ari yang melitupi kemaluan anak. Ini secara tidak langsung boleh menyebabkan zakar kelihatan terkeluar dan semakin normal. Penurunan berat badan juga membantu mengurangkan risiko penyakit kronik awal seperti Type II Diabetes buat anak anda. Sekiranya berat badan gagal diturunkan dan masalah buried penis tetap kekal, maka kaedah khatan yang khusus perlu dibuat kelak. Elakkan menjalani kaedah khatan biasa kerana ia boleh membawa masalah di kemudian hari. Penurunan berat badan adalah rawatan terbaik untuk mengembalikan keadaan zakar dari buried penis kepada normal.
Sekiranya pemeriksaan mendapati zakar anak anda telah kembali kepada posisi normal, maka khatan secara biasa boleh dilakukan, tidak kira sama ada kaedah jahitan, clamp atau gam.
Sekiranya masalah buried penis tetap kekal, maka, khatan perlu dilakukan dengan bius penuh. Objektif akhir khatan menjurus kepada membuat zakar anak anda kembali kepada keadaan normal dan tidak tenggelam. Bila keadaan telah kembali normal, maka zakar juga boleh berfungsi secara normal.
 
The post Masalah “Buried Penis”, Tak Boleh Sembarangan, Anak Obes Perlukan Doktor Pakar Sebelum Berkhatan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/masalah-buried-penis-tak-boleh-sembarangan-anak-obes-perlukan-doktor-pakar-sebelum-berkhatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Sesekali Halang Anak Korek Dan Makan Tahi Hidung Doktor Pakar

Jangan Sesekali Halang Anak Korek Dan Makan Tahi Hidung Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 505 hits
Mengorek hidung dan memakan sisanya adalah salah satu cara terbaik menjaga kesihatan tubuh badan dakwa seorang doktor terkenal di Austria Pakar paru paru yang beribu pejabat di Innsbruck Prof Dr Friedrich Bischinger berkata golongan yang me...
Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 723 hits
Dari jauh boleh nampak si anak yang berusia kira kira 3 tahun itu tergaru garu Kulit di lengan dan kaki kering dan kasar serta kemerahan Sila duduk puan encik saya mempersilakan ibu bapa pesakit duduk Mungkin boleh pangku anak saya mempelaw...
Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

Sebelum 4 Tahun Patutnya 3 Kali Check Up Ibu Ayah Jangan Lupa Bab Gigi Anak

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 612 hits
Rupa rupanya sebelum usia 4 tahun kanak kanak perlu menjalani pemeriksaan gigi sebanyak 3 kali Penting untuk elak masalah gigi rosak Menjadi kewajipan ibu ayah untuk menunaikan hak anak anak yang masih kecil Mereka masih belum tahu melakuka...
Anak 2 Tahun Patutnya Boleh Buat Ayat 2 Perkataan Dah Boleh Sebut 70 100 Perkataan

Anak 2 Tahun Patutnya Boleh Buat Ayat 2 Perkataan Dah Boleh Sebut 70 100 Perkataan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 224 hits
Bilangan perkataan yang boleh kanak kanak sebut akan bagi kesan berapa panjang ayat yang mereka boleh buat Menurut Patalogis Pertuturan Bahasa kanak kanak 2 tahun patutnya sudah boleh buat ayat 2 perkataan Jadi bilangan perkataan yang merek...
Sayangkan Anak Bukan Tak Boleh Marah Atau Larang Cuma Ada Caranya Nak Marah

Sayangkan Anak Bukan Tak Boleh Marah Atau Larang Cuma Ada Caranya Nak Marah

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 249 hits
Sayangkan anak bukan bermaksud kita tak boleh marah atau larang Cuma kita perlu belajar cara marah dan melarang yang boleh membantu anak anak kita jadi lebih berupaya dan sayang diri dia dan kita Caranya mudah sahaja seperti yang dikongsika...
Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 474 hits
Perjuangan melahirkan anak bagi seorang wanita ibarat hidup dan mati Tak kira sama ada bersalin secara normal ataupun pembedahan Kedua dua sakit sama hanya cara saja yang berbeza Tiada apa yang diperlukan bagi wanita selain sokongan suami a...
Hanyalah Sebab Dapat 1e Je Semua Sekolah Tolak Anak Saya Jangan Kata Nak Mohon Nak Pegang Borang Pun Tak Boleh

Hanyalah Sebab Dapat 1e Je Semua Sekolah Tolak Anak Saya Jangan Kata Nak Mohon Nak Pegang Borang Pun Tak Boleh

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 474 hits
Sebaik keputusan peperiksaan UPSR diperolehi kami suami isteri menaiki motosikal ke sebuah sekolah agama di Tampin Dalam perjalanan sekejap hujan sekejap panas akhirnya kami sampai juga Kerani bertanyakan keputusan UPSR Faris Maaf ya ada 1E...
Ummi Amna Nak Jadi Anak Syurga Kata Kata Akhir Nur Amna Beberapa Jam Sebelum Maut Kemalangan

Ummi Amna Nak Jadi Anak Syurga Kata Kata Akhir Nur Amna Beberapa Jam Sebelum Maut Kemalangan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 410 hits
ANAK bongsu memaklumkan kepada saya bahawa dia mahu menjadi anak syurga selepas kami solat Maghrib berjemaah semalam kata Laila Mohd Zazali ibu kepada Nur Amna Nafeesa Mohd Azni 5 yang maut dalam kemalangan Kilometer 1 9 Jalan Machang Pasir...
Botol Susu Anak Mesti Bebas Bpa Keruh Tercalar Tanda Rosak Tak Boleh Diguna Lagi

Botol Susu Anak Mesti Bebas Bpa Keruh Tercalar Tanda Rosak Tak Boleh Diguna Lagi

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 587 hits
Memilih botol susu untuk si manja yang bersesuaian dengan selera anak pasti agak sukar Tapi pastikan botol yang dipilih selamat tepat dan praktikal untuk si kecil Mama papa perlu ambil langkah berhati hati dalam memilih botol susu untuk ana...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru