Malaysia Perlukan Anwar Sebagai Faktor Pemersatu



Kemelut politik yang tidak berpenghujung menyedarkan rakyat bahawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak berupaya menyatukan negara, malah kabinet PN sendiri terpecah kepada dua blok, iaitu pro darurat terdiri daripada Bersatu dan Pas manakala Umno-BN menyokong Yang di-Pertuan Agong tidak melaksanakan darurat.
Bagi mantan Senator Syed Shahir Syed Mohamud, Malaysia tidak boleh bergerak maju dalam suasana vacum politik tanpa seorang tokoh pemersatu. Katanya, beberapa negara di dunia yang berjaya melalui krisis dengan jayanya kerana mereka mempunyai faktor pemersatu.
Di Malaysia, menurut Syed Shahir, Datuk Seri Anwar Ibrahim layak dijadikan faktor pemersatu, lewat pengalaman beliau dalam persatuan pelajar, politik dan pernah menyatukan pelbagai parti termasuk di dalam Umno, kerjasama dengan Pas (Pakatan Rakyat) serta Bersatu (Pakatan Harapan).
“Apa yang kita hadapi sekarang ialah siapakah yang mendapat sokongan semua pihak? Maka harus kita beri (jawatan ketua) kepada dia. Pada saya mesti kita akur dengan kewibawaan dia (Anwar) dalam konteks ini. Dia mempersatukan yang lain.
“Misalnya di Afrika Selatan, siapakah pemersatunya? Tidak lain Nelson Mandela. Walaupun kalau kita perhatikan dalam parti ANC (yang dipimpin Mandela) ada macam-macam manusia tetapi pemersatunya Mandela.
“Sukarno di Indonesia, walaupun ada komunis, Masyumi (gerakan Islam) tetapi pemersatunya Sukarno. Pada saya kita kena melihat ini dan lihat siapa yang boleh melakukan, yang kita nampak pada zahirnya, dibuktikan dan dia mempunyai kebolehan itu.
“Tidak bererti pemersatu itu tidak ada cacat cela tetapi dalam kita berhadapan dengan pandemik ini kita perlukannya. Kita jangan tengok Donald Trump, itu menghancurkan.
“Di negeri yang dikuasai Demokrat dia sabotaj dan orang Demokrat pula sabotaj (Republikan). Jadi sampai bila? Hingga 220,000 warga Amerika Syarikat mati (akibat Covid 19),” katanya dalam forum anjuran Gabungan Reformis Malaysia baru-baru ini.
Menurut Syed Shahir lagi, faktor pemersatu sangat penting apabila Dewan Rakyat akan menghadapi undi meluluskan Belanjawan 2021.
Katanya, dalam hal itu, kerajaan PN perlu menerima cadangan pembangkang sekiranya belanjawan mahu diuluskan dengan mudah. Kerjasama kerajaan-pembangkang bukanlah sesuatu yang asing ketika suasana pandemik menuju ke tahap krisis.
“Kita kena faham apakah yang patut dilakukan selepas berhadapan pandemik. Itu (kesedaran) yang diperlukan sepanjang belanjawan.
“Dibentang, dibahas kemudian ‘kami (pembangkang) bersetuju untuk meluluskan dengan syarat ditambah beberapa peruntukan’, apa salahnya?
“Rakyat biasa yang ada akal akan melihat, bagus juga mereka ni. Tetapi dengan satu hal yang kita tak boleh nafikan, pemerintah kena telus dan terbuka. Jangan (pula selepas lulus belanjawan) untuk negeri yang sama (dengan Persekutuan) dia beri (peruntukan), yang lain tidak. Tak boleh macam itu,” katanya.
Bagaimanapun, mantan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) itu sedih dengan sikap ahli politik Malaysia yang tidak bertindak sebagai negarawan apabila diperlukan.
Katanya, kemelut politik yang berlaku hari ini berpunca daripada sikap ahli politik yang bergayut pada kuasa dan tidak mahu menyerahkan baton kekuasaan apabila tiba masanya.
“Kita tengok senario di dunia lain. Kita di sini tidak ada budaya seperti mana di tempat lain. Bahawa manusia itu bila sampai ke satu peringkat, bila mana mereka hilang kepercayaan (majoriti). Ok saya tinggalkan. Cukup bagi saya. Saya serahkan kepada siapa yang akan mengambilalih. Budaya itu kita tidak ada. Budaya ini ada di Jepun. Di Eropah dan sebagainya.
“Tidak perlu disuruh. Kita tak ada budaya itu. Maknanya kita pertahankan sehingga tak boleh sangat, baru nak lepas,” katanya lagi.
Justeru, Syed Shahir menasihatkan ahli paolitik Malaysia agar mencontohi sikap rakan-rakan sejawatan mereka di negara-negara lain agar negara ini tidak hancur demokrasinya dan akan merosakkan pertumbuhan ekonomi serta sosial masa hadapan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30407

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Pilihan Terbaik Untuk Rakyat Malaysia Kaji Selidik Ide

Anwar Ibrahim Pilihan Terbaik Untuk Rakyat Malaysia Kaji Selidik Ide

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 309 hits
Spekulasi Pengisytiharan Darurat menimbulkan reaksi pelbagai dalam kalangan rakyat berkenaan ura ura perintah yang dikatakan dicadangkan Kabinet dalam mesyuarat khas Jumaat lalu Namun kaji selidik oleh Institut Darul Ehsan mendapati pilihan...
Putar Belit Maksud Hadith Sebagai Dalil Tolak Anwar Tapi Buta Mata Sokong Pengkhianat

Putar Belit Maksud Hadith Sebagai Dalil Tolak Anwar Tapi Buta Mata Sokong Pengkhianat

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 251 hits
Lebai Hadi tak sokong Anwar sbb katanya ada hadith melarang menyokong orang yg meminta2 jawatan Lebai ni tak tahu beza kot meminta jawatan dgn yg disokong untuk pegang jawatan Anwar diangkat dan disokong ramai untuk jawatan tersebut Habis t...
Mengapa Rakyat Perlukan Anwar Segera Jadi Pm

Mengapa Rakyat Perlukan Anwar Segera Jadi Pm

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 282 hits
NORMAN RADZUANRakyat menghadapi saat genting hidup dan mati Muhyiddin pentingkan Kabinetnya dari rakyat Keengganan Muhyiddin mendengar rayuan rakyat jelas memperlihatkan Muhyiddin sanggup menggadaikan berbillion wang rakyat demi membentuk k...
Jika Mahu Kepada Keadilan Haruslah Menyokong Anwar Ibrahim Sebagai Pm Gerak98 Pahang

Jika Mahu Kepada Keadilan Haruslah Menyokong Anwar Ibrahim Sebagai Pm Gerak98 Pahang

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 243 hits
Kita faham dilema yang dihadapi oleh beberapa pimpinan Umno sekarang ini semua tahu mereka tidak berpuas hati dengan PM Muhyiddin Yassin yang jelas telah membuli parti yang memiliki jumlah Ahli Parlimen teramai di dalam kerajaan tebuk atap ...
Sebagai Penumpang Apa Akan Jadi Kalau Malaysia Airlines Bankrup

Sebagai Penumpang Apa Akan Jadi Kalau Malaysia Airlines Bankrup

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 268 hits
Ramai yang sudah tahu tentang masalah yang dihadapi oleh syarikat penerbangan rasmi negar Malaysia Airlines Sejak bertahun ia menghadapi masalah samada dengan pentadbiran pengurusan dan paling utama bila saban tahun merekodkan prestasi yang...
Tidak Salah Najib Nak Cadang Anwar Sebagai Pm Annuar Musa

Tidak Salah Najib Nak Cadang Anwar Sebagai Pm Annuar Musa

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 196 hits
on Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa hari ini membuat satu ciapan di akaun twitter miliknya menjelaskan bahawa sokongannya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini dipetik dari konteks yang salah Menurut Annuar lagi perka...
Malaysia Perlukan Arkitek Kintsugi

Malaysia Perlukan Arkitek Kintsugi

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 178 hits
ULASANAnwar Husam bersama AllahyarhamHaji Abdullah Lubuk Tapah MALAM tadi telah berlangsung satu dialog atau wawancara bertema Malaysia Baru yang dihostkan oleh Senator Husam Musa Kerana ada urusan lain saya tidak sempat mengikutinya Cuma b...
Anwar The Virus That Is Causing All The Problems For Malaysia

Anwar The Virus That Is Causing All The Problems For Malaysia

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 277 hits
The late Karpal Singh knew that Anwar was the devil or one of the devils in this whole thing when he said back in 2009 that Anwar has caused a lot of problems for the country and must repent Yes Mahathir and Daim may have caused a lot of da...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord