Malaysia Perlu Beralih Kepada Ekonomi Berasaskan Pengetahuan Untuk Capai Negara Maju


Malaysia yang telah mencapai usia 63 tahun perlu meneruskan transformasi ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan bagi mencapai statusnya sebagai sebuah negara maju.
Ketua Pegawai Eksekutif, Asia Pacific Investment Bank (APIB), Chris Wang berkata, pembangunan ekonomi Malaysia adalah stabil berbanding negara Asia Tenggara lain, tetapi ia menghadapi beberapa kekangan bagi membebaskan Malaysia daripada perangkap pendapatan sederhana dan menjadi sebuah negara maju.
Sebagai contoh, Malaysia tidak mempunyai pangkalan pengguna yang besar seperti Amerika Syarikat, China dan Jepun untuk membantu memacu menjadi sebuah negara maju.
“Terdapat hanya satu pilihan untuk negara kecil seperti Malaysia bagi mencapai matlamat sedemikian, iaitu dengan membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan yang maju dan bukannya hanya bergantung kepada sumber semulajadi yang unik dan berharga sahaja.
“Pendidikan, penyelidikan dan pembangunan adalah sektor utama ekonomi berasaskan pengetahuan. Bakat dan sumber manusia adalah aset yang paling penting.” tambahnya.
Wang berkata, pemacu utama di sebalik ekonomi berasaskan pengetahuan merupakan pasaran kewangan terbuka yang dapat membantu negara menarik bakat serta menggalakkan pembangunan dan inovasi.
“Ekonomi berasaskan pengetahuan Malaysia mesti bergantung kepada pasaran kewangan yang terbuka bagi mencapai potensi sepenuhnya. Hal ini boleh dilakukan melalui pembangunan berterusan dan pembukaan kewangan Islam di Malaysia.
“Ia adalah penting bagi Malaysia untuk membuka pasaran kewangan Islam yang seterusnya bakal menarik bakat dan menggalakkan kemajuan teknologi. Ia akan memberikan manfaat kepada industri perkhidmatan dan pembuatan negara,” katanya.
Wang memuji perancangan strategik kerajaan Malaysia untuk ekonomi negara dan menyatakan bahawa APIB mahu membantu untuk mengembangkan lagi industri kewangan Islam di Malaysia.
“Objektif perancangan ekonomi Malaysia adalah jelas. Namun, ia boleh dilaraskan terutamanya dari segi kewangan Islam dan keterbukaan pasaran modal. Sebagai contoh, Malaysia harus memberikan sokongan penuh kepada entiti Islam negara asing termasuk syarikat kewangan untuk memasuki pasaran modal domestik Malaysia.
”Kami percaya bahawa ini akan membolehkan lebih banyak perniagaan berteknologi tinggi dan syarikat inovatif untuk menubuhkan pangkalan mereka di sini,” katanya.
Tambah beliau, banyak syarikat asing dari China serta negara lain sedang mencari pelaburan rentas sempadan dan peluang untuk memasuki pasaran Islam dan Malaysia berada dalam kedudukan yang baik untuk menarik syarikat-syarikat ini bagi membawa masuk pengetahuan sains dan teknologi moden serta modal mereka ke dalam negara.
“Sejajar dengan Revolusi Industri 4.0 yang sedang rancak diaplikasikan oleh semua negara serta syarikat-syarikat di seluruh dunia, kewujudan perusahaan berteknologi tinggi akan menyokong proses transformasi ini,” tambahnya.
Sementara itu, Wang berkata, dunia akan menyaksikan perubahan drastik dalam struktur antarabangsa pada dekad ketiga abad ke-21. Kedudukan Malaysia yang dominan dalam kalangan negara ASEAN dan bagaimana ia terus memacu kedudukannya sebagai pusat kewangan Islam antarabangsa merupakan kunci kepada kemajuan negara.
“Kita berada di titik perubahan dalam pembangunan industri kewangan Islam dan apa yang diperlukan oleh penggiat industri sekarang adalah keberanian menyuarakan saranan serta permintaan bagi mengembangkan industri Islam. Apabila ini berlaku, ia akan menarik perhatian seluruh dunia.
“APIB sanggup bekerjasama dengan kerajaan Malaysia, institusi kewangan, syarikat tempatan dan antarabangsa bagi membantu Malaysia ke arah masa depan yang lebih baik,” kata Wang. – MalaysiaGazette
The post Malaysia perlu beralih kepada ekonomi berasaskan pengetahuan untuk capai negara maju appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/31/malaysia-perlu-beralih-kepada-ekonomi-berasaskan-pengetahuan-untuk-capai-negara-maju/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empat Pakar Ekonomi Ternama Negara Akui Kecekapan Kerajaan Pn Menguruskan Ekonomi Negara

Empat Pakar Ekonomi Ternama Negara Akui Kecekapan Kerajaan Pn Menguruskan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 465 hits
PETIKAN KERTAS KERJA PROF EMERITUS DATUK DR ZAKARIAH ABDUL RASHID Dalam keadaan kesempitan kewangan sektor awam tepat sekali tindakan kerajaan memilih untuk melebarkan sedikit defisit fiskal demi mengutamakan kebajikan rakyat Matlamat keraj...
Ekonomi Negara Jatuh Bawah Ph Dibaiki Pn

Ekonomi Negara Jatuh Bawah Ph Dibaiki Pn

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 325 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Keluaran Dalam Negara Kasar Sabah mencatat pertumbuhan 0 5 peratus iaitu paling rendah dalam Malaysia bagi tahun 2018 dan 2019 yang menunjukkan indikator ekonomi tidak bagus di bawah pemerintahan WARISAN Pensyarah...
Dana Asing Keluar Ekonomi Malaysia Akan Merudum

Dana Asing Keluar Ekonomi Malaysia Akan Merudum

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 207 hits
Ahmad Muslim Minggu lepas Aliran keluar dana Asing adalah RM 370 Juta Kembali meningkat 3 Minggu lalu ada kemasukan RM 200 juta dana asing dilaporkan selepas itu kembali berlaku aliran keluar ini sudah 5 bulan berturut turut berlaku pengali...
Mcdonald S Malaysia Bawa Papan Tanda Ikonik Mekdi Ke Seluruh Negara

Mcdonald S Malaysia Bawa Papan Tanda Ikonik Mekdi Ke Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 983 hits
McDonald s Malaysia Bawa Papan Tanda Ikonik MEKDI Ke Seluruh NegaraMcDonald s Malaysia Bawa Papan Tanda Ikonik MEKDI Ke Seluruh Negara Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Masih ingat tak papan tanda Mekdi dekat McDonald s Bukit Bintang tah...
Dumpling Kings Dan Phuture Daging Memperkenalkan Dumpling Berasaskan Sayur Sayuran Pertama Di Malaysia

Dumpling Kings Dan Phuture Daging Memperkenalkan Dumpling Berasaskan Sayur Sayuran Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 338 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Dumpling memang antara makanan kegemaran Maha suka kalau dapat yang Halal dan juga yang pelbagai rasa didalamnya Cuma nak dapatkan yan...
Ekonomi Meleset 17 Pn Bawa Malaysia Ke Tepi Jurang

Ekonomi Meleset 17 Pn Bawa Malaysia Ke Tepi Jurang

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 181 hits
Dr Ong Kian Ming Pada 27 Mac 2020 9 hari setelah dimulainya Perintah Kawalan Pergerakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan berikut semasa mengumumkan pakej bantuan PRIHATIN Kerajaan ini mungkin bukan kerajaan ya...
5877 Pengetahuan Am Malaysia Tahu Ke Tidak Tv Ppim 28 08 2020

5877 Pengetahuan Am Malaysia Tahu Ke Tidak Tv Ppim 28 08 2020

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 371 hits
Soalan Terjah Buat Rakyat Malaysia Sempena sambutan kemerdekaan yang ke 63 ini kami challenge rakyat Malaysia untuk jawab beberapa soalan berkaitan dengan negara tercinta kita Malaysia Ada yang boleh jawab ada yang lupa dan ada yang main te...
Kesombongan Tun M Punca Ekonomi Malaysia Merosot Kata Dr Kee Ping

Kesombongan Tun M Punca Ekonomi Malaysia Merosot Kata Dr Kee Ping

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 446 hits
KUALA LUMPUR Punca utama ekonomi Malaysia mengalami kemerosotan dan para pelabur kurang berminat ketika zaman pemerintahan Pakatan Harapan disebabkan sikap sombong kerajaan dan Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri ketika itu Penga...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah