Maksud Tulisan Pada Senjata Pengganas Christchurch


Serangan pengganas ke atas dua buah masjid di Christchurch yang mengorbankan 49 orang telah mengundang kecaman di seluruh dunia dengan Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern menggelar tindakan pelampau kulit putih itu sebagai satu tindakan keganasan yang terancang.


Semasa ditahan pihak berkuasa, beberapa tulisan ditemui pada raifal dan beg yang dibawa Brenton Tarrant yang dianggap signifikan baginya.

Apa maksud dan kaitan peristiwa dunia Islam padanya? Jom kita baca.

1. Anton Lundin Pettersson

Rajah 1: Anton Lundin Pettersson

Pettersson merupakan seorang penganggur yang bertanggungjawab membunuh tiga orang (dua pelajar dan seorang guru) di sebuah sekolah di Trollhattan, Sweden pada tahun 2015.

Lelaki ini kemudiannya ditembak oleh pihak berkuasa dan mati selepas dibawa ke hospital.

Pettersson berbuat demikian kerana mempunyai pendirian keras terhadap kelompok imigran dan memilih Trollhattan berikutan lokasinya berhampiran dengan kawasan kejiranan penduduk imigran.

Ramai pemimpin politik Sweden berasa marah atas apa yang berlaku dan Raja Sweden menyatakan kekesalan baginda bila mendengar berita berkenaan.

Akibat serangan itu juga, beberapa penduduk di Trollhattan yang berdarah imigran berkira-kira mahu berhijrah kerana bimbangkan keselamatan mereka.

2. Alexandre Bissonette

Rajah 2: Bisonette selepas ditahan pihak berkuasa selepas melakukan serangan ke atas sebuah masjid di Quebec City

Sebelum dikenali atas serangan ke atas sebuah masjid di Quebec City, Bissonette sudah dikenali kerana mempunyai pendirian anti-Islam dan anti-imigran terutama terhadap pelarian. Penembak ini menganggap kehadiran mereka sebagai satu ancaman kepada keluarganya.

Pada 29 Januari 2017, Bisonette menembak mati enam orang dan mencederakan 19 orang lagi. Enam mangsa yang mati memegang dwi-kerakyatan iaitu Kanada dan negara kelahiran mereka.

Bisonette kemudiannya ditahan dan didakwa atas enam kesalahan membunuh sebelum dihukum penjara seumur hidup tanpa sebarang peluang mendapat parol pada tahun 2019, namun cuba merayu bagi mengurangkan hukuman yang dilaluinya.

Serangan tersebut dikecam ramai pihak dari Paus Francis hinggalah Perdana Menteri Kanada sendiri Justin Trudeau.

3. Skanderbeg

Rajah 3: Patung Skanderbeg di Kruje

Skanderbeg atau nama sebenarnya George Castriot merupakan seorang bangsawan berdarah Albania dan merupakan antara figura yang menentang keras proses perluasan kuasa Empayar Uthmaniyyah semasa pemerintahan Sultan Mehmed II/Muhammad al-Fatih.

Di bawah kepimpinannya, bukan sekali tentera Albania berjaya menafikan serangan Uthmaniyyah, tetapi sebanyak 13 kali walaupun bilangan mereka jauh lebih besar dan dilengkapi dengan peralatan yang lengkap.

Skanderbeg juga turut mendapat sokongan kerajaan-kerajaan Eropah termasuk Raja Alfonso V dari Aragon dan Venice.

Selepas beliau meninggal dunia pada 1468 akibat demam malaria, barulah proses perluasan kuasa Uthmaniyyah dapat diteruskan tanpa sebarang halangan.

Satu perkara yang tidak diketahui Tarrant dan pelampau-pelampau kulit putih ialah, Skanderbeg juga pernah berkhidmat dengan kerajaan Uthmaniyyah di mana pada satu ketika beliau pernah menjadi wakil mereka di Albania dan menjadi panglima perang angkatan kerajaan itu di Eropah Timur.

4. Marco Antonio Bragadin

Rajah 4: Monumen yang menempatkan kulit Bragadin di Gereja Santi Giovanni e Paulo di Venice

Bagi Tarrant, Bragadin merupakan contoh kezaliman orang Islam ke atas orang kulit putih sepertinya, tetapi dia juga sebenarnya seorang yang pendek akal kerana tiada siapa mengetahui apa sebenarnya berlaku ke atas Bragadin.

Dalam konteks sejarah, beliau merupakan komander kubu pertahanan di Famagusta, Cyprus, semasa ia dikepung angkatan Uthmaniyyah pada tahun 1570.

Walaupun dikepung oleh angkatan tentera yang ramai, mereka berjaya bertahan sebelum pertahanan ditembusi tentera Uthmaniyyah pada Julai 1571.

Bragadin dianggap wira bagi warga Eropah kerana berjaya memaksa kerajaan Uthmaniyyah memfokuskan serangan ke atas Famagusta sehingga tidak boleh menumpukan serangan mereka di tempat lain.

Beliau menyumbang secara tidak langsung kemenangan pakatan raja-raja Eropah ke atas tentera laut Uthmaniyyah di Lepanto pada tahun 1571.

Tiada siapa tahu apa punca sebenar Bragadin dihukum bunuh dengan pihak Uthmaniyyah menuduhnya membunuh tawanan-tawanan Turki sementara sumber Venice pula menuduh sikap jeneral empayar itu yang terburu-buru menghukum beliau walaupun selepas menyerahkan Famagusta.

5. Charles Martel

Rajah 5: Patung Charles Martel
Martel sentiasa dilaung-laungkan sebagai wira kerana berjaya mengekang asakan tentera Umayyah Andalusia di Tours pada tahun 732.

Tindakan beliau membina pasukan tentera khas untuk melawan angkatan Umayyah ditambah dengan kegagalan kerajaan itu mengetahui kekuatan sebenar kerajaan Frank menyumbang kepada kekalahan mengejut tentera Umayyah.

Selain Tours, beliau juga bertanggungjawab menafikan cubaan kerajaan Umayyah melebarkan pengaruh mereka di Perancis sebanyak tiga kali dalam tempoh 12 tahun.

Kejayaan Martel bukan saja menghalang Islam dari bertapak di Perancis tetapi juga berperanan sebagai zon penampan kekal untuk Reconquista (kempen selama 700 tahun untuk menghalau kerajaan Islam keluar dari Eropah).

6. Kepungan Vienna 1683

Rajah 6: Kepungan Vienna 1683 seperti digambarkan oleh pelukis Frans Geffels

Seperti Tours dan Famagusta, Vienna sentiasa dilaung-laungkan sebagai simbol kejayaan orang kulit putih dan Kristian terhadap orang Islam dan imigran.

Ini kerana kepungan Vienna yang berlaku pada tahun 1683 menyaksikan kebangkitan raja-raja Eropah membentuk pakatan bagi mengalahkan angkatan Uthmaniyyah yang masih berhajat memperluas pengaruh mereka di Eropah.

Tetapi, ada satu fakta yang jarang diambil kira pelampau kulit putih seperti Tarrant dan Anders Breivik.

Kepungan ini bukanlah satu pertembungan agama seperti yang didakwa pelampau kulit putih kerana Empayar Uthmaniyyah disokong oleh Perancis yang wujud hasil dari pakatan yang dibentuk pada tahun 1536 Masihi.

Selain itu, dua pengganas ini juga tidak sedar kejayaan pakatan raja-raja Eropah diketuai Raja John Sobieski ini turut disumbang oleh orang-orang Islam.

Ini kerana ketumbukan Sobieski dari Poland ini berdarah Tatar dan mereka ini diberi pelbagai hak dan kemudahan oleh baginda termasuk keizinan membina semula masjid dan diberi pengecualian membayar cukai.

Mereka juga bertanggungjawab menyelamatkan nyawa Sobieski di Parkany pada tahun 1683.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kehebatan Yahudi Memanipulasi MediaJika Agama Adalah Keganasan, Agama Mana Yang Paling Ganas?
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/03/maksud-tulisan-senjata-pengganas-christchurch.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tafsiran Makna Nama Dan Peristiwa Pada Senjata Pengganas Christchurch

Tafsiran Makna Nama Dan Peristiwa Pada Senjata Pengganas Christchurch

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 325 hits
Jumaat lepas merupakan satu hari hitam di New Zealand Ini berikutan serangan pengganas ke atas dua buah masjid di Christchurch yang mengorbankan 50 orang Serangan yang dilakukan pelampau berdarah Australia Brenton Tarrant itu mengundang kec...
Tragedi Masjid Christchurch Kehidupan Masa Kecil Brenton Tarrant Hingga Tertarik Pada Senjata Api

Tragedi Masjid Christchurch Kehidupan Masa Kecil Brenton Tarrant Hingga Tertarik Pada Senjata Api

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 570 hits
Tragedi Masjid Christchurch Kehidupan Masa Kecil Brenton Tarrant Hingga Tertarik Pada Senjata Api
Wisma Putra Sahkan Muhammad Haziq Maut Dalam Serangan Pengganas Di Christchurch

Wisma Putra Sahkan Muhammad Haziq Maut Dalam Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 295 hits
Wisma Putra hari ini mengesahkan rakyat Malaysia Muhammad Haziq Mohd Tarmizi 17 antara 50 mangsa yang maut dalam serangan pengganas di Masjid Al Noor Christchurch New Zealand Jumaat lalu nbsp Dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Wism...
4843 Ppim Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch Utusan Malaysia 16 3 19

4843 Ppim Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch Utusan Malaysia 16 3 19

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 358 hits
KUALA LUMPUR 15 Mac Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengutuk sekeras kerasnya perbuatan tidak berhati perut oleh pengganas yang membunuh umat Islam dalam kejadian tembakan rambang di dua buah masjid di Christchurch New Zealand hari ini Ke...
Penjaga Masjid Rampas Senjata Pengganas Meninggal Dunia

Penjaga Masjid Rampas Senjata Pengganas Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 295 hits
Seorang lelaki yang telah dibunuh secara tragis selepas cuba merampas pistol daripada penembak Christchurch telah dikenal pasti sebagai Naeem Rashid Loading Mangsa dikatakan cedera parah kerana bergelut dalam usaha menyelamatkan nyawa orang...
Tragedi Christchurch Serangan Pengganas

Tragedi Christchurch Serangan Pengganas

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 376 hits
Brenton Tarrant telah didakwa di mahkamah atas kesalahan membunuh dan juga atas beberapa lagi kesalahan lain yang akan disabitkan Beliau yang dihadapkan di mahkamah tiba dalam seragam putih penjara dan berkaki ayam Sempat menunjukkan white ...
S 039 Pura Kutuk Keras Serangan Pengganas Christchurch Tiada Laporan Rakyat S 039 Pura Cedera

S 039 Pura Kutuk Keras Serangan Pengganas Christchurch Tiada Laporan Rakyat S 039 Pura Cedera

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 269 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Singapura mengutuk keras serangan pengganas di Masjid Al Noor dan Masjid Linwood ketika solat Jumaat di Christchurch New Zealand Demikian menurut Kementerian Ehwal Luar dalam satu kenyataan media pada Jumaat
Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 419 hits
PEGAWAI polis beragama Islam yang berpangkat tertinggi di New Zealand menahan tangisan ketika berkongsi mesej untuk mangsa tragedi tembakan di Christchurch Bercakap di pusat bandar Aotea Square di Auckland Supritendan Naila Hassan memberita...
Disebalik Serangan Pengganas Di Christchurch

Disebalik Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 424 hits
BEBERAPA IKTIBAR DARI KEJADIAN SERANGAN TERRORIS DI CHRISTCHURCH Sehingga maklumat ini ditulis 49 kematian telah direkodkan dalam kejadian yang menggemparkan seluruh dunia terutamanya apabila berlaku di negara New Zealand yang terkenal seba...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level