Disebalik Serangan Pengganas Di Christchurch


BEBERAPA IKTIBAR DARI KEJADIAN SERANGAN TERRORIS DI CHRISTCHURCH



• Sehingga maklumat ini ditulis, 49 kematian telah direkodkan dalam kejadian yang menggemparkan seluruh dunia terutamanya apabila berlaku di negara New Zealand yang terkenal sebagai aman dan berkecuali serta menjadi pilihan migran termasuklah dari Malaysia (Terdapat 1,247 rakyat Malaysia di Christchurch atau sekitar 15,000 di seluruh NZ).



• Pengalaman tinggal di negara NZ selama 4 tahun bersama keluarga menjadikan isu ini amat dekat dgn saya, Masjid Al-Noor sering dikunjungi jika ada urusan di Christchurch serta sebahagian besar jemaahnya saya kenali.

• Akan tetapi kejadian yang berlaku hari ini amat mengejutkan, kerana NZ mmg terkenal sebagai negara yang mesra kepada imigran dan bersikap toleran kepada semua pendatang termasuklah mengiktiraf hak-hak masyarakat native Maori, malah rancangan ceramah ttg agama Islam juga disiarkan secara mingguan di TV2 NZ.

• Selama ini Islam tidak disekat dan bebas diamalkan dengan sebaiknya, begitu juga Hindu dan Buddha. Hampir tidak pernah saya mendengar insiden serangan ke atas umat Islam di NZ. Akan tetapi kejadian yang berlaku semalam amat mengejutkan, dan sekali lagi bukan dilakukan oleh orang NZ tetapi Australia (inilah bahayanya membawa masuk atau membenarkan unsur luar yang tidak sesuai dan ekstrem masuk ke Malaysia).

• Kelemahan kerajaan NZ - Walau bagaimanapun, toleransi dan ruang yang disediakan ini telah diambil kesempatan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Tumpuan selalunya kepada pengganas Muslim tetapi dalam masa yang sama mengabaikan terroris dari kalangan kumpulan lain atau kumpulan berhaluan kanan dengan agenda tersendiri.

• Persoalan seterusnya adalah kegagalan NZ mengawal pemilikan senjata-api. Jelas dilihat dalam video yang tersebar bahawa Tarrant memiliki lebih 5 pucuk senapang patah dan semi-automatik serta memilki bom yang diletakkan dalam kenderaan.

• Seterusnya adalah kegagalan NZ mengawal elemen radical yang sebenarnya telah dimuatnaik di media sosial lebih awal. Pemantauan yang kurang berkesan kerana bersikap ambil mudah mengundang padah. Termasuklah pemantauan hanya kepada golongan tertentu sahaja.

• Pihak keselamatan NZ lambat sampai ke tempat kejadian. Mengambil masa yang agak lama dan mengakibatkan lebih banyak kematian. Sudah sampai masanya kawalan keselamatan di tempat-tempat ibadat atas faktor keselamatan termasuklah di masjid dan gereja.

• Penyerang yang menggunakan nama Brendon Breivick Tarrant warga Australia berfahaman far-rightwing extremists iaitu satu fahaman radikal  Neo-Facism. Golongan ini wujud selepas perang dunia kedua yang mengambil roh Nazism. Golongan ini sangat ekstrem berpaksikan ultranasionalism (mempromosikan kepentingan negara dan bangsa lebih utama atas segalanya), racial-supremacy (kepentingan bangsa atau etnik), authoritarianism (kerajaan autokratik dan menyekat kebebasan berpolitik), nativism (kepentingan politik kaum natif), racial supremacy (kepentingan berasaskan ras), populism (memperjuangkan golongan bawahan) dan menolak imigrasi.




• Walaupun banyak media barat menyatakan serangan oleh ‘gunman’, akan tetapi ini jelasnya adalah serangan terroris. Ciri-ciri serangan dan fahaman yang dianuti oleh Tarrant jelas bahawa beliau adalah terroris. Amat tidak adil hanya mengaitkan terroris dengan Islam semata-mata, terroris wujud merentasi agama, etnik dan negara.

• Manifesto Tarrant berjumlah 74 mukasurat yang dimuatnaik sejurus sebelum serangan tersebut jelas beliau membenci Islam kerana dianggap imigran yang mengambil tanah tumpah darah mereka, Islam dianggap mempunyai kadar kelahiran tinggi yang akan menguasai negara mereka dan juga faktor dendam atas serangan pengganas di Eropah serta penjajahan umat Islam dan Turki serta pembebasan Hagia Sophia di Istanbul Turki.

• Jelas Tarrant meletakkan nama ‘tengah’ beliau Breivick, iaitu mengambil inspirasi daripada Andrei Brevick yang berfahaman Neo-Nazi & White Supremacy. Beivick telah melakukan serangan di Sweeden dan Pulau Utoya yang membunuh 77 orang pada 22 Julai 2011. Modus operandi yang hampir sama digunakan oleh Tarrant.

• Sifat ekstrem sebegini boleh wujud dalam diri sesiapa sahaja termasuklah di Malaysia jika tidak dibendung dengan sebaiknya. Kelompok berfahaman ekstrem ini tidak perlu ramai, seorang sahaja cukup kerana kerosakan yang dilakukan amat ketara.

• Golongan ini adalah terroris dan objektifnya jelas iaitu menyampaikan mesej bahawa atau objektif yang telah digariskan, keduanya menimbulkan ketakutan kepada masyarakat umum, ketiga menyebabkan kematian dan kemusnahan yang besar.

• Malah yang lebih ditakuti adalah tindak balas daripada radikal Muslim pula samaada di NZ mahupun di Eropah dan US. Jika ini berlaku, permusuhan dan kebencian akan terus wujud dan akhirnya wujudlah perbuatan terrorisme. Isu terroris ini akan kekal relevan dalam masa-masa yang akan datang.

• Jangan ada ahli politik yang keluarkan kenyataan tak cerdik macam Senator Fraser Anning dari Queensland, Australia. Beliau secara jelas dalam ciap dan kenyataan medianya menyatakan bahawa kejadian ini berpunca daripada kerajaan NZ yang membenarkan kemasukan imigran Muslim. Malah Islam dituduh sebagai agama yang menggalakkan permusuhan dan perbuatan terroris serta cuba membangkitkan semula roh ‘perang salib’.  Senator ini adalah ahli politik far-rightwing yang menolak imigran dan memusuhi Islam secara tidak langsung. Kenyataan keras oleh ahli politik kerajaan dan pembangkang di Malaysia boleh mencetuskan kegelisahan dan sengketa agama & etnik.

Mohd Mizan Aslam
Professor Pelawat
Pusat Kajian Timur-Barat
University of Hawaii
Honolulu, USA.

Sumber :

https://www.facebook.com/160708904413547/posts/562797020871398/



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2019/03/disebalik-serangan-pengganas-di.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Informasi Didakwa Di Mahkamah Pengganas Serangan Christchurch Ini Dia

Informasi Didakwa Di Mahkamah Pengganas Serangan Christchurch Ini Dia

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 325 hits
BRENTON TARRANT didakwa atas kesalahan membunuh oleh Mahkamah Daerah Christchurch New Zealand hari ini AFPCHRISTCHURCH 16 Mac Suspek utama insiden tembakan di dua buah masjid di sini semalam didakwa di mahkamah atas kesalahan membunuh Suspe...
4843 Ppim Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch Utusan Malaysia 16 3 19

4843 Ppim Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch Utusan Malaysia 16 3 19

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 368 hits
KUALA LUMPUR 15 Mac Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengutuk sekeras kerasnya perbuatan tidak berhati perut oleh pengganas yang membunuh umat Islam dalam kejadian tembakan rambang di dua buah masjid di Christchurch New Zealand hari ini Ke...
Wisma Putra Sahkan Muhammad Haziq Maut Dalam Serangan Pengganas Di Christchurch

Wisma Putra Sahkan Muhammad Haziq Maut Dalam Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 298 hits
Wisma Putra hari ini mengesahkan rakyat Malaysia Muhammad Haziq Mohd Tarmizi 17 antara 50 mangsa yang maut dalam serangan pengganas di Masjid Al Noor Christchurch New Zealand Jumaat lalu nbsp Dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Wism...
Serangan Pengganas Christchurch Penyerang Bertindak Sendirian Polis

Serangan Pengganas Christchurch Penyerang Bertindak Sendirian Polis

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 281 hits
Serangan pengganas Christchurch Penyerang bertindak sendirian PolisOrang ramai hadir bagi memberi penghormatan kepada mangsa serangan masjid di Christchurch New Zealand 15 Mac 2019 Foto Aiman Amerul MunerWELLINGTON Lelaki yang didakwa berta...
Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 421 hits
PEGAWAI polis beragama Islam yang berpangkat tertinggi di New Zealand menahan tangisan ketika berkongsi mesej untuk mangsa tragedi tembakan di Christchurch Bercakap di pusat bandar Aotea Square di Auckland Supritendan Naila Hassan memberita...
Serangan Pengganas Christchurch Dua Mangsa Cedera Dibenarkan Pulang

Serangan Pengganas Christchurch Dua Mangsa Cedera Dibenarkan Pulang

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 288 hits
Agensi Diterjemahkan oleh Umat Islam memerhati keadaan di Masjid Al Noor susulan kejadian tembakan di situ pada Jumaat dari luar garisan polis di Christchurch New Zealand WELLINGTON Dua mangsa serangan pengganas masjid Christchurch yang dir...
Wow Polis Muslim Nz Pangkat Tertinggi Luah Rasa Sebak Terhadap Serangan Pengganas Di Christchurch

Wow Polis Muslim Nz Pangkat Tertinggi Luah Rasa Sebak Terhadap Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 458 hits
Polis Muslim NZ pangkat tertinggi luah rasa sebak terhadap serangan pengganas di Christchurch Sabtu 16 Mac 2019 9 55 PM Naila menyampaikan ucapannya dalam nada sebak Foto Facebook NZ Police PEGAWAI polis beragama Islam yang berpangkat terti...
S 039 Pura Kutuk Keras Serangan Pengganas Christchurch Tiada Laporan Rakyat S 039 Pura Cedera

S 039 Pura Kutuk Keras Serangan Pengganas Christchurch Tiada Laporan Rakyat S 039 Pura Cedera

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 273 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Singapura mengutuk keras serangan pengganas di Masjid Al Noor dan Masjid Linwood ketika solat Jumaat di Christchurch New Zealand Demikian menurut Kementerian Ehwal Luar dalam satu kenyataan media pada Jumaat
Tragedi Christchurch Serangan Pengganas

Tragedi Christchurch Serangan Pengganas

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 377 hits
Brenton Tarrant telah didakwa di mahkamah atas kesalahan membunuh dan juga atas beberapa lagi kesalahan lain yang akan disabitkan Beliau yang dihadapkan di mahkamah tiba dalam seragam putih penjara dan berkaki ayam Sempat menunjukkan white ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City