Makluman Kwsp Pengeluaran Dibenarkan Sebelum Pencen Berdasarkan Syarat Ikuti Lebih Lanjut



Makluman KWSP : Pengeluaran Dibenarkan Sebelum Pencen Berdasarkan Syarat | Ikuti Lebih Lanjut . Ye lah kan. Itukan duit kita! Tak kan nak simpan jer buat selama-lamanya?
Tak masuk akal langsung! kan?
Ha, mesti ramai yang fikir macam ni kan? Sedikit sebanyak msti kita nak merasa hasil yang diperam bertahun lamanya!
Macam mana nak keluarkan KWSP? Boleh ke keluarkan sebelum 50? Masa pencen macam mana nak keluarkannya?
Jom sama-sama kita rungkai permasalahan ini!
Bagi sesiapa yang mempunyai simpanan KWSP, jom kita tengok jenis-jenis pengeluaran KWSP dan macam mana cara untuk mengeluarkan pengeluaran tersebut. Bukan masa pencen je boleh buat pengeluaran tau!
Makluman KWSP : Pengeluaran Dibenarkan Sebelum Pencen Berdasarkan Syarat | Ikuti Lebih Lanjut #1. Pengeluaran untuk mencapai umur 50 Tahun Terdapat 2 jenis pengeluaran:
Pengeluaran Penuh Akaun 2 Pengeluaran Sebahagian Akaun 2 Langkahnya adalah seperti berikut:
Membawa Kad Pengenalan bagi Warganegara Malaysia atau anda boleh mengisi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL) Pembayaran yang dilakukan Secara Pegkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli Pencarum (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #2. Pengeluaran Untuk Yang Mencapai Umur 55 Tahun Terdapat 4 jenis cara pengeluaran:
 Pengeluaran Kesemua Simpanan  Pengeluaran Sebahagian Simpanan (Jumlah minimum RM2,000.00 & Setiap 30 hari dari tarikh permohonan pengeluaran sebelum ini. Pembayan Bulanan (Membuat pengeluaran minimum RM3,000.00 iaitu RM250.00 sebulan untuk tidak-tidaknya 12 bulan.  Gabungan Sebahagian Simpanan + Bayaran Bulanan. Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:
Hendaklah Membawa Kad Pengenalan Bagi Warganegara Malaysia (Isi Borang Permohonan KWSP 9B (AHL)  Pembayaran Yang dilakukan secara terus ke akaun bank ahli pencarum. #3. Pengeluaran Untuk Yang Mencapai Umur 60 Tahun Terdapat 4 Jenis Cara Pengeluaran:
1. Pengeluaran Untuk Kesemua Simpanan
2. Pengeluaran Untuk Sebahagian Simpanan (Jumlah Minimum RM2,000.00 & tiap-tiap 30 hari dari tarikh permohonan yang telah dibuat sebelum ini)
Pembayaran Bulanan (Pengeluaran yang minima RM3,000.00 iaitu RM250.00 sebulan untuk sekurang-kurangnya -kurangnya -kurangnya 12 bulan) Gabungan Sebahagian Simpanan+Bayaran Bulanan. Langkah-langkahnya:
Hendaklah membawa Kad Pengenalan bagi Warganegara atau Isi (Borang Permohonan KWSP 9B (AHL)) Pembayaran Yang Dibuat Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #4. Pengeluaran Bagi Menyelesaikan/Mengurangkan Baki Pinjaman Rumah Langkah-langkah:
 Hendaklah membawa Kad Pengenalan Bagi Warganegara Malaysia atau isi borang Borang Permohonan KWSP 9C (AHL)  Hendaklah membawa Penyata Baki Pinjaman Perumahan mengikut format yang ditetapkan oleh pihak KWSP ATAU Penyata Baki Pinjaman Rumah Dari Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) (Tarikh Penyata Baki hendaklah tidak melebihi 3 bulan dari tarikh permohonan yang diterima)  Sijil Kahwin ATAU Surat Nikah ATAU Sijil Kelahiran Anak untuk Permohonan membantu pasangan. Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #5. Pengeluaran Untuk Orang Kurang Upaya Pengeluaran jenis ini akan membolehkan pencarum mengeluarkan semua simpanan kwsp sekiranya ahli tidak berupaya dari segi mental atau fizikal atau berupaya berfungsi kekal untuk mendapat pekerjaan (employability)
Cara-caranya:
Bawa Kad Pengenalan bagi Warganegara Malaysia dan hendaklah mengisi Borang Permohonan KWSP 9L (AHL)  Hendaklah Membawa Laporan Perubatan Asal Dari Institusi Perubatan Pakar Pakar (Hospital / Klinik Kerajaan atau Hospital / Klinik Swasta) Mempunyai surat Berhenti Kerja Daripada Majikan ( jika ada) bagi ahli yang telah berhenti kerja dalam tempoh setahun dari tarikh permohonan  Pembayaran dibuat Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #6. Membuat Pengeluaran Kerana Hendak Meninggalkan Negara Orang yang layak membuat permohonan ini adalah :
Penduduk yang mempunyai taraf kewarganegaraan Malaysia yang telah melucuti atau melepaskan taraf kewarganegaraan untuk berhijrah ke negara lain atau Seseorang yang bukan warganegara malaysia yang telah berhenti kerja dan akan pulang ke negara asal. Cara-caranya:
Hendaklah membawa Passport, Permit Kerja, Bukti Penamatan Kerja
Isi Borang Borang Permohonan KWSP 9K (AHL)  Pembayaran akan dibuat Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #7. Pengeluaran Untuk Membiyai Pendidikan
Pengeluaran ini akan membolehkan ahli membuat pengeluaran simpanan dari Akaun 2 untuk membiayai yuran pengajian ahli sendiri / anak ahli (termasuk anak tiri dan anak angkat) di institut pengajian tinggi (IPT) di dalam atau di luar negara.
Langkah-langkahnya:
Hendaklah Membawa Kad Pengenalan bagi Warganegara Malaysia dan isi  Borang Permohonan KWSP 9H (AHL) Hendaklah Membawa Laporan Perubatan Asal Dari Institusi Perubatan Pakar / Bukan Pakar (Hospital / Klinik Kerajaan atau Hospital / Klinik Swasta) Hendaklah Membawa Surat Tawaran Belajar Membawa Surat Pengesahan Pendaftaran Pelajar yang asal Hendaklah Membawa Surat Kelulusan Pengiktirafan Kursus Pengajian Membawa Salinan Keputusan Peperiksaan Yang Terkini (kecuali untuk pelajar IPTA)  Membawa Surat Temuduga  Hendaklah membawa Bukti Kelayakan Untuk Mengikuti Pengajian  Untuk Membuat Pengeluaran Pendidikan Untuk Anak Ahli – Hendaklah membawa Mykad Anak Ahli & Dokumen Bukti Pertalian  Pembayaran Yang Dibuat Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #8. Pengeluaran Untuk Pekerja Yang Pencen Dan Pengeluaran Pesara Pilihan Langkah-langkahnya:
Hendaklah Membawa MyKad bagi Warganegara Malaysia dan isi  Borang Permohonan KWSP 9N (AHL)  Hendaklah Membawa Lampiran A – Notis Akuan UntuknPelepasan Caruman Kerajaan – Berhubung Dengan Pengeluaran Pekerja Berpencen  Hendaklah membawa Bukti Pengesahan Taraf Pesara  Pembayaran Yang Dibuat Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli) #9. Skim Pelaburan Ahli Skim jenis ini akan membolehkan ahli untuk “transfer” sebahagian simpanan Akaun 1 untuk membuat pelaburan bagi membolehkan dan menambah simpanan persaraan untuk kehidupan semasa persaraan. Pencarum boleh melaburkan simpanan tidak melebihi 30% daripada jumlah yang melebihi Simpanan Asas dalam Akaun 1 melalui Institusi Pengurusan Dana (IPD) yang dilantik.
Senarai Dana-dana Amanah Institusi Pengurusan Dana (IPD) Skim Pelaburan Ahli KWSP
#10. Pengeluaran bagi Pembinaan / Membeli Rumah Pengeluaran jenis ini membolehkan ahli untuk mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk pembiayaan bagi pembelian perumahan. Ini membolehkan ahli membeli setidak-tidaknya sebuah rumah sebagai tempat perlindungan apabila pencen nanti.
Cara-caranya:
Bawa Kad Pengenalan bagi Warganegara Malaysia dan isi  Borang Permohonan KWSP 9C (AHL) Hendaklah Membawa dokumen Perjanjian Jual Beli (Tarikh hendaklah perjanjian tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan) Hendaklah Membawa Dokumen Kelulusan Pinjaman Perumahan (seandainya kelulusan pinjaman adalah kurang daripada setahun ) Bawa Surat Perjanjian Bina Rumah (Tarikh perjanjian tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan) Bawa Suratan Hakmilik Tanah atas nama penjual / pemilik tanah Pembayaran Secara Pengkreditan Terus Ke Akaun Bank Ahli (Senarai Nama Bank Panel KWSP Bagi Bayaran Pengkreditan Terus Ke Akaun Ahli)
Pengeluaran Membina Rumah Syarat pengeluaran: Ahli membina sebuah rumah kediaman / rumah kampung di atas tanah milik sendiri atau milik suami / isteri ATAU Suami / isteri ahli membina sebuah rumah / rumah kampung di atas tanah milik ahli; ATAU Ahli membina rumah panjang (bagi Sabah & Sarawak); ATAU Ahli membina sebuah rumah di atas tanah FELDA atau tanah milik agensi kerajaan lain yang diiktiraf, dengan syarat mendapat pengesahan daripada agensi tersebut untuk menentukan status pemilik tanah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/pengeluaran-dibenarkan-sebelum-pencen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makluman 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah Langkah Keselamatan

Makluman 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah Langkah Keselamatan

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 109 hits
MAKLUMAN 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah langkah Keselamatan Dimaklumkan bahawa terdapat satu kebocoran data WhatsApp rakyat Malaysia sebanyak 11 juta yang didakwa tersebar di laman pl...
Beri Pengecualian Pengeluaran Kwsp Utusan Malaysia 15 12 2022

Beri Pengecualian Pengeluaran Kwsp Utusan Malaysia 15 12 2022

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 141 hits
PETALING JAYA Kerajaan Perpaduan perlu memberi pengecualian pengeluaran wang caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja kepada golongan yang memerlukannya Bercakap kepada Utusan Malaysia Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nad...
Makluman Permohonan Mudah Rumah Ppr Bagi Tahun 2023 Ikuti Cara Mudah Permohonan

Makluman Permohonan Mudah Rumah Ppr Bagi Tahun 2023 Ikuti Cara Mudah Permohonan

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 210 hits
MAKLUMAN Permohonan MUDAH Rumah PPR Bagi Tahun 2023 Ikuti Cara Mudah Permohonan Adalah dimaklumkan bahawa semua permohonan pelan Projek Perumahan Rakyat Dimiliki akan diberitahu dari masa ke semasa Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang PPR Dimil...
Serbu Majlis Kahwin Di Kuil Jais Lebih Arif Jamil Khir

Serbu Majlis Kahwin Di Kuil Jais Lebih Arif Jamil Khir

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 90 hits
Wajarkah hal melibatkan agama di Politikkan demi memancing undi bukan Islam PM bagi tadi agak terkejut dengan satu tulisan yang menunjukkan kenyataan DR Maza mengatakan JAIS sebagai taliban atau lebih tepat pengganas sedangkan Jabatan Agama...
Warga Emas Ditahan Selepas Menghubungi Polis Lebih 2 060 Kali Hanya Untuk Memaki Hamun

Warga Emas Ditahan Selepas Menghubungi Polis Lebih 2 060 Kali Hanya Untuk Memaki Hamun

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 176 hits
The ReporterFoto HiasanSeorang lelaki warga emas di Jepun baru baru ini ditahan polis selepas menghubungi Balai Polis Presint 2 lebih dari 2 060 kali dalam tempoh sembilan hari semata mata mahu menjerit memarahi kakitangan yang menjawab pan...
Al Ikhsan Sports Menjadikan Kembara Percutian Anda Lebih Bergaya Sukan

Al Ikhsan Sports Menjadikan Kembara Percutian Anda Lebih Bergaya Sukan

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 213 hits
AL IKHSAN SPORTS MENJADIKAN KEMBARA PERCUTIAN ANDA LEBIH BERGAYA SUKAN Peruncit barangan sukan nombor 1 di Malaysia Al Ikhsan Sports mengadakan kempen Making Travelling Sportier since 1993 sempena meraikan pengakhiran 2022 dan menyambut ked...
Kawasan Luar Bandar Perlu Akses Jagaan Kesihatan Lebih Baik Kata Ahli Parlimen

Kawasan Luar Bandar Perlu Akses Jagaan Kesihatan Lebih Baik Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 268 hits
Ahli Parlimen Bandar Kuching Dr Kelvin Yii berkata iltizam politik diperlukan untuk memastikan penjagaan kesihatan lebih baik bagi semua rakyat PETALING JAYA Kementerian Kesihatan perlu bekerjasama dengan agensi dan kementerian lain untuk m...
Twitter Bakal Tarik Biaya Lebih Mahal Pengguna Centang Biru Dari Apple

Twitter Bakal Tarik Biaya Lebih Mahal Pengguna Centang Biru Dari Apple

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 81 hits
Twitter akan meluncurkan kembali versi yang diperbarui dari layanan berlangganan Twitter Blue pada Senin Reuters Minggu melaporkan Twitter akan memungut biaya lebih mahal bagi pengguna Apple Pernyataan itu disampaikan oleh perusahaan melalu...
Polis Terima 220 Laporan Skim Zuttelo Kerugian Lebih Rm84 Juta

Polis Terima 220 Laporan Skim Zuttelo Kerugian Lebih Rm84 Juta

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 157 hits
Polis berkata berdasarkan siasatan kegiatan pelaburan itu mula aktif sejak 2020 sehingga laman web syarikat tersebut ditutup sekitar Ogos tahun ini KUALA LUMPUR Polis menerima 220 laporan berhubung skim penipuan Zuttelo melibatkan kerugian ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence

Hadiah Hari Guru

Let S Pay Tribute To Life As The Ultimate Teacher



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Kes Akhyar Rashid Faisal Halim Diharap Adalah Yang Terahir

Telefilem Disgrafia