Makluman 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah Langkah Keselamatan



[MAKLUMAN] 11 Juta Data Whatsapp Bocor,Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber | Ikuti Langkah-langkah Keselamatan!. Dimaklumkan bahawa terdapat satu kebocoran data WhatsApp rakyat Malaysia sebanyak 11 juta yang didakwa tersebar di laman platform antarabangsa. Hal ini dimaklumkan oleh Presiden persatuan pengguna siber Malaysia (MCCA), SIRAJ JALIL.
Beliau mengatakan data berkenaan lebih 500 juta kata pengguna platform WhatsApp terdedah termasuk 11.6 juta daripadanya adalah data pengguna di negara Malaysia.
Ia melibatkan pengguna di  84 buah negara termasuk di negara Malaysia Di samping itu pengguna di Amerika Syarikat sebanyak 32 juta serta beberapa negara yang lain.
Menurut beliau data pengguna WhatsApp yang tersebar berkenaan biasanya digunakan bagi teknik pancingan data pengguna atau “phishing” supaya penggodam mendapat lebih banyak maklumat pengguna. – Harian Metro
Dapatkan info terkini dan semasa dengan mudah dan pantas di telegram rasmi kami :

[MAKLUMAN] 11 Juta Data Whatsapp Bocor,Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber | Ikuti Langkah-langkah Keselamatan!  Data Whatsapp Malaysia Bocor! Pengguna untuk platform WhatsApp yang telah bocor berjumlah lebih dua bilion di seluruh dunia daripadanya adalah pengguna aktif sekaligus insiden kebocoran data tersebut menimbulkan tandatanya berhubung tahap keselamatan sistem pelayan mesej popular WhatsApp itu
Ini juga merupakan satu bentuk daripada pancingan data dan pengguna daripada kalangan rakyat Malaysia perlu sentiasa ke supaya anda tidak menjadi mangsa kepada individu yang tidak dikenali menyamar sebagai kenalan ruang lingkup kehidupan kita.
Baca juga :
Pengambilan Jawatan Besar-Besaran Di Angkatan Pertahanan Awam(APM) Bulan Disember Tahun 2022 | Permohonan Kini Dibuka! Pengambilan Besar-Besaran Tentera Darat Malaysia (TD) Ambilan Tahun 2023 | Mohon Segera! PERMOHONAN BANTUAN RUMAH MESRA RAKYAT(RMR) BULAN DISEMBER 2022 Peranan Pengguna Sangat Penting Dalam Mendepani Ancaman Siber Orang ramai diminta untuk memainkan peranan dalam mendepani ancaman siber supaya tidak mudah menjadi mangsa dan tidak mengharapkan 100 peratus kepada pihak yang berkuasa semata-mata.
Mungkin tak ramai yang tahu bahawa kita boleh menghadapi dan melakukan sendiri langkah-langkah keselamatan bagi mengelakkan diri daripada terdedah dengan risiko bahaya ancaman siber.
Ancaman siber ini merangkumi aktiviti menipu, menyeleweng dan mencuri data pengguna selain itu ada juga aktiviti menggodam akaun daripada mangsa. Oleh itu ,dengan segera dan pantas perlulah pengguna ke dan cermat dalam menggunakan media sosial.
Anda boleh ikuti langkah-langkah keselamatan bagi memastikan data peribadi diri kita terjaga dan tidak mudah tersebar ke tangan orang yang salah. Ikuti langkah-langkah mudah keselamatan yang boleh menjamin keselamatan dan keselesaan anda menggunakan platform apa-apa media sosial.
Langkah-langkah Keselamatan Yang Wajib Anda Ikuti! 5 Langkah Mudah Kesedaran Keselamatan Siber Ekoran tular mengenai berita kebocoran data WhatsApp rakyat Malaysia sebanyak 11 juta menimbulkan kegusaran dan keresahan kepada rakyat Malaysia yang merupakan pengguna media sosial utama di dalam negara Malaysia.
Rakyat Malaysia perlu peka dan cakna akan keselamatan diri peribadi dan orang sekeliling agar tidak menjadi mangsa dan menerima gangguan serta ancaman kepada pihak yang tidak bertanggungjawab. Anda boleh ikuti langkah-langkah mudah keselamatan dalam memastikan data peribadi anda terlindung dan selamat daripada sebarang risiko ancaman gangguan siber.
Berikut dikongsikan 5 langkah mudah kesedaran keselamatan siber dalam menggunakan platform media sosial serta akaun media sosial yang penting, ikuti langkah-langkah tersebut di bawah:
1.Gunakan Kata Laluan Ramai yang tidak tahu akan keselamatan mereka tidak selamat sekiranya tidak banyak menetapkan kata laluan. Anda perlu menetapkan kata laluan untuk memastikan keselamatan anda terjamin.
Pastikan anda menggunakan kata laluan yang kreatif serta gabungan huruf, nombor dan simbol. Elakkan juga daripada mendedahkan kata laluan anda kepada orang lain termasuk juga mereka yang anda benar-benar rapat. Sentiasa bertukar tukar kata laluan secara berkala dan pastikan anda elakkan daripada menggunakan kata laluan yang sama yakni berulang-ulang. Adalah kerana mungkin anda tidak sedar bahawa pihak yang tidak bertanggungjawab boleh membaca psikologi sekitar anda. Sulitkan penghantaran dokumen rasmi kerajaan melalui penetapan kata laluan. Anda juga perlu elakkan menghantar kata laluan bersama-sama dengan dokumen rasmi kerajaan. Ini adalah langkah bagi mengelakkan daripada data yang bersumberkan data kerajaan dapat dilindungi dengan selamat. 2.Kemaskini Perisisan Keselamatan Betapa pentingnya anda mengemaskini perisian keselamatan dalam menggunakan komputer dan gajet anda. Ini adalah kerana perisian di dalam gajet tersebut perlu ditetapkan keselamatan yang rapi dan ketat. Mungkin anda tidak mengetahui bagaimana anda boleh terdedah dengan risiko ancaman godaman data anda, di sini kami akan memberitahu anda bagaimana untuk mengemaskini perisian keselamatan dalam masa yang sama dapat melindungi data peribadi anda.
Lengkapkan komputer dan gadget anda dengan perisian keselamatan seperti aplikasi antivirus dan anti spyware terkini. Sikap juga anda perlu mengupdate perisian  aplikasi tersebut bagi memastikan data anda sentiasa selamat. Ada perlu elakkan daripada menggunakan perisian keselamatan yang telah tamat tempoh. Itu anda perlulah sentiasa peka dan cakna serta prihatin dengan beberapa update daripada perisian keselamatan anda. Pastikan juga anda menggunakan perisian yang tu Ling ini adalah kerana untuk mengelakkan anda mendapat perisian yang salah dalam masa yang sama ia dapat menjamin anda daripada kebocoran data peribadi anda. 3.Simpan Dan Lindungi Maklumat Anda Anda perlu menyimpan Dan melindungi maklumat anda. Perlu mengelakkan daripada memuatnaik apa-apa dokumen rasmi kerajaan dengan tanpa keselamatan atau secara umum.
Sentiasa imbas peranti storan sebelum menggunakannya Sentiasa sediakan salinan pendua atau back up bagi maklumat digital secara berkala Elakkan juga daripada meninggalkan komputer dan gajet tanpa sebarang pengawasan anda. Putuskan sambungan Internet atau wi-fi sekiranya tidak menggunakannya lagi. Pastikan meja kerja dikemaskan semua maklumat rasmi termasuk yang berada di dalam peranti storan disimpan di tempat yang selamat. 4. Elakkan Mudah Terpedaya Ramai yang tidak sedar akan terpedaya dengan kata-kata orang lain di dalam menggunakan platform media sosial contohnya seperti WhatsApp. Biasanya modus operandi mereka yang tidak bertanggungjawab ini mereka menawarkan satu bonus atau habuan yang besar dan mudah untuk anda dapatkan. Akibat merasa “excited” anda dan tanpa anda sedar anda mudah terpedaya dan melakukan apa yang disuruh serta diminta yang mana tindakan tersebut boleh memberi kesan kepada anda.
Elakkan daripada terus mempunyai kandungan laman web blog dan email yang diragui asal daripada orang yang tidak dikenali. Sila semak dan rujuk kepada sumber-sumber yang sahih sahaja. 5. Waspada Jenayah Siber! Dalam hari-hari kita menggunakan media sosial atau apa-apa platform atas talian kita mestilah sentiasa dalam keadaan berwaspada dengan ancaman jenayah siber yang boleh datang tanpa kita sedari. Oleh itu anda perlu sentiasa peka dan cakna akan keadaan yang bermain dalam sekitar anda.
PENTING: Jangan benarkan individu lain menggunakan identiti dan kata laluan akaun email dan media sosial anda. JANGAN BERUBAH DAN MUDAH MEMBERI NOMBOR TAC ANDA. Jika orang yang tidak mengenali meminta maklumat diri anda jangan mudah mudah memberi maklumat anda seperti nombor kad pengenalan ,nombor akaun bank dan email anda. Cara mudah terpedaya dengan tawaran atau maklumat daripada individu yang tidak dikenali yang menghubungi anda melalui e-mel atau media sosial. Demikianlah perkongsian mengenai langkah-langkah keselamatan yang anda wajib lakukan untuk mengelakkan diri anda terdedah dengan risiko yang membahayakan keselamatan data peribadi anda. Lakukan dan bertindaklah segera sebelum menyesal di kemudian hari.
Ikuti dah dapatkan info terkini Dan semasa melalui sistem guru online di telegram rasmi mana boleh dapatkan cara pantas dan mudah :



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/11-juta-data-whatsapp-bocor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kementerian Komunikasi Dan Digital Perhalusi Isu Keselamatan Siber Data Peribadi

Kementerian Komunikasi Dan Digital Perhalusi Isu Keselamatan Siber Data Peribadi

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 110 hits
KEMENTERIAN Komunikasi dan Digital nbsp sedang nbsp berusaha untuk memperhalusi isu keselamatan siber bagi melindungi data peribadi pengguna dalam negara ini nbsp daripada terdedah kepada ancaman dalam nbsp talian seperti penipuan atau kecu...
Kerajaan Peduli Rakyat Terima Kasih Yb Sim Membawa Pulang 6 Orang Mangsa Pemerdagangan Manusia Dari Malaysia

Kerajaan Peduli Rakyat Terima Kasih Yb Sim Membawa Pulang 6 Orang Mangsa Pemerdagangan Manusia Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 116 hits
AHMAD SHAHRILTahniah terima kasih yb sim chon siang 21 Disember 2022 Saya telah selamat sampai ke Malaysia jam 11 pagi tadi Saya disambut oleh PDRM Imigresen Ahli Parlimen Seri Gading Setiausaha Sulit Menteri Luar Negeri serta beberapa pega...
Rasmi Menteri Pendidikan Baharu Yang Wajib Rakyat Malaysia Kenal Reformasi Pendidikan Negara

Rasmi Menteri Pendidikan Baharu Yang Wajib Rakyat Malaysia Kenal Reformasi Pendidikan Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 147 hits
RASMI MENTERI PENDIDIKAN BAHARU YANG WAJIB RAKYAT MALAYSIA KENAL REFORMASI PENDIDIKAN NEGARA Semalam telah diumumkan mengenai kabinet kerajaan perpaduan yang akan memimpin kerajaan Malaysia Pengumuman itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datu...
Landasan Kereta Api Sadao Dibom Tiada Rakyat Malaysia Terlibat

Landasan Kereta Api Sadao Dibom Tiada Rakyat Malaysia Terlibat

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 120 hits
BernamaKANGAR Tiada rakyat Malaysia yang terlibat dalam insiden bom landasan kereta api di Sadao Thailand petang tadi Exco Kemudahan dan Prasarana Pengangkutan Hubungan dan Kerjasama Sempadan Penyelarasan Penguatkuasaan Bersepadu dan Aduan ...
Makanan Kegemaran Rakyat Malaysia

Makanan Kegemaran Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 254 hits
Hi Korang Dalam pelbagai cara kepelbagaian budaya Malaysia telah mempengaruhi rasa dan ramuan kulinari kita yang unik Menggabungkan rasa keenakan hidangan Cina India Melayu dan Borneo selera kita sentiasa dihidangkan dengan kekayaan variasi...
Data Kemlu Jumlah Pemilih Di Luar Negeri Capai 1 8 Juta

Data Kemlu Jumlah Pemilih Di Luar Negeri Capai 1 8 Juta

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 120 hits
Meskipun demikian angka tersebut selalu dinamis Kemenlu terus berupaya melakukan pemutakhiran data mengikuti perkembangan jumlah WNI di berbagai negara
Najib Minta Siasat Muhyiddin Dakwa Malaysia Terpaksa Bayar Pampasan Rm320 Juta

Najib Minta Siasat Muhyiddin Dakwa Malaysia Terpaksa Bayar Pampasan Rm320 Juta

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 123 hits
Tiada angin tiada ribut kecoh di platform Twitter bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meminta pihak berkuasa untuk menjalankan penyiasatan terhadap Presiden Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Menerusi ciapan dimuat naik Na...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega