Makan Daging Babi Kerana Tak Tahu Apa Hukumnya


Mungkin sebahagian dari kita masih tidak tahu akan ciri-ciri makanan yang diharamkan oleh Allah, ataupun warung makanan yang kita makan tidak jujur ??akan masakan yang dia masak. sehingga kita secara tidak sengaja memakan makanan yang diharamkan, contohnya adalah daging babi. bagaimana agama menyikapi hal tersebut berikut penjelasannya yang dikutip dari Muslim.or.id
Allah maafkan kesalahan yang dilakukan kerana jahil. lupa dan tidak sengaja
Allah Ta'ala Maha Bijaksana dan disucikan dari kezaliman. Diantara kebijaksanaan Allah adalah Dia tidak menghukum kesalahan yang dilakukan kerana tidak tahu, lupa atau tidak sengaja. Ia berfirman:

??? ????????? ??????? ??????? ?????? ????????? ????? ??? ???????? ??????????? ??? ??????????? ???????? ??? ???????????? ???? ???????? ???? ???????????
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Orang-orang beriman berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah" "(QS. Al Baqarah: 286).

Dan doa orang-orang beriman ini telah dijawab oleh Allah, sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Shahih-nya:
?????? ??????? ?????: ??? ????????? ????? ??????? ?????? ????????? ????? ??? ???????? ??????????? ??? ??????????? ???????? ??? ???????????? ???? ???????? ???? ??????????? ????: ??? ?????
"Allah menurunkan ayat 'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Orang-orang beriman berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah ', lalu Allah berfirman:' telah aku kabulkan '" (HR. Muslim no. 126).
Rasulullah Shallallahu'alaihi Wasallam juga bersabda:

?? ???? ????? ?? ?? ???? ????? ???????? ??? ???????? ????
"Sesungguhnya Allah telah memaafkan ummatku yang berbuat salah kerana tidak sengaja, atau kerana lupa, atau kerana dipaksa" (HR Ibnu Majah, 1675, Al Baihaqi, 7/356, Ibnu Hazm dalam Al Muhalla, 4/4, di shahihkan Al Albani dalam Shahih Ibni Majah).
Maka perbuatan yang hukumnya haram ketika dilakukan kerana murni tidak tahu, murni tidak sengaja atau murni lupa tidak terhitung sebagai dosa di sisi Allah. Maka untuk hal tersebut ia tidak dituntut untuk bertaubat, kerana tuntutan bertaubat itu berkaitan dengan dosa.
Makan daging babi kerana tidak tahu
Daging babi sudah jelas keharamannya. Allah Ta'ala berfirman:
???????? ??????? ?????????? ??????????? ????????? ???????? ???????????? ????? ??????? ???? ???????? ???????
"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah" (QS. Al Baqarah: 173).
Namun jika makan daging babi kerana sebab tertentu yang dibenarkan oleh syariat atau dimaafkan oleh syariat maka tidak ada dosa bagi pemakannya. Oleh kerana itu lanjutan ayat ini:
?????? ???????? ?????? ????? ????? ????? ????? ?????? ???????? ????? ??????? ??????? ???????
"Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang "(QS. Al Baqarah: 173).
Dalam keadaan darurat semisal sangat lapar dan tidak ada makanan lain selain daging babi, maka ketika itu syariat membenarkan dengan syarat tidak boleh berlebihan sekadar dapat mencegahnya dari kematian. Dan dalam ayat ini dikatakan 'tidak ada dosa baginya'. Demikian juga jika makan daging babi kerana sebab yang dimaafkan oleh syariat iaitu kerana tidak tahu, tidak sengaja atau lupa.
Dalam ayat ini juga Allah tidak menuntut pemakan daging bagi kerana kecemasan itu untuk bertaubat, padahal daging babi masuk ke perutnya, namun itu kerana sebab yang dimaafkan dan dibenarkan oleh syariat. Bahkan Allah tegaskan dengan dua penegasan: 'tidak ada dosa baginya' dan 'Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang'.
Para pembaca Islampos yang dirahmati oleh Allah SWT,
sumber islampos.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://islamkuindah-sangat.blogspot.com/2017/07/makan-daging-babi-kerana-tak-tahu-apa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Dampak Buruk Makan Daging Anjing Anda Harus Tahu

5 Dampak Buruk Makan Daging Anjing Anda Harus Tahu

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 206 hits
Makanan olahan berbahan dasar daging anjing kini mudah dijumpai di berbagai wilayah di Indonesia Hal ini tentu membuat resah para aktivis pecinta hewan Padahal ada beberapa dampak buruk yang ditimbulkan jika seseorang mengonsumsi daging anj...
Tips Membedakan Daging Babi Dan Daging Sapi

Tips Membedakan Daging Babi Dan Daging Sapi

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 854 hits
1 Dari segi warna erlihat daging babi memiliki warna yang lebih pucat dari daging sapi warna daging babi mendekati warna daging ayam Namun perbedaan ini tak dapat dijadikan pegangan karena warna pada daging babi oplosan biasanya dikamuflase...
Bayanlepas Maqis Pulau Pinang Rampas 23kg Daging Babi Sejuk Beku

Bayanlepas Maqis Pulau Pinang Rampas 23kg Daging Babi Sejuk Beku

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 617 hits
Cubaan seorang pelancong dari Korea membawa masuk 23 kilogram produk sejuk beku yang dipercayai daging babi gagal apabila dia ditahan Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia Pulau Pinang di Lapangan Terbang Antarabangsa Pula...
Ganjar Minta Warga Solo Raya Setop Makan Daging Anjing

Ganjar Minta Warga Solo Raya Setop Makan Daging Anjing

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 222 hits
Konsumsi daging anjing di Solo semakin marak Gubernur Jawa Tengah Ganjar Pranowo menginstruksikan pemerintah daerah di wilayah Solo Raya untuk membuat sekaligus menerapkan larangan mengonsumsi daging anjing
Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran Basi

Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran Basi

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 671 hits
Assalamualaikum Hi Semua Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran BasiPening kepala rasanya bila tiap kali masak nasi nasi tak tahan lama walaupun guna periuk nasi eletrik Lagi lagi yang makan tu s...
Rutin Olahraga Dan Jaga Pola Makan Muzdalifah Turun 8 Kilogram

Rutin Olahraga Dan Jaga Pola Makan Muzdalifah Turun 8 Kilogram

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 244 hits
Sudah setahun belakangan ini Muzdalifah menjalani pola hidup sehat Ia cukup selektif dalam memilih makanan Beberapa bulan belakangan ia pun rajin olahraga Hasilnya berat badannya turun hingga delapan kilogram
Makanan Yang Menaikkan Selera Makan Kita

Makanan Yang Menaikkan Selera Makan Kita

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 327 hits
Makanan yang menaikkan selera makan kita Assalamualaikum semua Ya Allah lamanya tak update blog ni Rindu kita tak sorry ya korang nieyl 2 week sibuk dengan short vacation kemudian dengan interview Banyak sangat yang nak di story Insya llah ...
Asal Makan Muntah Loya Masa Hamil Tu Biasa Tapi Saranan Doktor Ni Mungkin Boleh Bantu Bakal Ibu Lebih Bersedia

Asal Makan Muntah Loya Masa Hamil Tu Biasa Tapi Saranan Doktor Ni Mungkin Boleh Bantu Bakal Ibu Lebih Bersedia

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 407 hits
Bila mengandung rasa loya pada awal kehamilan adalah perkara biasa Malah setiap ibu hamil alahan mereka juga berbeza beza Ada sesetengah hanya mengalami loya atau alahan yang ringan namun ada juga yang alami loya atau alahan yang teruk dan ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah