Majoriti Relatif Tak Jamin Kestabilan Kerajaan Pru15 Jalan Penyelesaian


Tok Akhi

Pilihan Raya Umum Ke-15 wajar diadakan dalam norma baharu susulan pandemik Covid-19.
Untuk rekod, sejak tahun 1957, Malaysia mengekalkan sistem politik pelbagai parti di mana parti politik yang memperoleh majoriti kerusi di Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri boleh menubuhkan Kerajaan Persekutuan atau Negeri.
Sistem yang digunakan di Malaysia berasaskan ‘First-Past-The-Post-System’. Ini bermakna calon-calon yang memperoleh majoriti akan diisytihar pemenang di kawasan pilihan raya berkenaan.
Dewan Rakyat memiliki 222 kerusi, tetapi sekarang ini mempunyai 220 kerusi setelah berlaku kekosongan susulan kematian dua penyandangnya.
Namun, dalam keadaan politik yang tidak menentu sekarang ini tidak ada mana-mana parti politik atau gabungan yang mempunyai majoriti – sama ada majoriti mutlak atau majoriti relatif – sekali gus menyukarkan pemilihan Perdana Menteri Kesembilan.
Menelusuri jumlah sokongan di kalangan gabungan parti-parti politik sekarang ini, dilihat bahawa Perikatan Nasional (PN) mempunyai kelebihan apabila setakat ini mempunyai 108 kerusi. Jumlah itu adalah daripada Ahli Parlimen (MP) Bersatu sebanyak 31 kerusi; PAS (18); GPS (18); Bebas (empat); MCA (dua); dan masing-masing satu kerusi MIC, PBRS, PBS dan STAR.
UMNO yang mempunyai 38 kerusi bagaimanapun berpecah, dengan 31 MP diketuai Naib Presiden, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyokong dan kekal bersama PN.
Manakala tujuh lagi MP UMNO diketuai Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih kekal menolak PN yang dipengerusikan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Presiden Bersatu.
Berbanding Pakatan Harapan (PH) diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan 91 kerusi yang majoritinya daripada DAP, parti-parti kecil lain yang dikatakan mengikut bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula hanya 14 kerusi.
Justeru, untuk membentuk sebuah kerajaan yang sering dilaung-laungkan pembangkang dan kumpulan minoriti UMNO itu sebagai ‘kerajaan stabil’, gabungan parti politik berkenaan mesti memperoleh sokongan majoriti mutlak, bukan majoriti relatif atau majoriti mudah.
Untuk menjadi kuat dan stabil, mana-mana gabungan parti mesti memperoleh lebih daripada 115 sokongan.
Jika sekadar angka sokongan antara 111 hingga 114 yang merupakan majoriti relatif, kedudukan kerajaan yang ditubuhkan dan Perdana Menteri yang dilantik mengetuainya tetap berada di hujung tanduk.
Bila-bila masa sahaja kerajaan yang memiliki majoriti relatif boleh tumbang sekali gus akan menyaksikan sejarah berulang dengan pelantikan Perdana Menteri baharu.
Untuk rekod, belum pun habis penggal Dewan Rakyat Ke-14 selama lima tahun, negara sudah menyaksikan dua kali pertukaran kerajaan dan Perdana Menteri. Kali pertama berlaku apabila Kerajaan PH tumbang selepas Tun Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan, dan digantikan Kerajaan PN.
Namun tindakan 15 MP UMNO diketuai Zahid menarik sokongan, kerajaan PN juga tumbang setelah Muhyiddin meletak jawatan Perdana Menteri.
Kini Malaysia tidak mempunyai ‘kerajaan’ sebaliknya Yang di-Pertuan Agong memberi kepercayaan kepada Muhyiddin untuk menjadi Perdana Menteri sementara sehingglah seorang Ahli Dewan Rakyat yang memiliki majoriti – walaupun satu undi – dilantik sebagai Perdana Menteri Kesembilan.
Namun, sebagaimana disebutkan di atas siapa pun yang menjadi Perdana Menteri kerajaan majoriti relatif ia akan mudah tumbang sekiranya ada MP yang tidak berpuas hati dan menarik sokongan, sebagaimana dilakukan Zahid dan kumpulannya terhadap PN.
Justeru, pilihan yang ada bagi membentuk kerajaan baharu sewajarnya diserahkan kembali kepada rakyat menerusi PRU. Hanya rakyat yang berhak membuat penentuan.
Tetapi pastinya ramai memikirkan situasi pandemik Covid-19 ketika ini sekiranya PRU diadakan. Namun, ketika rakyat diajak untuk hidup dalam norma baharu bersama Covid-19, tidak sukar jika PRU15 diadakan apabila negara mencapai imuniti kelompok.  AGENDA DAILY

(*) Tok Akhi
Pemerhati Politik Kampung


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/majoriti-relatif-tak-jamin-kestabilan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Pkr Rapat Dengan Anwar Kata Kerajaan Pn Ada Majoriti Tipis Lapor Utusan

Pemimpin Pkr Rapat Dengan Anwar Kata Kerajaan Pn Ada Majoriti Tipis Lapor Utusan

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 206 hits
agendadaily com14 8 2021Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ahli Parlimen Damansara Tony Pua dan Ahli Parlimen Bangi Ong Kia Ming Ketika kem Zahid Hamidi dan Pakatan Harapan mendakwa Kerajaan Perikatan Nasional hilang sokong...
Apa Jaminan Kestabilan Kerajaan Ph Apabila Wakil Melayu Bukan Lagi Dominan

Apa Jaminan Kestabilan Kerajaan Ph Apabila Wakil Melayu Bukan Lagi Dominan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 315 hits
agendaily com15 8 2021Pecahan sokongan Ahli Parlimen berdasarkan kaum di dalam Pakatan Harapan Kami mengingatkan kepada Ahli Parlimen Melayu bahawa teras kekuasaan di Malaysia mestilah di tangan orang Melayu Jangan digadai maruah dan anak c...
Tiada Siapa Cukup Majoriti Mt Umno Cadang Kerajaan Perpaduan

Tiada Siapa Cukup Majoriti Mt Umno Cadang Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 427 hits
Ketika negara menjangkakan pengunduran Muhyiddin Yassin ahli majlis kerja tertinggi Umno Johari Abdul Ghani berkata tiada calon perdana menteri yang layak berikutan jumlah sokongan majoriti yang belum cukup Bimbang dengan keadaan ekonomi da...
Kerajaan Perpaduan Menjadi Pilihan Jika Tiada Siapa Punya Majoriti

Kerajaan Perpaduan Menjadi Pilihan Jika Tiada Siapa Punya Majoriti

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 334 hits
Peletakkan jawatan Perdana Menteri Mahiaddin Yassin petang ini meninggalkan lompang kuasa dalam politik Malaysia Hal ini kerana tiada blok perikatan politik yang mempunyai majoriti mudah untuk dipersembahkan kepada Yang di Pertuan Agong bag...
Parti Politik Membentuk Kerajaan Baharu Perlu Jamin Penambahbaikan Parlimen Untuk Elak Krisis Baru

Parti Politik Membentuk Kerajaan Baharu Perlu Jamin Penambahbaikan Parlimen Untuk Elak Krisis Baru

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 182 hits
By 16 Aug 2021Kami selaku kumpulan masyarakat madani yang menandatangani kenyataan ini mengikuti dengan rapat ucapan Mahiaddin Yasin pada 13 Ogos 2021 tentang rangka kesefahaman merentas parti dengan beberapa cadangan pembaharuan termasuk b...
Shahidan Cabar Umno Tunjuk Bukti Ada Majoriti Bentuk Kerajaan

Shahidan Cabar Umno Tunjuk Bukti Ada Majoriti Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 184 hits
tuncarlos comKUALA LUMPUR UMNO dicabar supaya menunjukkan bukti yang parti itu mempunyai jumlah majoriti untuk membentuk kerajaan Bercakap kepada Utusan Malaysia Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional Datuk Seri Shahidan Kassim b...
Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 152 hits
Kerajaan Perikatan Nasional seharusnya menyegerakan sidang khas Parlimen membahaskan usul Undi Percaya kepada Perdana Menteri Mahiaddin Yassin Menurut pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari sekiranya kerajaan PN telah kehilangan majo...
Umno Tegaskan Kerajaan Pn Tiada Majoriti Cabar Buktikan Di Parlimen

Umno Tegaskan Kerajaan Pn Tiada Majoriti Cabar Buktikan Di Parlimen

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 148 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi KUALA LUMPUR Kenyataan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mendakwa kerajaan Perikatan Nasional masih mempunyai majoriti adalah tidak benar Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berk...
Dakwaan Kerajaan Hilang Majoriti Hanya Diketahui September

Dakwaan Kerajaan Hilang Majoriti Hanya Diketahui September

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 188 hits
Pas menyifatkan dakwaan bahawa kerajaan Perikatan Nasional telah kehilangan majoriti akan dibuktikan di Dewan Rakyat pada September ini Timbalan Pengerusi Lajnah IT dan Data Raya Pas Pusat Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata pelbagai pihak ...
Stateless Kids Want To Contribute To Society Too

The Financial Destruction Of Palestine

Start Ups And Msmes Why Small Is Beautiful

Lirik Lagu Salahkan Aku Fimie Don

Sarah S Way On Moving To Nyc From Boston

Flying Container Case Macc Tracking More Suspects

Targeted Diesel Subsidies Needed To Save Country Pm

Mohonlah Di Pelihara Daripada Sifat Sombong



10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria


Nasyid Hamas Takut Nak Dengar Ini

10 Tips Cara Menggunakan Vacuum Cleaner Yang Efektif Agar Tahan Lama

Polis Berkas 17 Suspek Rampas Pelbagai Dadah Rm8 64 Juta

Istana Negara Sejarah Visi Misi Fungsi Seni Bina Keunikan

Qumang Carol Anang Leluba Chord

Beranikah Lim Lip Eng Di Siasat Sebagaimana Hannah Yeoh