Pemahaman Perlembagaan Umno Dan Kuasa Majlis Kerja Tertinggi Umno Dalam Isu Pemecatan Keahlian Umno



Tulisan Datuk Zaharin Mohd Yasin atau Sang Kelembai.
Majlis Kerja Tertinggi UMNO menggunakan kuasa tanpa ada Fasal dalam Perlembagaan UMNO kuasa memecat keahlian Ahli UMNO tanpa melalui proses Lembaga Disiplin. Dimana kuasa memecat keahlian dalam bidang kuasa Ahli Lembaga Disiplin UMNO.
2. Kebanyakan pemimpin UMNO tidak tahu bahawa Perlembagaan UMNO juga ada fasal fasal saperti mana Perlembagaan Negara ia itu pengasingan kuasa. Yang terdiri dari Legislatif, Eksekutif dan Judisiari.
3. Perlembagaan UMNO juga meletakkan Legislatif di tangan Pengerusi Tetap Perhimpunan Agung UMNO.Eksekutif di tanggungjawab Majlis Kerja Tertinggi UMNO dan Judisiari di Lembaga Disiplin.
4. Dalam Perlembagaan UMNO fasal 10-Tanggungjawab Majlis Tertinggi tidak ada satu ayat pun ada menyebut kuasa MKT memecat keahlian UMNO. Melainkan satelah dirujuk kepada Lembaga Disiplin yang telah memutuskan seorang ahli UMNO itu dihukum dengan dipecat keahliannya, digantung atau di beri amaran.
5. Banyak ahli UMNO tersalah tafsir bidang kuasa Fasal 10.6 yang ada menyebut menggantung atau melucutkan keahlian sesaorang ahli UMNO.
6. Fasal 10.6 berkaitan dengan Fasal 5.7 yang memberi keputusan muktamad taraf pendaftaran keahlian seorang ahli yang tidak diambil tindakan disiplin saperti bertanding pilihanraya, menyertai parti lain atau ahli tidak aktif dan ahli meninggal dunia.
7. Fasal 10.9 bidang kuasa MKT melucutkan jawatan saorang ahli dalam Badan Perhubungan, UMNO Bahagian dan Cawangan jika seorang ahli itu melanggar Akta Pertubuhan, tidak siuman dan hukuman Mahkamah denda 2 ribu dan penjara tidak kurang satu tahun.
8. Kesimpulannya tidak ada satu peruntukan Fasal 10 dalam fasal tanggungjawab Majlis Kerja Tertinggi yang ada kuasa memecat keahlian dan melucutkan jawatan sesaorang ahli tanpa dirujuk kepada Lembaga Disiplin.
9. Jika digunakan Fasal 10.15 MKT boleh membuat keputusan parti bagi kesempurnaan perjalanan parti dalam keputusan memecat keahlian seorang ahli UMNO tidak terpakai.
10. Sebagai seorang yang memahami Perlembagaan UMNO, keputusan Majlis Kerja Tertinggi UMNO saya kira sebagai ultra vires atau melampau kuasa Majlis Kerja Tinggi, dimana keputusan itu tidak bersandarkan kepada sebarang fasal dibawah Fasal 10, Majlis Kerja Tertinggi ada kuasa memecat keahlian UMNO tanpa melalui proses Fasal 20-Disiplin.
11. Majlis Kerja Tertinggi mesti memahami Asas dan Tujuan UMNO yang tertulis dibawah Fasal 3 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Malaysia yang terkandung Hak Asasi Rakyat Malaysia.
12. Agak pelik jika UMNO sendiri tidak mematuhi hak yang di jamin oleh Perlembagaan dalam pertubuhannya sendiri.
13. Apa yang dilihat orang anak muda dan orang diluar UMNO. Bahawa Majlis Kerja Tertinggi UMNO.. dia bertindak sebagai Pendakwa Raya. Juga bertindak sebagai Hakim. Dan menjatuhkan hukuman tanpa yang dijatuhkan hukuman tidak tahu apa tuduhan. Tidak hadir perbicaraan dan tidak pula disebut ada hak merayu.
14. Keputusan Majlis Kerja Tertinggi UMNO sama saperti zaman Presiden Soekarno yang membungkam musuh politiknya melalui MAHMILUB@mahkamah militer luar biasa di mana menghukum orang yang kena tuduh tidak hadir dalam perbicaraan.
15.Apa pun MKT mesti berfikir waras dan melihat keputusan itu melalui komsep ROI@return of investment. Dimana untung dan rugi pemecatan Lokman Noor Adam.16. Semoga tulisan 'menyekolahkan' Majlis Kerja Tertinggi akan membuka tempurung yang menutup kepala mereka untuk berfikir.
Di Tulis oleh Zaharin Mohd Yasin@Sang Kelembai.
Feb 10,2020






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/pemahaman-perlembagaan-umno-dan-kuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mahu Saman Umno

Bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mahu Saman Umno

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 263 hits
Bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam tidak menolak kemungkinan akan mengambil tindakan undang undang susulan pemecatannya daripada parti yang didakwa tidak mengikut prosedur Menurutnya pemecatan itu menyalahi Perlem...
Presiden Umno Tiada Kuasa Memecat Keahlian Mana Mana Ahli Umno

Presiden Umno Tiada Kuasa Memecat Keahlian Mana Mana Ahli Umno

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 247 hits
Farhana Malek KUALA LUMPUR Majlis Kerja Tertinggi UMNO mempunyai peruntukan kuasa di bawah Fasal 20 9 bagi memecat mana mana ahli yang melakukan salah laku seperti melanggar Perlembagaan Parti dan Tataetika Ahli jelas Ketua Penerangan UMNO ...
Majlis Presiden Harus Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa Menjelang Mesyuarat 21 Fenruari Nanti

Majlis Presiden Harus Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa Menjelang Mesyuarat 21 Fenruari Nanti

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 207 hits
Hanya semalam ketika Tun Mahathir Mohamad memberi pengakuan kepada Anwar Ibrahim bahawa beliau sentiasa komited terhadap janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya serta tidak terlibat sama sekali dengan sebarang komplot mengumpul tan...
Isu Peralihan Kuasa Perlu Dimuktamadkan

Isu Peralihan Kuasa Perlu Dimuktamadkan

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 170 hits
Isu peralihan kuasa perlu dimuktamadkanOleh February 13 2020Ahli Parlimen Klang Charles Santiago menggesa Majlis Presiden Pakatan Harapan supaya memuktamadkan segera tarikh peralihan kuasa Perdana Menteri di antara TunDr Mahathir dan Datuk ...
Isu Peralihan Kuasa Bukan Bicara Soal Dewan Rakyat

Isu Peralihan Kuasa Bukan Bicara Soal Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 287 hits
Bayangkan sebaik sahaja kita menang di dalam PRU14 dahulu Wan Azizah pun berkata Kita akan tunai janji untuk Tun M menjadi PM tetapi terpulang kepada Agong Agak agak siapa PM sekarang Kita mahu ingatkan Tun soal peralihan kuasa adalah soal ...
Mesyuarat Majlis Presiden 21hb Ini Mesti Mesti Dan Mesti Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

Mesyuarat Majlis Presiden 21hb Ini Mesti Mesti Dan Mesti Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 246 hits
Gambar hiasanHanya semalam ketika Tun Mahathir Mohamad memberi pengakuan kepada Anwar Ibrahim bahawa beliau sentiasa komited terhadap janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya serta tidak terlibat sama sekali dengan sebarang komplot ...
Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 366 hits
Penyokong Lokman tak lebih 50 orang yang sama dalam mana event Anyway siapa yg funding umno sekarang Najib
Ahli Majlis Tertimnggi Umno Hilang Kepercayaan Terhadap Zahid Hamidi

Ahli Majlis Tertimnggi Umno Hilang Kepercayaan Terhadap Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 404 hits
AHLI Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam mengesahkan tidak akan menghadiri mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO kerana hilang kepercayaan terhadap Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Katanya isu untuk membentuk gabungan bers...
Syed Saddiq Bekas Kaki Disko Salahkan Umno Lari Tinggalkan Majlis

Syed Saddiq Bekas Kaki Disko Salahkan Umno Lari Tinggalkan Majlis

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 714 hits
KUALA LUMPUR 1 Feb Pemuda UMNO menerusi Pemuda UMNO Johor akan membuat laporan polis terhadap Syed Saddiq Syed Abdul Rahman kerana memfitnah parti berkenaan Ketuanya Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata Syed Saddiq memfitnah UMNO yang ditud...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah