Mainan Banyak Terlalu Canggih Anak Susah Fokus Kurang Kreatif Ini 5 Tip Pilih Mainan Ikut Saranan Pakar


Pilih mainan mesti betul-betul supaya berikan impak maksima kepada perkembangan si kecil. Mainan terlalu banyak dan canggih sebenarnya akan mengganggu fokus & kreativiti kanak-kanak.
Siapa sangka jumlah mainan yang kurang lebih baik untuk si kecil berbanding mainan yang canggih dan banyak. Patologis Pertuturan ini berikan sebabnya.

Kanak-kanak sukakan permainan. Tidak hairan kalau ada yang buat aksi berguling dan mengamuk bila tidak dibelikan mainan. Tapi mama papa perlu tahu fungsi mainan ialah untuk menggalakkan perkembangan pertuturan, bahasa dan anak ke tahap optimu
Menurut Aishah Kassim, Patologis Pertuturan Bahasa, Aishah Kassim Academy, untuk memastikan permainan membantu perkembangan anak jadi bijak dan pintar, ibu bapa boleh mengikuti 5 tip ini.
#1 MAINAN TANPA BATERI
Mainan yang berbateri memang best. Sebab kita tak payah berusaha sangat untuk mainan itu bergerak dan hasilkan bunyi.
Tapi mainan yang mmpunyai bateri akan menghadkan pembelajaran kanak-kanak kerana merekan hanya perlu melihat sahaja, tak perlu buat bunyi atau gerakkan.
Tanpa bateri, kanak-kanak boleh belajar untuk menggerakkan mainan tersebut seperti menolak, menekan, menarik, dan ini melatih kemahiran motor mereka..
Selain itu, mereka juga boleh buat bunyi seperti brooomm, meow, pop, mooo dan lain-lain bunyi. Ini boleh mnggalakkan mereka melatih kemahiran asas untuk bercakap iaitu membuat bunyi dulu, nanti baru sebut perkataan.
Jika sudah ada mainan yang menggunakan bateri tak menjadi masalah. Cabut je bateri dan mainkan iasecara manual.
#2 PILIH MAINAN YANG BIASA-BIASA JE

Mainan biasa-biasa ni maksudnya kita tak perlukan mainan yang berteknologi tinggi, mainan yang terkini atau yang mahal. Tapi mainan yg klasik yang kita biasa main boleh banyak
membantu kanak-kanak.
Contohnya seperti mainan masak-masak, kereta, set haiwan, blocks, lego, malah barang rumah seperti kusyen, sudu, cawan pun boleh digunakan.
Ini kerana mainan seperti ini adalah jenis ‘open ended’ iaitu maksudnya tiada kesudahan. Ianya boleh dimainkan dengan pelbagai cara, bila-bila masa dan selama mana pun yang kita nak.
Contoh: Main kereta
Kereta tidak semestinya kita tolak je kan. Kita boleh buat naik bukit, turun bukit, letak orang atas kereta, boleh jalan laju/perlahan, boleh berhenti dan lain-lain.
Selain belajar banyak perkataan, kanak-kanak boleh menjadi kreatif dengan berfikir untuk bermain dengan cara yang pelbagai. Kalau anak tak tau, anda tunjukkan lah macam mana.
#3 GALAKKAN ANAK BERGERAK SEMASA BERMAIN

Galakkan anak untuk bergerak semasa bermain kerana ia boleh membantu minda mereka lebih aktif dan berfikir. Tapi pastikan pergerakan anak dengan ada hala tuju lah ya..
Tidak perlu keluar rumah, dalam rumah pun boleh. Anda boleh main panjat kusyen, lalu bawah meja yang dijadikan terowong, duduk bawah selimut, lompat atas mat(tikar mainan), dan macam-macam lagi.
Tidak perlu spesifik mainan pun untuk buat semua ini. Banyak yang boleh anda ajar seperti:
– Pergerakan dan koordinasi badan
– Boleh belajar berfikir dan selesaikan masalah
– Belajar bahasa seperti nama aksi, kedudukan atas, bawah dan lain-lain.
Jadi, anda boleh bergerak bersama sama anak.
#4 KUANTITI SEDIKIT LEBIH BAGUS

Memang kanak-kanak akan sangat gembira bila tengok banyak mainan. Tapi sedikit mainan itu lebih baik.
Maksudnya bukan tidak boleh sediakan banyak mainan kepada anak. Tapi keluarkan dan gunakan sedikit sahaja mainan pd satu-satu masa..
Jika mainan terlalu banyak, ia sebenarnya akan mengganggu fokus kanak-kanak terutamanya pada kanak-kanak yang mmpunyai masalah untuk fokus.
Mereka akan main mainan ini sekejap, lepas tu tukar mainan lain dan belum smpt habis dah tukar mainan lagi. Jika ini terjadi, macam mana kanak-kanak nak belajar untuk fokus dan kekalkan fokus mereka untuk satu jangka masa kan..
Jadi keluarkan mainan secara berperingkat adalah lebih baik. Bila habis main, simpan dan keluarkan set yang baru.
#5 BERMAIN DENGAN IBU BAPA ITU YANG TERBAIK

Dan yang paling penting sekali adalah bukan mainan itu sendiri, tapi dengan siapa kanak-kanak itu bermain.
Seperti yang diterangkan di atas, anda boleh menggunakan macam macam sebagai mainan. Pinggan, cawan, kertas, kotak, sudu, bantal, kerusi dan lain-lain pun boleh dijadikan mainan.
BAIK IBU BAPA PERLU KREATIF
Ibu ayah hanya perlu kreatif dan jadi seperti kanak-kanak atau dalam erti kata lain tidak perlu ‘skema’ sangat bila bermain. Bermain dan berinteraksi dengan anak adalah asas pembelajaran komunikasi yang paling berkesan…
Just play & have fun together
Sumber: Aishah Kassim
Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Akan bersiaran setiap Rabu pada jam 9 malam, dan ulangan setiap Ahad jam 9.30 pagi hanya di Astro Ria saluran 104 & 124.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents
Adakah anda sudah bergelar papa & mama? Atau baru disahkan hamil atau juga sedang menyusukan anak? Jika ya, anda layak join kelab komuniti keibubapaan terbesar di bawah jenama Pa&Ma.
Pa&Ma Club mengalu-alukan semua ibu bapa, ibu hamil dan ibu menyusukan anak mendaftar sebagai ahli kelab.

Anda berpeluang mendapat :
* Voucher & sample produk percuma
* Hadiah cabutan bertuah
* Info terkini setiap hari dan banyak lagi
Klik https://www.majalahpama.my/pendaftaran/ untuk join sekarang!
The post Mainan Banyak & Terlalu Canggih Anak Susah Fokus & Kurang Kreatif, Ini 5 Tip Pilih Mainan Ikut Saranan Pakar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mainan-banyak-terlalu-canggih-anak-susah-fokus-kurang-kreatif-ini-5-tip-pilih-mainan-ikut-saranan-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Jarak Anak 2 Atau 3 Tahun Terpulang Cumanya Ikut Pakar Usia Ni Paling Sesuai

Nak Jarak Anak 2 Atau 3 Tahun Terpulang Cumanya Ikut Pakar Usia Ni Paling Sesuai

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 344 hits
Persoalan bila hendak hamil lagi ialah pilihan peribadi dan kadang kadang ini bukanlah di bawah kawalan kita Wanita yang mendirikan rumah tangga ketika dalam umur 30 an mungkin tidak mempunyai peluang untuk memilih jarak yang panjang di ant...
Kreatif Sungguh Hasilnya Bila Kaum Bapa Yang Jaga Anak Anak Pun Kurang Stress

Kreatif Sungguh Hasilnya Bila Kaum Bapa Yang Jaga Anak Anak Pun Kurang Stress

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 364 hits
Kebiasaanya kalau anak anak yang dijaga oleh kaum bapa ni lebih santai berbanding ibu ibu Yelah macam macam aktiviti yang sengaja direka ayah papa daddy dan kadang kala lucu pun ada Gambar tular yang dikongsi di Facebook thecoppola ini mend...
Sebelum Beli Mainan Kena Tahu Yang Mana Sesuai Ikut Umur Anak Barulah Anak Makin Pintar

Sebelum Beli Mainan Kena Tahu Yang Mana Sesuai Ikut Umur Anak Barulah Anak Makin Pintar

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 326 hits
Kebanyakkan ibu bapa berfikir bahawa bayi baru lahir tidak memerlukan mainan tapi tanggapan tersebut kurang tepat Bayi 0 6 bulan memerlukan mainan untuk membantu pertumbuhannya merangsang skill motor sensori dan anak akan menjadi lebih cerd...
Anak Anda Pemalas Tak Fokus Belajar Terlalu Hiperaktif Gunakan Cara Ini Untuk Mendidiknya

Anak Anda Pemalas Tak Fokus Belajar Terlalu Hiperaktif Gunakan Cara Ini Untuk Mendidiknya

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 453 hits
Risau anak pemalas tak fokus belajar terlalu hiperaktif buat benda yang tak elok membazir buat perkara yang tidak bermanfaat Mengikut fasa dunia yang penuh teknologi perkara inilah yang paling ditakuti ibu bapa sekarang tapi asas asalnya be...
Ayah Cinta Pertama Anak Perempuan Ini 5 Cara Pakar Kongsi Untuk Pengaruhi Pembetukan Diri Puteri Papa

Ayah Cinta Pertama Anak Perempuan Ini 5 Cara Pakar Kongsi Untuk Pengaruhi Pembetukan Diri Puteri Papa

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 388 hits
Pengaruh ayah sangat kuat kepada pembentukan diri anak perempuan Kalau betul caranya anak perempuan boleh jadi orang yang hebat kuat keyakinan diri 5 tips yang dikongsikan ini boleh dijadikan panduan Ayah figura lelaki pertama yang hadir da...
Kalau Nak Anak Cerdik Beri Zat Besi Yang Cukup Kurang Zat Besi Dikaitkan Dengan Defisit Kognitif Pada Anak

Kalau Nak Anak Cerdik Beri Zat Besi Yang Cukup Kurang Zat Besi Dikaitkan Dengan Defisit Kognitif Pada Anak

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 258 hits
Saya baru sahaja melahirkan anak sulung Saya ingin tahu apakah amalan pemakanan yang boleh membantu saya mendapatkan anak yang cerdik otaknya Pasti ramai ibu bapa yang inginkan anak cerdik dan pandai seperti ibu ini Baca Pemakanan sangat pe...
Susah Ke Ikut Sop

Susah Ke Ikut Sop

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 298 hits
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa semua Setelah negara kita diserang wabak Covid 19 kerajaan menyeru rakyat Malaysia mengikut norma norma baru dalam menjalani kehidupan seharian Tapi susah ke nak ikut SOP dalam menjalani kehidupan nor...
Berlaku Adil Dengan Anak Anak Anak Akan Kurang Bergaduh Dengan Adik Beradik

Berlaku Adil Dengan Anak Anak Anak Akan Kurang Bergaduh Dengan Adik Beradik

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 333 hits
Sebagai ibu bapa anda pasti setiap anak bersatu hati saling menghormati antara satu sama lain dan sayang menyayangi Memang kadang kadang akan ada perbalahan kecil sesama mereka Namun jika anda sejak daripada awal sudah mendidik mereka erti ...
Beli Mainan Dekat Mr Toy Pun Okay Lebih Kurang Toys R Us

Beli Mainan Dekat Mr Toy Pun Okay Lebih Kurang Toys R Us

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 401 hits
Assalamualaikum Kalau dalam sebulan tak beli mainan untuk anak anak rasa macam kesian je Sebab kita yang duk pakai baju yang sama setiap minggu pun rasa bosan mungkin anak pun rasa begitu Tak tahulah mommy lain macam mana kan Jadinya tempat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally