Nak Jarak Anak 2 Atau 3 Tahun Terpulang Cumanya Ikut Pakar Usia Ni Paling Sesuai


Persoalan bila hendak hamil lagi ialah pilihan peribadi, dan kadang-kadang ini bukanlah di bawah kawalan kita! Wanita yang mendirikan rumah tangga ketika dalam umur 30-an mungkin tidak mempunyai peluang untuk memilih jarak yang panjang di antara dua orang anak kerana faktor kesuburan.
Memang betul tapi bila memikirkan cabaran menguruskan anak, kewangan dan macam-macam lagi, beberapa faktor ini perlu diambil kira.
Berikut perkongsian dari Pakar Keibubapaan dan Kasih Sayang, Ibu Rose.
Kali ini Ibu nak ajak sayang semua berfikir sejenak mengenai jarak umur anak sedia ada dengan yang baru. Sesuatu yang agak jarang Ibu ketengahkan. Namun, ia tak kurang pentingnya dalam memastikan kestabilan keluarga yang kita bina.
Banyak juga masalah keibubapaan yang berlaku akibat dari ketidaksediaan ibu bapa sendiri menerima anak yang seterusnya. Kepenatan, kesukaran mengurus, menangani sikap-sikap mencabar anak di fasa individuating belum pun selesai, tup tup terpregnant?.
Oh…salah siapa? Salah sayang yang mengandung atau suami yang mengandungkan?
SubhanaAllah. Buat yang merasakan diri dikategori terrrrmengandung..Istighfarlah..kembalikan semuanya pada Yang Maha Esa yang mengizinkan ini berlaku. Tarik nafas dan tenang.
SUSU IBU EKSKLUSIF 6 BULAN
Dari Al-Quran, kita boleh dapati anak-anak digalakkan disusu badankan hingga 2 tahun penuh. Penyusuan badan adalah salah satu cara birth control yang semula jadi.
Oleh itu jika kita ambil dari situ; setelah usia anak itu 2 tahun, maka bolehlah untuk merancang anak seorang lagi. Pada ketika ini, kesihatan ibu pun sudah lebih baik. Seorang ibu itu sudah boleh tidur malam yang tidak begitu ternganggu.
HAMPIR 3 TAHUN PANDAI IKUT ARAHAN
Ini bermakna, jika bermula dari usia anak itu 2 tahun, anak itu akan mendapat adik usia dia sudah hampir 3 tahun. Pada usia ini, anak itu sudah boleh lebih memahami perasaan dan arahan. Dia juga boleh mengawal gerakan tangan dan kakinya dengan lebih baik.
Oleh itu, tidaklah terjadi kes seperti dia berniat untuk membelai adik, terkasar jadi macam nak pukul adik.
3 TAHUN – 3 BAHAGIAN OTAK MULA DAH BERKEMBANG
Dari segi perkembangan otak, bahagian tengah dari 3 bahagian otaknya sudah berkembang. Ini adalah bahagian otak emosinya. Dan bahagian otak tertingginya iaitu otak berfikir sudah mula berkembang. Ini bermaksud, keupayaan berfikir sudah mula terbina.
Ini bermakna, anda lebih senang memberi dia faham apa yang dia boleh lakukan kepada adiknya dan apa yang tidak.

SEDIAKAN DIRI ANAK TANGANI ATASI RASA CEMBURU PADA ADIK BARU
Dalam masa yang sama kebijaksanaan ibu bapa dan orang di sekelilingnya menyediakan dirinya untuk menerima adiknya adalah juga penting. Sebenarnya, memang ada naluri untuk anak itu cemburu. Perasaan itu datangnya dari ‘keinginan untuk survive’ yang memang wujud dalam diri setiap kita manusia ini.
Ibu bapa yang bijak akan menangani perasaan ini dengan keupayaan mengawal diri – ‘self-control’ pada anak-anak sekecil 3 tahun, dengan limpahan kasih sayang dan penerangan penuh kasih sayang kepada si abang atau si kakak.
Ada anak  yangtidak cemburu, malah akan membantu ibu bapa menjaga adiknya. Tentu ramai di antara anda yang melalui pengalaman indah ini.
Tambahan:-
Supaya apa yang Ibu katakan di atas ini tidak disalah fahamkan, Ibu nyatakan di sini, bahawa penyusuan badan adalah SALAH SATU cara birth control yang semula jadi. Namun ada yang mengatakan hanya efektif untuk 6 bulan pertama.
Mungkin ada yang berjaya ada yang tidak. Sama seperti memakai kondom dan ubat perancang. Ada yang efektif, ada yang tidak. Oleh itu anda boleh lakukan bersama itu, other options yang suitable.
Bagaimanapun, jika anak itu hendak lahir juga, dia akan terjadi juga. Kerana kita hanya mampu merancang namun Allahlah Maha Berkuasa. Jika ia berlaku, maka terimalah dengan hati terbuka anugerah itu.
Namun, perbincangan kita bukan mengenai cara untuk birth control. Perbincangan kita mengenai jarak anak yang sesuai untuk better handling anak dan kesihatan badan ibu.
Ilmu keibubapaan ini perlu sentiasa ditambah dan dipertingkatkan. Terlebih lagi buat ibubapa yang punya ramai anak atau anak yang rapat seperti Ibu. Ibu telah sediakan untuk anda buku untuk dapat membimbing anda agar jangan keliru mendidik anak-anak.
Sumber: Ibu Rose
 
The post Nak Jarak Anak 2 Atau 3 Tahun Terpulang. Cumanya Ikut Pakar, Usia Ni Paling Sesuai appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-jarak-anak-2-atau-3-tahun-terpulang-cumanya-ikut-pakar-usia-ni-paling-sesuai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Asyik Menyusu Sebelah Je Ada Cara Nak Atasi Ikut Nasihat Pakar Laktasi Ni

Anak Asyik Menyusu Sebelah Je Ada Cara Nak Atasi Ikut Nasihat Pakar Laktasi Ni

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 358 hits
Anda mungkin menghadapi masalah bayi suka menyusu sebelah payudara Nasihat pakar laktasi ini berguna untuk atasinya Maklumlah pening juga bila bayi menyusu sebelah sahaja payudara Ibu tentu rasa tak selesa lenguh bila posisi penyusuan tidak...
Kadang Berselera Ada Waktu Tak Nak Makan Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater

Kadang Berselera Ada Waktu Tak Nak Makan Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 332 hits
Cabaran menghadapi anak yang kurang gemar makan sering kita dengar Dalam tempoh anak aktif membesar terutama ketika mereka bermain misalnya kecenderungan untuk anak kurang gemar makan amatlah tinggi Pun begitu anak kita bukan picky eater se...
Nak Anak Faham Tentang Solat Bukan Bila Dia Umur 1 Tahun 2 Tahun Tapi Sejak Dalam Alam Rahim Lagi

Nak Anak Faham Tentang Solat Bukan Bila Dia Umur 1 Tahun 2 Tahun Tapi Sejak Dalam Alam Rahim Lagi

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 368 hits
Didik anak faham tentang solat sejak dalam kandungan boleh membantu ibu untuk beribadah dengan tenang Pada permulaanya mungkin bayi akan merenggek tapi bila mereka mula membesar mereka akan faham dan mudah melakukan ibadah Masa mengandung a...
Mainan Yang Cocok Diberikan Untuk Anak Usia 1 Tahun

Mainan Yang Cocok Diberikan Untuk Anak Usia 1 Tahun

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 272 hits
Mainan untuk anak 1 tahun sangat beragam orang tua harus jeli memilih jenis mainan apa yang sesuai untuk melatih kecerdasan dan ketangkasan si anak Pada dasarnya anak anak itu terlebih yang masih di usia 1 tahun lebih menyukai mainan dengan...
Mencecah Usia 1 3 Tahun Anak Memang Banyak Akal Masa Ni Kena Betul Betul Bersabar

Mencecah Usia 1 3 Tahun Anak Memang Banyak Akal Masa Ni Kena Betul Betul Bersabar

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 350 hits
Bagi anak kecil berumur 1 3 tahun ini adalah fasa pertumbuhan yang sangat menyeronokkan Dalam bahasa Inggeris umur ini kita panggil toddler berasal dari perkataan to toddle yang membawa maksud berjalan yang masih tidak berapa seimbang Yang ...
Ini Sebabnya Mask Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Tak Ada Hal Penting Duduk Rumah

Ini Sebabnya Mask Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Tak Ada Hal Penting Duduk Rumah

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 437 hits
Dalam keadaan sekarang ibu bapa yang ada anak kecil perlu fikirkan beberapa kali untuk membawa anak keluar Bukan apa tak semua golongan sesuai memakai pelitup muka Penjelasan mengenai pemakaian pelitup muka bagi kanak kanak bawah 2 tahun in...
Usia 4 Tahun Masih Hisap Jari Info Dari Doktor Gigi Ini Perlu Ambil Serius Kalau Tak Mahu Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak

Usia 4 Tahun Masih Hisap Jari Info Dari Doktor Gigi Ini Perlu Ambil Serius Kalau Tak Mahu Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 320 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Dijemput Ilahi Usia 21 Tahun Selepas Bersalin Anak Sulung Tinggalkan Bayi Lelaki Untuk Suami

Dijemput Ilahi Usia 21 Tahun Selepas Bersalin Anak Sulung Tinggalkan Bayi Lelaki Untuk Suami

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 347 hits
Besar sebenarnya pengorbanan dan jihad seorang wanita untuk melahirkan seorang zuriat Sanggup hadap segala kesakitan dari awal mengandung hinggalah proses bersalin Semua yang dilakukan ini demi memastikan lahirnya seorang khalifah dengan se...
Penyu Usia 40 Tahun Ditemui Mati Di Port Dickson Cengkerang Pecah Dipercayai Terkena Pukat Atau Kipas Bot

Penyu Usia 40 Tahun Ditemui Mati Di Port Dickson Cengkerang Pecah Dipercayai Terkena Pukat Atau Kipas Bot

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 208 hits
Menurut posting Pejabat Perikanan Negeri Sembilan di laman Facebook seekor bangkai penyu jantan yang beranggaran berusia 40 tahun dijumpai hanyut di PD Waterfront Port Dickson Negeri Sembilan atas aduan orang awam Penyu yang ditemui dalam k...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air