Mahkamah Persekutuan Di Jadual Mendengar Rayuan Akhir Najib Kes Src International Esok




PUTRAJAYA - Mahkamah Persekutuan dijadual mendengar rayuan bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak terhadap sabitan dan hukuman atas kesalahan penyelewengan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd, esok.
Ia adalah rayuan terakhir Najib selepas panel tiga hakim Mahkamah Rayuan pada 8 Dis tahun lepas, mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun ke atas Ahli Parlimen Pekan itu serta denda RM210 juta yang dikenakan oleh hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali pada 28 Julai 2020.
Difahamkan, Mahkamah Persekutuan akan terlebih dahulu mendengar permohonan Najib untuk mengemukakan bukti baharu dalam kes SRC dalam usahanya untuk mendapatkan perbicaraan semula.
Jika Najib gagal dalam permohonannya bagi menuntut perbicaraan semula kes SRC, Mahkamah Persekutuan dijangka meneruskan pendengaran rayuan Najib berhubung sabitan dan hukuman terhadapnya.
Mahkamah Persekutuan menetapkan 15 hingga 19 Ogos dan 23 hingga 26 Ogos untuk mendengar rayuan.
Ahli politik berusia 69 tahun itu telah menukar pasukan peguamnya hanya 21 hari sebelum rayuan dengan melantik peguam jenayah terkemuka Hisyam Teh Poh Teik sebagai peguam utamanya, manakala Tetuan Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners’ (ZIST) rakan kongsi Liew Teck Huat dan Rueben Mathiavaranam sebagai menjadi peguam cara baharunya untuk rayuan itu.
Sebelum ini, firma guaman Tetuan Shafee & Co yang diketuai Tan Sri Datuk Sri Muhammad Shafee Abdullah telah mewakili Najib dalam kes SRC sejak kali pertama bekas Perdana Menteri itu didakwa, bagaimana pun pada 26 Julai, Najib bertindak memberhentikan serta-merta firma dan peguam terbabit daripada mewakilinya dalam rayuan terakhirnya.
Pada 26 Julai, pasukan peguam baharu Najib memohon Mahkamah Persekutuan untuk menangguhkan pendengaran rayuan kerana “pasukan baharu sepenuhnya telah mengambil alih” kes SRC.
Bagaimanapun, pada 28 Julai, Mahkamah Persekutuan menolak permohonan penangguhan pasukan pembelaan Najib dan mengarahkan perbicaraan rayuan dimulakan pada 15 Ogos seperti yang dijadualkan.
Najib telah mengemukakan 94 alasan dalam petisyen rayuannya mengenai alasan beliau harus dibebaskan daripada pertuduhan itu.
Antara alasan dibangkitkan dalam petisyen itu ialah kedua-dua mahkamah (Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi) telah tersilap fakta dan/atau undang-undang dengan gagal menilai bukti dengan betul dan gagal mengiktiraf perbezaan antara fakta terbukti dan tidak terbukti, dan antara inferens yang dibenarkan dibuat, dan tekaan semata-mata berdasarkan cadangan, dakwaan tidak berasas, sangkaan, syak wasangka, dan khabar angin.
Najib didakwa pada 4 Julai 2018, sekali gus kes pertama seumpamanya dalam sejarah kehakiman negara.
Pada 28 Julai 2020, hakim Nazlan, yang kini hakim Mahkamah Rayuan, menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada Najib bagi setiap tiga pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT) dan setiap tiga pertuduhan pengubahan wang haram, dan penjara 12 tahun serta denda RM210 juta (jika gagal bayar, penjara lima tahun) bagi tuduhan menyalahgunakan kedudukan.
Bagaimanapun, Najib hanya perlu menjalani hukuman penjara 12 tahun kerana hakim mengarahkan semua hukuman penjara berjalan serentak.
Najib kini dibebaskan selepas diikat jamin sebanyak RM2 juta dengan dua penjamin sementara menunggu rayuan.
Pendakwa Raya ad hoc Datuk V Sithambaram akan hadir untuk responden (pendakwa raya) manakala peguam Hisyam, Liew dan Rueben mewakili Najib sebagai perayu.
Setiap wakil media yang mempunyai kebenaran untuk menghadiri perbicaraan akan diberikan pas media dengan pas biru untuk wartawan dan pas kuning untuk jurugambar dan juruvideo. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/08/mahkamah-persekutuan-di-jadual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Persekutuan Mungkin Terus Buat Keputusan Dalam Rayuan Akhir Kes Src Najib

Mahkamah Persekutuan Mungkin Terus Buat Keputusan Dalam Rayuan Akhir Kes Src Najib

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR 21 Ogos Banyak ketidakpastian dilihat mengenai apa yang bakal berlaku dalam rayuan terakhir Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd susulan keengganan peguamnya untuk membuat sebara...
Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

Ketua Hakim Negara Pengerusi Panel Dengar Rayuan Akhir Najib Kes Penyelewengan Src

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 152 hits
PUTRAJAYA Rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dihadapi Datuk Seri Najib Razak akan didengar panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat Turut b...
Nizar Layak Tanding Di Pekan Tatkala Najib Kemuka Rayuan Akhir Kes Src

Nizar Layak Tanding Di Pekan Tatkala Najib Kemuka Rayuan Akhir Kes Src

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 203 hits
agendaily com12 08 2022Datuk Mohd Nizar bersama bapanya Datuk Seri Najib Razak Nizar kini adalah Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pekan Gambar BernamaAnak sulung Datuk Seri Najib Razak dengan bekas isteri pertamanya Datuk Mohd Nizar dikatakan lay...
Langsung Pendengaran Rayuan Terakhir Kes Src Najib Bermula

Langsung Pendengaran Rayuan Terakhir Kes Src Najib Bermula

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 144 hits
malaysiakini comSelepas dua hari pendengaran Mahkamah Persekutuan akhirnya akan mendengar rayuan terakhir bekas perdana menteri Najib Razak untuk mengetepikan sabitan dan hukuman terhadapnya dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42...
Sorotan Ringkas Rayuan Src International Najib Untuk Tatapan Penyokong Najib

Sorotan Ringkas Rayuan Src International Najib Untuk Tatapan Penyokong Najib

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 220 hits
August 19 2022 Rayuan terakhir Najib Razak di Mahkamah Persekutuan terhadap sabitan dan hukumannya dalam perbicaraan rasuah SRC International diteruskan PETALING JAYA Lebih banyak berita mengejutkan dijangkakan hari ini tetapi buat masa ini...
Rayuan Kes Src Firma Guaman Nafi Tarik Diri Wakili Najib

Rayuan Kes Src Firma Guaman Nafi Tarik Diri Wakili Najib

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 228 hits
Zaid turut menafikan persetujuan firma guaman itu untuk mewakili Ahli Parlimen Pekan berkenaan dalam rayuan kes SRC tidak bermotifkan wang Gambar fail BERNAMAKUALA LUMPUR Firma guaman yang baharu dilantik untuk mewakili Datuk Seri Najib Tun...
Kes Src Esok Hari Penting Buat Saya Najib Razak

Kes Src Esok Hari Penting Buat Saya Najib Razak

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 172 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan rayuan akhir yang dijadualkan berlangsung di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya esok adalah hari penting buatnya Bekas Perdana Menteri itu akan cuba mengetepikan sabitan hukuman 12 tahun penjara dan den...
Ketua Hakim Negara Ketuai Rayuan Najib Di Mahkamah Persekutuan Hari Ini

Ketua Hakim Negara Ketuai Rayuan Najib Di Mahkamah Persekutuan Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 177 hits
Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat mengetuai panel lima hakim Mahkamah Persekutuan mendengar permohonan Datuk Seri Najib Razak dalam rayuannya mulai hari ini Anggota panel lain ialah Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abang Iskandar A...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941